Girteka o przyszłości chłodniczego transportu drogowego łososi
Łosoś jest z jedną z najbardziej popularnych ryb, spożywanych w Polsce i Europie. Ale jest też jednym z najbardziej wymagających ładunków dla firm transportowych, wymagającym restrykcyjnych warunków dostawy i bezpieczeństwa w całym łańcuchu dostaw. O wyzwaniach i przyszłości transportu drogowego łososia, który łączy handel, technologie i logistykę, mówią eksperci Girteki, wiodącego europejskiego przewoźnika drogowego, bazującego na cyfryzacji usług. Girteka posiada ponad 7 400 nowoczesnych naczep chłodniczych i 300 ciągników trzyosiowych przystosowanych do transportu w dalekiej Skandynawii.
Rynek o dużej wartości i wciąż rośnie
Spożycie łososia wzrasta z roku na rok, a jednym z jego największych producentów i eksporterów na świecie jest Norwegia. Jak wynika z danych Norwegian Seafood Council[1], 2022 rok zakończył się kolejnym rekordowym wynikiem w eksporcie łososi z tego kraju - 1 255 851 ton o wartości 105,8 mld NOK. Największymi rynkami zbytu były Polska, Francja i USA.
Pod względem ekonomicznym łosoś zyskuje coraz większy udział w światowym handlu rybami i owocami morza. Kraje, takie jak Norwegia, zbudowały znaczną część swojej gospodarki wokół połowów i eksportu łososia, co przekłada się na miliardy dolarów rocznego przychodu.
- W ciągu ostatnich dziesięciu lat wartość eksportu łososia norweskiego rosła o 14 proc. rocznie. To fantastyczne liczby, które znacznie przewyższają inne norweskie produkty eksportowe - mówi Christian Chramer, dyrektor generalny Norwegian Seafood Council.
Wyzwania w transporcie drogowym łososia
W organizacji dostaw łososi do miejsc, gdzie trudno jest dotrzeć koleją czy drogą morską, najlepszym rozwiązaniem jest szybki i elastyczny chłodniczy transport drogowy. Sprzyja temu wciąż rozwijająca się infrastruktura drogowa i dostępność nowoczesnych naczep chłodniczych. Ale jednocześnie jest to jedna z najbardziej wymagająch dostaw. Ze względu m.in. na dużą zawartość tłuszczu, w tym kwasów tłuszczowych omega-3 oraz białka, łosoś należy do towarów łatwo psujących się, a przechowywany w niedpowiednich temperaturach szybko traci jakość. To oznacza, że transport musi być nie tylko szybki i wydajny, ale też gwarantować bezpieczeństwo w całym łańcuchu dostaw.
Dla zachowania świeżości łososia kluczowe znaczenie ma temperatura. Aby zapobiec rozwojowi bakterii, świeże ryby muszą być transportowane w temperaturze między 0°C a 4°C. Nawet niewielkie wahania mogą wpłynąć na jakość i przyspieszyć proces psucia się mięsa łososia. Tu niezbędne są zaawansowane systemy chłodnicze, które nie tylko trzymają właściwą temperaturę, ale też zapewniają równomierne chłodzenie w całej przestrzeni ładunkowej naczepy.
Kolejnym kluczowym czynnikiem jest czas. Opóźnienie nawet o kilka godzin może wpłynąć na utratę świeżości ryb i, co się z tym wiąże, ich wartości rynkowej. Rozwiązaniem jest dobre zaplanowanie trasy, sprawdzone pojazdy, elastyczność i gotowość reakcji na opóźnienia.
Często najlepsze łowiska łososia znajdują się na terenach ze słabo rozwiniętą infrastrukturą drogową. Poruszanie się po lokalnych drogach, szczególnie w ekstremalnych warunkach pogodowych, może być prawdziwym wyzwaniem. Ważny jest profesjonalizm kierowców, a także doskonały stan techniczny pojazdów. Przyjętym dziś standardem są trzyosiowe i dwuosiowe ciężarówki z nowoczesnymi naczepami chłodniczymi. Te, wykorzystywane przez Girtekę, wyposażone są w poziomy i pionowy system mocowania, co zabezpiecza ładunek przed przesuwaniem oraz mapę termiczną i termoregulację. Wszystkie naczepy mają odpowiednie systemy bezpieczeństwa, zatwierdzone poziomem TAPA 1 i GDP.
- W produkcji łososia, gdzie codzienne i sezonowe zmiany stwarzają poważne wyzwania logistyczne, kluczowa staje się rola doświadczonych dostawców logistycznych. Firmy takie jak Girteka, intensyfikują działalność, wykorzystując swoją flotę do zapewnienia elastyczności, która ma decydujące znaczenie dla zaspokajania potrzeb rynku łososia. Równie ważna dla rozwoju biznesu jest szybka i elastyczna komunikacja, a proces ten może być w znacznym stopniu wspierany przez rozwiązania cyfrowe - mówi Eirik Flo, dyrektor logistyki, Coast Seafood.
