Komunikaty PR

Transport drogowy – nowe sankcje wobec Białorusi

2024-08-30  |  09:00
Biuro prasowe
Kontakt

Hanna Gehrke - Gut
GutPR Hanna Gehrke - Gut

ul. Ludwika Rydygiera 14/14
50-249 Wrocław
gutpr|gutpr.pl| |gutpr|gutpr.pl
512078181
gutpr.pl

Rada UE wprowadziła zmiany w dotychczas obowiązujących sankcjach związanych z agresją Federacji Rosyjskiej na Ukrainę. Tym razem uderzają one w Białoruś z uwagi na jej rosnące zaangażowanie w konflikt zbrojny na naszej wschodniej granicy. Zmiany dotyczą transportu konkretnych kategorii towarów z i do Białorusi oraz uwarunkowań wobec pojazdów, które mogą go wykonywać.

Szczególne kategorie transportu na cenzurowanym

Zgodnie z rozporządzeniem nr 2024/186, wydanym 29.06.2024 r., rozszerzeniu ulega zakaz wywozu produktów i technologii podwójnego zastosowania (towary przeznaczone do użytku cywilnego, którego w nieodpowiednich rękach mogą zostać wykorzystane np. do przeprowadzania ataków)  oraz zaawansowanych towarów i technologii. Ponadto wprowadzono dalsze ograniczenia wywozowe dotyczące towarów, które mogłyby w szczególności przyczynić się do zwiększania potencjału przemysłowego Białorusi.

Nowy pakiet w dużej mierze odzwierciedla obowiązujące dotychczas zakazy dotyczące transportu drogowego do Rosji – mówi Mateusz Pernak, prawnik w TC Kancelarii Prawnej. –  Nie ogranicza się więc do towarów podwójnego zastosowania, zakazami objęte zostały również towary luksusowe i takie, które mogą się przyczynić do zwiększenia potencjału militarnego i technologicznego Białorusi, jak również towary i technologie nadające się do wykorzystania w m.in. w lotnictwie czy żegludze morskiej – tłumaczy ekspert.

Ograniczenia importu i użytku naczep

Sankcje nie dotyczą wyłącznie eksportu. Wprowadzono również szereg zakazów dotyczących importu z Białorusi, którymi objęte zostały m.in. komponenty nawigacji morskiej, produkty mineralne czy  ropa naftowa. Uzupełniono również kwestię zakazu przewozu drogowego towarów z Białorusi na terytorium UE za pośrednictwem przyczep i naczep zarejestrowanych na Białorusi, także wtedy, gdy są one podpięte do pojazdu, który jest zarejestrowany poza Białorusią. Ponadto zakazano prowadzenia działalności w UE dla przedsiębiorstw transportu drogowego z udziałem przynajmniej 25 proc. kapitału białoruskiego.

Więzienie i wysokie kary pieniężne za złamanie sankcji

Katalog sankcji jest bardzo szeroki. Dla przewoźników, którzy w dalszym ciągu pozostają w relacjach handlowych z kontrahentami z Białorusi, konieczne więc będzie zapoznanie się z nowymi pakietami sankcyjnymi aby upewnić się, że żadne zakazy nie zostaną złamane. Konsekwencje, jakie czekają osoby naruszające wprowadzone przepisy są poważne.

- Grozić im może nawet kara pozbawienia wolności o minimalnym wymiarze 3 lat. Należy również pamiętać o sankcjach, które zostały przyjęte już wcześniej, takich jak np. lista sankcyjna prowadzona przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, publikowana na stronie gov.pl. Lista ta zawiera osoby i podmioty objęte sankcjami, a  współpraca z nimi może skutkować nałożeniem kary pieniężnej w wysokości nawet 20 000 000 zł. Każdego kontrahenta należy więc weryfikować na liście sankcyjnej – przestrzega Mateusz Pernak z TC Kancelarii Prawnej.

Rozporządzenie Rady (UE) nr 2024/1865 wprowadza zmiany do Rozporządzenia Rady (WE) nr 765/2006, w którym znajdziemy pełny katalog nowo wprowadzonych sankcji wobec Białorusi. To właśnie to rozporządzenie ma największe znaczenie dla polskich przewoźników, chociaż nie można zapominać, że oprócz sankcji Unijnych, polskich przedsiębiorców dotyczą również sankcje krajowe.

