Komunikaty PR

CEVA Logistics o nowoczesnych trendach w optymalizacji łańcucha dostaw

2023-04-24  |  12:00
Biuro prasowe

W dyskusji „Nowoczesne trendy w optymalizacji łańcucha dostaw", zorganizowanej przez CEVA Logistics, udział wzięli: Dr Shereen Nassar, globalny dyrektor Studiów Logistycznych z Heriot-Watt University Dubai,  Ekim Sahan Dinc, globalny ekspert z Leading Innovative Supply Chain Programs oraz Jaco Knetemann, wiceprezes ds. operacji logistyki kontraktowej dla Europy, CEVA Logistics.

Zmiana podejścia do roli logistyki i łańcucha dostaw

Jeszcze dziesięć lat temu większość liderów łańcucha dostaw koncentrowała się na funkcjonalnych kwestiach operacyjnych, takich jak zaopatrzenie, logistyka czy operacje produkcyjne. Cięcie kosztów postrzegano jako wartość dodaną, oferowaną przez partnerów. Obecnie, w nowoczesnym środowisku biznesowym, łańcuch dostaw jest postrzegany jako katalizator zmian i źródło synergii między różnymi działami, zwłaszcza produkcją, zarządzaniem zapasami, dostawą, doskonaleniem operacyjnym i satysfakcją klienta. Liderzy łańcucha dostaw kształtują strategie wokół kluczowych modeli operacyjnych,  zorientowanych na kliencie, które mają poprawić dostępność zapasów, odporność i szybkość dostaw. Wielu z nich w tym procesie korzysta z dużej ilości danych. Aby to zobrazować, można wyobrazić sobie globalnego producenta sprzętu elektronicznego z silną pozycją na rynkach Azji-Pacyfiku i Europy. W przeszłości dla tej firmy łańcuch dostaw był głównie narzędziem kosztowym, którego celem było minimalizowanie wydatków i zapewnienie terminowej dostawy produktów dla klientów. W ostatnich latach producent zmienia podejście i zaczyna postrzegać łańcuch dostaw jako źródło korzyści i przepływu dochodów. Ta zmiana myślenia pozwoli na poszerzenie oferty produktowej, wzrost sprzedaży i zapewnienie lepszych doświadczeń zakupowych, co przyczyni się do zwiększenia świadomości marki i lojalności klientów.

Rozwój biznesu wymaga przeprojektowania łańcucha dostaw

Jak wskazali eksperci biorący udział w dyskusji, zmianę modelu łańcucha dostaw powinna poprzedzić dokładna analiza obecnego stanu. Wśród kluczowych pytań, które powinny zadać sobie firmy, są:

- czy moja organizacja przeprowadziła analizę wpływu poszczególnych produktów (SKU) na przychody?

- czy co roku dokonujemy przeglądu portfela produktów?

- co jest ważniejsze - szybka czy niezawodna dostawa?

Kolejnym kluczowym krokiem w strategicznym planowaniu łańcucha dostaw powinien być globalny benchmarking.

Jaco Knetemann, wiceprezes ds. operacji logistyki kontraktowej dla Europy, CEVA Logistics, wyjaśnia: „Europa i Ameryka Północna znacząco zainwestowały w automatyzację i sztuczną inteligencję, szczególnie w operacjach magazynowych. Jednym z czynników napędzających strategię jest brak siły roboczej. W trakcie pandemii w Holandii, na każde 140 wolnych miejsc pracy w sektorze logistyki i łańcucha dostaw, było dostępnych tylko 100 osób, które mogłyby je obsadzić. Patrząc na takie kraje jak Japonia, zadajemy sobie pytania. Czy to właśnie tam będziemy za 20 lat i jak zoptymalizować nasze modele łańcucha dostaw, aby pozostać responsywnym w perspektywie średnio i długoterminowej”.

