CEVA i Toyota Motor Europe przetestują ciężarówkę napędzaną wodorem
CEVA Logistics, w ramach partnerstwa z Toyota Motor Europe (TME), będzie testować jeden z pierwszych dostępnych na rynku ciężarowych samochodów z wodorowymi ogniwami paliwowymi (HFC). Prototyp, zaprojektowany dla TME przez holenderskiego producenta VDL Groep, ma być eksploatowany na podstawie pięcioletniej umowy, dekarbonizując łańcuch dostaw TME i dostarczając cennych informacji na temat wydajności technologii HFC.
CEVA przejmie prototyp testowanego samochodu i włączy go do swoich operacji w drugiej połowie 2023 roku. Program pilotażowy pozwoli firmie ocenić korzyści wynikające z wykorzystania ciężarówek napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi, jeszcze przed globalnym uprzemysłowieniem tej technologii przewidywanym na koniec tej dekady.
Częściowo sfinansowany przez niemieckie Ministerstwo Cyfryzacji i Transportu
Zakup prototypu przez CEVA będzie częściowo sfinansowany kwotą 383 923,20 euro przez niemieckie Ministerstwo Cyfryzacji i Transportu, w ramach programu „Pojazdy użytkowe i infrastruktura przyjazne dla klimatu (KsNI)”. Program finansowania jest koordynowany przez fNOW GmbH, a wnioski zatwierdzane przez Federalny Urząd Logistyki i Mobilności.
Długoterminowy test ma odegrać ważną rolę w ocenie korzyści wynikających z użycia wodoru w transporcie lądowym oraz rozwoju zrównoważonej infrastruktury wodorowej w Europie. CEVA będzie badać wydajność technologii wodorowych ogniw paliwowych w porównaniu do samochodów ciężarowych z silnikami diesla oraz identyfikować potencjalne przypadki ich zastosowania. Ciężarówka z ogniwami paliwowymi ma być wykorzystywana do realizacji dedykowanych dostaw między dwoma lokalizacjami TME i będzie zasilana wodorem pochodzącym z położonych między nimi stacji. Wykorzystanie samochodu HFC w czasie trwającego 5 lat testu pozwoli CEVA na zmniejszenie jej śladu węglowego o co najmniej 690 ton CO2.
Część szerszego podejścia dla „Better Ways”
Test z wykorzystaniem samochodów HFC jest częścią działań CEVA Logistics mających na celu wdrażanie różnych inicjatyw w transporcie naziemnym ukierunkowanych na redukcję emisji. Dotyczą one większego wykorzystywania samochodów elektrycznych (EV), biogazu, biopaliw, testowania wodorowych ogniw paliwowych i innych niskoemisyjnych samochodów ciężarowych oraz stosowania rozwiązań kolejowych do przewozu przesyłek całopojazdowych. Oprócz testów samochodów HFC, firma planuje zwiększenie swojej floty pojazdów elektrycznych (EV) do 1450 do końca 2025 roku. CEVA Logistics jest częścią grupy CMA CGM, która postawiła sobie za cel osiągnięcie neutralności węglowej do 2050 roku. Grupa angażuje się w transformację energetyczną w transporcie morskim i jest pionierem w stosowaniu paliw alternatywnych.
Luc Nadal, dyrektor zarządzający na Europę, CEVA Logistics, powiedział: „Długoletnie partnerstwo z Toyota Motor Europe i aktywne zaangażowanie w projekt dekarbonizacji jest ważnym momentem nas i dla naszej branży. Niedawno, wraz firmami Sanef i Engie, zawarliśmy sojusz ECTN (European Clean Transport Network), ogłosiliśmy także nasze globalne zobowiązanie do rozbudowy floty pojazdów elektrycznych. Obecne porozumienie jest kolejnym przykładem zaangażowania CEVA we współpracę z wiodącymi markami w celu znalezienia lepszych metod transportu towarów drogą lądową. Wszyscy chcemy wykorzystać każdą możliwą okazję do dekarbonizacji transportu naziemnego w Europie i na świecie".
Polska produkcja rowerów wodorowych coraz bliżej - Groclin ogłasza plany
Zielone korytarze dla zrównoważonego transportu towarów w Europie
Zmiany w systemie SENT: kontrole ładunków obejmą zagranicznych przewoźników
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.