Jak kryzysy wzmacniają przedsiębiorców?
Dokładnie 46 552 egzemplarze – to liczba zarejestrowanych samochodów osobowych i użytkowych z napędem elektrycznym w Polsce[1] - tak wynika z badania rynku przeprowadzonego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego i Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (Licznik Elektryczności). We wspomnianym raporcie znajduje się także informacja, że od stycznia do końca kwietnia 2022 roku pojawiło się aż 7768 nowych pojazdów elektrycznych na ulicach w naszym kraju. Oznacza to wzrost o 44 proc. w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.
Jak wskazują dane, popyt na całkowicie elektryczne samochody (BEV) wzrośnie w Europie do ok. 50% w 2030 r. i do ok. 70% w 2040 r.[2] Silnie rosnącą potrzebą, która wynika ze zwiększonej liczby eko-pojazdów, jest rozwijanie infrastruktury ładowania. W Polsce pod koniec kwietnia br. funkcjonowało 2166 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych, z czego 29 proc. to szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 71 proc. – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW.
Trend ekologicznego poruszania się po ulicach dużych miast wspiera także sektor hulajnóg i rowerów elektrycznych, w tym m.in. firma JIVR – polsko-brytyjski startup, który jest na rynku od blisko 8 lat. W tworzeniu koncepcji tych jednośladów pomogli dotychczas m.in. doradcy z Tesli, Pepsi, BMW i Jaguara. Dzięki współpracy z ekspertami w branży motoryzacyjnej powstały rowery naszpikowane elektroniką oraz minimalistyczne hulajnogi.
Na drodze do osiągnięcia sukcesu na rynku pojazdów elektrycznych stanęło jednak wiele przeszkód, z którymi musieli zmierzyć się ambitni twórcy JIVR. Krytycznym momentem dla biznesu było wycofanie się partnera finansującego projekt ze współpracy. Miało to miejsce w kluczowej fazie rozwoju firmy, gdy producent pojazdów podpisał długoterminowe umowy na dostawę części i surowców przeznaczone do wykonania pojazdów. Jednocześnie JIVR specjalnie na potrzeby tak dużego przedsięwzięcia zatrudnił 70 pracowników. Na tym etapie twórcy marki postanowili drastycznie przeorganizować plan działania i wprowadzić zmiany w finalnych budżetach, co pozwoliło wybrnąć z sytuacji kryzysowej.
- Ostatnie 24 miesiące stanowiły dla nas duże wyzwanie. Wiedzieliśmy, że musimy wprowadzić gwałtowne zmiany w modelu biznesowym. Zdecydowaliśmy się na odświeżenie naszej marki i całej koncepcji, a ostatecznie przeszliśmy gruntowną transformację. Pracowaliśmy nad tym dwa lata, aby opracować nową filozofię firmy oraz wymyślić, zaprojektować, przygotować prototypy i uruchomić produkcję 12 nowych produktów. W okresie pandemii przeszliśmy z produkcji własnej na outsourcing i globalnie zdywersyfikowany proces produkcyjny, aby optymalizować koszty. Wprowadziliśmy wieloproduktowe portfolio zorientowane na mikromobilność miejską oraz zmieniliśmy proces sprzedaży z D2C na zorientowany na dystrybutora - powiedział Marcin Piątkowski, CEO JIVR.
Wszystko to zaowocowało większym know-how marki. JIVR poszerza właśnie portfolio, w którym na chwilę obecną znajduje się łącznie 7 modeli pojazdów – trzy hulajnogi, trzy pełnowymiarowe rowery i jeden składany JIVR Folder. Wśród nowości znajduje się JIVR Scooter, JIVR Scooter X i JIVR Scooter Plus, które umożliwiają przejechanie odpowiednio 20, 30 i 40 km, oraz JIVR Bike Lite, JIVR Bike i JIVR Bike Plus. Nowe rowery to pełnowymiarowe, miejskie pojazdy elektryczne, które posiadają różne rodzaje napędu i przełożeń. W zależności od modelu produkty będą dostępne w sprzedaży od lipca lub września 2022 roku.
Marka nie zamierza jednak na tym poprzestać - w przyszłym roku w ofercie znajdzie się kolejnych 6 nowych wysokiej klasy jednośladów - JIVR PRO, czyli męska i damska wersja roweru, JIVR PRO S oraz trzy wersje hulajnogi JIVR Scooter V. Zakontraktowana na ten rok liczba pojazdów, która zostanie wyprodukowana to dokładnie 8 tysięcy egzemplarzy. Prężnie rozwijający się JIVR w 2023 chce wypuścić na rynek 20 tysięcy sztuk.
To co wyróżnia hulajnogi JIVR to autorski układ kierowniczy, który zapewnia doskonałą stabilność i większą kontrolę na drodze. W portfolio znajduje się m.in. elektryczny składany rower bezłańcuchowy, który ma umieszczony w przednim kole silnik elektryczny i oferuje wspomaganie na trzech poziomach. Jednoślady JIVR są lekkie i składane - w zależności od pojazdu w ciągu zaledwie trzech (hulajnogi) i 10 sekund (rowery). Marka posiada także szeroki wybór podestów z wyjątkowymi wzorami i kolorami, dzięki czemu klient może spersonalizować swoją hulajnogę.
Firma działa na polskim, brytyjskim, francuskim rynku oraz w krajach Beneluksu, współpracując łącznie z sześcioma dystrybutorami. Pojazdy elektryczne JIVR to idealny sposób poruszania się po zatłoczonych ulicach wielkich miast. Rowery i hulajnogi obecne w takich miastach jak Warszawa, Londyn, czy Paryż. W tym roku JIVR planuje ekspansję na 10 innych krajów i regionów europejskich (Skandynawia, Czechy, Słowacja, Rumunia, Węgry, Niemcy, Austria, Włochy, Hiszpania, Irlandia) oraz na rynek australijski i nowozelandzki.
Od początku istnienia firmy JIVR pozyskał ok. 20 milionów złotych finansowania. Teraz stara się o kolejne 20 milionów złotych na dalszą ekspansję geograficzną. Firma z optymizmem patrzy w przyszłość, starając się zostać kluczowym dostawcą nowoczesnych i bezemisyjnych środków transportu przyszłości w sektorze premium.
[1] Dane z kwietnia 2022 roku. https://www.pzpm.org.pl/pl/Rynek-motoryzacyjny/Licznik-elektromobilnosci/Kwiecien-2022
[2] Raport Element Energy i Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) https://pspa.com.pl/2022/raport/pojazdy-elektryczne-zdominuja-70-rynku-juz-w-2040-r-raport/

