Jak kryzysy wzmacniają przedsiębiorców?
Dokładnie 46 552 egzemplarze – to liczba zarejestrowanych samochodów osobowych i użytkowych z napędem elektrycznym w Polsce[1] - tak wynika z badania rynku przeprowadzonego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego i Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (Licznik Elektryczności). We wspomnianym raporcie znajduje się także informacja, że od stycznia do końca kwietnia 2022 roku pojawiło się aż 7768 nowych pojazdów elektrycznych na ulicach w naszym kraju. Oznacza to wzrost o 44 proc. w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.
Jak wskazują dane, popyt na całkowicie elektryczne samochody (BEV) wzrośnie w Europie do ok. 50% w 2030 r. i do ok. 70% w 2040 r.[2] Silnie rosnącą potrzebą, która wynika ze zwiększonej liczby eko-pojazdów, jest rozwijanie infrastruktury ładowania. W Polsce pod koniec kwietnia br. funkcjonowało 2166 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych, z czego 29 proc. to szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 71 proc. – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW.
Trend ekologicznego poruszania się po ulicach dużych miast wspiera także sektor hulajnóg i rowerów elektrycznych, w tym m.in. firma JIVR – polsko-brytyjski startup, który jest na rynku od blisko 8 lat. W tworzeniu koncepcji tych jednośladów pomogli dotychczas m.in. doradcy z Tesli, Pepsi, BMW i Jaguara. Dzięki współpracy z ekspertami w branży motoryzacyjnej powstały rowery naszpikowane elektroniką oraz minimalistyczne hulajnogi.
Na drodze do osiągnięcia sukcesu na rynku pojazdów elektrycznych stanęło jednak wiele przeszkód, z którymi musieli zmierzyć się ambitni twórcy JIVR. Krytycznym momentem dla biznesu było wycofanie się partnera finansującego projekt ze współpracy. Miało to miejsce w kluczowej fazie rozwoju firmy, gdy producent pojazdów podpisał długoterminowe umowy na dostawę części i surowców przeznaczone do wykonania pojazdów. Jednocześnie JIVR specjalnie na potrzeby tak dużego przedsięwzięcia zatrudnił 70 pracowników. Na tym etapie twórcy marki postanowili drastycznie przeorganizować plan działania i wprowadzić zmiany w finalnych budżetach, co pozwoliło wybrnąć z sytuacji kryzysowej.
- Ostatnie 24 miesiące stanowiły dla nas duże wyzwanie. Wiedzieliśmy, że musimy wprowadzić gwałtowne zmiany w modelu biznesowym. Zdecydowaliśmy się na odświeżenie naszej marki i całej koncepcji, a ostatecznie przeszliśmy gruntowną transformację. Pracowaliśmy nad tym dwa lata, aby opracować nową filozofię firmy oraz wymyślić, zaprojektować, przygotować prototypy i uruchomić produkcję 12 nowych produktów. W okresie pandemii przeszliśmy z produkcji własnej na outsourcing i globalnie zdywersyfikowany proces produkcyjny, aby optymalizować koszty. Wprowadziliśmy wieloproduktowe portfolio zorientowane na mikromobilność miejską oraz zmieniliśmy proces sprzedaży z D2C na zorientowany na dystrybutora - powiedział Marcin Piątkowski, CEO JIVR.
Wszystko to zaowocowało większym know-how marki. JIVR poszerza właśnie portfolio, w którym na chwilę obecną znajduje się łącznie 7 modeli pojazdów – trzy hulajnogi, trzy pełnowymiarowe rowery i jeden składany JIVR Folder. Wśród nowości znajduje się JIVR Scooter, JIVR Scooter X i JIVR Scooter Plus, które umożliwiają przejechanie odpowiednio 20, 30 i 40 km, oraz JIVR Bike Lite, JIVR Bike i JIVR Bike Plus. Nowe rowery to pełnowymiarowe, miejskie pojazdy elektryczne, które posiadają różne rodzaje napędu i przełożeń. W zależności od modelu produkty będą dostępne w sprzedaży od lipca lub września 2022 roku.
Marka nie zamierza jednak na tym poprzestać - w przyszłym roku w ofercie znajdzie się kolejnych 6 nowych wysokiej klasy jednośladów - JIVR PRO, czyli męska i damska wersja roweru, JIVR PRO S oraz trzy wersje hulajnogi JIVR Scooter V. Zakontraktowana na ten rok liczba pojazdów, która zostanie wyprodukowana to dokładnie 8 tysięcy egzemplarzy. Prężnie rozwijający się JIVR w 2023 chce wypuścić na rynek 20 tysięcy sztuk.
