Sztuczna inteligencja w sektorze publicznym: nie jest dobrze!
W niedawnej ankiecie przeprowadzonej przez Salesforce aż 60% specjalistów IT z sektora publicznego wskazało niedobór umiejętności w zakresie sztucznej inteligencji (AI) jako największe wyzwanie we wdrażaniu tej technologii.
Według Deloitte sztuczna inteligencja może zaoszczędzić setki milionów godzin pracy pracowników rządowych i miliardy dolarów rocznie. Korzyści płynące ze sztucznej inteligencji możliwe są jednak tylko wtedy, gdy pracownicy sektora publicznego posiadają umiejętności, które pozwolą na wykorzystanie tej technologii. Agencje rządowe mają już plany wdrażania wytycznych i budowania zespołów wspierających wykorzystanie sztucznej inteligencji. Obejmują one między innymi rozszerzenie i podniesienie kwalifikacji umiejętności personelu w zakresie AI.
- Szkolenia i rozwój umiejętności to krytyczne pierwsze kroki dla sektora publicznego, aby wykorzystać korzyści płynące z korzystania ze sztucznej inteligencji. Inwestując w nowe umiejętności, takie jak szybki rozwój, liderzy sektora publicznego mogą umożliwić swoim pracownikom wykorzystanie AI do zwiększenia produktywności, budowania głębszych relacji z wyborcami i poprawy jakości usług publicznych - powiedział Casey Coleman, SVP, Global Government Solutions w Salesforce.
Badanie Salesforce Research pokazało:
Sektor publiczny stoi w obliczu głębszej luki w umiejętnościach AI niż inne branże.
Aż ⅓ specjalistów IT w sektorze publicznym przyznaje, że w ich organizacji istnieje luka umiejętności w obszarze wykorzystania AI, w porównaniu do reszty branż/sektorów.
Specjaliści IT z sektora publicznego zmagają się z wdrażaniem sztucznej inteligencji w swoich organizacjach.
- Tylko 28% specjalistów IT z sektora publicznego twierdzi, że są ekspertami w wykorzystywaniu generatywnej sztucznej inteligencji w ramach swojej pracy.
- Zaledwie 32% twierdzi, że są ekspertami w rozumieniu przypadków użycia generatywnej sztucznej inteligencji, takich jak tworzenie treści i analiza danych.
- Jedynie 30% twierdzi, że są ekspertami we wdrażaniu sztucznej inteligencji w swojej organizacji.
Sztuczna inteligencja daje szansę na wzrost wydajności w sektorze publicznym.
Wypełniając lukę w umiejętnościach AI, organizacje mogą znacznie podnieść wydajność pracowników w sektorze publicznym. Badanie Salesforce pokazuje, że głównym celem sektora publicznego w zakresie sztucznej inteligencji jest automatyzacja rutynowych zadań.

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Blackout w Hiszpanii i Portugalii ujawnił braki europejskiego systemu elektroenergetycznego. Niezbędna modernizacja sieci i połączeń między krajami
Komisja Europejska musi wyciągnąć wnioski z problemów z dostawami energii w Hiszpanii i Portugalii. Zapowiada też podjęcie działań, aby uniknąć takich poważnych blackoutów w przyszłości. Eksperci apelują przede wszystkim o inwestycje w modernizację sieci, by była ona gotowa na większą liczbę źródeł odnawialnych, a także w rozbudowę połączeń między państwami członkowskimi, dzięki czemu łatwiej będzie reagować na kryzysy.
Problemy społeczne
37 proc. Ukraińców nie wie, jak zaszczepić dziecko w Polsce. Potrzebna większa edukacja w tym zakresie

Choć trzech na czterech uchodźców z Ukrainy darzy polski system ochrony zdrowia dużym zaufaniem, to 21 proc. z nich ma problem z zaufaniem do samych szczepień. To dlatego wiele ukraińskich mam podejmuje decyzję o nieszczepieniu dziecka. Dużym wyzwaniem jest więc zwiększanie ich świadomości na temat korzyści płynących ze szczepień dla zdrowia jednostek i całej populacji, a także wyjaśnianie wątpliwości związanych z ewentualnymi skutkami ubocznymi. Tę rolę edukacyjną musi wziąć na siebie polski personel systemu ochrony zdrowia.
Telekomunikacja
Dyrektywa unijna zmienia podejście do cyberbezpieczeństwa. W Polsce trwają prace nad jej wdrożeniem

Według zapewnień rządu w tym kwartale zakończą się rządowe prace nad nowelizacją ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, która wdroży do polskiego prawa zapisy dyrektywy NIS2. Będzie to mieć istotne znaczenie dla kształtowania polityk cyberbezpieczeństwa przez duże i średnie podmioty zaliczane do kategorii kluczowych i ważnych. Choć pojawiają się głosy krytyczne, sugerujące, że regulacje są zbyt daleko idące, to eksperci od cyberbezpieczeństwa są przekonani, że akurat w tym obszarze mogą one przynieść szereg korzyści, zwłaszcza we współczesnych warunkach geopolitycznych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.