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków

Polska produkcja rowerów wodorowych coraz bliżej - Groclin ogłasza plany
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Coraz mniej kredytów bankowych płynie do polskiej gospodarki. Przed sektorem duże wyzwania związane z finansowaniem strategicznych projektów
Polskie przedsiębiorstwa w coraz mniejszym stopniu finansują się kredytem bankowym, zwłaszcza w porównaniu z rosnącym PKB. Powoduje to wysoką nadpłynność sektora bankowego. Deregulacja mogłaby pomóc w skróceniu drogi firm do finansowania bankowego, zwłaszcza że Polskę czekają ogromne wydatki na transformację energetyczną i obronność. Sektor ma bardzo dobre wyniki finansowe, co powoduje, że politycy patrzą w stronę jego zysków. Ryzyko prawne, jakim wciąż są kredyty frankowe, pociąga za sobą brak zainteresowania ze strony zagranicznych inwestorów.
Firma
Bezrobocie może zacząć rosnąć. Ochłodzenie odczuwane szczególnie w branży budowlanej i automotive

W Polsce od kilku lat stopa bezrobocia utrzymuje się poniżej 6 proc., a według metodologii unijnej jest o połowę niższa i jedna z najniższych w Unii. Pracownicy przywykli już, że sytuacja na rynku pracy jest dla nich korzystna. Jednak zaczynają się pojawiać pierwsze niepokojące sygnały zwiastujące możliwą zmianę trendu. Część branż ucierpiała np. z powodu spowolnienia w Niemczech, inne rozważają wybór innej niż Polska lokalizacji ze względu na wysokie koszty pracy czy energii. Na razie ogromnym wyzwaniem pozostaje aktywizacja osób biernych zawodowo.
Ochrona środowiska
Rozwój sztucznej inteligencji drastycznie zwiększa zapotrzebowanie na energię. Rozwiązaniem są zrównoważone centra danych

Centra danych to jeden z dynamicznie rozwijających się, ale przy tym energochłonnych sektorów gospodarki. Prognozy PMR wskazują, że do 2030 roku operatorzy w Polsce będą dysponować centrami danych o mocy przekraczającej 500 MW, co oznacza, że wzrośnie ona ponad trzykrotnie względem 2024 roku. Przyspieszona cyfryzacja i dynamiczny rozwój sztucznej inteligencji sprawiają, że w ciągu kilku następnych lat zużycie energii elektrycznej w centrach danych tylko w Europie wzrośnie o 66 proc. Dlatego coraz więcej firm sięga po zrównoważone rozwiązania i energię pochodzącą ze źródeł odnawialnych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.