Boże Narodzenie – wzmożony popyt i wyjątkowe wyzwanie dla branży logistycznej
MSL
ul. Wołoska 9
02-583 Warszawa
kinga.gora|mslgroup.com| |kinga.gora|mslgroup.com
+48 690 457 521
https://media.mslgroup.pl/3359/releases
Przedświąteczne tygodnie to okres wzmożonego ruchu w wielu branżach. Wzrost popytu w kilku ostatnich miesiącach roku jest związany przede wszystkim z Bożym Narodzeniem. Według raportu „Zakupy świąteczne 2020” firmy Deloitte niemal 30% świątecznego budżetu Polacy zostawiają w sklepach między 15 a 24 grudnia. Czy w tym roku musimy kupować już teraz, żeby nie martwić się w grudniu o brak prezentów dla najbliższych? To, czy dostaniemy nasze paczki i prezenty na czas zależy w dużej mierze od sektora logistyki, który obecnie mierzy się z wieloma wyzwaniami.
Sytuacja na świecie a polskie Święta
Alarmująca sytuacja występuje głównie na rynkach amerykańskim i brytyjskim – już dziś przewiduje się, że wiele produktów, w tym elektronika, odzież, meble czy zabawki nie dotrze do sklepów przed Świętami. Niestety produkty, o których mowa, to także częsty wybór Polaków. Tymczasem pojawiają się informacje o opóźnieniach w produkcji w wielu europejskich zakładach oraz o braku odpowiednich komponentów sprowadzanych z Azji. Dodatkowo branża logistyczna odczuwa niedobór kontenerów – koszt ich transportu wzrósł czterokrotnie w ciągu dwóch lat. W Polsce skutki problemów produkcyjnych i logistycznych nie są jeszcze tak odczuwalne, choć wiele firm informuje o swoim trudnym położeniu – opóźnienia w dostawach zgłaszają zwłaszcza detaliści i producenci. Eksperci nie wykluczają, że przed Świętami mogą wystąpić braki w zaopatrzeniu sklepów.
Pamiętajmy, że współczesny rynek to system naczyń połączonych. Problemy na jednym końcu globu mogą dotknąć dostawców na innym kontynencie. Zatory w amerykańskich portach wywołują opóźnienia na dalszych etapach transportu, a w pewnych okolicznościach kolejni spedytorzy nie mają wpływu na możliwość dotrzymania terminów. Tegoroczne przygotowania do Świąt radziłbym rozpocząć jak najwcześniej, by uniknąć w grudniu przykrej niespodzianki – mówi Arkadiusz Glinka, dyrektor ds. zarządzania produktem w C.H. Robinson Europe.
Przedświąteczny wzrost popytu
Jak wskazują raporty, ostatnie lata przyniosły znaczny wzrost handlu online, a dodatkowo końcówkę roku tradycyjnie charakteryzują liczne zakupy – nie tylko z okazji Świąt Bożego Narodzenia, ale także Black Friday, Cyber Monday i Mikołajek. Duże zakłócenia w realizacji łańcuchów dostaw i zastoje u producentów mogą stać się koszmarem tegorocznego okresu świątecznego.
W najbliższych tygodniach prawdopodobnie będziemy musieli zmierzyć się z licznymi wyzwaniami w branży – to nie tylko okres wzmożonych zakupów, ale i licznych zwrotów. Nakładają się na to problemy wywołane przez pandemię COVID-19, a także konsekwencje gospodarcze i administracyjne Brexitu oraz inne ograniczenia geopolityczne. Świadomi panującej sytuacji oraz intensywności ostatniego kwartału roku, w C.H. Robinson z wyprzedzeniem przygotowujemy się do wyzwań najbliższych miesięcy, by zaspokoić potrzeby wszystkich klientów. Nasi dedykowani eksperci są uzupełnieniem zespołów klientów i kompleksowo nadzorują cały proces logistyczny. Łącząc swoje długoletnie doświadczenie z naszą wiodącą na rynku technologią i przewagą informacyjną, oferują naszym klientom lepsze rozwiązania, aby mogli skuteczniej i swobodniej zarządzać swoimi łańcuchami dostaw – komentuje Arkadiusz Glinka, dyrektor ds. zarządzania produktem w C.H. Robinson Europe.
Rozwiązania stosowane w logistyce
Aby sprostać licznym wymaganiom współczesnego rynku, firma C.H. Robinson stosuje szereg innowacyjnych rozwiązań opartych na danych. Wiedza naszych ekspertów jest wspomagana i rozwijana przez wydajną analitykę Big Data oraz sztuczną inteligencję. Pozwala to na wielopoziomową widoczność łańcucha dostaw w czasie rzeczywistym, a co za tym idzie, szybsze i trafniejsze podejmowanie decyzji przez wszystkie zaangażowane podmioty. Jest to nieodzowne zwłaszcza przy ocenie ryzyka oraz zarządzaniu zakłóceniami przy dynamicznie zmieniającej się sytuacji. W branży logistycznej, w której głównym oczekiwaniem klientów jest terminowość, elastyczność i optymalizacja działań, posiadanie odpowiednich technologii i narzędzi do zaspokojenia tych oczekiwań to klucz do pozyskania i utrzymania zaufania klientów.
