Komunikaty PR

Firmy transportowe szukają sposobów na uniknięcie kar za zatory finansowe

2021-06-28  |  01:00
  • Firmy transportowe wiosną inwestują i zwiększają zakres działalności - rejestracja aut ciężarowych była w kwietniu prawie 4 razy wyższa niż rok temu.
  • Równocześnie długi branży transportowej to już blisko 1 miliard zł, a na zapłatę faktury czeka się tu zazwyczaj aż 60 dni.
  • UOKiK analizuje sytuację i nakłada pierwsze kary za zatory finansowe. Na razie wszystkie dla firm transportowych. Branża szuka finansowania, żeby ich uniknąć.

 

 

Ciężarówki z napędem on-line

 

W Polsce jest ponad 25 tys. firm przewozowych, 86 proc. to jednoosobowe działalności gospodarcze. Dzięki nim rynek samochodów ciężarowych przetrwał kolejne pandemiczne lockdowny w dobrej kondycji. Nowe pojazdy użytkowe „szły jak woda” napędzane handlem on-line. Sprzedaż w pandemicznym roku była dosyć stabilna, a nawet w niektórych miesiącach przekraczała wielkości z 2019 r. Wg najnowszych danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego w kwietniu tego roku zarejestrowano 3243 pojazdy użytkowe powyżej 3,5 t, co oznacza wzrost o 226% rok do roku. Od stycznia do kwietnia zarejestrowano ponad 10,6 tys. samochodów ciężarowych. To o prawie 89% więcej niż w tym samym okresie 2020 roku. 

 

Zadłużają się, bo czekają na przelew

 

Równocześnie systematycznie rosną długi branży transportowej – latem zeszłego roku KRD raportował, że jest to już 981 mln zł. Spedytorzy i przewoźnicy zalegają bankom, firmom leasingowym, funduszom sekurytyzacyjnym, ubezpieczycielom. Osobna kategoria to przedsiębiorstwa paliwowe, a nawet operatorzy komórkowi. Branża jest dłużna także dostawcom i dystrybutorom części zamiennych.

 

- Problemem jest długi termin płatności faktur. W transporcie i logistyce wynosi on zwyczajowo 60 dni. Przewoźnicy chcieliby szybszego przelewu, ale jest ich dużo, muszą ze sobą konkurować i w efekcie zgadzają się na tak niekorzystne warunki zapłaty faktur. Duża liczba rejestrowanych pojazdów tę konkurencję jeszcze zwiększy. Taka sytuacja wywołuje efekt kuli śniegowej – skoro czekają na należne im pieniądze za wykonane usługi przewozowe, sami również opóźniają płatności np. ZUS czy do Urzędu Skarbowego. W ten sposób długi branży rosną. Część przedsiębiorców zajmujących się przewozami faktury z długim terminem zapłaty przynosi do nas, do faktora. Skrócenie czasu oczekiwania na zapłatę jest dla nich lepsze niż zaległości w urzędach, nawet po uwzględnieniu prowizji – mówi Marek Sikorski, dyrektor sprzedaży Finea.

 

Czy kary UOKiK przemodelują rynek?

 

Długie terminy płatności i powszechne w branży zatory powodują, że czynnikiem, który w dużym stopniu może wpłynąć na rynek transportowy jest stosowanie tzw. ustawy antyzatorowej. W zamierzeniu ma właśnie zapobiegać długim terminom zapłaty.

 

W 2020, czyli pierwszym roku obowiązywania ustawy o zatorach płatniczych, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów - UOKiK wszczął 100 postępowań dotyczących największych dłużników. Badał terminowość zapłaty przez wskazanych przedsiębiorców za dostarczone towary lub wykonane usługi swoim kontrahentom. UOKiK przeanalizował ponad 80 tysięcy faktur, dokumentujących rozrachunki tych spółek. W lutym tego roku wydane zostały pierwsze cztery decyzje, na mocy których kary nałożono na dwie spółki. Obydwie to firmy transportowe. Łącznie zapłacą prawie pół miliona złotych.

 

Kary są tylko dwie, bo Prezes UOKiK ma prawo odstąpić od ich wymierzania. Z tego przywileju korzystał w tym roku, jako czynnik łagodzący uznając lockdown gospodarki związany z pandemią. Wkrótce jednak ten argument przestanie mieć znaczenie, a kary za długie terminy płatności posypią się dla branży transportowej w większej liczbie.

 

- Transport jest świadomy, że ryzyko kar ze strony UOKiK rośnie i szuka narzędzi finansowych, które pozwolą ich uniknąć. Przykładem są firmy spedycyjne, które uruchamiają u nas tzw. skonto, z którego korzystają jeżdżący dla nich przewoźnicy. W oparciu o ten model pieniądze za swoje usługi dostają niemal od razu. To oznacza normalizację działania, umożliwia funkcjonowanie na rynku. Dla przewoźników to szansa na uniknięcie długów w US czy ZUS, dla spedytora oddalenie ryzyka kary za długie terminy płatności. W rezultacie transport odpowiada za 45% nowych uruchomień w Finea w tym roku. Liczba klientów i potrzeby tej branży są tak duże, że wyznaczyliśmy dedykowanych doradców do transportu - mówi Marek Sikorski, Finea.

