Bunasta dzięki nowym technologiom skraca czas tranzytu przez Europę
Bunasta, jedna z największych agencji celnych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej chce przyspieszyć rozwój w Polsce, a także wejść na kolejne rynki europejskie. Spółka do rozbudowy biznesu wykorzystuje autorski system technologiczny, który dotychczas pomógł skrócić średni czas wypełniania dokumentów tranzytowych z 40 do 16 minut. Wywodząca się z Litwy firma zamierza pomóc polskim przewoźnikom w pokonywaniu zmian prawnych, które dotykają transportujących ładunki do Wielkiej Brytanii.
Bunasta posiada teraz punkty obsługi klienta w 6 krajach, ale szczególnie zamierza skupić się na Polsce i powtórzyć nad Wisłą osiągnięcia z Litwy.
– Na rynku litewskim jesteśmy jednym z liderów, co trzeci międzynarodowy transport towarów odbywa się z wydaną przez nas deklaracją T1. W ostatnich latach zauważyliśmy, że największym problemem przy transporcie jest czas i wypełnianie dokumentów tranzytowych. Zdołaliśmy skrócić średni czas wypełniania tych dokumentów z 40 do 16 minut – mówi Jurgis Adomavičius, prezes i założyciel Bunasta. – To ogromne osiągnięcie i ułatwienie dla przewoźników. Jest to możliwe, bo wykorzystujemy autorską technologię i know how. Pracujemy nad tym, by skrócić czas wypełniania dokumentów nawet do 5 minut. Poza wsparciem technologicznym zapewniamy przewoźnikom dostęp do pełnego wsparcia przy procesie transportu. Posiadamy około 250 pracowników i 20 oddziałów na granicach. Już dziś obsługujemy większość zewnętrznej granicy Unii Europejskiej – dodaje Jurgis Adomavičius.
Bunasta w Polsce konkuruje głównie z małymi agencjami celnymi. Coraz większa część ruchu obsługiwana przez agencję celną to przejazdy na granicy ze Szwajcarią, Wielką Brytanią, a w przyszłości dojdą do tego także granice na Bałkanach. Docelowo Bunasta chce osiągnąć pozycję lidera w Polsce.
– Kolejne miesiące to czas wielu zmian prawnych, a co za tym idzie sporych okazji dla naszego biznesu. Widzimy potencjał w jeszcze szerszym rozwoju usług w Wielkiej Brytanii, to właśnie na tym rynku przewoźnicy mierzą się ze sporymi wyzwaniami – wyjaśnia Jurgis Adomavičius. – W nadchodzących miesiącach zamierzamy wyjść z szerszą ofertą naszych usług do kluczowych branż. Szczególnie ważnym obszarem będzie współpraca z przewoźnikami produktów spożywczych, którzy już jesienią zetkną się z kolejną zmianą przepisów w Wielkiej Brytanii – dodaje Jurgis Adomavičius.
Bunasta oferuje również gwarancje ubezpieczeniowe niezbędne w tranzytowym ruchu pojazdów. Wartość jej funduszu gwarancyjnego, który należy do największych w Polsce przekracza 50 mln EUR. Firma powstała w 2012 roku na Litwie, od 2016 roku istnieje Bunasta Polska, podobne firmy funkcjonują Łotwie i Wielkiej Brytanii.
Kluczowym rynkiem dla spółki jest obsługa procedury tranzytu zewnętrznego T1. Jest to procedura stosowana do każdego rodzaju towarów niezależnie od pochodzenia. Stosuje się ją głównie w przypadku, gdy przemieszczane zostają towary nieunijne (niewspólnotowe). Przy procedurze T1 zawieszane są cła przywozowe oraz inne środki polityki handlowej (np. cła antydumpingowe) aż ładunek zostanie dostarczony do miejsca przeznaczenia w Unii. Tę procedurę stosuje się także, gdy towary unijne są wywożone do państwa wspólnego tranzytu, obowiązuje także w przypadku, gdy ładunek jest wywożony i przewożony przez obszar jednego lub kilku państw wspólnego tranzytu.
Ciężarówki bezemisyjne rozwożą produkty PepsiCo w Warszawie
Jak obronić się przed mandatem za tachograf za granicą?
Ile zarabiają kierowcy zawodowi C+E? Co wpływa na ich wynagrodzenia
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Przygotowania do wdrożenia systemu kaucyjnego idą pełną parą. Przyszli operatorzy przeciwni zmianie daty na 2026 rok
Wkrótce Sejm ma się zająć nowym projektem przepisów dotyczących systemu kaucyjnego, którego start zaplanowano na styczeń 2025 roku. Przedstawione przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska zmiany dotyczą m.in. rezygnacji z podatku VAT i wprowadzenia tzw. mechanizmu podążania kaucji za produktem. – Wszystkie te zmiany oceniamy bardzo pozytywnie, one są niezbędnym elementem dla właściwego funkcjonowania przyszłego systemu kaucyjnego – mówi Aleksander Traple, prezes Zwrotka SA. Jak podkreśla, dalsze odkładanie w czasie terminu uruchomienia systemu kaucyjnego jest bezzasadne, ponieważ branża odpadowa, handel detaliczny i szereg innych podmiotów już od dłuższego czasu przygotowują się do jego wdrożenia.
Problemy społeczne
Duża część ukraińskich uchodźców w Polsce wciąż potrzebuje wsparcia. Szczególnie osoby starsze i z niepełnosprawnościami
Do Polski cały czas napływają kolejni uchodźcy z Ukrainy, a ci, którzy są u nas już ponad dwa lata, nadal potrzebują wsparcia – oceniają eksperci IOM Poland i UNHCR. Szacuje się, że ok. 200 tys. osób nadal mieszka w miejscach zakwaterowania zbiorowego. To często osoby starsze i z niepełnosprawnościami, którym trudno się usamodzielnić. Uchodźcy nadal potrzebują wsparcia związanego ze znalezieniem zatrudnienia, dostępu dzieci do edukacji czy nauki języka polskiego. Eksperci podkreślają, że integracja ekonomiczna Ukraińców to duża korzyść dla polskiej gospodarki. Tylko w 2023 roku udział pracowników z Ukrainy przełożył się na ok. 1 proc. krajowego PKB.
Konsument
Coraz więcej Europejczyków ogranicza spożycie mięsa na rzecz produktów roślinnych. Większe wsparcie ze strony rządów i legislacji mogłoby zwiększyć ich popularność
Ponad połowa Europejczyków jedzących mięso aktywnie ogranicza jego roczne spożycie. Niemal 30 proc. co najmniej raz w tygodniu spożywa przynajmniej jedną roślinną alternatywę mięsa lub nabiału – wynika z badania ProVeg. Zmiana nawyków konsumenckich napędza branżę produktów roślinnych, ale wspomogłyby ją także zmiany systemowe, m.in. szersze dofinansowanie produkcji roślinnej kosztem mięsnej czy obniżenie podatku na żywność o niskim śladzie środowiskowym.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.