Bosch kontynuuje rozwój neutralnych dla klimatu układów napędowych
MSL
ul. Wołoska 9
02-583 Warszawa
kinga.gora|mslgroup.com| |kinga.gora|mslgroup.com
+48 690 457 521
https://media.mslgroup.pl/3359/releases
Firma oferuje pełną gamę rozwiązań w zakresie układów napędowych dla pojazdów użytkowych
- "Działania na rzecz klimatu motywują branżę transportową do szukania nowych kierunków rozwoju” – powiedział dr Markus Heyn, członek zarządu Bosch.
- Jedna czwarta przychodów ze sprzedaży firmy Bosch pochodzi z sektora biznesowego Mobility Solutions, który obejmuje technologie dla pojazdów użytkowych.
- Oferta Bosch dla pojazdów użytkowych obejmuje układy napędowe zasilanie olejem napędowym, akumulatorami elektrycznymi, a także ogniwami paliwowymi i wodorem.
Branże transportowa i logistyczna stoją przed ogromnymi wyzwaniami na całym świecie – od kwestii klimatycznych, przez presję kosztową, aż po niedobór kierowców. Bosch dostarcza odpowiednie rozwiązania, które pomagają stawić im czoła. Firma nieustannie rozszerza swoją ofertę układów napędowych dążąc do osiągnięcia celu, jakim jest neutralny klimatycznie transport towarowy. Oprócz układów napędowych z silnikiem Diesla, które jeszcze przez jakiś czas będą odgrywać istotną rolę w pojazdach użytkowych, Bosch oferuje również układy napędowe z akumulatorem elektrycznym i ogniwami paliwowymi. Teraz firma wprowadziła kolejne rozwiązanie – silnik wodorowy, który ma wypełnić lukę w alternatywnych układach napędowych, szczególnie dla ciężkich pojazdów budowlanych i maszyn rolniczych. "Działania na rzecz klimatu motywują branżę transportu towarowego do szukania nowych kierunków rozwoju. Spodziewamy się, że w ciągu dekady alternatywne układy napędowe będą motorem znacznego wzrostu w naszej działalności" – powiedział dr Markus Heyn, członek zarządu Bosch i prezes sektora Mobility Solutions, podczas tegorocznych targów IAA Transportation w Hanowerze. Choć obecna sytuacja rynkowa jest niepewna, sprzedaż w sektorze Mobility Solutions firmy Bosch wzrosła w bieżącym roku o 6 proc., po uwzględnieniu wpływu kursów walutowych. Jedna czwarta przychodów firmy Bosch pochodzi ze sprzedaży technologii dla pojazdów użytkowych, od lekkich samochodów dostawczych po 40-tonowe ciężarówki. Oprócz układów napędowych, filarami działalności Bosch w obszarze pojazdów użytkowych są systemy wspomagania kierowcy oraz systemy łączności.
Nowy typ zasilania w układach napędowych Bosch dla pojazdów użytkowych
Według prognoz firmy Bosch, w 2025 roku ponad 80 proc. wszystkich samochodów ciężarowych o masie co najmniej 6 ton, będzie nadal napędzanych silnikami Diesla. W kolejnych latach różnorodność układów napędowych ma się zwiększyć, a do 2035 roku połowa nowych pojazdów użytkowych będzie wyposażona w napęd elektryczny zasilany akumulatorem lub wodorem. "Technologia nastawiona na neutralność klimatyczną jest szczególnie istotna w pojazdach użytkowych. W zależności od zastosowania, będziemy mogli zapewnić więcej niż jeden neutralny klimatycznie rodzaj układu napędowego dla samochodów ciężarowych" – powiedział Heyn. W samej firmie Bosch nad układami napędowymi dla nowoczesnych samochodów ciężarowych pracuje 3 400 inżynierów. Żadne inne przedsiębiorstwo nie oferuje tak wielu rozwiązań z zakresu elektromobilności jak Bosch: od e-rowerów po maszyny budowlane, od półprzewodników z węglika krzemu po kompletne moduły napędowe. To strategia, która przynosi duże korzyści. Do firmy Bosch spłynęło już 30 obszernych zamówień na akumulatorowo-elektryczne układy napędowe. Bosch ma także ambitne plany związane z rozwojem technologii ogniw paliwowych. Do 2025 roku firma planuje wprowadzić na drogi ponad 40 000 systemów wodorowych Bosch. Aby zrealizować ten cel, przedsiębiorstwo samodzielnie produkuje stosy i stwarza możliwości produkcyjne na skalę globalną w fabrykach zlokalizowanych w pobliżu swoich klientów, czyli w zakładach w Anderson (USA), Wuxi (Chiny) i Bambergu (Niemcy). Ogniwa paliwowe nie są jednak jedynym sposobem wykorzystania wodoru do zasilania samochodów ciężarowych – istnieją również silniki H2. Obecnie Bosch pracuje nad sterownikami i techniką wtrysku, które są niezbędne dla tego typu silników. Przedsiębiorstwu udało się także pozyskać duży projekt w tym obszarze w Indiach.
Bosch uczy samochody ciężarowe jazdy
Jednak działalność Bosch skupia się nie tylko na produkcji elementów konstrukcyjnych, ale także na tworzeniu oprogramowania. Połowa pracowników działu badań i rozwoju w sektorze Mobility Solutions to inżynierowie oprogramowania. Sprzyja to między innymi rozwojowi zautomatyzowanej jazdy. Bosch zatrudnia 1 100 inżynierów zajmujących się tym obszarem, a oprogramowanie, czujniki, komputery samochodowe i elementy wykonawcze dostarcza z jednego źródła. "Wkraczamy w erę zautomatyzowanej jazdy, po części również ze względu na dotkliwe braki kierowców. W żadnym innym obszarze zautomatyzowana jazda nie ma takiego znaczenia ekonomicznego jak w pojazdach użytkowych" – powiedział Heyn. Obecnie w całej Europie brakuje już 400 000 kierowców. Bosch zamierza do końca dekady wdrożyć bezzałogowe systemy jazdy na autostradach. W 2025 roku u jednego z europejskich producentów samochodów ciężarowych rozpocznie się masowa produkcja komputerów pokładowych, które umożliwiają przetwarzanie danych z czujników w czasie rzeczywistym. Technologia Bosch sprawi, że architektura elektroniczna w przyszłych pojazdach użytkowych będzie znacznie bardziej wydajna, stanowiąc tym samym podstawę dla tzw. ciężarówki programowalnej (ang. software-defined truck – SDT). Dążąc do wdrożenia rozwiązań z obszaru zautomatyzowanej jazdy, firma Bosch rozwija także systemy wspomagania kierowcy. Najlepszym przykładem są narożne czujniki radarowe w ciężarówkach. W ciągu najbliższych kilku lat ten obszar rynku wzrośnie o 40 proc., a firma Bosch o prawie 60 proc. Działania przedsiębiorstwa są podyktowane różnymi czynnikami, w tym wymogami prawnymi dotyczącymi zapobiegania wypadkom drogowym z udziałem pojazdów użytkowych. Na przykład, od 2024 roku w Europie obowiązkowym elementem wyposażenia pojazdów będzie funkcja asystenta skrętu.
Bosch przygotowuje się do uruchomienia platformy logistycznej
Bosch podjął współpracę z amerykańskim dostawcą usług w chmurze Amazon Web Services (AWS), aby uruchomić platformę oprogramowania, która łączy zarówno własne usługi logistyczne, jak i zewnętrzne, pochodzące od innych firm. Integracja tych rozwiązań zapewnia wzrost wydajności. Zamiast korzystać z wielu niezależnych od siebie rozwiązań, firmy logistyczne i spedytorzy na całym świecie będą mieli szybki i łatwy dostęp do usług cyfrowych z jednego źródła. "W ciągu najbliższych tygodni uruchomimy naszą platformę logistyczną w Indiach, a na początku przyszłego roku w Europie i USA" – powiedział Heyn. Jednym z przykładów usług Bosch dla branży transportowej i logistycznej jest monitoring logistyczny. Centra serwisowe Bosch monitorują stan towarów o znaczeniu krytycznym, w tym towarów medycznych – rocznie jest to od 30 000 do 40 000 ładunków ciężarówek. Podczas pandemii koronawirusa Bosch prowadził także monitoring przesyłek ze szczepionkami. Innym ważnym aspektem jest bezpieczne parkowanie samochodów ciężarowych. Taka usługa ma umożliwić rezerwację miejsca postojowego dla ciężarówki. Bosch oferuje już 100 takich miejsc wzdłuż autostrad w jedenastu krajach europejskich. Tylko w 2021 roku rezerwacje wzrosły trzykrotnie.

Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

1 października ruszy w Polsce system kaucyjny. Część sieci handlowych może nie zdążyć z przygotowaniami przed tym terminem
Producenci, sklepy i operatorzy systemu kaucyjnego mają niespełna dwa miesiące na finalizację przygotowań do jego startu. Wówczas na rynku pojawią się napoje w specjalnie oznakowanych opakowaniach, a jednostki handlu powinny być gotowe na ich odbieranie. Część z nich jest już do tego przygotowana, część ostrzega przed ewentualnymi opóźnieniami. Jednym z ważniejszych aspektów przygotowań na te dwa miesiące jest uregulowanie współpracy między operatorami, których będzie siedmiu, co oznacza de facto siedem różnych systemów kaucyjnych.
Ochrona środowiska
KE proponuje nowy cel klimatyczny. Według europosłów wydaje się niemożliwy do realizacji

Komisja Europejska zaproponowała zmianę unijnego prawa o klimacie, wskazując nowy cel klimatyczny na 2040 roku, czyli redukcję emisji gazów cieplarnianych o 90 proc. w porównaniu do 1990 rok. Jesienią odniosą się do tego kraje członkowskie i Parlament Europejski, ale już dziś słychać wiele negatywnych głosów. Zdaniem polskich europarlamentarzystów już dotychczas ustanowione cele nie zostaną osiągnięte, a europejska gospodarka i jej konkurencyjność ucierpi na dążeniu do ich realizacji względem m.in. Stanów Zjednoczonych czy Chin.
Handel
Amerykańskie indeksy mają za sobą kolejny wzrostowy miesiąc. Druga połowa roku na rynkach akcji może być nerwowa

Lipiec zazwyczaj jest pozytywnym miesiącem na rynkach akcji i tegoroczny nie był wyjątkiem. Amerykańskie indeksy zakończyły go na plusie, podobnie jak większość europejskich. Rynki Starego Kontynentu nie przyciągają jednak już kapitału z taką intensywnością jak w pierwszej części roku. Z drugiej strony wyceny za oceanem po kolejnych rekordach są już bardzo wysokie, a wpływ nowego porządku celnego narzuconego przez Donalda Trumpa – na razie trudny do przewidzenia. W najbliższym czasie na rynkach można się spodziewać jeszcze większej zmienności i nerwowości, ale dopóki spółki pokazują dobre wyniki, przesłanek do zmiany trendu na spadkowy nie ma.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.