Jak bezpiecznie przewieźć dzieło sztuki?
Dla wszystkich osób zaangażowanych w handel dziełami sztuki z pewnością kwestia ich profesjonalnego transportu jest niezwykle istotna. Przewóz rzeźby, obrazu czy reliefu nie jest rzeczą prostą – ze względu na wysoką wartość, kruchość, często i wiek – i dlatego wiele przedsiębiorstw niechętnie podejmuje się tego zadania.
Niezależnie czy chcemy przewieźć małego formatu obraz, czy posąg pełnofigurowy, odpowiednie przygotowanie jest fundamentalnym elementem całego procesu. Właściwy sposób pakowania jest rzeczą podstawową i warto poświęcić mu sporo czasu – w przeciwnym razie delikatne przedmioty (np. zabytkowa porcelana lub kilkusetletnie płótno) mogą dojechać na miejsce uszkodzone.
Jeśli nie mamy odpowiednio dużo czasu i doświadczenia, żeby należycie spakować dzieło sztuki, można zlecić to zadanie firmom logistycznym, które zajmują się tym profesjonalnie, a prócz tego podejmują się też zorganizowania całego procesu spedycji, łącznie ze umówieniem firmy przesyłkowej, monitorowaniem transportu, na ubezpieczeniu skończywszy. Kiedy potrzebujemy nadać dzieło zagranicę – zazwyczaj trzeba wcześniej wypełnić sporo obszernych dokumentów, żeby nasza przesyłka trafiła bez problemów do odbiorcy. To zadanie również można powierzyć firmom logistycznym.
Czasami problem może wystąpić po jednej ze stron transakcji, która odmawia udziału w organizowaniu transportu. – Jeden z warszawskich punktów MBE brał czynny udział w sprowadzeniu do Polski prac od zagranicznych artystów, na potrzeby aukcji charytatywnej „Refugees Welcome” organizowanej przez Fundację Ocalenie i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.
W przypadku dzieł z Wielkiej Brytanii nadawca, który przekazał prace, nie chciał brać na siebie organizacji transportu i powierzył nam przygotowanie wysyłki. W związku z tym trzeba było zorganizować usługę odbioru i zapakowania w czym pomocna okazało się sieć MBE na Wyspach. Skontaktowaliśmy się z lokalnym oddziałem w Londynie, który odebrał pracę bezpośrednio od artystki, a następnie po zabezpieczeniu przesyłki przekazał ją kurierowi w celu przewiezienia w miejsce docelowe. – opowiada Joanna Gorzędowska, Marketing Manager z MBE Poland.
– Mamy na koncie takie realizacje jak wielokrotny bezpieczny transport kruchych obrazów na drugi koniec świata. Jeden z nowozelandzkich artystów przez pandemię i lockdown utknął w Polsce, i od niemal dwóch lat tutaj tworzy i za naszym pośrednictwem wysyła swoje dzieła do galerii w Nowej Zelandii. Ponieważ działamy globalnie, podpisaliśmy umowy z wieloma firmami kurierskimi, co sprawia, że nasza oferta jest naprawdę bardzo konkurencyjna. Dlatego też wielu klientów powierza nam do wysłania przedmioty, którym w pojedynkę niełatwo zorganizować transport, jak drogie alkohole, szable czy instrumenty muzyczne, w tym fortepiany. Autorskie ubezpieczenie, które oferujemy w Centrach MBE pozwala ubezpieczyć realną wartość nie tylko samego wysyłanego przedmiotu, ale wszystkich poniesionych przy pakowaniu i transporcie kosztów.– kończy Joanna Gorzędowska.
Zazwyczaj najbardziej problematyczną i złożoną kwestią jest możliwość zniszczenia lub uszkodzenia przewożonego towaru. Jeżeli nie mamy dostatecznie dużo doświadczenia w odpowiednim zabezpieczeniu transportowanych materiałów – lepiej zaufać firmom, które się tym specjalizują. Za ich pośrednictwem możemy również ubezpieczyć dzieło na sumę jego wartości.

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ważą się losy nowej umowy między Unią Europejską a Ukrainą na temat zasad handlu. Obecne przepisy wygasają 5 czerwca
5 czerwca wygasa ATM, czyli wprowadzona przed trzema laty i potem z modyfikacjami przedłużana umowa między UE a Ukrainą, liberalizująca zasady wwozu ukraińskich towarów na teren Wspólnoty. Strona ukraińska chciałaby jej przedłużenia, na razie jednak Unia zgodziła się jedynie na przedłużenie bezcłowego przywozu żelaza i stali. Największe obawy, zwłaszcza w Polsce, budzi kwestia produktów rolnych. Zdaniem europosłanki Konfederacji Anny Bryłki należałoby wrócić do obowiązującej przed 2022 rokiem umowy stowarzyszeniowej DCFTA, ponieważ Ukraina może dziś eksportować swoje towary drogą morską poprzez porty na Morzu Czarnym, a dzięki darmowemu dostępowi do unijnego rynku bogacą się jedynie potentaci rolni.
Ochrona środowiska
Nowe technologie pomagają szybciej i dokładniej sortować odpady. Wciąż nie wszystkie da się jednak przetworzyć

Do 2030 roku 55 proc. odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych powinno trafiać do przetworzenia. W ubiegłym roku było to ok. 27 proc. Nowe technologie w coraz większym stopniu ułatwiają sortowanie odpadów, ale nie pozwalają jeszcze na przetworzenie wszystkich ich rodzajów. To pierwsze wyzwanie związane z zamykaniem obiegu. Kolejnym jest zwiększanie zawartości materiałów pochodzących z recyklingu w produkowanych opakowaniach, czego wymagają unijne przepisy. Choć w tym obszarze widać w ostatnich latach znaczące postępy, nie brakuje wyzwań.
Handel
Rosyjskie surowce przestaną płynąć do UE. Spóźniony, ale ambitny i istotny plan ma być wdrożony do 2027 roku

– Kupowanie surowców energetycznych z Rosji jest jak kupowanie broni przeciwko Ukrainie – uważa europosłanka PO Mirosława Nykiel. Dlatego KE planuje do 2027 roku ograniczyć do zera import rosyjskich paliw. Joanna Scheuring-Wielgus ocenia, że taka decyzja powinna zapaść już dawno, ale lepiej późno niż wcale. Co więcej, państwa członkowskie powinny być w tych deklaracjach zjednoczone najbardziej, jak się da.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.