1 na 10 przejazdów taxi nagradzanych jest napiwkiem
Dane z ostatnich 12 miesięcy superaplikacji mobilności miejskiej FREENOW pokazują, że blisko 1 na 10 przejazdów kończy się nagrodzeniem kierowcy w postaci napiwku. Choć wydaje się to niewiele, dane FREENOW z innych europejskich krajów wskazują, że pod tym kątem jesteśmy na podobnym poziomie, jak Hiszpania, Francja czy Włochy. Okazuje się także, że pasażerowie z Warszawy, Gdańska, Krakowa, Katowic i Wrocławia najczęściej przyznają napiwki. 30 sierpnia, czyli w Dzień Taksówkarza, FREENOW przekaże kierowcom podwojoną wartość napiwków, jaką otrzymają tego dnia od pasażerów.
Według danych wewnętrznych FREENOW1 dawanie napiwków jest na podobnym poziomie w innych europejskich krajach, m.in. we Francji, Hiszpanii i Włoszech. Nieco wyżej plasują się Irlandia i Wielka Brytania, gdzie 12% przejazdów kończy się napiwkiem. Co ciekawe, w Austrii i Niemczech, odsetek ten wynosi aż 40%.
Polscy użytkownicy zapytani o gest dawania napiwków w życiu codziennym, aż w 100% odpowiedzieli, że zdarza im się to robić, jednak w różnej częstotliwości. Jak pokazuje badanie FREENOW2, aż 9 na 10 Polaków najczęściej nagradza napiwkiem obsługę kelnerską. Drugie miejsce w zestawieniu najpopularniejszych usługodawców, którym przyznajemy napiwek, zajmują kierowcy taksówek (62%), a na miejscu trzecim plasują się dostawcy jedzenia (55%).
Badanie FREENOW wykazało też wyraźne różnice między generacjami. Osoby starsze - tzw. Baby Boomers, czyli roczniki ‘46 - ‘64 - mają największą skłonność do dawania napiwków. Tendencja ta spada jednak wraz z wiekiem. W przypadku Millenialsów, czyli osób w wieku 28-42 lat odsetek osób udzielających często napiwki spada aż o połowę. Na dole listy jest zaś Generacja Z, czyli urodzeni w latach 1996-2005.
FREENOW zapytało pasażerów także o gesty, które wpływają na chęć przyznania napiwku dla kierowcy. Aż 8 na 10 ankietowanych docenia zwykłą uprzejmość kierowcy, 62% wskazuje na bezpieczną jazdę, a niemal połowa pasażerów daje napiwek za miłą rozmowę z kierowcą. Docenianym gestem przez co trzeciego pasażera, jest pomoc kierowcy we włożeniu bagażu do auta.
Dawanie napiwków w taksówce jest miłym gestem, który przekłada się na motywację kierowców do wykonywanej pracy, a tym samym zwiększenie jakości oferowanych usług. We FREENOW wszystkie napiwki przekazywane przez aplikację trafiają w stu procentach do kieszeni kierowcy, co oznacza, że nasza platforma nie pobiera od tej kwoty prowizji. Dodatkowo, z okazji przypadającego na 30 sierpnia w Polsce Dnia Taksówkarza FREENOW przekaże kierowcom podwojoną wartość napiwków otrzymanych tego dnia od pasażerów - mówi Krzysztof Urban, dyrektor zarządzający FREENOW w Polsce.
Dane wewnętrzne FREENOW pokazują, że największą skłonność do wręczania napiwków mają mieszkańcy Warszawy, Gdańska, Krakowa, Katowic oraz Wrocławia. Dni tygodnia, w jakich kierowcy otrzymują najczęściej napiwki to piątki i soboty, a rekordowym okresem przyznawania napiwków we FREENOW w ciągu ostatnich 12 miesięcy był grudzień 2022 roku.
Użytkownicy FREENOW mogą wybrać procentową wartość napiwku z poziomu aplikacji na początku, w trakcie oraz po zakończeniu kursu. Do wyboru są wstępne wysokości stawek: 10%, 15% i 25%, a kwota w całości trafia do kierowcy.
ŹRÓDŁA DANYCH
- Ankieta przeprowadzona w sierpniu 2023 roku na grupie ponad 600 użytkowników aplikacji FREENOW.
- Dane z przejazdów zrealizowanych poprzez aplikację FREENOW w okresie sierpień 2022 - lipiec 2023.
Ciężarówki bezemisyjne rozwożą produkty PepsiCo w Warszawie
Jak obronić się przed mandatem za tachograf za granicą?
Ile zarabiają kierowcy zawodowi C+E? Co wpływa na ich wynagrodzenia
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.