Rola nowoczesnych technologii
Transport drogowy wspierany jest przez rozwiązania cyfrowe, które pozwalają na monitorowanie statusu ładunku w czasie rzeczywistym, utrzymanie optymalnych warunków w czasie dostawy, a także szybszą reakcję na zmiany i dostosowanie operacji. Najważniejsze z nich to zaawansowane systemy monitorowania temperatury (RTV) i narzędzia do planowania tras, takie jak np. oparty na sztucznej inteligencji AI Planner Girteki.
Przyszłość transportu drogowego łososia
Prognozy wskazują na dalszy wzrost eksportu łososi. Według FAO, przewidywane spożycie łososia na 1 osobę zwiększy się o 4 proc. w latach 2021-2031[2]. A to oznacza, że firmy transportowe muszą się przygotować do obsługi coraz większego rynku. Duże zmiany będą dotyczyć także sposobu realizacji dostaw. W transporcie standardem stanie się optymalizacja tras oparta na AI, zaawansowane technologie chłodnicze a nawet autonomiczne auta. Wzrośnie też znaczenie kwestii związanych z ochroną środowiska, co wiąze się z wprowadzeniem bardziej rygorystycznych przepisów dotyczących emisji CO2. Jak zauważa Girteka, aby sprostać nowym normom, dostawcy usług transportowych będą musieli zwiększyć inwestycje w modernizację flot i szkolenie zespołu.
- Transport drogowy łososi, mimo licznych wyzwań, jest przykładem tego, jak efektywna organizacja dostaw może wpływać na rozwój całego sektora. Dziś znajduje się w punkcie zwrotnym, kształtowanym przez rosnący popyt, ewoluujące trendy, sezonowość i elastyczność firm transportowych w dostosowaniu się do wymogów środowiskowych. – podsumowuje Tore Rodsten, prezes zarządu Thermomax, firmy należącej do Grupy Girteka, specjalizującej się w logistyce łososia.
[1] https://en.seafood.no/news-and-media/news-archive/norways-seafood-exports-worth-nok-151.4-billion-in-2022/
[2] https://mowi.com/wp-content/uploads/2023/06/2023-Salmon-Farming-Industry-Handbook-2023.pdf
EcoVadis nagradza Targor-Truck za zaangażowanie w zrównoważone łańcuchy dostaw
CEVA Logistics organizuje globalny program szkoleń dla 25 tys. pracowników
DSV – Global Transport and Logistics w gronie liderów transformacji
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
Wysokie koszty zatrudnienia to w tej chwili jedno z poważniejszych wyzwań utrudniających działalność i hamujących rozwój polskich przedsiębiorstw. – Skuteczną odpowiedzią może być ulga badawczo-rozwojowa – wskazuje Piotr Frankowski, dyrektor zarządzający Ayming Polska. Ten instrument umożliwia odliczenie nawet 200 proc. kosztów osobowych, czyli m.in. wynagrodzeń, od podstawy opodatkowania. Ulgę B-+R zna 90 proc. rodzimych przedsiębiorstw, ale korzysta z niej mniej niż 1/4 uprawnionych. Firma, wspólnie z Konfederacją Lewiatan, przedstawiła rządowi szereg rekomendacji działań, które mogłyby te statystyki poprawić.
Farmacja
Diagnostyka obrazowa w Polsce nie odbiega jakością od Europy Zachodniej. Rośnie dostępność badań i świadomość pacjentów
Na podstawie wyników diagnostyki obrazowej, czyli m.in. tomografii komputerowej, USG, RTG czy rezonansu magnetycznego, podejmowanych jest nawet 80 proc. decyzji klinicznych. – Diagnostyka obrazowa będzie miała coraz większe znaczenie w medycynie – mówi prof. nadzw. dr hab. n. med. Jakub Swadźba, założyciel i prezes zarządu Diagnostyka SA. Jak ocenia, ten segment w Polsce jest już na światowym poziomie, a ostatnie lata przyniosły znaczący postęp związany z upowszechnieniem nowych technologii i nowoczesnych rozwiązań.
Ochrona środowiska
Europa przegrywa globalny wyścig gospodarczy. Nowa KE będzie musiała podjąć szybkie i zdecydowane działania
Udział Europy w światowej gospodarce się kurczy. Podczas gdy jeszcze w 2010 roku gospodarki UE i USA były mniej więcej tej samej wielkości, tak dekadę później, w 2020 roku Wspólnota znalazła się już znacznie poniżej poziomu amerykańskiego. – Niedługo jedynym, co Europa będzie mogła zaoferować światu, będą konsumenci – mówi europosłanka Ewa Zajączkowska-Hernik. Jak wskazuje, przywrócenie gospodarczej atrakcyjności UE powinno być priorytetem nowej Komisji Europejskiej, ale nie da się tego pogodzić z zaostrzeniem polityki klimatycznej.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.