1 na 10 przejazdów taxi nagradzanych jest napiwkiem
Dane z ostatnich 12 miesięcy superaplikacji mobilności miejskiej FREENOW pokazują, że blisko 1 na 10 przejazdów kończy się nagrodzeniem kierowcy w postaci napiwku. Choć wydaje się to niewiele, dane FREENOW z innych europejskich krajów wskazują, że pod tym kątem jesteśmy na podobnym poziomie, jak Hiszpania, Francja czy Włochy. Okazuje się także, że pasażerowie z Warszawy, Gdańska, Krakowa, Katowic i Wrocławia najczęściej przyznają napiwki. 30 sierpnia, czyli w Dzień Taksówkarza, FREENOW przekaże kierowcom podwojoną wartość napiwków, jaką otrzymają tego dnia od pasażerów.
Według danych wewnętrznych FREENOW1 dawanie napiwków jest na podobnym poziomie w innych europejskich krajach, m.in. we Francji, Hiszpanii i Włoszech. Nieco wyżej plasują się Irlandia i Wielka Brytania, gdzie 12% przejazdów kończy się napiwkiem. Co ciekawe, w Austrii i Niemczech, odsetek ten wynosi aż 40%.
Polscy użytkownicy zapytani o gest dawania napiwków w życiu codziennym, aż w 100% odpowiedzieli, że zdarza im się to robić, jednak w różnej częstotliwości. Jak pokazuje badanie FREENOW2, aż 9 na 10 Polaków najczęściej nagradza napiwkiem obsługę kelnerską. Drugie miejsce w zestawieniu najpopularniejszych usługodawców, którym przyznajemy napiwek, zajmują kierowcy taksówek (62%), a na miejscu trzecim plasują się dostawcy jedzenia (55%).
Badanie FREENOW wykazało też wyraźne różnice między generacjami. Osoby starsze - tzw. Baby Boomers, czyli roczniki ‘46 - ‘64 - mają największą skłonność do dawania napiwków. Tendencja ta spada jednak wraz z wiekiem. W przypadku Millenialsów, czyli osób w wieku 28-42 lat odsetek osób udzielających często napiwki spada aż o połowę. Na dole listy jest zaś Generacja Z, czyli urodzeni w latach 1996-2005.
FREENOW zapytało pasażerów także o gesty, które wpływają na chęć przyznania napiwku dla kierowcy. Aż 8 na 10 ankietowanych docenia zwykłą uprzejmość kierowcy, 62% wskazuje na bezpieczną jazdę, a niemal połowa pasażerów daje napiwek za miłą rozmowę z kierowcą. Docenianym gestem przez co trzeciego pasażera, jest pomoc kierowcy we włożeniu bagażu do auta.
Dawanie napiwków w taksówce jest miłym gestem, który przekłada się na motywację kierowców do wykonywanej pracy, a tym samym zwiększenie jakości oferowanych usług. We FREENOW wszystkie napiwki przekazywane przez aplikację trafiają w stu procentach do kieszeni kierowcy, co oznacza, że nasza platforma nie pobiera od tej kwoty prowizji. Dodatkowo, z okazji przypadającego na 30 sierpnia w Polsce Dnia Taksówkarza FREENOW przekaże kierowcom podwojoną wartość napiwków otrzymanych tego dnia od pasażerów - mówi Krzysztof Urban, dyrektor zarządzający FREENOW w Polsce.
Dane wewnętrzne FREENOW pokazują, że największą skłonność do wręczania napiwków mają mieszkańcy Warszawy, Gdańska, Krakowa, Katowic oraz Wrocławia. Dni tygodnia, w jakich kierowcy otrzymują najczęściej napiwki to piątki i soboty, a rekordowym okresem przyznawania napiwków we FREENOW w ciągu ostatnich 12 miesięcy był grudzień 2022 roku.
Użytkownicy FREENOW mogą wybrać procentową wartość napiwku z poziomu aplikacji na początku, w trakcie oraz po zakończeniu kursu. Do wyboru są wstępne wysokości stawek: 10%, 15% i 25%, a kwota w całości trafia do kierowcy.
ŹRÓDŁA DANYCH
- Ankieta przeprowadzona w sierpniu 2023 roku na grupie ponad 600 użytkowników aplikacji FREENOW.
- Dane z przejazdów zrealizowanych poprzez aplikację FREENOW w okresie sierpień 2022 - lipiec 2023.

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów
W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.
Handel
Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.
Transport
W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.