Komunikaty PR

Brexit – wielkie wyzwanie nie tylko dla logistyki

2021-02-16  |  11:00
Biuro prasowe
Kontakt
Kinga Gora
MSL

ul. Wołoska 9
02-583 Warszawa
kinga.gora|mslgroup.com| |kinga.gora|mslgroup.com
+48 690 457 521
https://media.mslgroup.pl/3359/releases

16 lutego 2021 – Warszawa, Polska – Opóźnienia, papierkowa robota, dodatkowe cła – to tylko niektóre z negatywnych skutków Brexitu. Branża logistyczna stoi obecnie przed potężnym wyzwaniem, aby zapewnić ciągłość handlu. Ale Brexit może dotknąć każdego z nas, indywidulanych konsumentów, a wówczas przyjdzie nam zapłacić więcej i poczekać znacznie dłużej na kupione produkty.

Dla wielu dostawców i specjalistów ds. logistyki oczywistym było, że Brexit zaburzy ciągłość handlu, a jego negatywne skutki odczują zarówno Wielka Brytania, jak i kraje Unii Europejskiej. Pomimo zawarcia umowy o wolnym handlu między UE a Zjednoczonym Królestwem, swobodny przepływ towarów między tymi rynkami dobiegł końca. „Brexit skutkuje zmianami celnymi, administracyjnymi i gospodarczymi, nałożone zostały dodatkowe opłaty i cła na przesyłki. Już teraz wszyscy odczuwamy skutki Brexitu. W tej sytuacji misją nas logistyków jest to, aby wspomniane konsekwencje były jak najmniej dotkliwe i zauważalne dla naszych klientów i przewoźników” – komentuje Arkadiusz Glinka, dyrektor ds. zarządzania produktem w C.H. Robinson Europe.

Więcej administracji i dodatkowe opłaty

Najnowsze dane Transport Market Monitor (TMM)[1] wskazują na znacznie mniejszą zdolność przewozową dostępną na rynku europejskim – w grudniu odnotowano około 16-procentowy spadek w porównaniu do tego samego miesiąca poprzedniego roku. Taki wynik nie powinien jednak nas dziwić, wszyscy w końcu pamiętamy przedświąteczne ciągnące się w nieskończoność kolejki ciężarówek na drodze M20 prowadzącej do portu w Dover. To właśnie obrazek Brexitu, choć jeszcze sprzed jego oficjalnej daty, który był zwiastunem trudności w transporcie przez granicę UE-Wielka Brytania.

Zatory w portach, choć dość spektakularne, nie są największym problemem związanym z Brexitem. Jednym z nich są za to wymagania dotyczące dokumentacji. W rzeczywistości transport przez granicę zmienił się z operacji typowej dla ruchu wewnątrzkrajowego w znacznie bardziej skomplikowaną operację podobną do transportu towarów jak z UE do Japonii czy Kanady. Oznacza to, że wszystkie konieczne dokumenty muszą być przygotowane i złożone, zanim produkty będą odebrane z miejsca pochodzenia. Ponadto na granicach prowadzone są kontrole celne. To wszystko znacząco wpływa na ogólną szybkość i niezawodność łańcucha dostaw.

Widoczność w łańcuchu dostaw

W kontekście zmian związanych z Brexitem i zapewnieniem ciągłości w łańcuchu dostaw kluczową rolę odgrywają logistycy. Muszą oni znać nowe i dość rozbudowane przepisy związane z transportem granicznym, by dzięki temu przesyłki docierały na czas do celu – i do klientów. W tej sytuacji nieoceniona okazuje się także nowoczesna technologia, która zapewnia pełną widoczność w łańcuchu dostaw. Firma C.H. Robinson korzysta z globalnej platformy stworzonej do zarządzania transportem intermodalnym – Navisphere®. Łączy ona pozyskiwane w czasie rzeczywistym informacje o zamówieniach i wysyłkach ze wszystkimi aktualizacjami dotyczącymi transportu i czynnikami zewnętrznymi, które mogą zakłócić lub wpłynąć na łańcuch dostaw – w tym potencjalne komplikacje wynikające z Brexitu.

„Brexit to jedno z najbardziej wymagających wyzwań ostatnich lat, przed którymi stoi branża logistyczna. Jesteśmy świadomi jak ogromne znaczenie ma zapewnienie ciągłości łańcucha dostaw naszych klientów. Dlatego jako C.H. Robinson długo przygotowywaliśmy się na ten trudny czas po wyjściu Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej. Łącząc wiedzę i doświadczenie najlepszych specjalistów logistyki z nowoczesną technologią, jaką jest system Navisphere®, zapewniamy maksymalną płynność dostaw” – komentuje Arkadiusz Glinka.

Nowe lokalizacje firm 

Poza branżą logistyczną, Brexit powoduje również duże zmiany wśród firm, zwłaszcza tych, które są zlokalizowane w Wielkiej Brytanii. Coraz więcej z nich szuka nowych miejsc w Europie, aby przenieść swoją działalność i łańcuch dostaw. Mimo, że to kosztowna i skomplikowana operacja, to jednak najlepszy sposób, by uniknąć komplikacji przy transporcie granicznym UE-Wielka Brytania i problemów z podatkiem VAT, które pojawiły się od 1 stycznia. Rejestracja nowych firm na jednolitym rynku UE pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze oraz umożliwia przedsiębiorstwom znacznie swobodniejszą dystrybucję ich towarów. Warto wspomnieć, że Polska może być jednym z najczęściej wybieranych kierunków takiej restrukturyzacji.

