Bosch kontynuuje rozwój neutralnych dla klimatu układów napędowych
MSL
ul. Wołoska 9
02-583 Warszawa
kinga.gora|mslgroup.com| |kinga.gora|mslgroup.com
+48 690 457 521
https://media.mslgroup.pl/3359/releases
Firma oferuje pełną gamę rozwiązań w zakresie układów napędowych dla pojazdów użytkowych
- "Działania na rzecz klimatu motywują branżę transportową do szukania nowych kierunków rozwoju” – powiedział dr Markus Heyn, członek zarządu Bosch.
- Jedna czwarta przychodów ze sprzedaży firmy Bosch pochodzi z sektora biznesowego Mobility Solutions, który obejmuje technologie dla pojazdów użytkowych.
- Oferta Bosch dla pojazdów użytkowych obejmuje układy napędowe zasilanie olejem napędowym, akumulatorami elektrycznymi, a także ogniwami paliwowymi i wodorem.
Branże transportowa i logistyczna stoją przed ogromnymi wyzwaniami na całym świecie – od kwestii klimatycznych, przez presję kosztową, aż po niedobór kierowców. Bosch dostarcza odpowiednie rozwiązania, które pomagają stawić im czoła. Firma nieustannie rozszerza swoją ofertę układów napędowych dążąc do osiągnięcia celu, jakim jest neutralny klimatycznie transport towarowy. Oprócz układów napędowych z silnikiem Diesla, które jeszcze przez jakiś czas będą odgrywać istotną rolę w pojazdach użytkowych, Bosch oferuje również układy napędowe z akumulatorem elektrycznym i ogniwami paliwowymi. Teraz firma wprowadziła kolejne rozwiązanie – silnik wodorowy, który ma wypełnić lukę w alternatywnych układach napędowych, szczególnie dla ciężkich pojazdów budowlanych i maszyn rolniczych. "Działania na rzecz klimatu motywują branżę transportu towarowego do szukania nowych kierunków rozwoju. Spodziewamy się, że w ciągu dekady alternatywne układy napędowe będą motorem znacznego wzrostu w naszej działalności" – powiedział dr Markus Heyn, członek zarządu Bosch i prezes sektora Mobility Solutions, podczas tegorocznych targów IAA Transportation w Hanowerze. Choć obecna sytuacja rynkowa jest niepewna, sprzedaż w sektorze Mobility Solutions firmy Bosch wzrosła w bieżącym roku o 6 proc., po uwzględnieniu wpływu kursów walutowych. Jedna czwarta przychodów firmy Bosch pochodzi ze sprzedaży technologii dla pojazdów użytkowych, od lekkich samochodów dostawczych po 40-tonowe ciężarówki. Oprócz układów napędowych, filarami działalności Bosch w obszarze pojazdów użytkowych są systemy wspomagania kierowcy oraz systemy łączności.
Nowy typ zasilania w układach napędowych Bosch dla pojazdów użytkowych
Według prognoz firmy Bosch, w 2025 roku ponad 80 proc. wszystkich samochodów ciężarowych o masie co najmniej 6 ton, będzie nadal napędzanych silnikami Diesla. W kolejnych latach różnorodność układów napędowych ma się zwiększyć, a do 2035 roku połowa nowych pojazdów użytkowych będzie wyposażona w napęd elektryczny zasilany akumulatorem lub wodorem. "Technologia nastawiona na neutralność klimatyczną jest szczególnie istotna w pojazdach użytkowych. W zależności od zastosowania, będziemy mogli zapewnić więcej niż jeden neutralny klimatycznie rodzaj układu napędowego dla samochodów ciężarowych" – powiedział Heyn. W samej firmie Bosch nad układami napędowymi dla nowoczesnych samochodów ciężarowych pracuje 3 400 inżynierów. Żadne inne przedsiębiorstwo nie oferuje tak wielu rozwiązań z zakresu elektromobilności jak Bosch: od e-rowerów po maszyny budowlane, od półprzewodników z węglika krzemu po kompletne moduły napędowe. To strategia, która przynosi duże korzyści. Do firmy Bosch spłynęło już 30 obszernych zamówień na akumulatorowo-elektryczne układy napędowe. Bosch ma także ambitne plany związane z rozwojem technologii ogniw paliwowych. Do 2025 roku firma planuje wprowadzić na drogi ponad 40 000 systemów wodorowych Bosch. Aby zrealizować ten cel, przedsiębiorstwo samodzielnie produkuje stosy i stwarza możliwości produkcyjne na skalę globalną w fabrykach zlokalizowanych w pobliżu swoich klientów, czyli w zakładach w Anderson (USA), Wuxi (Chiny) i Bambergu (Niemcy). Ogniwa paliwowe nie są jednak jedynym sposobem wykorzystania wodoru do zasilania samochodów ciężarowych – istnieją również silniki H2. Obecnie Bosch pracuje nad sterownikami i techniką wtrysku, które są niezbędne dla tego typu silników. Przedsiębiorstwu udało się także pozyskać duży projekt w tym obszarze w Indiach.
Bosch uczy samochody ciężarowe jazdy
Jednak działalność Bosch skupia się nie tylko na produkcji elementów konstrukcyjnych, ale także na tworzeniu oprogramowania. Połowa pracowników działu badań i rozwoju w sektorze Mobility Solutions to inżynierowie oprogramowania. Sprzyja to między innymi rozwojowi zautomatyzowanej jazdy. Bosch zatrudnia 1 100 inżynierów zajmujących się tym obszarem, a oprogramowanie, czujniki, komputery samochodowe i elementy wykonawcze dostarcza z jednego źródła. "Wkraczamy w erę zautomatyzowanej jazdy, po części również ze względu na dotkliwe braki kierowców. W żadnym innym obszarze zautomatyzowana jazda nie ma takiego znaczenia ekonomicznego jak w pojazdach użytkowych" – powiedział Heyn. Obecnie w całej Europie brakuje już 400 000 kierowców. Bosch zamierza do końca dekady wdrożyć bezzałogowe systemy jazdy na autostradach. W 2025 roku u jednego z europejskich producentów samochodów ciężarowych rozpocznie się masowa produkcja komputerów pokładowych, które umożliwiają przetwarzanie danych z czujników w czasie rzeczywistym. Technologia Bosch sprawi, że architektura elektroniczna w przyszłych pojazdach użytkowych będzie znacznie bardziej wydajna, stanowiąc tym samym podstawę dla tzw. ciężarówki programowalnej (ang. software-defined truck – SDT). Dążąc do wdrożenia rozwiązań z obszaru zautomatyzowanej jazdy, firma Bosch rozwija także systemy wspomagania kierowcy. Najlepszym przykładem są narożne czujniki radarowe w ciężarówkach. W ciągu najbliższych kilku lat ten obszar rynku wzrośnie o 40 proc., a firma Bosch o prawie 60 proc. Działania przedsiębiorstwa są podyktowane różnymi czynnikami, w tym wymogami prawnymi dotyczącymi zapobiegania wypadkom drogowym z udziałem pojazdów użytkowych. Na przykład, od 2024 roku w Europie obowiązkowym elementem wyposażenia pojazdów będzie funkcja asystenta skrętu.
Bosch przygotowuje się do uruchomienia platformy logistycznej
Bosch podjął współpracę z amerykańskim dostawcą usług w chmurze Amazon Web Services (AWS), aby uruchomić platformę oprogramowania, która łączy zarówno własne usługi logistyczne, jak i zewnętrzne, pochodzące od innych firm. Integracja tych rozwiązań zapewnia wzrost wydajności. Zamiast korzystać z wielu niezależnych od siebie rozwiązań, firmy logistyczne i spedytorzy na całym świecie będą mieli szybki i łatwy dostęp do usług cyfrowych z jednego źródła. "W ciągu najbliższych tygodni uruchomimy naszą platformę logistyczną w Indiach, a na początku przyszłego roku w Europie i USA" – powiedział Heyn. Jednym z przykładów usług Bosch dla branży transportowej i logistycznej jest monitoring logistyczny. Centra serwisowe Bosch monitorują stan towarów o znaczeniu krytycznym, w tym towarów medycznych – rocznie jest to od 30 000 do 40 000 ładunków ciężarówek. Podczas pandemii koronawirusa Bosch prowadził także monitoring przesyłek ze szczepionkami. Innym ważnym aspektem jest bezpieczne parkowanie samochodów ciężarowych. Taka usługa ma umożliwić rezerwację miejsca postojowego dla ciężarówki. Bosch oferuje już 100 takich miejsc wzdłuż autostrad w jedenastu krajach europejskich. Tylko w 2021 roku rezerwacje wzrosły trzykrotnie.

