Czy operatorzy flot są przygotowani na wprowadzenie DVS?
W przyszłym roku wchodzą w życie unijne przepisy, które określą wymogi odnoszące się do ogólnego bezpieczeństwa oraz ochrony osób znajdujących się w pojeździe i niechronionych uczestników ruchu drogowego. Dotyczyć będą m.in. konieczności monitorowania stref martwego pola. Od lipca 2022 roku samochody ciężarowe oraz autobusy obowiązkowo będą musiały być wyposażone w systemy zdolne wykryć pieszych oraz rowerzystów w martwym polu i zapobiegać wypadkom drogowym.
Każdego roku dochodzi do 413 tys. kolizji drogowych z uwagi na brak widoczności w martwym polu. Ginie w nich aż 160 tys. osób. Wskaźnik wypadków spowodowanych przez samochody ciężarowe rośnie o 14% rok do roku. W celu zapobiegania kolizjom z udziałem pieszych oraz rowerzystów UE uchwaliła rozporządzenie, które zobowiązuje kierowców do zmodernizowania swoich flot. Aby sprostać nowym wymogom prawnym, już wkrótce właściciele ciężarówek w kolejnych regionach UE zostaną zobowiązani do zainstalowania w swoich pojazdach odpowiednich systemów do monitorowania strefy martwego pola. Rozwiązania te to najczęściej kamery zintegrowane z systemem czujników ultradźwiękowych, monitory kabinowe oraz sygnalizator skrętu ostrzegającego. Standard Direct Vision (DVS) szczegółowo określa, jakie normy poziomu widoczności muszą spełnić samochody ciężarowe, żeby zostały dopuszczone do ruchu. Pojazdy są oceniane w pięciogwiazdkowej skali. Ciężarówka musi dostać minimum jedną gwiazdkę, aby kierowca otrzymał czasowe zezwolenie na poruszanie się po mieście. Kiedy termin zezwolenia upłynie, właściciel floty będzie zobligowany zainstalować dodatkowe elementy systemu bezpieczeństwa.
Wprowadzenia regulacji prawnych dotyczących martwego pola oczekuje również grupa europejskich miast z Berlinem i Paryżem na czele. Przedstawiciele grupy Eurocities domagają się od organów państwowych wprowadzenia DVS dla ciężarówek. Ich zdaniem zwiększy to bezpieczeństwo ruchu drogowego. Włodarze miast wskazują, że ciężarówki, które stanowią zaledwie 2% wszystkich pojazdów, odpowiadają za około 14% ofiar śmiertelnych na drogach. Nowe regulacje obowiązują już na terenie Londynu. Kierowcy samochodów ciężarowych, którzy chcą wjechać do obu miast, są zobowiązani posiadać w swoich pojazdach monitoring martwego pola. Kierowcom, którzy nie spełnią tego wymogu, będą groziły wysokie kary pieniężne. Od czerwca przyszłego roku przepisy wejdą w życie w Berlinie oraz Paryżu.
Polsko-niemiecka firma Sternkraft Video Telematics opracowała system bezpieczeństwa, który spełnia wymogi Direct Vision Standard oraz zapewnia wiele dodatkowych innowacyjnych funkcjonalności, jak np. monitorowanie całego transportu, ochrona przed kradzieżami czy optymalizacja trasy i załadunków. Rozwiązanie będzie w czasie rzeczywistym analizować zachowanie kierowcy i bezpieczeństwo jego jazdy oraz wspomoże wdrażać dobre nawyki. Technologia Computer Vision przyczyni się również do zmniejszania strat finansowych w branży transportowej. System będzie ochraniał samochód w trakcie postoju oraz aktywnie przeciwdziałał potencjalnym włamaniom, kradzieżom i uszkodzeniom towaru.
Rozwiązania z zakresu inteligentnej video telematyki zmieniają oblicze transportu. Dzięki niej bezpieczeństwo osób, floty oraz ładunków może poprawić się nawet kilkukrotnie. Najwięksi giganci, tacy jak np. Tesla, zauważyli jej potencjał i rozwijają go w swoich modelach aut. Przyszłość świata motoryzacji podąża w kierunku elektromobilności oraz autonomiczności pojazdów, a to z kolei wymaga rozwijania technologii Computer Vision. W przyszłości rozwiązania, które dostarczamy, będą standardem w motoryzacji. Nasz system jako jedyny aktywnie poszukuje i wykrywa pieszych oraz rowerzystów we wszystkich martwych polach pojazdów w czasie rzeczywistym - mówi Marcin Lewicki, CEO Sternkraft Video Telematics.
Globalny rynek telematyki komercyjnej do 2022 roku ma wzrosnąć do prawie 70 mld dolarów, a do 2030 r. ma osiągnąć wartość aż 144 mld USD. Oczekuje się, że w najbliższych latach, tj. do roku 2025, średnia roczna stopa wzrostu rynku wyniesie prawie 21%.

Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.