O firmie C.H. Robinson

C.H. Robinson zaspokaja potrzeby logistyczne firm na całym świecie i w różnych branżach, od tych prostych po najbardziej złożone. Zarządzając ładunkami o wartości ponad 20 miliardów dolarów oraz 18 milionami przesyłek rocznie, jesteśmy największą platformą logistyczną na świecie, a dzięki naszej rozwijającej się oraz wielojęzycznej sieci jesteśmy jednym z wiodących przewoźników drogowych i spedytorów w Europie. Nasz multimodalny system zarządzania transportem w połączeniu ze specjalistyczną wiedzą pozwala nam dostarczać inteligentne rozwiązania dla ponad 124 000 klientów i 76 000 przewoźników kontraktowych oraz zapewnia im przewagę, dzięki której poprawiają swoje wyniki biznesowe. Aby uzyskać więcej informacji, odwiedź nas na www.chrobinson.pl/pl-pl/ (Nasdaq: CHRW).


[1] https://agfstorage.blob.core.windows.net/misc/AGF_nl/2021/01/13/210112_Transporeon_TMM_ENG.pdf 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Transport Wielkie hamowanie w branży TSL: do zapłaty 1,3 mld zł, do odzyskania pół mld Biuro prasowe
2024-05-16 | 08:00

Wielkie hamowanie w branży TSL: do zapłaty 1,3 mld zł, do odzyskania pół mld

Jak podaje Krajowy Rejestr Długów, sektor transportowo-spedycyjno-logistyczny ma ponad 1,3 mld zł przeterminowanych zobowiązań finansowych. Od swoich dłużników musi odzyskać
Transport CEVA Logistics o logistyce dla zespołu Scuderia Ferrari i F1
2024-05-15 | 16:00

CEVA Logistics o logistyce dla zespołu Scuderia Ferrari i F1

Już 19 maja na torze Imola odbędzie się GP Emilii Romanii, jeden z 24 wyścigów w tegorocznym kalendarzu Formuły 1. Dla zespołów i ich partnerów zajęcie pozycji
Transport Bolt wprowadza do oferty przejazdy zieloną Teslą
2024-05-14 | 13:00

Bolt wprowadza do oferty przejazdy zieloną Teslą

Bolt we współpracy z partnerem flotowym Eternis wprowadza do floty taksówek w Warszawie nowe samochody elektryczne marki Tesla. Na stołeczne ulice wyjadą już jutro pierwsze

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Szybki rozwój 5G w Orange Polska. Do końca roku operator uruchomi 3 tys. stacji dających dostęp do nowej technologii

– W całym kraju jest już 1,5 tys. stacji 5G obsługujących pasmo C, ale cały czas pracujemy nad zwiększeniem zasięgu i włączamy kolejne. Do końca roku klienci Orange Polska będą korzystać łącznie z 3 tys. stacji, które włączamy zarówno w dużych aglomeracjach, jak i w mniejszych miejscowościach – zapowiada Jolanta Dudek, wiceprezes Orange Polska ds. rynku konsumenckiego. Jak podkreśla, ta technologia, która na dobre ruszyła w Polsce z początkiem tego roku, jest dla konsumentów rewolucją w korzystaniu z mobilnego internetu. Wraz z jej upowszechnianiem Polacy kupują też coraz więcej telefonów obsługujących sieć 5G – łącznie w ich rękach jest już 3,25 mln takich smartfonów, a dostępność takiego sprzętu poprawiają coraz bardziej przystępne ceny.

Finanse

Trwają prace nad reformą finansowania samorządów. Mają zyskać większą autonomię i niezależność budżetu od zmian w podatkach

Ministerstwo Finansów przedstawiło założenia reformy finansowania jednostek samorządu terytorialnego. Resort przekonuje, że po jej wprowadzeniu dochody samorządów będą wyższe i niezależne od decyzji podatkowych podejmowanych na szczeblu centralnym. Dochody JST mają być określane poprzez wskazanie procentowego udziału danej jednostki w dochodach podatkowych na jej terenie, nie tylko w przypadku PIT-u i CIT-u, ale też podatku zryczałtowanego. Ministerstwa do końca maja mają też dokonać przeglądu zadań zlecanych samorządom, co będzie służyć ich wystandaryzowaniu.

Transport

Nadchodzi kumulacja inwestycji finansowanych ze środków UE. Wykonawcy muszą się przygotować na problemy z dostępnością kadr i zasobów

W związku z odblokowaniem środków unijnych firmy – zwłaszcza z sektora budowlanego – spodziewają się w tym roku boomu w inwestycjach infrastrukturalnych. Barierą dla ich realizacji może się jednak okazać dostępność rąk do pracy. Przedsiębiorcy obawiają się też, że kumulacja inwestycji w krótkim czasie może pociągnąć za sobą wzrost popytu nie tylko na kadry, ale i materiały czy specjalistyczne usługi podwykonawcze, co z kolei może się przełożyć na wzrost cen. – Od strony formalnej jesteśmy przygotowani do poradzenia sobie z tą kumulacją. Jest możliwość punktowych zmian w prawie zamówień publicznych i tego nie wykluczam – mówi Hubert Nowak, prezes Urzędu Zamówień Publicznych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.