Łańcuchy dostaw w logistyce szczepień
Get More Services
ul. Rynek 60/2
50-116 Wrocław
w.podsiadly|getmoreservices.pl| |w.podsiadly|getmoreservices.pl
+48571246669
www.getmoreservices.pl
Zaopatrzenie świata w szczepionki przeciw COVID-19 to akcja bez precedensu pod kątem tempa realizacji procedur i skali działania. Jak na związane z nią wyzwania przygotowano łańcuchy dostaw operatorów logistycznych? Jakie wózki widłowe w niej uczestniczą?
Powszechny program szczepień jest niezbędny, by świat mógł wrócić na tory sprzed epidemii. Z wielu względów operacja jest jednak niezwykle złożona i na niemal każdym jej etapie występuje ryzyko niepowodzenia. Wśród potencjalnych wyzwań dla zaangażowanych w akcję podmiotów McKinsey & Company wymienia m.in. wąskie gardła w dostawach surowców: strzykawek, materiału wypełniającego preparaty i lipidowych nanocząsteczek do pakowania mRNA wirusa; utrzymanie wysokiej jakości w masowej produkcji szczepionek na niespotykaną dotąd skalę; zapewnienie personelu niezbędnego do obsługi punktów szczepień; opanowanie strat materiału; szeroko pojęte bezpieczeństwo informatyczne (m.in. w związku z kontrolą warunków transportu i składowania preparatów oraz zachowania harmonogramu szczepień) oraz niezawodność zachowania chłodniczych i mroźniczych warunków w łańcuchach dostaw. Choć więc liczba czynników podlegających koniecznej kontroli jest ogromna, a opóźnienia i kłopoty się zdarzają, w krajach, które stać było na zakupy szczepionki w pierwszej kolejności, operacja trwa i krok po kroku budowana jest odporność światowej populacji. W dużej mierze stało się to możliwe dzięki perspektywicznemu myśleniu i wspólnemu planowaniu działań przez producentów, instytucjonalnych odbiorców szczepionek oraz operatorów logistycznych i ich podwykonawców. Płynnie łączono tu wynajdowane na bieżąco rozwiązania, jak i urządzenia, do widoku których przyzwyczailiśmy się przez lata. – Mimo postępującego także w związku z epidemią rozwoju rozwiązań automatyzacyjnych, wózki widłowe różnego rodzaju są integralnym elementem obsługi łańcuchów dostaw na wszystkich etapach. Widzieliśmy to zarówno na początku epidemii, gdy szeroko wykorzystywane były w transporcie pomocy materiałowej, jak i ostatnio – gdy po zatwierdzeniu szczepionek w Europie Pfizer pokazał film ze swojego zakładu z paletami przewożonymi przez czołowy wózek elektryczny RX 20 – mówi Krzysztof Pigla, specjalista ds. produktu STILL Polska. Jak globalni dostawcy usług transportowo-informatycznych szykowali się do obsługi dostaw szczepionek na COVID-19? W jakich obszarach konieczne były inwestycje? Jakiego rodzaju wózki widłowe uczestniczą w procesach transportu składających się na tę operację?
Modułowe magazyny chłodniczo-mroźnicze
Związanym ze stabilnością preparatów wyzwaniem w dużym stopniu wpływającym na sposób, w jaki o ich transporcie muszą myśleć logistycy, jest konieczność zachowania niskiej (lub ekstremalnie niskiej) temperatury w łańcuchu dostaw – od fabryki aż po lodówkę, z której szczepionki będą podawane pacjentom. Jak wynika z rozmów z przedstawicielami podmiotów wyspecjalizowanych we frachcie medycznym, nowością nie jest tu sama konieczność obniżenia temperatury do kilkudziesięciu stopni poniżej zera ani jej stałej kontroli, ale raczej skala operacji i konieczność prowadzenia wdrożeń gotowych na różne warianty postępowania. Jak sobie z tym radzić, na łamach firmowanego przez agencję Reutersa podcastu „The Exchange” opowiadał Rob Coyle, szef zajmującego się logistyką produktów farmaceutycznych oddziału Kuehne+Nagel. Jako przykład rozwiązania stanowiącego odpowiedź na wymagania łańcuchów dostaw COVID-owych szczepionek przedstawił obiekt wzniesiony w Belgii z myślą o ich przeładunku. Kompleks został pomyślany tak, by w każdej z jego wyodrębnionych stref można było osobno regulować temperaturę. Hub może funkcjonować zarówno jako element ultramroźnicznego, mroźniczego i chłodniczego łańcucha dostaw. Na takie rozwiązanie zdecydowano się chcąc optymalizować zużycie energii pod kątem potrzeb obsługiwanego preparatu, ale także przewidując, że wraz ze spływaniem nowych danych klinicznych liberalizacji mogą ulec temperaturowe wytyczne dla zachowania stabilności najbardziej wymagających środków.
Osprzęt do szczepionkowych mroźni, samolotów i ciężarówek
Zarówno w centrach logistycznych takich jak to opisane Reutersowi przez przedstawiciela Kuehne+Nagel (K+N), w trakcie przewozu szczepionek samolotami i ciężarówkami, a także w niektórych docelowych regionach, zachowanie wymaganej temperatury wymaga dodatkowego wyposażenia. Rozwiązaniem stosowanym na krótką metę są pudła termiczne wypełniane suchym lodem. O kilkaset procent zwiększył się także popyt na zamrażarki ULT pozwalające utrzymywać nawet –86 stopni Celsjusza. Na potrzeby operacji K+N wprowadziło do użycia także w pełni izolowane kontenery nazwane „temperature pods” – do użycia wszędzie tam, gdzie odpowiednio niskiej temperatury nie da się długofalowo uzyskać innymi środkami. Do warunków głębokiego mrożenia należy dostosować także stosowane w nich urządzenia transportowe. – W mroźniach korzysta się ze wózków widłowych z odpowiednim wyposażeniem. Istotne są tu oleje hydrauliczne i środki smarne do ekstremalnie niskich temperatur oraz pełna szczelność wszystkich powłok gwarantująca, że wilgoć wynikająca z kondensacji pary wodnej wskutek zmiany temperatur nie przeniknie do układów elektronicznych i innych podatnych na uszkodzenia z tego tytułu systemów – mówi Krzysztof Pigla, specjalista ds. produktu STILL Polska. – Dla komfortu pracy operatora podstawowe znaczenie ma ogrzewana, izolowane kabina. Do zastosowania w niskich temperaturach szczególnie polecane są także akumulatory w technologii litowo-jonowej, w przeciwieństwie do baterii kwasowo-ołowiowych nietracące części ładunku w warunkach mroźniczych – wyjaśnia.
Identyfikacja mocnych elementów we frachcie lotniczym
Efektem przygotowania do obsługi łańcuchów dostaw szczepionek było także wzmocnienie obiektów logistycznych w bezpośrednim sąsiedztwie portów lotniczych. Szacuje się, że ze względu na dużą presję na tempo dostaw, nawet 60 proc. transportu preparatów budujących odporność na COVID realizowane jest z użyciem samolotów. Postawić trzeba było tu na relacje z partnerami biznesowymi i ich dobór pod kątem możliwości skutecznego reagowania na niepożądane sytuacje. W związku z tym K+N wytypowało do obsługi szczepionkowej logistyki 32 lotniska, które umożliwiają szybkie działanie w przypadku, gdy czujniki wykażą anomalie w zakresie temperatury produktów znajdujących się w ładowni samolotu stojącego na płycie lotniska.

Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Ostateczny kształt rozszerzonej odpowiedzialności producenta wciąż pod znakiem zapytania. Przykładem dla Polski mogą być rozwiązania z Czech czy Belgii
Zgodnie z wytycznymi Unii Europejskiej do końca 2025 roku Polska powinna osiągnąć poziom recyklingu odpadów opakowaniowych na poziomie min. 65 proc. Trudno to osiągnąć bez wdrożenia systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP), który w świetle unijnych zaleceń powinien być zaimplementowany już w 2023 roku, a którego ostatecznego kształtu jeszcze nie znamy. Zagraniczni eksperci uważają, że Polska powinna iść w ślady Czech, Belgii i Włoch, stawiając na elastyczną organizację odpowiedzialności producenta (OOP).
Handel
Prof. G. Kołodko: Trump osiągnie efekt odwrotny od zamierzonego i spowolni rozwój Ameryki. Na wojnie handlowej z resztą świata to Stany mogą tracić najmocniej

– Liczne decyzje prezydenta Trumpa, nie tylko na polu ekonomicznym, są po prostu oparte na nieracjonalnych przesłankach, są fałszywe, są szkodliwe i dla Stanów Zjednoczonych, i dla innych, mówiąc językiem popularnym, są chore – ocenia prof. Grzegorz Kołodko, były minister finansów, i wskazuje m.in. na chaos spowodowany wprowadzaniem, zawieszaniem i przywracaniem ceł. Ekonomista w książce „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku” analizuje trumponomikę, a więc ekonomię i politykę gospodarczą pomysłu prezydenta oraz jej wpływ na gospodarkę, przestrzega przed zagrożeniami i wskazuje sposoby wyjścia z nasilającego się globalnego zamieszania. Autor ocenia też negatywnie pozaekonomiczne aspekty działalności amerykańskiego prezydenta z wyjątkiem jednego aspektu.
Farmacja
Samoleczenie generuje w UE oszczędności na poziomie 40 mld euro rocznie. Dzięki temu odciążone są europejskie systemy zdrowotne

Każdego roku Europejczycy leczą samodzielnie ok. 1,2 mld drobnych dolegliwości, w tym przeziębienie czy niestrawność. Zdaniem ekspertów wzmocnienie tych kompetencji społeczeństwa może być remedium na braki kadrowe w opiece zdrowotnej i jej deficyt budżetowy. Sięganie po leki bez recepty (OTC), suplementy diety i wyroby lecznicze pozwala uniknąć ok. 120 mln konsultacji lekarskich w skali roku, co odpowiada pracy nawet 36 tys. lekarzy pierwszego kontaktu. Samoleczenie generuje w UE oszczędności na poziomie 40 mld euro rocznie – wynika z danych przedstawionych podczas 61. konferencji AESGP, która odbyła się w Warszawie.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.