Girteka i CargoBeamer biją rekordy w przewozach intermodalnych
Droga i kolej łączą to co najlepsze
Girteka, największy europejski przewoźnik drogowy, oraz CargoBeamer, wiodący operator połączeń kolejowych i terminali bezdźwigowych dla naczep w Europie, osiągnęli kamień milowy w rozwoju współpracy. W październiku 2023 r. Girteka zrealizowała transport 20-tysięcznej naczepy pociągiem CargoBeamer. Girteka jest pierwszym przewoźnikiem drogowym, który osiągnął tak dużą skalę w przewozach intermodalnych we współpracy z CargoBeamer.
Współpraca między firmami rozpoczęła się w październiku 2017 r., kiedy Girteka zarezerwowała pierwsze wagony w pociągach CargoBeamer. Od tego czasu głównym kierunkiem wspólnych operacji intermodalnych jest trasa z Kaldenkirchen (Niemcy) do Domodossola (Włochy). Latem i jesienią 2020 r. firmy z powodzeniem przeprowadziły testy połączeń intermodalnych między Niemcami a Litwą, łącząc Kaldenkirchen z Šeštokai oraz Kaldenkirchen z Kownem. Dodatkowo, wzmacniając zaangażowanie w zrównoważoną logistykę, w styczniu 2022 r. firmy rozszerzyły partnerstwo o dwie nowe trasy kolejowe. W październiku tego roku współpraca osiągnęła rekord - liczba przetransportowanych naczep wyniosła 20 000 - co może być punktem zwrotnym w rozwoju transportów intermodalnych.
Razem dla dekarbonizacji logistyki
Obecnie europejski sektor transportowy przechodzi transformację, którą wyznacza pilna potrzeba dekarbonizacji. Transport drogowy jest głównym źródłem emisji CO2, odpowiadając za 25% całkowitych emisji w Europie. W odpowiedzi, Europa przyjęła strategię znaną jako "Fit for 55", mającą na celu zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych (GHG) netto o 55% do 2030 r. Jednym ze sposobów na osiągnięcie tego celu są rozwiązania intermodalne. Girteka i CargoBeamer wspólnie podjęły się zadania przekształcenia transportu towarów w bardziej przyjazny dla środowiska.
„Elastyczność i możliwości, które wnoszą duże firmy logistyczne, takie jak Girteka, są niezbędne do utrzymania przepływu towarów w Europie, zwłaszcza w niepewnych czasach. Integrując transport drogowy i kolejowy za pomocą rozwiązań intermodalnych, tworzymy sieć logistyczną, która jest nie tylko bardziej zrównoważona, ale też lepiej przystosowana do przyszłych wyzwań. Cieszymy się, że od wielu lat Girteka jest naszym kluczowym klientem i z radością świętujemy osiągnięty ostatnio kamień milowy, jakim było przetransportowanie naszymi pociągami 20 000 naczep Girteki” - mówi Boris Timm, dyrektor operacyjny CargoBeamer.
Oszczędność na poziomie blisko 3% emisji kwartalnych na Malcie
Od początku współpracy CargoBeamer i Girteki, obie firmy ograniczyły łącznie 16 617 ton emisji CO2 w porównaniu do ilości, która zostałaby wyemitowana przy użyciu wyłącznie transportu drogowego. Analizując te dane: 15 044 ton CO2 wynika z bezpośredniej redukcji emisji CO2 osiągniętej dzięki wykorzystaniu transportu kolejowego zamiast drogowego, dodatkowe 1 572 ton CO2 zostało zrekompensowane dzięki inicjatywie neutralności węglowej CargoBeamer, wprowadzonej na początku 2022 r.. Całkowita redukcja emisji odpowiada blisko 3% kwartalnej emisji Malty.
„Nie ograniczamy się jedynie do przewożenia towarów z punktu A do B. Jesteśmy zobowiązani do tego, aby robić to w sposób bardziej przyjazny dla Ziemi. CargoBeamer pomaga nam osiągnąć ten cel, ułatwiając i przyspieszając przejście z transportu drogowego na kolejowy, co znacznie zmniejsza emisje dwutlenku węgla" podkreśla Mindaugas Pasilaukas, CEO Girteka Europe West.
Przy współpracy z CargoBeamer, Girteka zrealizowała dostawy cargo na trasach o długości ponad 17,2 mln km. Innowacyjna technologia poziomego załadunku i rozładunku CargoBeamer pozwala na szybką obsługę pociągów intermodalnych w rekordowym czasie ok. 20 minut, co umożliwia dostawę ładunku w 22 godziny na dystansie 825 km. Pierwszy własny terminal firmy, wyposażony w tę technologię przeładunku, został otwarty w Calais we Francji w 2021 r. Już wkrótce mają być uruchomione kolejne dwa terminale CargoBeamer, wyposażone również w unikalną technologię obsługi, w Kaldenkirchen (Niemcy) i Domodossola (Włochy).
Wspólne przedsięwzięcie firm Girteka i CargoBeamer stanowi konkretny przykład tego, jak transport intermodalny - integrujący logistykę drogową i kolejową - może być zarówno możliwy do realizacji jak i przyjazny dla środowiska. Partnerstwo pokazuje efektywność transportu intermodalnego w redukcji emisji CO2 i oferowaniu niezawodnych rozwiązań dla łańcucha dostaw.

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków

Polska produkcja rowerów wodorowych coraz bliżej - Groclin ogłasza plany
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Rząd zapowiada nową strategię wspierającą polski kapitał. Rodzimym firmom przyda się promocja ze strony instytucji państwowych
Premier Donald Tusk podczas otwarcia wiosennej odsłony Europejskiego Forum Nowych Idei zapowiedział nową politykę gospodarczą, opartą na odbudowie i repolonizacji krajowej gospodarki. Przy wyborze wykonawców w państwowych inwestycjach mają być promowane polskie firmy, a zadaniem administracji ma być dbanie o interes narodowy. – Wydaje mi się, że powinniśmy jednak przede wszystkim patrzeć na to, kto i jak skutecznie będzie wspierał polskie firmy, inwestycje, bo to jest to, czego potrzebujemy – ocenia dr Henryka Bochniarz, przewodnicząca Rady Głównej Konfederacji Lewiatan.
Finanse
Członek RPP spodziewa się obniżki stóp procentowych już w maju, może nawet o 50 pb. Potem dyskusja o kolejnej obniżce możliwa w lipcu

Nie najlepsze dane z gospodarki w I kwartale roku oraz inflacja o połowę niższa niż w chwili ostatniej obniżki stóp – to zdaniem Ludwika Koteckiego, członka RPP, wystarczająco mocne powody przemawiające za cięciem kosztu pieniądza już na majowym posiedzeniu. W grze może być nawet 50 punktów bazowych na początek, a do końca roku dwa razy tyle. Podwyższona niepewność w globalnej gospodarce spowodowana polityką administracji w Waszyngtonie to dodatkowy czynnik, który powinien wesprzeć decyzję o poluzowaniu polityki pieniężnej.
Prawo
Trwają prace nad nową ustawą o Rzeczniku MŚP. Urząd zyska nowe kompetencje

Zgodnie z procedowaną ustawą Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców stanie się Rzecznikiem Praw Przedsiębiorców i zyska nowe uprawnienia. Wśród nich najważniejsze to możliwość reprezentowania wszystkich przedsiębiorstw, niezależnie od ich wielkości, i rolników, a także inicjatywa ustawodawcza. Ustawą w kolejnych tygodniach ma się zająć rząd.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.