1 na 10 przejazdów taxi nagradzanych jest napiwkiem
Dane z ostatnich 12 miesięcy superaplikacji mobilności miejskiej FREENOW pokazują, że blisko 1 na 10 przejazdów kończy się nagrodzeniem kierowcy w postaci napiwku. Choć wydaje się to niewiele, dane FREENOW z innych europejskich krajów wskazują, że pod tym kątem jesteśmy na podobnym poziomie, jak Hiszpania, Francja czy Włochy. Okazuje się także, że pasażerowie z Warszawy, Gdańska, Krakowa, Katowic i Wrocławia najczęściej przyznają napiwki. 30 sierpnia, czyli w Dzień Taksówkarza, FREENOW przekaże kierowcom podwojoną wartość napiwków, jaką otrzymają tego dnia od pasażerów.
Według danych wewnętrznych FREENOW1 dawanie napiwków jest na podobnym poziomie w innych europejskich krajach, m.in. we Francji, Hiszpanii i Włoszech. Nieco wyżej plasują się Irlandia i Wielka Brytania, gdzie 12% przejazdów kończy się napiwkiem. Co ciekawe, w Austrii i Niemczech, odsetek ten wynosi aż 40%.
Polscy użytkownicy zapytani o gest dawania napiwków w życiu codziennym, aż w 100% odpowiedzieli, że zdarza im się to robić, jednak w różnej częstotliwości. Jak pokazuje badanie FREENOW2, aż 9 na 10 Polaków najczęściej nagradza napiwkiem obsługę kelnerską. Drugie miejsce w zestawieniu najpopularniejszych usługodawców, którym przyznajemy napiwek, zajmują kierowcy taksówek (62%), a na miejscu trzecim plasują się dostawcy jedzenia (55%).
Badanie FREENOW wykazało też wyraźne różnice między generacjami. Osoby starsze - tzw. Baby Boomers, czyli roczniki ‘46 - ‘64 - mają największą skłonność do dawania napiwków. Tendencja ta spada jednak wraz z wiekiem. W przypadku Millenialsów, czyli osób w wieku 28-42 lat odsetek osób udzielających często napiwki spada aż o połowę. Na dole listy jest zaś Generacja Z, czyli urodzeni w latach 1996-2005.
FREENOW zapytało pasażerów także o gesty, które wpływają na chęć przyznania napiwku dla kierowcy. Aż 8 na 10 ankietowanych docenia zwykłą uprzejmość kierowcy, 62% wskazuje na bezpieczną jazdę, a niemal połowa pasażerów daje napiwek za miłą rozmowę z kierowcą. Docenianym gestem przez co trzeciego pasażera, jest pomoc kierowcy we włożeniu bagażu do auta.
Dawanie napiwków w taksówce jest miłym gestem, który przekłada się na motywację kierowców do wykonywanej pracy, a tym samym zwiększenie jakości oferowanych usług. We FREENOW wszystkie napiwki przekazywane przez aplikację trafiają w stu procentach do kieszeni kierowcy, co oznacza, że nasza platforma nie pobiera od tej kwoty prowizji. Dodatkowo, z okazji przypadającego na 30 sierpnia w Polsce Dnia Taksówkarza FREENOW przekaże kierowcom podwojoną wartość napiwków otrzymanych tego dnia od pasażerów - mówi Krzysztof Urban, dyrektor zarządzający FREENOW w Polsce.
Dane wewnętrzne FREENOW pokazują, że największą skłonność do wręczania napiwków mają mieszkańcy Warszawy, Gdańska, Krakowa, Katowic oraz Wrocławia. Dni tygodnia, w jakich kierowcy otrzymują najczęściej napiwki to piątki i soboty, a rekordowym okresem przyznawania napiwków we FREENOW w ciągu ostatnich 12 miesięcy był grudzień 2022 roku.
Użytkownicy FREENOW mogą wybrać procentową wartość napiwku z poziomu aplikacji na początku, w trakcie oraz po zakończeniu kursu. Do wyboru są wstępne wysokości stawek: 10%, 15% i 25%, a kwota w całości trafia do kierowcy.
ŹRÓDŁA DANYCH
- Ankieta przeprowadzona w sierpniu 2023 roku na grupie ponad 600 użytkowników aplikacji FREENOW.
- Dane z przejazdów zrealizowanych poprzez aplikację FREENOW w okresie sierpień 2022 - lipiec 2023.

Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy
Najpierw wprowadzenie podatku akcyzowego na saszetki nikotynowe, potem propozycja przepisów, które zmierzają do wycofania tych produktów z rynku – przedstawiciele środowisk biznesowych podkreślają, że przygotowywane przez resort zdrowia przepisy wprowadzają chaos legislacyjny w branży tytoniowej. To tym bardziej dziwi przedsiębiorców, że stoi w opozycji do prowadzonego przez rząd procesu deregulacji w gospodarce. W dodatku może mieć negatywne skutki dla budżetu państwa i doprowadzić do skokowego wzrostu szarej strefy.
Bankowość
Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast

Firma Myco Renew, która opracowała technologię rozkładającą tekstylia za pomocą grzybów, została laureatem siódmej edycji Programu Grantowego ING. Motywem przewodnim konkursu skierowanego do start-upów i młodych naukowców był tym razem zrównoważony rozwój miast i społeczności. Łącznie na nagrodzone innowacyjne projekty trafił 1 mln zł. Wśród nich są także bezzałogowe statki powietrzne dostarczające defibrylatory czy system do zbierania deszczówki w blokach.
Prawo
Trwają próby wzmocnienia dialogu społecznego. Niespokojne czasy wymuszają większe zaangażowanie społeczeństwa w podejmowanie decyzji

Według zapowiedzi szefowej Komisji Europejskiej Ursuli von der Leyen głos partnerów społecznych i dialog społeczny będą stały w centrum procesu decyzyjnego w Europie. Taki jest cel podpisanego w marcu Paktu na rzecz europejskiego dialogu społecznego. Potrzeba wzmocnienia głosu społeczeństwa jest również podkreślana na forum krajowym. Rząd planuje reformę Rady Dialogu Społecznego, by usprawnić pracę tej instytucji, a przedsiębiorcy wzywają do rzetelnego konsultowania ze stroną społeczną ustaw, które wychodzą z rządu.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.