 

 

Kondycja branży transportowej ma ogromne znaczenie dla wielu innych gałęzi gospodarki. Duży wzrost liczby rejestracji pojazdów ciężarowych oznacza, że będzie nimi co wozić, a gospodarka kwitnie. Uniknięcie większej liczby kar ze strony UOKiK jest dla branży bardzo ważne – takie koszty jeszcze bardziej obniżyłyby zyskowność w tym wysoko konkurencyjnym biznesie, a w rezultacie doprowadziło do upadku wielu przedsiębiorstw.

 

 

Źródło: Finea

 

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Transport Poznajcie laureatki tytułu „Kobieta w Logistyce 2024” Biuro prasowe
2024-07-03 | 15:00

Poznajcie laureatki tytułu „Kobieta w Logistyce 2024”

Wyróżnienie „Kobieta roku w Logistyce” przyznawane jest od 13 lat przez Forum Kobiet w Logistyce, które skupia społeczność menedżerek pracujących
Transport Nowa Country Manager na czele polskiego oddziału Hillebrand Gori
2024-07-01 | 15:00

Nowa Country Manager na czele polskiego oddziału Hillebrand Gori

Hillebrand Gori, globalny operator logistyczny dla branży beverage, powołał nowego Country Managera oddziału w Polsce. Z początkiem maja stanowisko to objęła Olga Kołakowska. Olga
Transport Trenerzy Akademii Kierowców Girteki o szkoleniach z jazdy BEV
2024-07-01 | 15:00

Trenerzy Akademii Kierowców Girteki o szkoleniach z jazdy BEV

Girteka, największy przewoźnik drogowy w Europie, promuje inicjatywy na rzecz dekarbonizacji i zrównoważonego transportu drogowego, w oparciu o elektryczne samochody  ciężarowe

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Samorządy walczą o ustawę metropolitalną. Powstanie metropolii oznacza dodatkowe środki m.in. na walkę z wykluczeniem transportowym

O uzyskanie statusu metropolii od lat walczą m.in. Trójmiasto, Łódź czy Warszawa. Teraz miasta łączą siły i dyskutują o jednym wspólnym projekcie ustawy metropolitalnej. Choć każdy ośrodek ma inną specyfikę, wszystkie liczą, że odpowiednie przepisy na temat współpracy największych miast z okolicznymi gminami przyniosą wiele korzyści. Jednym z kluczowych obszarów, który może na tym zyskać, jest transport publiczny. Powstanie metropolii oznaczałoby dodatkowe środki na walkę z wykluczeniem komunikacyjnym w małych miejscowościach.

Handel

Europejskie sklepy internetowe skarżą się na nieuczciwą konkurencję z Chin. Apelują o lepszy nadzór nad rynkiem

Chińskie platformy marketplace podbijają europejski rynek e-commerce, a liczba ich klientów w Europie szybko rośnie – w 2023 roku w państwach UE oraz w Wielkiej Brytanii udział konsumentów, którzy dokonali zakupów w handlu elektronicznym od chińskich sprzedawców, wynosił 40 proc. lub więcej. Działalność chińskich sprzedawców wywołuje jednak szereg zarzutów, dotyczących m.in. sposobu i zakresu zbierania danych osobowych oraz ich późniejszego wykorzystywania, bezpieczeństwa produktów sprzedawanych europejskim konsumentom, sposobu ich reklamowania oraz nieuczciwych metod konkurencji, które szkodzą firmom działającym na terenie Unii. Te podkreślają, że nie boją się konkurencji z Azji, ale apelują do regulatorów o lepszą egzekucję przepisów, które powinny obowiązywać wszystkich graczy na rynku.

Problemy społeczne

Ukraińcy mają podobne problemy związane z ochroną zdrowia, co Polacy. Problemem jest długi czas oczekiwania na wizytę i wysokie koszty leków

Długi czas oczekiwania, wysokie koszty leczenia i zakupu leków – to największe bariery w dostępie do opieki zdrowotnej, z jakimi mierzą się uchodźcy z Ukrainy w Polsce – wynika z raportu GUS i WHO. – Problemy stają się coraz bardziej podobne do tych charakterystycznych dla całego systemu ochrony zdrowia. Mniej mają charakter nagły, który był charakterystyczny dla okresu tuż po wybuchu wojny – wskazuje dr Dominik Rozkrut, prezes Głównego Urzędu Statystycznego. Większość przypadków, z powodu których Ukraińcy potrzebują pomocy lekarza, to ostre schorzenia. Co czwarty leczy się z powodu choroby przewlekłej. Wyzwaniem pozostają szczepienia ukraińskich dzieci: wskaźnik wyszczepienia rośnie, ale jest poniżej poziomu wśród polskich dzieci.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.