FCL czy LCL - Hillebrand o wyborze i kosztach transportu
Kluczowe znaczenie dla dystrybucji wina na całym świecie ma dobrze dopasowana usługa transportowa. Importerzy często stają przed wyborem - FCL czy LCL, FTL czy LTL? Na co trzeba zwrócić uwagę decydując się na transport całokontenerowy lub drobnicowy? Na pytania odpowiada Hillebrand, globalny operator logistyczny dla branży beverage, dynamicznie rozwijający usługi frachtu morskiego i drogowego.
Jak podaje Międzynarodowa Organizacja ds. Winorośli i Wina 70 proc. wina produkowanego i spożywanego na świecie pochodzi z Włoch, Francji i Hiszpanii. W pierwszej piątce największych eksporterów, wg. ilości wina liczonej w milionach hektolitrów w 2020 r., są Włochy (20,8), Hiszpania (20,2), Francja (13,6), Chile (8,5) i Australia (7,5). Kolejne miejsca zajmują Argentyna, RPA, Stany Zjednoczone, Niemcy, Portugalia i Nowa Zelandia. Sprowadzając wina z różnych zakątków na świecie importerzy muszą wziąć pod uwagę szereg czynników, w tym preferencje konsumentów, specyfikę i trendy na rynku. Stają też przed wyborem optymalnego sposobu ich importu oraz dystrybucji i zbudowania modelu biznesowego, z uwzględnieniem opcji dostawy wina od producenta do klienta docelowego. Przed podjęciem decyzji warto zastanowić się nad wyborem formy transportu, która z nich: FCL, LCL, FTL czy LTL, będzie najbardziej korzystna?
Transportować wina drogą morską - FCL czy LCL?
FCL (Full Container Load) czyli transport całokontenerowy, oznacza, że w jednym kontenerze przewożone są ładunki tylko jednego odbiorcy. Są one ładowane w magazynie dostawcy i dostarczane bezpośrednio do punktów dostaw, bez przerw na konsolidację pośrednią (wypełnianie jednego kontenera ładunkami wielu nadawców). Nawet gdy kontener nie zostanie wypełniony w całości, może być tańszą opcją transportu.
LCL (Less Than Container Load) czyli transport drobnicowy, stosowany jest w przypadku dostaw ilości towaru, która nie jest wystarczająca do zapełnienia całego kontenera. Z tej usługi korzystają często firmy które wysyłają / sprowadzają swoje towary małymi partiami. Kontener wypełniany jest paletami z różnego rodzaju towarami pochodzących od różnych nadawców.
Transporty typu LCL pozwalają na dostawy mniejszych ilości towaru, bez konieczności oczekiwania na zapełnienie kontenera przez jednego załadowcę. Usługa jest zwykle tańsza niż transportu całokontenerowego, gdyż koszt wysyłki pełnego kontenera jest dzielony na poszczególnych załadowców. Gdy jednak ilość towaru od jednego załadowcy wystarczy do zapełnienia całego kontenera, koszt frachtu w przeliczeniu na jedną paletę, jest niższy.
A co w przypadku krótszych tras – czyli transport wina na kołach z FTL czy LTL?
FTL (całopojazdowy - Full Truck Load) jest podobny do FCL, choć dotyczy transportu drogowego lub kolejowego. Wykorzystuje się go w sytuacji, gdy objętość przewożonego ładunku wystarczy do zapełnienia jednej ciężarówki. W ten sposób jeden nadawca może wysłać jeden lub kilka rodzajów produktu, jeśli mogą być przewożone razem, jak na przykład różne rodzaje wina.
Transport LTL (Less Than Truck Load) – czyli drobnicowy, tak jak w przypadku morskiego LCL, polega na konsolidacji mniejszych przesyłek od różnych nadawców, tak aby zapełnić całą przestrzeń ładunkową. W tym przypadku najczęściej palety albo są odbierane bezpośrednio od lokalnych dostawców albo, przed załadunkiem do samochodu, konsolidowane w magazynie, kontrolowanym przez przewoźnika lub firmę spedycyjną. W transportach drobnicowych koszt usługi jest dzielony na każdego załadowcę, którego towar jest umieszczany w samochodzie.
O czym warto wiedzieć?
Transport skonteneryzowany całopojazdowy ma krótszy czas dostawy niż drobnicowy, co wynika z szybszej obsługi operacyjno-celnej. To zmniejsza ryzyko uszkodzenia towarów. Cena frachtu jednej palety umieszczonej w kontenerze FCL/FTL jest też niższa niż ta oferowana dla przesyłek drobnicowych LCL/LTL. Zaletą jest optymalna wydajność podczas transportu, co przekłada się na korzyści finansowe i środowiskowe. Z drugiej strony, wykorzystanie tej opcji ma też wady. Należą do nich wysokie koszty - konieczność poniesienia opłaty za cały kontener, nawet w przypadku, gdy nie jest wykorzystywana cała przestrzeń ładunkowa. Kolejne to możliwe problemy z dostępnością kontenerów w szczycie sezonu.
Z kolei transporty drobnicowe LCL i FTL, dzięki możliwości wysyłki niewielkiej ilości towaru, mogą ułatwiać zarządzanie przepływem gotówki i pozwalają na szybsze reagowanie na zmieniające się trendy rynkowe.

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków

Polska produkcja rowerów wodorowych coraz bliżej - Groclin ogłasza plany
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

S. Cichanouska: Białorusini żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich. Jednak nie poddają się mimo represji i brutalności reżimu
Przedstawiciele białoruskiej opozycji podkreślają, sytuacja w kraju jest bardzo poważna. Z jednej strony od niemal pięciu lat ludzie na Białorusi żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich, doświadczają represji, są codzienne zatrzymania. – Co najmniej pół miliona ludzi musiało uciec z kraju – mówi agencji informacyjnej Newseria Swiatłana Cichanouska, liderka białoruskiej opozycji, która w 2020 roku kandydowała na stanowisko prezydenta Białorusi.
Handel
Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.
Handel
Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.