Jak branża logistyczna może poradzić sobie z lockdownem?
Dynamiczny wzrost zachorowań na koronawirusa na całym świecie powoduje bardzo szybkie zmiany w życiu publicznym, jak i w biznesie. Wiele krajów i regionów decyduje się na coraz bardziej rygorystyczne ograniczenia, eksperci C.H. Robinson apelują o wyciągnięcie kluczowych wniosków z marcowej sytuacji i pierwszego lockdownu, pozwoli to firmom w pełni operować pomimo wirusa.
Druga fala koronawirusa nadeszła
Wezwania specjalistów C.H. Robinsona, to skutek najnowszych doniesień - tylko w przeciągu ostatnich kilku tygodni liczba nowych przypadków zakażeń SARS-CoV-2 wzrosła o ponad 2 miliony. Sytuacja na całym świecie jest bezprecedensowa, dlatego rządy wdrażają nową politykę, aby spowolnić wzrost tych liczb. Irlandia, Czechy, Holandia, niektóre obszary północnej Anglii, Walii i Niemiec albo już zostały zamknięte albo wprowadziły nowe ograniczenia. Polski rząd również ogłosił nowe regulacje, zastrzegając, że staną się bardziej restrykcyjne, jeśli nie przyniosą oczekiwanych efektów w najbliższej przyszłości. Taki obrót wydarzeń bez wątpienia będzie miał poważny wpływ na transport i łańcuchy dostaw - zarówno te lokalne, jak i globalne. Dlatego kompleksowe przygotowanie i planowanie ma kluczowe znaczenie dla wszystkich podmiotów logistycznych. Przewoźnicy, kierowcy i interesariusze organizacji łańcucha dostaw muszą być przygotowani na takie sytuacje z wyprzedzeniem, mając przygotowane wcześniej plany ciągłości.
W zeszłym tygodniu, Rada UE zaleciła Komisji Europejskiej utworzenie planu awaryjnego dla transportu drogowego, w tym zielonych korytarzy, tak, aby europejski przemysł nie został zablokowany. Postulują ujednolicenie warunków wykonywania przewozów oraz wprowadzenie cyfrowych lub papierowych certyfikatów uprawniających do podróży. Bycie przygotowanym nie podlega negocjacjom.
Według ekspertów C.H. Robinsona, bardzo ważne jest, aby firmy w Polsce budowały widoczności. Umożliwi im to lepsze zrozumienie sieci dostaw, zapasów, sprzedaży, stanów magazynowych i punktów końcowych.
„Aby uniknąć problemów z zaopatrzeniem, które firmy napotkały pół roku temu, wraz z początkiem pandemii, konieczne jest, aby przedsiębiorstwa osiągnęły nowy poziom widoczności i odporności swoich operacji logistycznych. Taka technologia oznacza, że dane z wielu źródeł można przekształcić w strategię umożliwiającą podjęcie działań w szybki i elastyczny sposób. W konsekwencji łańcuchy dostaw staną się bardziej odporne i lepiej przygotowane do radzenia sobie z kryzysami i nieoczekiwanymi incydentami”- podkreśla Arkadiusz Glinka, dyrektor ds. Zarządzania produktami w C.H. Robinson Europe. „Problem w tym, że zbyt wiele firm opiera się na danych historycznych, aby przewidzieć popyt, a tym samym podaż. Te zasady wyszły na jaw wraz z zamieszaniem wywołanym przez pandemię. Na przykład zeszłoroczne trendy handlowe na Boże Narodzenie nie będą miały absolutnie żadnego związku z okresem świątecznym w tym roku” - dodaje.
Zdaniem ekspertów C.H. Robinsona, z racji na trwającą walkę ludzkości z koronawirusem, specjaliści ds. łańcucha dostaw będą musieli przyzwyczaić się do czasowych blokad. Oznacza to dokładny przegląd wszystkich operacji – pozwoli to upewnić się, że mają niezbędne środki do przewidzenia nieprzewidywalnego, móc ominąć czy pokonać cokolwiek co pojawi się na ich drodze. Uczenie maszynowe i automatyzacja nie są już tylko wygodnymi udogodnieniami, ale koniecznym rozwiązaniem, które pomoże osiągnąć te cele. Takie technologie będą miały kluczowe znaczenie dla dostarczania krytycznych informacji o łańcuchu dostaw na temat systemów transportowych i produkcyjnych wykorzystywanych przez przedsiębiorstwa.
Kilka tygodni temu, C.H. Robinson zawarł sojusz z Microsoft Corporation, tym samym umożliwiając połączenie swojej multimodalnej platformy zarządzania transportem Navisphere z platformą chmurową Azure i Internetem Rzeczy międzynarodowej firmy. Stworzone rozwiązanie logistyczne, będzie zaspokajać potrzebę lepszego wglądu w czasie rzeczywistym i widoczności podczas pandemii poprzez włączenie uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji do obsługi analiz predykcyjnych, monitorowania urządzeń IOT. Pozwoli uzyskać to dostarczyć więcej informacji na temat produktów podczas transportu, najwyższego bezpieczeństwa danych i zwiększonego zastosowania prędkość.

Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.