Bunasta dzięki nowym technologiom skraca czas tranzytu przez Europę
Bunasta, jedna z największych agencji celnych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej chce przyspieszyć rozwój w Polsce, a także wejść na kolejne rynki europejskie. Spółka do rozbudowy biznesu wykorzystuje autorski system technologiczny, który dotychczas pomógł skrócić średni czas wypełniania dokumentów tranzytowych z 40 do 16 minut. Wywodząca się z Litwy firma zamierza pomóc polskim przewoźnikom w pokonywaniu zmian prawnych, które dotykają transportujących ładunki do Wielkiej Brytanii.
Bunasta posiada teraz punkty obsługi klienta w 6 krajach, ale szczególnie zamierza skupić się na Polsce i powtórzyć nad Wisłą osiągnięcia z Litwy.
– Na rynku litewskim jesteśmy jednym z liderów, co trzeci międzynarodowy transport towarów odbywa się z wydaną przez nas deklaracją T1. W ostatnich latach zauważyliśmy, że największym problemem przy transporcie jest czas i wypełnianie dokumentów tranzytowych. Zdołaliśmy skrócić średni czas wypełniania tych dokumentów z 40 do 16 minut – mówi Jurgis Adomavičius, prezes i założyciel Bunasta. – To ogromne osiągnięcie i ułatwienie dla przewoźników. Jest to możliwe, bo wykorzystujemy autorską technologię i know how. Pracujemy nad tym, by skrócić czas wypełniania dokumentów nawet do 5 minut. Poza wsparciem technologicznym zapewniamy przewoźnikom dostęp do pełnego wsparcia przy procesie transportu. Posiadamy około 250 pracowników i 20 oddziałów na granicach. Już dziś obsługujemy większość zewnętrznej granicy Unii Europejskiej – dodaje Jurgis Adomavičius.
Bunasta w Polsce konkuruje głównie z małymi agencjami celnymi. Coraz większa część ruchu obsługiwana przez agencję celną to przejazdy na granicy ze Szwajcarią, Wielką Brytanią, a w przyszłości dojdą do tego także granice na Bałkanach. Docelowo Bunasta chce osiągnąć pozycję lidera w Polsce.
– Kolejne miesiące to czas wielu zmian prawnych, a co za tym idzie sporych okazji dla naszego biznesu. Widzimy potencjał w jeszcze szerszym rozwoju usług w Wielkiej Brytanii, to właśnie na tym rynku przewoźnicy mierzą się ze sporymi wyzwaniami – wyjaśnia Jurgis Adomavičius. – W nadchodzących miesiącach zamierzamy wyjść z szerszą ofertą naszych usług do kluczowych branż. Szczególnie ważnym obszarem będzie współpraca z przewoźnikami produktów spożywczych, którzy już jesienią zetkną się z kolejną zmianą przepisów w Wielkiej Brytanii – dodaje Jurgis Adomavičius.
Bunasta oferuje również gwarancje ubezpieczeniowe niezbędne w tranzytowym ruchu pojazdów. Wartość jej funduszu gwarancyjnego, który należy do największych w Polsce przekracza 50 mln EUR. Firma powstała w 2012 roku na Litwie, od 2016 roku istnieje Bunasta Polska, podobne firmy funkcjonują Łotwie i Wielkiej Brytanii.
Kluczowym rynkiem dla spółki jest obsługa procedury tranzytu zewnętrznego T1. Jest to procedura stosowana do każdego rodzaju towarów niezależnie od pochodzenia. Stosuje się ją głównie w przypadku, gdy przemieszczane zostają towary nieunijne (niewspólnotowe). Przy procedurze T1 zawieszane są cła przywozowe oraz inne środki polityki handlowej (np. cła antydumpingowe) aż ładunek zostanie dostarczony do miejsca przeznaczenia w Unii. Tę procedurę stosuje się także, gdy towary unijne są wywożone do państwa wspólnego tranzytu, obowiązuje także w przypadku, gdy ładunek jest wywożony i przewożony przez obszar jednego lub kilku państw wspólnego tranzytu.

Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.