Digitalizacja poprawia jakość życia w aglomeracjach
2pr
ul. Długa 29
00-238 Warszawa
bartosz.sosnowka|dwapiar.pl| |bartosz.sosnowka|dwapiar.pl
517476361
dwapiar.pl
Zaparkowanie samochodu w centrum Warszawy, Wrocławia czy Krakowa to niemałe wyzwanie. Na zagęszczający się ruch uliczny wpływa wiele czynników, wśród których istotną rolę odgrywa między innymi czasochłonne poszukiwanie miejsca parkingowego przez zmotoryzowanych. Zgodnie z raportem „Parkingi a transport zbiorowy w miastach”, może ono generować nawet 25-30% dodatkowej aktywności pojazdów na drogach.
Korki negatywnie wpływają na stan środowiska naturalnego – dodatkowe emisje gazów cieplarnianych, uciążliwy hałas oraz na samopoczucie kierowców – zniecierpliwienie, frustracja i stres. W rozwiązaniu tych wyzwań może pomóc uwolnienie niewykorzystanego potencjału istniejących parkingów poprzez ich digitalizację.
Metropolie a ekonomia współdzielenia
Nie jest tajemnicą, że poruszanie się po miejskich drogach w godzinach szczytu nie należy do przyjemności – rosnąca liczba samochodów, korki i żmudne poszukiwania miejsc postojowych są głównymi czynnikami obniżającymi jakość życia w metropoliach. W tym samym czasie promuje się ideę zrównoważonego rozwoju, która zakłada między innymi uwolnienie centrów od ruchu samochodowego. Ponadto, w planach zagospodarowania miast coraz częściej wyznaczane są nowe tereny zielone w miejsce budowy nowych parkingów. Kierowcy z zaniepokojeniem przyjmują informacje o braku perspektyw na tworzenie kolejnych przestrzeni postojowych – czy jednak jest prawdą, że miasta potrzebują kolejnych parkingów? A może istniejące parkingi nie są odpowiednio wykorzystywane?
Bardzo często na pierwszej linii frontu opisywanego wyzwania stają władze samorządowe – rozumieją one, że rosnące natężenie ruchu ulicznego i niedobór miejsc parkingowych są dodatkowo pogłębiane między innymi przez postępującą urbanizację i migrację ludności do dużych ośrodków miejskich. Z tego względu na popularności zyskuje tzw. ekonomia współdzielenia (ang. sharing economy), którą dotychczas można było obserwować głównie w ramach krótkoterminowego wypożyczania samochodów, rowerów oraz elektrycznych skuterów i hulajnóg. Współdzielić można jednak nie tylko pojazdy, ale i miejsca parkingowe.
Dzięki integracji z odpowiednio zaprojektowanym oprogramowaniem, parking w biurowcu może być efektywnie wykorzystywany przez kilka firm w trybie zmianowym, a w trakcie weekendów – udostępniany okolicznym mieszkańcom. Również parking hotelowy poza sezonem może być otwarty dla kierowców zewnętrznych, co generuje dodatkowy przychód. Potencjał parkingów nie jest w pełni wykorzystywany również ze względu na ich niedostateczne oznakowanie – w informowaniu o ich lokalizacji mogą pomóc odpowiednie aplikacje mobilne.
Nowoczesna technologia pozwala na lepsze wykorzystanie parkingów – mobilne aplikacje zintegrowane ze zdigitalizowanymi obiektami są w stanie informować w czasie rzeczywistym o wolnych miejscach parkingowych, pozwalają na szybką płatność za postój i z pomocą GPS prowadzą na wybrany parking. Digitalizacja procesu parkingowego sprawia, że kierowcy mogą zapomnieć o płatnościach gotówką przy kasie i papierowych biletach. Nie trzeba dodawać, że skrócenie czasu jazdy autem ma przełożenie na redukcję emisji spalin. Włodarze miast i prywatni inwestorzy dostrzegają coraz wyraźniej, że idea smart city i cyfryzacja parkingów przestają być atrakcyjnym urozmaiceniem miejskiego krajobrazu – stają się natomiast niezbędnym elementem życia w mieście przyjaznym ludziom.
Maciej Cichoński
PMO&Hospitality Director
NaviParking

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ważą się losy nowej umowy między Unią Europejską a Ukrainą na temat zasad handlu. Obecne przepisy wygasają 5 czerwca
5 czerwca wygasa ATM, czyli wprowadzona przed trzema laty i potem z modyfikacjami przedłużana umowa między UE a Ukrainą, liberalizująca zasady wwozu ukraińskich towarów na teren Wspólnoty. Strona ukraińska chciałaby jej przedłużenia, na razie jednak Unia zgodziła się jedynie na przedłużenie bezcłowego przywozu żelaza i stali. Największe obawy, zwłaszcza w Polsce, budzi kwestia produktów rolnych. Zdaniem europosłanki Konfederacji Anny Bryłki należałoby wrócić do obowiązującej przed 2022 rokiem umowy stowarzyszeniowej DCFTA, ponieważ Ukraina może dziś eksportować swoje towary drogą morską poprzez porty na Morzu Czarnym, a dzięki darmowemu dostępowi do unijnego rynku bogacą się jedynie potentaci rolni.
Ochrona środowiska
Nowe technologie pomagają szybciej i dokładniej sortować odpady. Wciąż nie wszystkie da się jednak przetworzyć

Do 2030 roku 55 proc. odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych powinno trafiać do przetworzenia. W ubiegłym roku było to ok. 27 proc. Nowe technologie w coraz większym stopniu ułatwiają sortowanie odpadów, ale nie pozwalają jeszcze na przetworzenie wszystkich ich rodzajów. To pierwsze wyzwanie związane z zamykaniem obiegu. Kolejnym jest zwiększanie zawartości materiałów pochodzących z recyklingu w produkowanych opakowaniach, czego wymagają unijne przepisy. Choć w tym obszarze widać w ostatnich latach znaczące postępy, nie brakuje wyzwań.
Handel
Rosyjskie surowce przestaną płynąć do UE. Spóźniony, ale ambitny i istotny plan ma być wdrożony do 2027 roku

– Kupowanie surowców energetycznych z Rosji jest jak kupowanie broni przeciwko Ukrainie – uważa europosłanka PO Mirosława Nykiel. Dlatego KE planuje do 2027 roku ograniczyć do zera import rosyjskich paliw. Joanna Scheuring-Wielgus ocenia, że taka decyzja powinna zapaść już dawno, ale lepiej późno niż wcale. Co więcej, państwa członkowskie powinny być w tych deklaracjach zjednoczone najbardziej, jak się da.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.