Wyzwaniem dla planowania inwestycji może być brak pewności ze strony klientów co do krótko- i średnioterminowych wolumenów. Pojawia się więc kolejne ważne pytanie: „Czy to może zahamować inwestycje w optymalizację łańcucha dostaw?” Zdaniem ekspertów nie, zwłaszcza gdy firma przeprowadza analizy due diligance i regularne oceny łańcucha dostaw, a także ma jasną strategię rozwoju biznesu. Doskonałym przykładem tego, jak prosta firma sprzedająca książki online może przekształcić w głównego globalnego gracza e-commerce poprzez przemyślenie i przeprojektowanie łańcucha dostaw jest Amazon. Początkowo, opierała się na tradycyjnym łańcuchu dostaw w pozyskiwaniu, produkcji i dostawie do klientów. Nieefektywność tego podejścia ograniczała jej działalność. Kolejnym krokiem było zainwestowanie w technologie, biznes oparty na chmurze i analitykę danych, co utorowało jej drogę do zdobycia pozycji lidera rynku.

Przykładem modernizacji operacji logistyki kontraktowej jest wykorzystanie dronów do inwentaryzacji. Korzyści wynikają z utrzymania ciągłości pracy magazynu, w tym przyjęć lub wysyłki zamówień, szybkości (inwentaryzacje można przeprowadzić w ciągu kilku godzin a nie dni) i eliminacji błędów ludzkich. Wykorzystanie dronów pozwala na oszczędność kosztów na poziomie 20-40%. Ta metoda inwentaryzacji szczególnie sprawdza się w magazynach, gdzie obsługiwana jest spaletyzowana odzież.

Big data i symulacje

W dzisiejszym świecie firmy mają zapewniony nieograniczony dostęp do danych z różnych systemów związanych z rynkami towarowymi czy kapitałowymi, międzynarodowymi trendami w obrocie towarowym i in. Na ich podstawie przygotowywane są prognozy i wskazówki, które pomagają podejmować właściwe decyzje. W połączeniu z technologiami chmury, tj. widzenie komputerowe, uczenie maszynowe czy symulacje, stanowią potężne narzędzie. Dostęp do danych i związanych z nimi technologii jest łatwiejszy niż kiedykolwiek wcześniej, ale branża transportowo-logistyczna wciąż słabo je wykorzystuje. Obecnie technologie chmury pozwalają na symulacje, które pomagają odpowiedzieć na wiele pytań. Chociaż problemy, które można rozwiązywać z pomocą symulacji są istotne, częstymi pułapkami związanymi z efektywnym ich wykorzystaniem jest brak wydajnego sprzętu i wyspecjalizowanej siły roboczej.

Mimo automatyzacji magazyny potrzebują ludzi

Postępująca automatyzacja magazynów nie eliminuje pracy człowieka. Można to pokazać na konkretnym przykładzie nowoczesnego magazynu o powierzchni 80 tys mkw. w Europie, działającego w systemie 24/7, z wydajnością 500 jednostek dziennie. Wyposażony jest w zautomatyzowany system magazynowania shuttle połączony z sortownikiem kieszeniowym, maszynami pakującymi i kilometrami taśm transportowych. Na co dzień za jego obsługę odpowiada od 1 500 do 2 000 pracowników. W czasie szczytów sprzedażowych, kiedy maksymalna wydajność przekracza 700 tys. jednostek miesięcznie, liczba pracowników na całodobowej zmianie niemal się podwaja. Dalsza automatyzacja jest jednak nieunikniona, wobec niedoboru siły roboczej w Europie, rosnącego popytu konsumentów i ilości zamówień. Bez tego, aby sprostać popytowi, magazyn wymagałby 1,5-krotnego (lub więcej) zwiększenia siły roboczej i dodatkowej powierzchni. Wartością dodaną jest to, że dzięki automatyzacji pracownicy mogą poświęcić więcej czasu na realizację bardziej złożonych zadań o wyższym stopniu trudności.

Luka generacyjna i brak pracowników

Branża logistyczna i łańcuchy dostaw ulegają przekształceniom, stając się coraz mniej zależne od pracowników takich jak kierowcy ciężarówek czy operatorzy wózków widłowych. W obecnych warunkach rynkowych obserwujemy trend, w którym wiele stanowisk w logistyce wymaga specjalistów o wiedzy technicznej i inżynierskiej, gotowych do wprowadzania nowych rozwiązań. Dodatkowo, na rynku pracy wciąż obecne jest pokolenie baby boomers, które posiada wiedzę branżową, ale zwykle nie rozumie nowych technologii i sposobów działania opartych na dużej ilości na danych. Pracują wspólnie z millenialsami i przedstawicielami pokolenia Z, którzy często mają odmienne podejście do tego, jak procesy powinny lub mogą działać. Odpowiednim podejściem jest przekazywanie wiedzy branżowej młodszym pokoleniom a jednocześnie danie im wolności i elastyczności w optymalizacji branży logistycznej i łańcucha dostaw za pomocą nowych technologii i narzędzi.

