Komunikaty PR

FCL czy LCL - Hillebrand o wyborze i kosztach transportu

2022-07-26  |  16:00
Biuro prasowe

Kluczowe znaczenie dla dystrybucji wina na całym świecie ma dobrze dopasowana usługa transportowa. Importerzy często stają przed wyborem - FCL czy LCL, FTL czy LTL? Na co trzeba zwrócić uwagę decydując się na transport całokontenerowy lub drobnicowy? Na pytania odpowiada Hillebrand, globalny operator logistyczny dla branży beverage, dynamicznie rozwijający usługi frachtu morskiego i drogowego.  

Jak podaje Międzynarodowa Organizacja ds. Winorośli i Wina 70 proc. wina produkowanego i spożywanego na świecie pochodzi z Włoch, Francji i Hiszpanii. W pierwszej piątce największych eksporterów, wg. ilości wina liczonej w milionach hektolitrów w 2020 r.,  są Włochy (20,8), Hiszpania (20,2), Francja (13,6), Chile (8,5) i Australia (7,5). Kolejne miejsca zajmują Argentyna, RPA, Stany Zjednoczone, Niemcy, Portugalia i Nowa Zelandia. Sprowadzając wina z różnych zakątków na świecie importerzy muszą wziąć pod uwagę szereg czynników, w tym preferencje konsumentów, specyfikę i trendy na rynku. Stają też przed wyborem optymalnego sposobu ich importu oraz dystrybucji i zbudowania modelu biznesowego, z uwzględnieniem opcji dostawy wina od producenta do klienta docelowego. Przed podjęciem decyzji warto zastanowić się nad wyborem formy transportu, która z nich: FCL, LCL, FTL czy LTL, będzie najbardziej korzystna?

Transportować wina drogą morską - FCL czy LCL?

FCL (Full Container Load) czyli transport całokontenerowy, oznacza, że w jednym kontenerze przewożone są ładunki tylko jednego odbiorcy. Są one ładowane w magazynie dostawcy i dostarczane bezpośrednio do punktów dostaw, bez przerw na konsolidację pośrednią (wypełnianie jednego kontenera ładunkami wielu nadawców). Nawet gdy kontener nie zostanie wypełniony w całości, może być tańszą opcją transportu.

LCL (Less Than Container Load) czyli transport drobnicowy, stosowany jest w przypadku dostaw ilości towaru, która nie jest wystarczająca do zapełnienia całego kontenera. Z tej usługi korzystają często firmy które wysyłają / sprowadzają swoje towary małymi partiami. Kontener wypełniany jest paletami z różnego rodzaju towarami pochodzących od różnych nadawców.

Transporty typu LCL pozwalają na dostawy mniejszych ilości towaru, bez konieczności oczekiwania na zapełnienie kontenera przez jednego załadowcę. Usługa jest zwykle tańsza niż transportu całokontenerowego, gdyż koszt wysyłki pełnego kontenera jest dzielony na poszczególnych załadowców. Gdy jednak ilość towaru od jednego załadowcy wystarczy do zapełnienia całego kontenera, koszt frachtu w przeliczeniu na jedną paletę, jest niższy.

A co w przypadku krótszych tras – czyli transport wina na kołach z FTL czy LTL?

FTL (całopojazdowy - Full Truck Load) jest podobny do FCL, choć dotyczy transportu drogowego lub kolejowego. Wykorzystuje się go w sytuacji, gdy objętość przewożonego ładunku wystarczy do zapełnienia jednej ciężarówki. W ten sposób jeden nadawca może wysłać jeden lub kilka rodzajów produktu, jeśli mogą być przewożone razem, jak na przykład różne rodzaje wina.

Transport LTL (Less Than Truck Load) – czyli drobnicowy, tak jak w przypadku morskiego LCL, polega na konsolidacji mniejszych przesyłek od różnych nadawców, tak aby zapełnić całą przestrzeń ładunkową. W tym przypadku najczęściej palety albo są odbierane bezpośrednio od lokalnych dostawców albo, przed załadunkiem do samochodu, konsolidowane w magazynie, kontrolowanym przez przewoźnika lub firmę spedycyjną. W transportach drobnicowych koszt usługi jest dzielony na każdego załadowcę, którego towar jest umieszczany w samochodzie.

O czym warto wiedzieć?

