1 na 10 przejazdów taxi nagradzanych jest napiwkiem
Dane z ostatnich 12 miesięcy superaplikacji mobilności miejskiej FREENOW pokazują, że blisko 1 na 10 przejazdów kończy się nagrodzeniem kierowcy w postaci napiwku. Choć wydaje się to niewiele, dane FREENOW z innych europejskich krajów wskazują, że pod tym kątem jesteśmy na podobnym poziomie, jak Hiszpania, Francja czy Włochy. Okazuje się także, że pasażerowie z Warszawy, Gdańska, Krakowa, Katowic i Wrocławia najczęściej przyznają napiwki. 30 sierpnia, czyli w Dzień Taksówkarza, FREENOW przekaże kierowcom podwojoną wartość napiwków, jaką otrzymają tego dnia od pasażerów.
Według danych wewnętrznych FREENOW1 dawanie napiwków jest na podobnym poziomie w innych europejskich krajach, m.in. we Francji, Hiszpanii i Włoszech. Nieco wyżej plasują się Irlandia i Wielka Brytania, gdzie 12% przejazdów kończy się napiwkiem. Co ciekawe, w Austrii i Niemczech, odsetek ten wynosi aż 40%.
Polscy użytkownicy zapytani o gest dawania napiwków w życiu codziennym, aż w 100% odpowiedzieli, że zdarza im się to robić, jednak w różnej częstotliwości. Jak pokazuje badanie FREENOW2, aż 9 na 10 Polaków najczęściej nagradza napiwkiem obsługę kelnerską. Drugie miejsce w zestawieniu najpopularniejszych usługodawców, którym przyznajemy napiwek, zajmują kierowcy taksówek (62%), a na miejscu trzecim plasują się dostawcy jedzenia (55%).
Badanie FREENOW wykazało też wyraźne różnice między generacjami. Osoby starsze - tzw. Baby Boomers, czyli roczniki ‘46 - ‘64 - mają największą skłonność do dawania napiwków. Tendencja ta spada jednak wraz z wiekiem. W przypadku Millenialsów, czyli osób w wieku 28-42 lat odsetek osób udzielających często napiwki spada aż o połowę. Na dole listy jest zaś Generacja Z, czyli urodzeni w latach 1996-2005.
FREENOW zapytało pasażerów także o gesty, które wpływają na chęć przyznania napiwku dla kierowcy. Aż 8 na 10 ankietowanych docenia zwykłą uprzejmość kierowcy, 62% wskazuje na bezpieczną jazdę, a niemal połowa pasażerów daje napiwek za miłą rozmowę z kierowcą. Docenianym gestem przez co trzeciego pasażera, jest pomoc kierowcy we włożeniu bagażu do auta.
Dawanie napiwków w taksówce jest miłym gestem, który przekłada się na motywację kierowców do wykonywanej pracy, a tym samym zwiększenie jakości oferowanych usług. We FREENOW wszystkie napiwki przekazywane przez aplikację trafiają w stu procentach do kieszeni kierowcy, co oznacza, że nasza platforma nie pobiera od tej kwoty prowizji. Dodatkowo, z okazji przypadającego na 30 sierpnia w Polsce Dnia Taksówkarza FREENOW przekaże kierowcom podwojoną wartość napiwków otrzymanych tego dnia od pasażerów - mówi Krzysztof Urban, dyrektor zarządzający FREENOW w Polsce.
Dane wewnętrzne FREENOW pokazują, że największą skłonność do wręczania napiwków mają mieszkańcy Warszawy, Gdańska, Krakowa, Katowic oraz Wrocławia. Dni tygodnia, w jakich kierowcy otrzymują najczęściej napiwki to piątki i soboty, a rekordowym okresem przyznawania napiwków we FREENOW w ciągu ostatnich 12 miesięcy był grudzień 2022 roku.
Użytkownicy FREENOW mogą wybrać procentową wartość napiwku z poziomu aplikacji na początku, w trakcie oraz po zakończeniu kursu. Do wyboru są wstępne wysokości stawek: 10%, 15% i 25%, a kwota w całości trafia do kierowcy.
ŹRÓDŁA DANYCH
- Ankieta przeprowadzona w sierpniu 2023 roku na grupie ponad 600 użytkowników aplikacji FREENOW.
- Dane z przejazdów zrealizowanych poprzez aplikację FREENOW w okresie sierpień 2022 - lipiec 2023.

Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Tylko 35 proc. Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ możliwe do osiągnięcia przed 2030 r. Potrzebna ściślejsza współpraca międzynarodowa
Jak wynika z raportu ONZ, choć w ciągu ostatniej dekady dzięki dążeniu do realizacji przyjętych celów udało się poprawić życie milionów ludzi na całym świecie, to jednak tempo zmian pozostaje zbyt wolne, by dało się je osiągnąć do 2030 roku. Postęp hamują przede wszystkim eskalacja konfliktów, zmiana klimatu, rosnące nierówności i niewystarczające finansowanie. Jak wynika ze sprawozdania Parlamentu Europejskiego, problemem jest także brak ścisłej współpracy międzynarodowej i sceptyczne podejście niektórych państw ONZ.
Przemysł spożywczy
UNICEF: Wszystkie dzieci poniżej piątego roku życia w Gazie cierpią z powodu niedożywienia. Sytuacja jest katastrofalna

Ataki Izraela na Strefę Gazy i jej izolacja doprowadziły do całkowitego załamania podstawowych usług i ograniczenia możliwości dostaw i dystrybucji pomocy humanitarnej – wskazuje UNICEF. W efekcie setki tysięcy Palestyńczyków są w sytuacji ciągłego zagrożenia życia i cierpią z powodu niedożywienia i głodu. Ta klęska dotyczy praktycznie wszystkich dzieci poniżej piątego roku życia. Konflikty są jednym z głównych przyczyn braku bezpieczeństwa żywnościowego, głodu i niedożywienia na świecie. Szczególnie dotyczy to Afryki i Azji Zachodniej.
Prawo
Branża ciepłownictwa czeka na unijną i krajową strategię transformacji. Liczy na większe fundusze i korzystne regulacje

Komisja Europejska zapowiedziała rozpoczęcie w I kwartale 2026 roku prac nad strategią dla ciepłownictwa i chłodnictwa. Nad tym strategicznym dokumentem w zakresie ciepłownictwa pracuje także polski rząd. Branża podkreśla, że obie te strategie będą miały kluczowe znaczenie dla trwającej transformacji w ciepłownictwie, czyli przyszłości ogromnych inwestycji, które czekają sektor do 2050 roku. Jednocześnie apeluje o większe wsparcie tego procesu ze środków publicznych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.