Celem dyskusji było analiza trendów i strategii, które firmy muszą znać, aby pozostać konkurencyjnymi w dzisiejszym szybko zmieniającym się krajobrazie logistycznym.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Transport Bolt wprowadza do oferty przejazdy zieloną Teslą Biuro prasowe
2024-05-14 | 13:00

Bolt wprowadza do oferty przejazdy zieloną Teslą

Bolt we współpracy z partnerem flotowym Eternis wprowadza do floty taksówek w Warszawie nowe samochody elektryczne marki Tesla. Na stołeczne ulice wyjadą już jutro pierwsze
Transport Girteka podsumowuje pierwsze testy w pełni elektrycznego ciągnika z naczepą
2024-05-14 | 12:00

Girteka podsumowuje pierwsze testy w pełni elektrycznego ciągnika z naczepą

W odpowiedzi na  wyzwania związane z ochroną środowiska branża logistyczna wciąż poszukuje zrównoważonych rozwiązań. Istotne jest tutaj wykorzystanie elektrycznych
Transport Trend, którego nie da się zatrzymać: e-mikromobilność podbija europejskie rynki
2024-05-13 | 13:30

Trend, którego nie da się zatrzymać: e-mikromobilność podbija europejskie rynki

Fundamentem ekologia, filarami komfort i radość Europa bacznie przygląda się zachowaniom konsumenckim dotyczącym mikromobilności. Badanie przeprowadzone przez niemiecki ADAC wskazuje, że

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Rewolucja w legislacji dotyczącej opakowań i powstających z nich odpadów. Działania firm wyprzedzają wymogi prawne

Po długich i burzliwych pracach Parlament Europejski przyjął ostatecznie pod koniec kwietnia br. rozporządzenie PPWR w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych. Oczekuje się, że nowe przepisy wejdą w życie w 2026 roku i będą stanowić rewolucję nie tylko dla konsumentów, ale przede wszystkim dla przemysłu, który będzie musiał położyć dużo większy nacisk na ekoprojektowanie i wziąć odpowiedzialność za odpady powstające z wytwarzanych produktów. Część firm już zaczęła wprowadzać w tym zakresie zmiany na własną rękę, m.in. eliminując odpady z tworzyw sztucznych.

Infrastruktura

Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci

W 12 największych polskich metropoliach mieszka 16 mln Polaków, a każdego dnia z przedmieść do centrów dojeżdża do pracy i szkoły od 50 tys. do nawet 300 tys. ludzi – wynika z raportu Play. To duże wyzwanie dla infrastruktury miast, również telekomunikacyjnej, bo zużycie danych dynamicznie rośnie. W sieci Play wzrost ten już dwukrotnie przekroczył gwałtowny skok z okresu pandemii COVID-19. Dostęp do szybkiego internetu mobilnego i stacjonarnego jest obecnie kluczowy dla miast, a do tego konieczne są dalsze inwestycje w infrastrukturę sieciową.

Firma

Przedsiębiorcy chcą mieć wszystkie produkty finansowe i biznesowe na jednej platformie. W takie rozwiązania inwestują banki i firmy leasingowe

Niemal 70 proc. mikro-, małych i średnich firm chciałoby mieć zgromadzone wszystkie produkty finansowe na jednej platformie – wynika z raportu EFL  „Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą”. Dodatkowo chętnie korzystaliby w jej ramach z usług ułatwiających prowadzenie biznesu, jak wsparcie księgowe, prawne, możliwość załatwienia sprawy urzędowej, rezerwacji noclegu na podróż służbową czy zakupu pakietu usług medycznych. Nad takimi hubami dla przedsiębiorców intensywnie pracują zarówno banki, jak i firmy leasingowe. Takie narzędzie udostępnili właśnie Credit Agricole i Grupa EFL.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.