Girteka i CargoBeamer biją rekordy w przewozach intermodalnych
Droga i kolej łączą to co najlepsze
Girteka, największy europejski przewoźnik drogowy, oraz CargoBeamer, wiodący operator połączeń kolejowych i terminali bezdźwigowych dla naczep w Europie, osiągnęli kamień milowy w rozwoju współpracy. W październiku 2023 r. Girteka zrealizowała transport 20-tysięcznej naczepy pociągiem CargoBeamer. Girteka jest pierwszym przewoźnikiem drogowym, który osiągnął tak dużą skalę w przewozach intermodalnych we współpracy z CargoBeamer.
Współpraca między firmami rozpoczęła się w październiku 2017 r., kiedy Girteka zarezerwowała pierwsze wagony w pociągach CargoBeamer. Od tego czasu głównym kierunkiem wspólnych operacji intermodalnych jest trasa z Kaldenkirchen (Niemcy) do Domodossola (Włochy). Latem i jesienią 2020 r. firmy z powodzeniem przeprowadziły testy połączeń intermodalnych między Niemcami a Litwą, łącząc Kaldenkirchen z Šeštokai oraz Kaldenkirchen z Kownem. Dodatkowo, wzmacniając zaangażowanie w zrównoważoną logistykę, w styczniu 2022 r. firmy rozszerzyły partnerstwo o dwie nowe trasy kolejowe. W październiku tego roku współpraca osiągnęła rekord - liczba przetransportowanych naczep wyniosła 20 000 - co może być punktem zwrotnym w rozwoju transportów intermodalnych.
Razem dla dekarbonizacji logistyki
Obecnie europejski sektor transportowy przechodzi transformację, którą wyznacza pilna potrzeba dekarbonizacji. Transport drogowy jest głównym źródłem emisji CO2, odpowiadając za 25% całkowitych emisji w Europie. W odpowiedzi, Europa przyjęła strategię znaną jako "Fit for 55", mającą na celu zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych (GHG) netto o 55% do 2030 r. Jednym ze sposobów na osiągnięcie tego celu są rozwiązania intermodalne. Girteka i CargoBeamer wspólnie podjęły się zadania przekształcenia transportu towarów w bardziej przyjazny dla środowiska.
„Elastyczność i możliwości, które wnoszą duże firmy logistyczne, takie jak Girteka, są niezbędne do utrzymania przepływu towarów w Europie, zwłaszcza w niepewnych czasach. Integrując transport drogowy i kolejowy za pomocą rozwiązań intermodalnych, tworzymy sieć logistyczną, która jest nie tylko bardziej zrównoważona, ale też lepiej przystosowana do przyszłych wyzwań. Cieszymy się, że od wielu lat Girteka jest naszym kluczowym klientem i z radością świętujemy osiągnięty ostatnio kamień milowy, jakim było przetransportowanie naszymi pociągami 20 000 naczep Girteki” - mówi Boris Timm, dyrektor operacyjny CargoBeamer.
Oszczędność na poziomie blisko 3% emisji kwartalnych na Malcie
Od początku współpracy CargoBeamer i Girteki, obie firmy ograniczyły łącznie 16 617 ton emisji CO2 w porównaniu do ilości, która zostałaby wyemitowana przy użyciu wyłącznie transportu drogowego. Analizując te dane: 15 044 ton CO2 wynika z bezpośredniej redukcji emisji CO2 osiągniętej dzięki wykorzystaniu transportu kolejowego zamiast drogowego, dodatkowe 1 572 ton CO2 zostało zrekompensowane dzięki inicjatywie neutralności węglowej CargoBeamer, wprowadzonej na początku 2022 r.. Całkowita redukcja emisji odpowiada blisko 3% kwartalnej emisji Malty.
„Nie ograniczamy się jedynie do przewożenia towarów z punktu A do B. Jesteśmy zobowiązani do tego, aby robić to w sposób bardziej przyjazny dla Ziemi. CargoBeamer pomaga nam osiągnąć ten cel, ułatwiając i przyspieszając przejście z transportu drogowego na kolejowy, co znacznie zmniejsza emisje dwutlenku węgla" podkreśla Mindaugas Pasilaukas, CEO Girteka Europe West.
Przy współpracy z CargoBeamer, Girteka zrealizowała dostawy cargo na trasach o długości ponad 17,2 mln km. Innowacyjna technologia poziomego załadunku i rozładunku CargoBeamer pozwala na szybką obsługę pociągów intermodalnych w rekordowym czasie ok. 20 minut, co umożliwia dostawę ładunku w 22 godziny na dystansie 825 km. Pierwszy własny terminal firmy, wyposażony w tę technologię przeładunku, został otwarty w Calais we Francji w 2021 r. Już wkrótce mają być uruchomione kolejne dwa terminale CargoBeamer, wyposażone również w unikalną technologię obsługi, w Kaldenkirchen (Niemcy) i Domodossola (Włochy).
Wspólne przedsięwzięcie firm Girteka i CargoBeamer stanowi konkretny przykład tego, jak transport intermodalny - integrujący logistykę drogową i kolejową - może być zarówno możliwy do realizacji jak i przyjazny dla środowiska. Partnerstwo pokazuje efektywność transportu intermodalnego w redukcji emisji CO2 i oferowaniu niezawodnych rozwiązań dla łańcucha dostaw.

Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.