Ten startup razem z Samsung Inkubator uczy odpowiedzialnej mody
Branża modowa zużywa rocznie 90 mln ton tekstyliów, z czego około 20 mln ton trafia na śmietnik. Dlatego walkę z tym zjawiskiem podejmuje coraz więcej organizacji czy startupów, którym nie są obojętne losy naszej planety. Jednym z nich jest startup powear.me, który biorąc pod uwagę fakt, że obecnie więcej czasu spędzamy w domach, pragnie zachęcić do uporządkowania szaf i podjęcia działań zgodnych z ruchem less waste.
- Przemysł tekstylny jest jednym z najbardziej zanieczyszczających środowisko sektorów gospodarki, ale poziom wiedzy na temat zrównoważonej mody jest wciąż niewystarczający.
- W ostatnich latach można zauważyć silnie rozwijający się trend mody z drugiej ręki. Rozwiązania tego typu cieszą się dużym zainteresowaniem zarówno z powodów ekologicznych, jak i ekonomicznych.
- Samsung Inkubator to przestrzeń, w ramach której zaproszone do współpracy startupy mają szansą realizować pomysły z zakresu odpowiedzialności społecznej, takie jak walka z ubóstwem, ochrona środowiska czy zrównoważony transport.
Jak wynika z raportu pt. „Czy ekologia jest w modzie”[1] przemysł tekstylny emituje 1,2 mld ton CO2 rocznie i jest drugim – po rolnictwie – najbardziej zanieczyszczającym wodę sektorem gospodarki. Jednak tylko 37 proc. respondentów wskazało sektor modowy i odzieżowy jako szkodliwy dla środowiska. Odrobinę bardziej optymistycznie przedstawiają się wyniki odnośnie kupowania w second-handach. Już dzisiaj są one popularną alternatywą dla tradycyjnych zakupów odzieżowych, a 83 proc. badanych zadeklarowało, że chciałoby, aby to był okazjonalny, dodatkowy lub główny sposób kupowania ubrań.
Dlatego swoją odpowiedź na zapotrzebowanie konsumentów zaproponował startup powear.me, rozwijający second hand online oraz społeczność miłośników mody z drugiej ręki. Użytkownikami serwisu mogą być zarówno osoby, które chcą sprzedać swoje ubrania, jak i ci, którzy chcą je kupić. Jeśli chcesz się pozbyć jakiegoś ubrania, możesz oddać je do serwisu, a powear.me zajmie się sprawdzeniem, sfotografowaniem, przygotowaniem i obsługą sprzedaży. 70% kwoty uzyskanej ze sprzedaży danego ubrania trafia do zbywcy lub na wybrany cel charytatywny. Serwis powstał w trosce o ograniczenie nadmiernego konsumpcjonizmu i zredukowanie ilości odpadów tekstylnych. Startup wokół platformy sprzedażowej pragnie zbudować silną społeczność, aby dzięki niej przyczynić się do dłuższego obiegu wytworzonej odzieży.
W związku z trwającym kryzysem epidemiologicznym i faktem, że więcej czasu spędzamy w domach, startup powear.me zachęca rodziców obserwujących ich profil na Facebooku i Instagramie, aby do sprzątania szaf zabrali się wraz ze swoimi dziećmi. Przedsiębiorcy zaproponowali kilka pomysłów, dzięki którym porządki odzieżowe mogą być pretekstem do świetnej zabawy – jak na przykład zorganizowania pokazu mody czy kreatywnych przebieranek. Może to być także dobry moment do wprowadzenia w życie zasad less waste, zakładających ograniczenie ilości generowanych odpadów.
- Być może sam pomysł na second hand online nie jest nowością, ale największą motywacją podjęcia przez nas takiej inicjatywy jest troska o naszą planetę. Jednocześnie chcemy odciążyć klientów w czyszczeniu swoich szaf poprzez przeprowadzenie za nich procesu wystawiania ubrań i wsparcie w ich sprzedaży. Tym bardziej, że w obecnej sytuacji spędzamy więcej czasu w domu i warto jest wykorzystać ten moment na przejrzenie zawartości swoich półek z ubraniami – powiedział Andrzej Ogonowski, CMO powear.me.
Biznes na ratunek naszej planecie
Startup może rozwijać swoje działania pod skrzydłami Samsung Inkubator Białystok. Dzięki otrzymanemu wsparciu, przedsiębiorcy mają szansę rozwinąć swój sklep internetowy oraz przeprowadzić kampanię mającą na celu zmianę postaw społecznych wobec przemysłu tekstylnego.
– W programie Samsung Inkubator stawiamy na wspieranie innowacji odpowiedzialnych społecznie i środowiskowo. Nasz firma, jako lider na rynku nowych technologii, przywiązuje dużą wagę do odpowiedzialnej konsumpcji już na etapie projektowania urządzeń. Cieszymy się, że możemy wesprzeć takie rozwiązanie jak powear.me, które działa w duchu eco-fashion – powiedziała Magdalena Olborska, CSV and Partnership Manager w Samsung Electronics Polska.
W ramach programu Samsung Inkubator Białystok swoje pomysły mogą realizować startupy, których celem jest stworzenie rozwiązań odpowiadających na wyzwania współczesnego świata. To pierwsze tego typu miejsce na świecie, w którym w bezpłatnej przestrzeni przedsiębiorcy mają szansę realizować pomysły, określone w 17 Celach Zrównoważonego Rozwoju ONZ. Inkubowane startupy pracują tam już nad rozwiązaniami z zakresu wspólnej konsumpcji i ekonomii współdzielenia, zrównoważonego transportu, ochrony środowiska czy zdrowia psychicznego. Startupy mogą liczyć na wsparcie ekspertów i rozwój swoich inicjatyw przy zachowaniu pełnych praw do pomysłów. Partnerami Samsung Inkubator Białystok są Centrum UNEP/GRID-Warszawa oraz Białostocki Park Naukowo-Technologiczny.
[1] Raport do pobrania na stronie: LINK
Waterdrop zapobiegło trafieniu 29 milionów butelek do oceanów
W całej Polsce zmieniali otoczenie na lepsze – podsumowanie trzeciej edycji Kręc
Jak przygotować się do sprzątania okolicy? [CHECKLISTA]
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.