Komunikaty PR

Brexit – wielkie wyzwanie nie tylko dla logistyki

2021-02-16  |  11:00
Biuro prasowe
Kontakt
Kinga Gora
MSL

ul. Wołoska 9
02-583 Warszawa
kinga.gora|mslgroup.com| |kinga.gora|mslgroup.com
+48 690 457 521
https://media.mslgroup.pl/3359/releases

16 lutego 2021 – Warszawa, Polska – Opóźnienia, papierkowa robota, dodatkowe cła – to tylko niektóre z negatywnych skutków Brexitu. Branża logistyczna stoi obecnie przed potężnym wyzwaniem, aby zapewnić ciągłość handlu. Ale Brexit może dotknąć każdego z nas, indywidulanych konsumentów, a wówczas przyjdzie nam zapłacić więcej i poczekać znacznie dłużej na kupione produkty.

Dla wielu dostawców i specjalistów ds. logistyki oczywistym było, że Brexit zaburzy ciągłość handlu, a jego negatywne skutki odczują zarówno Wielka Brytania, jak i kraje Unii Europejskiej. Pomimo zawarcia umowy o wolnym handlu między UE a Zjednoczonym Królestwem, swobodny przepływ towarów między tymi rynkami dobiegł końca. „Brexit skutkuje zmianami celnymi, administracyjnymi i gospodarczymi, nałożone zostały dodatkowe opłaty i cła na przesyłki. Już teraz wszyscy odczuwamy skutki Brexitu. W tej sytuacji misją nas logistyków jest to, aby wspomniane konsekwencje były jak najmniej dotkliwe i zauważalne dla naszych klientów i przewoźników” – komentuje Arkadiusz Glinka, dyrektor ds. zarządzania produktem w C.H. Robinson Europe.

Więcej administracji i dodatkowe opłaty

Najnowsze dane Transport Market Monitor (TMM)[1] wskazują na znacznie mniejszą zdolność przewozową dostępną na rynku europejskim – w grudniu odnotowano około 16-procentowy spadek w porównaniu do tego samego miesiąca poprzedniego roku. Taki wynik nie powinien jednak nas dziwić, wszyscy w końcu pamiętamy przedświąteczne ciągnące się w nieskończoność kolejki ciężarówek na drodze M20 prowadzącej do portu w Dover. To właśnie obrazek Brexitu, choć jeszcze sprzed jego oficjalnej daty, który był zwiastunem trudności w transporcie przez granicę UE-Wielka Brytania.

Zatory w portach, choć dość spektakularne, nie są największym problemem związanym z Brexitem. Jednym z nich są za to wymagania dotyczące dokumentacji. W rzeczywistości transport przez granicę zmienił się z operacji typowej dla ruchu wewnątrzkrajowego w znacznie bardziej skomplikowaną operację podobną do transportu towarów jak z UE do Japonii czy Kanady. Oznacza to, że wszystkie konieczne dokumenty muszą być przygotowane i złożone, zanim produkty będą odebrane z miejsca pochodzenia. Ponadto na granicach prowadzone są kontrole celne. To wszystko znacząco wpływa na ogólną szybkość i niezawodność łańcucha dostaw.

Widoczność w łańcuchu dostaw

W kontekście zmian związanych z Brexitem i zapewnieniem ciągłości w łańcuchu dostaw kluczową rolę odgrywają logistycy. Muszą oni znać nowe i dość rozbudowane przepisy związane z transportem granicznym, by dzięki temu przesyłki docierały na czas do celu – i do klientów. W tej sytuacji nieoceniona okazuje się także nowoczesna technologia, która zapewnia pełną widoczność w łańcuchu dostaw. Firma C.H. Robinson korzysta z globalnej platformy stworzonej do zarządzania transportem intermodalnym – Navisphere®. Łączy ona pozyskiwane w czasie rzeczywistym informacje o zamówieniach i wysyłkach ze wszystkimi aktualizacjami dotyczącymi transportu i czynnikami zewnętrznymi, które mogą zakłócić lub wpłynąć na łańcuch dostaw – w tym potencjalne komplikacje wynikające z Brexitu.

