Komunikaty PR

FCL czy LCL - Hillebrand o wyborze i kosztach transportu

2022-07-26  |  16:00
Biuro prasowe

Kluczowe znaczenie dla dystrybucji wina na całym świecie ma dobrze dopasowana usługa transportowa. Importerzy często stają przed wyborem - FCL czy LCL, FTL czy LTL? Na co trzeba zwrócić uwagę decydując się na transport całokontenerowy lub drobnicowy? Na pytania odpowiada Hillebrand, globalny operator logistyczny dla branży beverage, dynamicznie rozwijający usługi frachtu morskiego i drogowego.  

Jak podaje Międzynarodowa Organizacja ds. Winorośli i Wina 70 proc. wina produkowanego i spożywanego na świecie pochodzi z Włoch, Francji i Hiszpanii. W pierwszej piątce największych eksporterów, wg. ilości wina liczonej w milionach hektolitrów w 2020 r.,  są Włochy (20,8), Hiszpania (20,2), Francja (13,6), Chile (8,5) i Australia (7,5). Kolejne miejsca zajmują Argentyna, RPA, Stany Zjednoczone, Niemcy, Portugalia i Nowa Zelandia. Sprowadzając wina z różnych zakątków na świecie importerzy muszą wziąć pod uwagę szereg czynników, w tym preferencje konsumentów, specyfikę i trendy na rynku. Stają też przed wyborem optymalnego sposobu ich importu oraz dystrybucji i zbudowania modelu biznesowego, z uwzględnieniem opcji dostawy wina od producenta do klienta docelowego. Przed podjęciem decyzji warto zastanowić się nad wyborem formy transportu, która z nich: FCL, LCL, FTL czy LTL, będzie najbardziej korzystna?

Transportować wina drogą morską - FCL czy LCL?

FCL (Full Container Load) czyli transport całokontenerowy, oznacza, że w jednym kontenerze przewożone są ładunki tylko jednego odbiorcy. Są one ładowane w magazynie dostawcy i dostarczane bezpośrednio do punktów dostaw, bez przerw na konsolidację pośrednią (wypełnianie jednego kontenera ładunkami wielu nadawców). Nawet gdy kontener nie zostanie wypełniony w całości, może być tańszą opcją transportu.

LCL (Less Than Container Load) czyli transport drobnicowy, stosowany jest w przypadku dostaw ilości towaru, która nie jest wystarczająca do zapełnienia całego kontenera. Z tej usługi korzystają często firmy które wysyłają / sprowadzają swoje towary małymi partiami. Kontener wypełniany jest paletami z różnego rodzaju towarami pochodzących od różnych nadawców.

Transporty typu LCL pozwalają na dostawy mniejszych ilości towaru, bez konieczności oczekiwania na zapełnienie kontenera przez jednego załadowcę. Usługa jest zwykle tańsza niż transportu całokontenerowego, gdyż koszt wysyłki pełnego kontenera jest dzielony na poszczególnych załadowców. Gdy jednak ilość towaru od jednego załadowcy wystarczy do zapełnienia całego kontenera, koszt frachtu w przeliczeniu na jedną paletę, jest niższy.

A co w przypadku krótszych tras – czyli transport wina na kołach z FTL czy LTL?

FTL (całopojazdowy - Full Truck Load) jest podobny do FCL, choć dotyczy transportu drogowego lub kolejowego. Wykorzystuje się go w sytuacji, gdy objętość przewożonego ładunku wystarczy do zapełnienia jednej ciężarówki. W ten sposób jeden nadawca może wysłać jeden lub kilka rodzajów produktu, jeśli mogą być przewożone razem, jak na przykład różne rodzaje wina.

Transport LTL (Less Than Truck Load) – czyli drobnicowy, tak jak w przypadku morskiego LCL, polega na konsolidacji mniejszych przesyłek od różnych nadawców, tak aby zapełnić całą przestrzeń ładunkową. W tym przypadku najczęściej palety albo są odbierane bezpośrednio od lokalnych dostawców albo, przed załadunkiem do samochodu, konsolidowane w magazynie, kontrolowanym przez przewoźnika lub firmę spedycyjną. W transportach drobnicowych koszt usługi jest dzielony na każdego załadowcę, którego towar jest umieszczany w samochodzie.

O czym warto wiedzieć?