Transport skonteneryzowany całopojazdowy ma krótszy czas dostawy niż drobnicowy, co wynika z szybszej obsługi operacyjno-celnej. To zmniejsza ryzyko uszkodzenia towarów. Cena frachtu jednej palety umieszczonej w kontenerze FCL/FTL jest też niższa niż ta oferowana dla przesyłek drobnicowych LCL/LTL. Zaletą jest optymalna wydajność podczas transportu, co przekłada się na korzyści finansowe i środowiskowe. Z drugiej strony, wykorzystanie tej opcji ma też wady. Należą do nich wysokie koszty - konieczność poniesienia opłaty za cały kontener, nawet w przypadku, gdy nie jest wykorzystywana cała przestrzeń ładunkowa. Kolejne to możliwe problemy z dostępnością kontenerów w szczycie sezonu.

Z kolei transporty drobnicowe LCL i FTL, dzięki możliwości wysyłki niewielkiej ilości towaru, mogą ułatwiać zarządzanie przepływem gotówki i pozwalają na szybsze reagowanie na zmieniające się trendy rynkowe.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Transport DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw Biuro prasowe
2025-02-24 | 08:30

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw

DPD Polska konsekwentnie rozwija zakres usług w ramach DPD Mobile, zapewniając użytkownikom aplikacji jeszcze większą wygodę w nadawaniu przesyłek międzynarodowych. Od teraz
Transport Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków
2025-01-29 | 09:10

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków

Jeszcze 2-3 lata temu trudno było znaleźć właściciela ciężarówki dopuszczającego myśl o zamianie jej na elektryczną. Przez ten czas najwidoczniej wiele się zmieniło. Z
Transport Polska produkcja rowerów wodorowych coraz bliżej - Groclin ogłasza plany
2024-12-27 | 14:30

Polska produkcja rowerów wodorowych coraz bliżej - Groclin ogłasza plany

Rosnące zainteresowanie rowerami wodorowymi, konieczność wykorzystywania innowacyjnych technologii w codziennym życiu oraz zwiększone zapotrzebowanie na nowe rozwiązania w transporcie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Coraz mniej kredytów bankowych płynie do polskiej gospodarki. Przed sektorem duże wyzwania związane z finansowaniem strategicznych projektów

Polskie przedsiębiorstwa w coraz mniejszym stopniu finansują się kredytem bankowym, zwłaszcza w porównaniu z rosnącym PKB. Powoduje to wysoką nadpłynność sektora bankowego. Deregulacja mogłaby pomóc w skróceniu drogi firm do finansowania bankowego, zwłaszcza że Polskę czekają ogromne wydatki na transformację energetyczną i obronność. Sektor ma bardzo dobre wyniki finansowe, co powoduje, że politycy patrzą w stronę jego zysków. Ryzyko prawne, jakim wciąż są kredyty frankowe, pociąga za sobą brak zainteresowania ze strony zagranicznych inwestorów.

Firma

Bezrobocie może zacząć rosnąć. Ochłodzenie odczuwane szczególnie w branży budowlanej i automotive

W Polsce od kilku lat stopa bezrobocia utrzymuje się poniżej 6 proc., a według metodologii unijnej jest o połowę niższa i jedna z najniższych w Unii. Pracownicy przywykli już, że sytuacja na rynku pracy jest dla nich korzystna. Jednak zaczynają się pojawiać pierwsze niepokojące sygnały zwiastujące możliwą zmianę trendu. Część branż ucierpiała np. z powodu spowolnienia w Niemczech, inne rozważają wybór innej niż Polska lokalizacji ze względu na wysokie koszty pracy czy energii. Na razie ogromnym wyzwaniem pozostaje aktywizacja osób biernych zawodowo.

Ochrona środowiska

Rozwój sztucznej inteligencji drastycznie zwiększa zapotrzebowanie na energię. Rozwiązaniem są zrównoważone centra danych

Centra danych to jeden z dynamicznie rozwijających się, ale przy tym energochłonnych sektorów gospodarki. Prognozy PMR wskazują, że do 2030 roku operatorzy w Polsce będą dysponować centrami danych o mocy przekraczającej 500 MW, co oznacza, że wzrośnie ona ponad trzykrotnie względem 2024 roku. Przyspieszona cyfryzacja i dynamiczny rozwój sztucznej inteligencji sprawiają, że w ciągu kilku następnych lat zużycie energii elektrycznej w centrach danych tylko w Europie wzrośnie o 66 proc. Dlatego coraz więcej firm sięga po zrównoważone rozwiązania i energię pochodzącą ze źródeł odnawialnych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.