O firmie C.H. Robinson
C.H. Robinson zaspokaja potrzeby logistyczne firm na całym świecie i w różnych branżach, od tych prostych po najbardziej złożone. Zarządzając ładunkami o wartości ponad 21 miliardów dolarów oraz 19 milionami przesyłek rocznie, jesteśmy największą platformą logistyczną na świecie, a dzięki naszej rozwijającej się oraz wielojęzycznej sieci jesteśmy jednym z wiodących przewoźników drogowych i spedytorów w Europie. Nasz multimodalny system zarządzania transportem w połączeniu ze specjalistyczną wiedzą pozwala nam dostarczać inteligentne rozwiązania dla ponad 105 000 klientów i 73 000 przewoźników kontraktowych oraz zapewnia im przewagę, dzięki której poprawiają swoje wyniki biznesowe. Aby uzyskać więcej informacji, odwiedź nas na www.chrobinson.pl/pl-pl/ (Nasdaq: CHRW).
![Poznajcie laureatki tytułu „Kobieta w Logistyce 2024” Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_2133089085,w_253,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Poznajcie laureatki tytułu „Kobieta w Logistyce 2024”
![Nowa Country Manager na czele polskiego oddziału Hillebrand Gori](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_326991895,w_169,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Nowa Country Manager na czele polskiego oddziału Hillebrand Gori
![Trenerzy Akademii Kierowców Girteki o szkoleniach z jazdy BEV](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_1057875235,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Trenerzy Akademii Kierowców Girteki o szkoleniach z jazdy BEV
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Prawo
![](https://www.newseria.pl/files/11111/warszawa6,w_274,_small.jpg)
Samorządy walczą o ustawę metropolitalną. Powstanie metropolii oznacza dodatkowe środki m.in. na walkę z wykluczeniem transportowym
O uzyskanie statusu metropolii od lat walczą m.in. Trójmiasto, Łódź czy Warszawa. Teraz miasta łączą siły i dyskutują o jednym wspólnym projekcie ustawy metropolitalnej. Choć każdy ośrodek ma inną specyfikę, wszystkie liczą, że odpowiednie przepisy na temat współpracy największych miast z okolicznymi gminami przyniosą wiele korzyści. Jednym z kluczowych obszarów, który może na tym zyskać, jest transport publiczny. Powstanie metropolii oznaczałoby dodatkowe środki na walkę z wykluczeniem komunikacyjnym w małych miejscowościach.
Handel
Europejskie sklepy internetowe skarżą się na nieuczciwą konkurencję z Chin. Apelują o lepszy nadzór nad rynkiem
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ige-azja-foto,w_133,r_png,_small.png)
Chińskie platformy marketplace podbijają europejski rynek e-commerce, a liczba ich klientów w Europie szybko rośnie – w 2023 roku w państwach UE oraz w Wielkiej Brytanii udział konsumentów, którzy dokonali zakupów w handlu elektronicznym od chińskich sprzedawców, wynosił 40 proc. lub więcej. Działalność chińskich sprzedawców wywołuje jednak szereg zarzutów, dotyczących m.in. sposobu i zakresu zbierania danych osobowych oraz ich późniejszego wykorzystywania, bezpieczeństwa produktów sprzedawanych europejskim konsumentom, sposobu ich reklamowania oraz nieuczciwych metod konkurencji, które szkodzą firmom działającym na terenie Unii. Te podkreślają, że nie boją się konkurencji z Azji, ale apelują do regulatorów o lepszą egzekucję przepisów, które powinny obowiązywać wszystkich graczy na rynku.
Problemy społeczne
Ukraińcy mają podobne problemy związane z ochroną zdrowia, co Polacy. Problemem jest długi czas oczekiwania na wizytę i wysokie koszty leków
![](https://www.newseria.pl/files/11111/zdrowie-ukraincy-foto,w_133,r_png,_small.png)
Długi czas oczekiwania, wysokie koszty leczenia i zakupu leków – to największe bariery w dostępie do opieki zdrowotnej, z jakimi mierzą się uchodźcy z Ukrainy w Polsce – wynika z raportu GUS i WHO. – Problemy stają się coraz bardziej podobne do tych charakterystycznych dla całego systemu ochrony zdrowia. Mniej mają charakter nagły, który był charakterystyczny dla okresu tuż po wybuchu wojny – wskazuje dr Dominik Rozkrut, prezes Głównego Urzędu Statystycznego. Większość przypadków, z powodu których Ukraińcy potrzebują pomocy lekarza, to ostre schorzenia. Co czwarty leczy się z powodu choroby przewlekłej. Wyzwaniem pozostają szczepienia ukraińskich dzieci: wskaźnik wyszczepienia rośnie, ale jest poniżej poziomu wśród polskich dzieci.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.