Transport skonteneryzowany całopojazdowy ma krótszy czas dostawy niż drobnicowy, co wynika z szybszej obsługi operacyjno-celnej. To zmniejsza ryzyko uszkodzenia towarów. Cena frachtu jednej palety umieszczonej w kontenerze FCL/FTL jest też niższa niż ta oferowana dla przesyłek drobnicowych LCL/LTL. Zaletą jest optymalna wydajność podczas transportu, co przekłada się na korzyści finansowe i środowiskowe. Z drugiej strony, wykorzystanie tej opcji ma też wady. Należą do nich wysokie koszty - konieczność poniesienia opłaty za cały kontener, nawet w przypadku, gdy nie jest wykorzystywana cała przestrzeń ładunkowa. Kolejne to możliwe problemy z dostępnością kontenerów w szczycie sezonu.

Z kolei transporty drobnicowe LCL i FTL, dzięki możliwości wysyłki niewielkiej ilości towaru, mogą ułatwiać zarządzanie przepływem gotówki i pozwalają na szybsze reagowanie na zmieniające się trendy rynkowe.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Transport Nikolay Pargov dołącza do Girteki jako nowy dyrektor operacyjny Biuro prasowe
2024-07-23 | 15:00

Nikolay Pargov dołącza do Girteki jako nowy dyrektor operacyjny

Girteka, największy przewoźnik drogowy w Europie oparty na aktywach własnych, powołała Nikolaya Pargova na stanowisko dyrektora operacyjnego (COO) z dniem 2 września 2024 r. Zmiana
Transport Koszty transportu morskiego rosną!
2024-07-23 | 08:00

Koszty transportu morskiego rosną!

Napięcia geopolityczne sprawiają, że stawki frachtowe kontenerowców powracają do szczytów obserwowanych ostatnio w połowie 2022 roku. Oprócz zakłóceń na Morzu
Transport DSV – Global Transport and Logistics od ponad 6 lat wspiera Aesculap Chifa w och
2024-07-22 | 08:00

DSV – Global Transport and Logistics od ponad 6 lat wspiera Aesculap Chifa w och

Aesculap Chifa, spółka z grupy B. Braun, jest jednym z kluczowych partnerów polskiego sektora ochrony zdrowia. DSV – Global Transport and Logistics od 6 lat odpowiada za

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Polska wciąż bez strategii transformacji energetyczno-klimatycznej. Zaktualizowanie dokumentów mogłoby przyspieszyć i uporządkować ten proces

Prace nad nowym Krajowym planem w dziedzinie energii i klimatu powinny, zgodnie z unijnymi zobowiązaniami, zakończyć się w czerwcu br., ale do tej pory nie trafił on do konsultacji społecznych. Trzydzieści organizacji branżowych i społecznych zaapelowało do Ministerstwa Klimatu i Środowiska o przyspieszenie prac nad dokumentem i jego rzetelne konsultacje. Jak podkreśliły, nie powinien on być rozpatrywany tylko jako obowiązek do wypełnienia, lecz również jako szansa na przyspieszenie i uporządkowanie procesu transformacji energetyczno-klimatycznej w kraju. Polska pozostaje jedynym państwem w UE, który nie przedstawił długoterminowej strategii określającej nasz wkład w osiągnięcie neutralności klimatycznej UE do 2050 roku.

Bankowość

Firmy mogą się już ubiegać o fundusze z nowej perspektywy. Opcji finansowania jest wiele, ale nie wszystkie przedsiębiorstwa o tym wiedzą

Dla polskich firm środki UE są jedną z najchętniej wykorzystywanych form finansowania inwestycji i projektów rozwojowych. W bieżącej perspektywie finansowej na lata 2021–2027 Polska pozostanie jednym z największych beneficjentów funduszy z polityki spójności – otrzyma łącznie ok. 170 mld euro, z których duża część trafi właśnie do krajowych przedsiębiorstw. Na to nakładają się również środki z KPO i programów ramowych zarządzanych przez Komisję Europejską. Możliwości finansowania jest wiele, ale nie wszystkie firmy wiedzą, gdzie i jak ich szukać. Tutaj eksperci widzą zadanie dla banków.

Ochrona środowiska

Biznes chętnie inwestuje w OZE. Fotowoltaika na własnym gruncie najchętniej wybieranym rozwiązaniem

Możliwości związanych z inwestowaniem w zieloną energię jest bardzo dużo, jednak to fotowoltaika na własnych gruntach jest najchętniej wybieranym przez biznes rozwiązaniem OZE. Specjaliści zwracają uwagę, że wydłużył się okres zwrotu z takiej inwestycji, mimo tego nadal jest atrakcyjny, szczególnie w modelu PV-as-a-service. Dlatego też firm inwestujących w produkcję energii ze słońca może wciąż przybywać.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.