Jak branża logistyczna może poradzić sobie z lockdownem?
Dynamiczny wzrost zachorowań na koronawirusa na całym świecie powoduje bardzo szybkie zmiany w życiu publicznym, jak i w biznesie. Wiele krajów i regionów decyduje się na coraz bardziej rygorystyczne ograniczenia, eksperci C.H. Robinson apelują o wyciągnięcie kluczowych wniosków z marcowej sytuacji i pierwszego lockdownu, pozwoli to firmom w pełni operować pomimo wirusa.
Druga fala koronawirusa nadeszła
Wezwania specjalistów C.H. Robinsona, to skutek najnowszych doniesień - tylko w przeciągu ostatnich kilku tygodni liczba nowych przypadków zakażeń SARS-CoV-2 wzrosła o ponad 2 miliony. Sytuacja na całym świecie jest bezprecedensowa, dlatego rządy wdrażają nową politykę, aby spowolnić wzrost tych liczb. Irlandia, Czechy, Holandia, niektóre obszary północnej Anglii, Walii i Niemiec albo już zostały zamknięte albo wprowadziły nowe ograniczenia. Polski rząd również ogłosił nowe regulacje, zastrzegając, że staną się bardziej restrykcyjne, jeśli nie przyniosą oczekiwanych efektów w najbliższej przyszłości. Taki obrót wydarzeń bez wątpienia będzie miał poważny wpływ na transport i łańcuchy dostaw - zarówno te lokalne, jak i globalne. Dlatego kompleksowe przygotowanie i planowanie ma kluczowe znaczenie dla wszystkich podmiotów logistycznych. Przewoźnicy, kierowcy i interesariusze organizacji łańcucha dostaw muszą być przygotowani na takie sytuacje z wyprzedzeniem, mając przygotowane wcześniej plany ciągłości.
W zeszłym tygodniu, Rada UE zaleciła Komisji Europejskiej utworzenie planu awaryjnego dla transportu drogowego, w tym zielonych korytarzy, tak, aby europejski przemysł nie został zablokowany. Postulują ujednolicenie warunków wykonywania przewozów oraz wprowadzenie cyfrowych lub papierowych certyfikatów uprawniających do podróży. Bycie przygotowanym nie podlega negocjacjom.
Według ekspertów C.H. Robinsona, bardzo ważne jest, aby firmy w Polsce budowały widoczności. Umożliwi im to lepsze zrozumienie sieci dostaw, zapasów, sprzedaży, stanów magazynowych i punktów końcowych.
„Aby uniknąć problemów z zaopatrzeniem, które firmy napotkały pół roku temu, wraz z początkiem pandemii, konieczne jest, aby przedsiębiorstwa osiągnęły nowy poziom widoczności i odporności swoich operacji logistycznych. Taka technologia oznacza, że dane z wielu źródeł można przekształcić w strategię umożliwiającą podjęcie działań w szybki i elastyczny sposób. W konsekwencji łańcuchy dostaw staną się bardziej odporne i lepiej przygotowane do radzenia sobie z kryzysami i nieoczekiwanymi incydentami”- podkreśla Arkadiusz Glinka, dyrektor ds. Zarządzania produktami w C.H. Robinson Europe. „Problem w tym, że zbyt wiele firm opiera się na danych historycznych, aby przewidzieć popyt, a tym samym podaż. Te zasady wyszły na jaw wraz z zamieszaniem wywołanym przez pandemię. Na przykład zeszłoroczne trendy handlowe na Boże Narodzenie nie będą miały absolutnie żadnego związku z okresem świątecznym w tym roku” - dodaje.
Zdaniem ekspertów C.H. Robinsona, z racji na trwającą walkę ludzkości z koronawirusem, specjaliści ds. łańcucha dostaw będą musieli przyzwyczaić się do czasowych blokad. Oznacza to dokładny przegląd wszystkich operacji – pozwoli to upewnić się, że mają niezbędne środki do przewidzenia nieprzewidywalnego, móc ominąć czy pokonać cokolwiek co pojawi się na ich drodze. Uczenie maszynowe i automatyzacja nie są już tylko wygodnymi udogodnieniami, ale koniecznym rozwiązaniem, które pomoże osiągnąć te cele. Takie technologie będą miały kluczowe znaczenie dla dostarczania krytycznych informacji o łańcuchu dostaw na temat systemów transportowych i produkcyjnych wykorzystywanych przez przedsiębiorstwa.
Kilka tygodni temu, C.H. Robinson zawarł sojusz z Microsoft Corporation, tym samym umożliwiając połączenie swojej multimodalnej platformy zarządzania transportem Navisphere z platformą chmurową Azure i Internetem Rzeczy międzynarodowej firmy. Stworzone rozwiązanie logistyczne, będzie zaspokajać potrzebę lepszego wglądu w czasie rzeczywistym i widoczności podczas pandemii poprzez włączenie uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji do obsługi analiz predykcyjnych, monitorowania urządzeń IOT. Pozwoli uzyskać to dostarczyć więcej informacji na temat produktów podczas transportu, najwyższego bezpieczeństwa danych i zwiększonego zastosowania prędkość.

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków

Polska produkcja rowerów wodorowych coraz bliżej - Groclin ogłasza plany
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

S. Cichanouska: Białorusini żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich. Jednak nie poddają się mimo represji i brutalności reżimu
Przedstawiciele białoruskiej opozycji podkreślają, sytuacja w kraju jest bardzo poważna. Z jednej strony od niemal pięciu lat ludzie na Białorusi żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich, doświadczają represji, są codzienne zatrzymania. – Co najmniej pół miliona ludzi musiało uciec z kraju – mówi agencji informacyjnej Newseria Swiatłana Cichanouska, liderka białoruskiej opozycji, która w 2020 roku kandydowała na stanowisko prezydenta Białorusi.
Handel
Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.
Handel
Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.