Brexit – wielkie wyzwanie nie tylko dla logistyki
MSL
ul. Wołoska 9
02-583 Warszawa
kinga.gora|mslgroup.com| |kinga.gora|mslgroup.com
+48 690 457 521
https://media.mslgroup.pl/3359/releases
16 lutego 2021 – Warszawa, Polska – Opóźnienia, papierkowa robota, dodatkowe cła – to tylko niektóre z negatywnych skutków Brexitu. Branża logistyczna stoi obecnie przed potężnym wyzwaniem, aby zapewnić ciągłość handlu. Ale Brexit może dotknąć każdego z nas, indywidulanych konsumentów, a wówczas przyjdzie nam zapłacić więcej i poczekać znacznie dłużej na kupione produkty.
Dla wielu dostawców i specjalistów ds. logistyki oczywistym było, że Brexit zaburzy ciągłość handlu, a jego negatywne skutki odczują zarówno Wielka Brytania, jak i kraje Unii Europejskiej. Pomimo zawarcia umowy o wolnym handlu między UE a Zjednoczonym Królestwem, swobodny przepływ towarów między tymi rynkami dobiegł końca. „Brexit skutkuje zmianami celnymi, administracyjnymi i gospodarczymi, nałożone zostały dodatkowe opłaty i cła na przesyłki. Już teraz wszyscy odczuwamy skutki Brexitu. W tej sytuacji misją nas logistyków jest to, aby wspomniane konsekwencje były jak najmniej dotkliwe i zauważalne dla naszych klientów i przewoźników” – komentuje Arkadiusz Glinka, dyrektor ds. zarządzania produktem w C.H. Robinson Europe.
Więcej administracji i dodatkowe opłaty
Najnowsze dane Transport Market Monitor (TMM)[1] wskazują na znacznie mniejszą zdolność przewozową dostępną na rynku europejskim – w grudniu odnotowano około 16-procentowy spadek w porównaniu do tego samego miesiąca poprzedniego roku. Taki wynik nie powinien jednak nas dziwić, wszyscy w końcu pamiętamy przedświąteczne ciągnące się w nieskończoność kolejki ciężarówek na drodze M20 prowadzącej do portu w Dover. To właśnie obrazek Brexitu, choć jeszcze sprzed jego oficjalnej daty, który był zwiastunem trudności w transporcie przez granicę UE-Wielka Brytania.
Zatory w portach, choć dość spektakularne, nie są największym problemem związanym z Brexitem. Jednym z nich są za to wymagania dotyczące dokumentacji. W rzeczywistości transport przez granicę zmienił się z operacji typowej dla ruchu wewnątrzkrajowego w znacznie bardziej skomplikowaną operację podobną do transportu towarów jak z UE do Japonii czy Kanady. Oznacza to, że wszystkie konieczne dokumenty muszą być przygotowane i złożone, zanim produkty będą odebrane z miejsca pochodzenia. Ponadto na granicach prowadzone są kontrole celne. To wszystko znacząco wpływa na ogólną szybkość i niezawodność łańcucha dostaw.
Widoczność w łańcuchu dostaw
W kontekście zmian związanych z Brexitem i zapewnieniem ciągłości w łańcuchu dostaw kluczową rolę odgrywają logistycy. Muszą oni znać nowe i dość rozbudowane przepisy związane z transportem granicznym, by dzięki temu przesyłki docierały na czas do celu – i do klientów. W tej sytuacji nieoceniona okazuje się także nowoczesna technologia, która zapewnia pełną widoczność w łańcuchu dostaw. Firma C.H. Robinson korzysta z globalnej platformy stworzonej do zarządzania transportem intermodalnym – Navisphere®. Łączy ona pozyskiwane w czasie rzeczywistym informacje o zamówieniach i wysyłkach ze wszystkimi aktualizacjami dotyczącymi transportu i czynnikami zewnętrznymi, które mogą zakłócić lub wpłynąć na łańcuch dostaw – w tym potencjalne komplikacje wynikające z Brexitu.
„Brexit to jedno z najbardziej wymagających wyzwań ostatnich lat, przed którymi stoi branża logistyczna. Jesteśmy świadomi jak ogromne znaczenie ma zapewnienie ciągłości łańcucha dostaw naszych klientów. Dlatego jako C.H. Robinson długo przygotowywaliśmy się na ten trudny czas po wyjściu Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej. Łącząc wiedzę i doświadczenie najlepszych specjalistów logistyki z nowoczesną technologią, jaką jest system Navisphere®, zapewniamy maksymalną płynność dostaw” – komentuje Arkadiusz Glinka.
Nowe lokalizacje firm
Poza branżą logistyczną, Brexit powoduje również duże zmiany wśród firm, zwłaszcza tych, które są zlokalizowane w Wielkiej Brytanii. Coraz więcej z nich szuka nowych miejsc w Europie, aby przenieść swoją działalność i łańcuch dostaw. Mimo, że to kosztowna i skomplikowana operacja, to jednak najlepszy sposób, by uniknąć komplikacji przy transporcie granicznym UE-Wielka Brytania i problemów z podatkiem VAT, które pojawiły się od 1 stycznia. Rejestracja nowych firm na jednolitym rynku UE pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze oraz umożliwia przedsiębiorstwom znacznie swobodniejszą dystrybucję ich towarów. Warto wspomnieć, że Polska może być jednym z najczęściej wybieranych kierunków takiej restrukturyzacji.
O firmie C.H. Robinson
C.H. Robinson zaspokaja potrzeby logistyczne firm na całym świecie i w różnych branżach, od tych prostych po najbardziej złożone. Zarządzając ładunkami o wartości ponad 20 miliardów dolarów oraz 18 milionami przesyłek rocznie, jesteśmy największą platformą logistyczną na świecie, a dzięki naszej rozwijającej się oraz wielojęzycznej sieci jesteśmy jednym z wiodących przewoźników drogowych i spedytorów w Europie. Nasz multimodalny system zarządzania transportem w połączeniu ze specjalistyczną wiedzą pozwala nam dostarczać inteligentne rozwiązania dla ponad 124 000 klientów i 76 000 przewoźników kontraktowych oraz zapewnia im przewagę, dzięki której poprawiają swoje wyniki biznesowe. Aby uzyskać więcej informacji, odwiedź nas na www.chrobinson.pl/pl-pl/ (Nasdaq: CHRW).
[1] https://agfstorage.blob.core.windows.net/misc/AGF_nl/2021/01/13/210112_Transporeon_TMM_ENG.pdf
Polska produkcja rowerów wodorowych coraz bliżej - Groclin ogłasza plany
Zielone korytarze dla zrównoważonego transportu towarów w Europie
Zmiany w systemie SENT: kontrole ładunków obejmą zagranicznych przewoźników
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.