„Brexit to jedno z najbardziej wymagających wyzwań ostatnich lat, przed którymi stoi branża logistyczna. Jesteśmy świadomi jak ogromne znaczenie ma zapewnienie ciągłości łańcucha dostaw naszych klientów. Dlatego jako C.H. Robinson długo przygotowywaliśmy się na ten trudny czas po wyjściu Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej. Łącząc wiedzę i doświadczenie najlepszych specjalistów logistyki z nowoczesną technologią, jaką jest system Navisphere®, zapewniamy maksymalną płynność dostaw” – komentuje Arkadiusz Glinka.

Nowe lokalizacje firm 

Poza branżą logistyczną, Brexit powoduje również duże zmiany wśród firm, zwłaszcza tych, które są zlokalizowane w Wielkiej Brytanii. Coraz więcej z nich szuka nowych miejsc w Europie, aby przenieść swoją działalność i łańcuch dostaw. Mimo, że to kosztowna i skomplikowana operacja, to jednak najlepszy sposób, by uniknąć komplikacji przy transporcie granicznym UE-Wielka Brytania i problemów z podatkiem VAT, które pojawiły się od 1 stycznia. Rejestracja nowych firm na jednolitym rynku UE pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze oraz umożliwia przedsiębiorstwom znacznie swobodniejszą dystrybucję ich towarów. Warto wspomnieć, że Polska może być jednym z najczęściej wybieranych kierunków takiej restrukturyzacji.

O firmie C.H. Robinson

C.H. Robinson zaspokaja potrzeby logistyczne firm na całym świecie i w różnych branżach, od tych prostych po najbardziej złożone. Zarządzając ładunkami o wartości ponad 20 miliardów dolarów oraz 18 milionami przesyłek rocznie, jesteśmy największą platformą logistyczną na świecie, a dzięki naszej rozwijającej się oraz wielojęzycznej sieci jesteśmy jednym z wiodących przewoźników drogowych i spedytorów w Europie. Nasz multimodalny system zarządzania transportem w połączeniu ze specjalistyczną wiedzą pozwala nam dostarczać inteligentne rozwiązania dla ponad 124 000 klientów i 76 000 przewoźników kontraktowych oraz zapewnia im przewagę, dzięki której poprawiają swoje wyniki biznesowe. Aby uzyskać więcej informacji, odwiedź nas na www.chrobinson.pl/pl-pl/ (Nasdaq: CHRW).


[1] https://agfstorage.blob.core.windows.net/misc/AGF_nl/2021/01/13/210112_Transporeon_TMM_ENG.pdf 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: MSL
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Transport Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre Biuro prasowe
2025-05-26 | 15:30

Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre

Corendon Airlines, jeden z wiodących europejskich przewoźników lotniczych, uczcił 20. lecie swojego istnienia podczas wyjątkowej gali zorganizowanej w Antalya Cosmos Theatre.
Transport DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych
2025-05-15 | 15:30

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

DPD Polska osiągnęła kolejny kamień milowy w rozwoju sieci DPD Pickup. Firma zainstalowała już ponad 10 tys. automatów paczkowych, które razem z punktami tworzą
Transport DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw
2025-02-24 | 08:30

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw

DPD Polska konsekwentnie rozwija zakres usług w ramach DPD Mobile, zapewniając użytkownikom aplikacji jeszcze większą wygodę w nadawaniu przesyłek międzynarodowych. Od teraz

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom

Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.

Transport

37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.

Prawo

Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uruchamia pilotaż krótszego tygodnia pracy. Zainteresowane wzięciem w nim udziału firmy będą się mogły ubiegać o wsparcie finansowe ze strony rządu. Politycy Nowej Lewicy, którzy są pomysłodawcami testu tego rozwiązania, przekonują, że finalnie zyskają na nim wszyscy, zarówno pracownicy, jak i pracodawcy, a ostrzeżenia o spodziewanych problemach gospodarki są mocno przesadzone.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.