Poruszanie się po Rozporządzeniu Rady (WE) nr 765/2006 ułatwiają użyte w nim kody nomenklatury scalonej (CN). To właśnie w ten sposób określone zostały towary, których zakazy dotyczą. Nowy pakiet sankcji na Białoruś obowiązuje od 01.07.2024 r.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: GutPR Hanna Gehrke - Gut
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Transport Polska produkcja rowerów wodorowych coraz bliżej - Groclin ogłasza plany Biuro prasowe
2024-12-27 | 14:30

Polska produkcja rowerów wodorowych coraz bliżej - Groclin ogłasza plany

Rosnące zainteresowanie rowerami wodorowymi, konieczność wykorzystywania innowacyjnych technologii w codziennym życiu oraz zwiększone zapotrzebowanie na nowe rozwiązania w transporcie
Transport Zielone korytarze dla zrównoważonego transportu towarów w Europie
2024-12-19 | 15:00

Zielone korytarze dla zrównoważonego transportu towarów w Europie

Transport drogowy, który odpowiadał za 61,3% całkowitego przewozu towarów w Unii Europejskiej w 2023 roku[1], uważany jest za jednego z największych emitentów gazów
Transport Zmiany w systemie SENT: kontrole ładunków obejmą zagranicznych przewoźników
2024-12-16 | 09:00

Zmiany w systemie SENT: kontrole ładunków obejmą zagranicznych przewoźników

System SENT, pierwotnie służący do monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów wrażliwych, obejmie również podmioty spoza Polski. 1 listopada 2024 obowiązek

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Ślepe pozwy pomogą walczyć z hejtem w internecie. Spodziewana lawina wniosków może sparaliżować sądy

Wprowadzenie instytucji tzw. ślepego pozwu pozwoli skuteczniej ścigać za naruszenie dóbr osobistych popełnione przez anonimowych internautów. Przepisy pozwolą na złożenie pozwu w sytuacji, gdy poszkodowany nie zna danych identyfikujących hejtera. Krajowa Rada Sądownictwa i Sąd Najwyższy ostrzegają, że nowelizacja może doprowadzić do znacznego przeciążenia sądów, a krótkie terminy na identyfikację sprawcy mogą skutkować wzrostem odszkodowań za przewlekłość postępowania.

Ochrona środowiska

Nowy obowiązek segregowania odpadów budowlanych i rozbiórkowych. Firmy mogą go jednak scedować na wyspecjalizowane przedsiębiorstwa

1 stycznia weszła w życie ustawa zmieniająca przepisy o odpadach, która nakłada na wytwórców odpadów budowlanych i rozbiórkowych obowiązek ich segregacji i zapewnienia dalszego ich zagospodarowania. To efekt implementacji unijnej dyrektywy. Ostateczną treść przepisów branża poznała w ostatnich tygodniach 2024 roku. Nie jest wciąż jasne, czy w przypadku budów dopuszczona będzie frakcja odpadów zmieszanych, których nie da się posegregować. Następnym krokiem będą prawdopodobnie poziomy recyklingu odpadów budowlanych, jakie przedsiębiorcy będą musieli zapewnić. Nowe obowiązki nie dotyczą osób fizycznych.

Handel

T. Bocheński: Współpraca z Donaldem Trumpem może być bardzo trudna. Interes amerykański będzie stawiany na pierwszym miejscu

Współpraca na linii Unia Europejska – USA w ciągu czterech najbliższych lat rządów Donalda Trumpa może być trudna – ocenia europoseł Tobiasz Bocheński. Polski Instytut Spraw Międzynarodowych ostrzega, że potencjalne zmiany w polityce USA, w tym zwiększenie ceł, mogą dotknąć wszystkich partnerów Stanów Zjednoczonych. Dużą niewiadomą jest również kwestia wsparcia dla Ukrainy i ewentualnego zakończenia wojny. Polityka nowego prezydenta może mieć kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa całej Europy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.