Girteka i CargoBeamer biją rekordy w przewozach intermodalnych
Droga i kolej łączą to co najlepsze
Girteka, największy europejski przewoźnik drogowy, oraz CargoBeamer, wiodący operator połączeń kolejowych i terminali bezdźwigowych dla naczep w Europie, osiągnęli kamień milowy w rozwoju współpracy. W październiku 2023 r. Girteka zrealizowała transport 20-tysięcznej naczepy pociągiem CargoBeamer. Girteka jest pierwszym przewoźnikiem drogowym, który osiągnął tak dużą skalę w przewozach intermodalnych we współpracy z CargoBeamer.
Współpraca między firmami rozpoczęła się w październiku 2017 r., kiedy Girteka zarezerwowała pierwsze wagony w pociągach CargoBeamer. Od tego czasu głównym kierunkiem wspólnych operacji intermodalnych jest trasa z Kaldenkirchen (Niemcy) do Domodossola (Włochy). Latem i jesienią 2020 r. firmy z powodzeniem przeprowadziły testy połączeń intermodalnych między Niemcami a Litwą, łącząc Kaldenkirchen z Šeštokai oraz Kaldenkirchen z Kownem. Dodatkowo, wzmacniając zaangażowanie w zrównoważoną logistykę, w styczniu 2022 r. firmy rozszerzyły partnerstwo o dwie nowe trasy kolejowe. W październiku tego roku współpraca osiągnęła rekord - liczba przetransportowanych naczep wyniosła 20 000 - co może być punktem zwrotnym w rozwoju transportów intermodalnych.
Razem dla dekarbonizacji logistyki
Obecnie europejski sektor transportowy przechodzi transformację, którą wyznacza pilna potrzeba dekarbonizacji. Transport drogowy jest głównym źródłem emisji CO2, odpowiadając za 25% całkowitych emisji w Europie. W odpowiedzi, Europa przyjęła strategię znaną jako "Fit for 55", mającą na celu zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych (GHG) netto o 55% do 2030 r. Jednym ze sposobów na osiągnięcie tego celu są rozwiązania intermodalne. Girteka i CargoBeamer wspólnie podjęły się zadania przekształcenia transportu towarów w bardziej przyjazny dla środowiska.
„Elastyczność i możliwości, które wnoszą duże firmy logistyczne, takie jak Girteka, są niezbędne do utrzymania przepływu towarów w Europie, zwłaszcza w niepewnych czasach. Integrując transport drogowy i kolejowy za pomocą rozwiązań intermodalnych, tworzymy sieć logistyczną, która jest nie tylko bardziej zrównoważona, ale też lepiej przystosowana do przyszłych wyzwań. Cieszymy się, że od wielu lat Girteka jest naszym kluczowym klientem i z radością świętujemy osiągnięty ostatnio kamień milowy, jakim było przetransportowanie naszymi pociągami 20 000 naczep Girteki” - mówi Boris Timm, dyrektor operacyjny CargoBeamer.
Oszczędność na poziomie blisko 3% emisji kwartalnych na Malcie
Od początku współpracy CargoBeamer i Girteki, obie firmy ograniczyły łącznie 16 617 ton emisji CO2 w porównaniu do ilości, która zostałaby wyemitowana przy użyciu wyłącznie transportu drogowego. Analizując te dane: 15 044 ton CO2 wynika z bezpośredniej redukcji emisji CO2 osiągniętej dzięki wykorzystaniu transportu kolejowego zamiast drogowego, dodatkowe 1 572 ton CO2 zostało zrekompensowane dzięki inicjatywie neutralności węglowej CargoBeamer, wprowadzonej na początku 2022 r.. Całkowita redukcja emisji odpowiada blisko 3% kwartalnej emisji Malty.
„Nie ograniczamy się jedynie do przewożenia towarów z punktu A do B. Jesteśmy zobowiązani do tego, aby robić to w sposób bardziej przyjazny dla Ziemi. CargoBeamer pomaga nam osiągnąć ten cel, ułatwiając i przyspieszając przejście z transportu drogowego na kolejowy, co znacznie zmniejsza emisje dwutlenku węgla" podkreśla Mindaugas Pasilaukas, CEO Girteka Europe West.
Przy współpracy z CargoBeamer, Girteka zrealizowała dostawy cargo na trasach o długości ponad 17,2 mln km. Innowacyjna technologia poziomego załadunku i rozładunku CargoBeamer pozwala na szybką obsługę pociągów intermodalnych w rekordowym czasie ok. 20 minut, co umożliwia dostawę ładunku w 22 godziny na dystansie 825 km. Pierwszy własny terminal firmy, wyposażony w tę technologię przeładunku, został otwarty w Calais we Francji w 2021 r. Już wkrótce mają być uruchomione kolejne dwa terminale CargoBeamer, wyposażone również w unikalną technologię obsługi, w Kaldenkirchen (Niemcy) i Domodossola (Włochy).
Wspólne przedsięwzięcie firm Girteka i CargoBeamer stanowi konkretny przykład tego, jak transport intermodalny - integrujący logistykę drogową i kolejową - może być zarówno możliwy do realizacji jak i przyjazny dla środowiska. Partnerstwo pokazuje efektywność transportu intermodalnego w redukcji emisji CO2 i oferowaniu niezawodnych rozwiązań dla łańcucha dostaw.

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów
W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.
Handel
Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.
Transport
W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.