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ważą się losy nowej umowy między Unią Europejską a Ukrainą na temat zasad handlu. Obecne przepisy wygasają 5 czerwca
5 czerwca wygasa ATM, czyli wprowadzona przed trzema laty i potem z modyfikacjami przedłużana umowa między UE a Ukrainą, liberalizująca zasady wwozu ukraińskich towarów na teren Wspólnoty. Strona ukraińska chciałaby jej przedłużenia, na razie jednak Unia zgodziła się jedynie na przedłużenie bezcłowego przywozu żelaza i stali. Największe obawy, zwłaszcza w Polsce, budzi kwestia produktów rolnych. Zdaniem europosłanki Konfederacji Anny Bryłki należałoby wrócić do obowiązującej przed 2022 rokiem umowy stowarzyszeniowej DCFTA, ponieważ Ukraina może dziś eksportować swoje towary drogą morską poprzez porty na Morzu Czarnym, a dzięki darmowemu dostępowi do unijnego rynku bogacą się jedynie potentaci rolni.
Ochrona środowiska
Nowe technologie pomagają szybciej i dokładniej sortować odpady. Wciąż nie wszystkie da się jednak przetworzyć

Do 2030 roku 55 proc. odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych powinno trafiać do przetworzenia. W ubiegłym roku było to ok. 27 proc. Nowe technologie w coraz większym stopniu ułatwiają sortowanie odpadów, ale nie pozwalają jeszcze na przetworzenie wszystkich ich rodzajów. To pierwsze wyzwanie związane z zamykaniem obiegu. Kolejnym jest zwiększanie zawartości materiałów pochodzących z recyklingu w produkowanych opakowaniach, czego wymagają unijne przepisy. Choć w tym obszarze widać w ostatnich latach znaczące postępy, nie brakuje wyzwań.
Handel
Rosyjskie surowce przestaną płynąć do UE. Spóźniony, ale ambitny i istotny plan ma być wdrożony do 2027 roku

– Kupowanie surowców energetycznych z Rosji jest jak kupowanie broni przeciwko Ukrainie – uważa europosłanka PO Mirosława Nykiel. Dlatego KE planuje do 2027 roku ograniczyć do zera import rosyjskich paliw. Joanna Scheuring-Wielgus ocenia, że taka decyzja powinna zapaść już dawno, ale lepiej późno niż wcale. Co więcej, państwa członkowskie powinny być w tych deklaracjach zjednoczone najbardziej, jak się da.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.