To co wyróżnia hulajnogi JIVR to autorski układ kierowniczy, który zapewnia doskonałą stabilność i większą kontrolę na drodze. W portfolio znajduje się m.in. elektryczny składany rower bezłańcuchowy, który ma umieszczony w przednim kole silnik elektryczny i oferuje wspomaganie na trzech poziomach. Jednoślady JIVR są lekkie i składane - w zależności od pojazdu w ciągu zaledwie trzech (hulajnogi) i 10 sekund (rowery). Marka posiada także szeroki wybór podestów z wyjątkowymi wzorami i kolorami, dzięki czemu klient może spersonalizować swoją hulajnogę.
Firma działa na polskim, brytyjskim, francuskim rynku oraz w krajach Beneluksu, współpracując łącznie z sześcioma dystrybutorami. Pojazdy elektryczne JIVR to idealny sposób poruszania się po zatłoczonych ulicach wielkich miast. Rowery i hulajnogi obecne w takich miastach jak Warszawa, Londyn, czy Paryż. W tym roku JIVR planuje ekspansję na 10 innych krajów i regionów europejskich (Skandynawia, Czechy, Słowacja, Rumunia, Węgry, Niemcy, Austria, Włochy, Hiszpania, Irlandia) oraz na rynek australijski i nowozelandzki.
Od początku istnienia firmy JIVR pozyskał ok. 20 milionów złotych finansowania. Teraz stara się o kolejne 20 milionów złotych na dalszą ekspansję geograficzną. Firma z optymizmem patrzy w przyszłość, starając się zostać kluczowym dostawcą nowoczesnych i bezemisyjnych środków transportu przyszłości w sektorze premium.
[1] Dane z kwietnia 2022 roku. https://www.pzpm.org.pl/pl/Rynek-motoryzacyjny/Licznik-elektromobilnosci/Kwiecien-2022
[2] Raport Element Energy i Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) https://pspa.com.pl/2022/raport/pojazdy-elektryczne-zdominuja-70-rynku-juz-w-2040-r-raport/
![Poznajcie laureatki tytułu „Kobieta w Logistyce 2024” Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_2133089085,w_253,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Poznajcie laureatki tytułu „Kobieta w Logistyce 2024”
![Nowa Country Manager na czele polskiego oddziału Hillebrand Gori](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_326991895,w_169,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Nowa Country Manager na czele polskiego oddziału Hillebrand Gori
![Trenerzy Akademii Kierowców Girteki o szkoleniach z jazdy BEV](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_1057875235,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Trenerzy Akademii Kierowców Girteki o szkoleniach z jazdy BEV
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Prawo
![](https://www.newseria.pl/files/11111/jakub-zerdzicki-ip7gfn5jqx8-unsplash,w_274,_small.jpg)
Na rynku kapitałowym brakuje indywidualnych inwestorów. Nowe regulacje UE mają pobudzić ich zaangażowanie
– Rola rynku kapitałowego w rozwoju polskiej gospodarki jest nie do przecenienia – podkreśla Tomasz Orlik, członek zarządu PFR TFI. Jak wskazuje, obecnie kluczowy jest wzrost poziomu inwestycji, a w najbliższych latach przed nami duże wyzwanie w postaci zielonej transformacji. Rynek kapitałowy ma w tym procesie do odegrania ważną rolę, ale do tego potrzebuje aktywnych inwestorów, także indywidualnych. Dlatego pilnie potrzebne są działania, które pobudziłyby ich aktywność i zachęciły do lokowania na rynku oszczędności gospodarstw domowych. Pomóc w tym mają nowe regulacje unijne.
Ochrona środowiska
Rośnie liczba producentów ekologicznych zarówno w Polsce, jak i innych krajach Unii. Wciąż jednak jest to ułamek produkcji rolnej
![](https://www.newseria.pl/files/11111/rolnictwo-transformacja-foto,w_133,r_png,_small.png)
Rolnictwo i hodowla zwierząt to jedna z głównych przyczyn wycinki lasów na świecie, utraty bioróżnorodności i największy emitent metanu. Sektor ten pochłania ogromne zasoby wody i odpowiada w dużym stopniu za zanieczyszczenie gleby. Ekspansja rolnictwa przyczynia się więc do zmian klimatu, a jednocześnie sektor boleśnie odczuwa ich skutki, co odbija się na produkcji rolnej. Zdaniem naukowców transformacja ekologiczna rolnictwa jest dziś koniecznością w walce z postępującymi niekorzystnymi zmianami klimatycznymi.
Transport
Firmy budowlane wyczekują na harmonogram największych krajowych inwestycji. Problemem mogą być terminy i brak rąk do pracy
![](https://www.newseria.pl/files/11111/furgalski-inwestycje-srodki-foto,w_133,r_png,_small.png)
W kolejnych latach z jednej strony napłynie do Polski strumień funduszy europejskich z nowej perspektywy oraz Krajowego Planu Odbudowy, z drugiej strony w przygotowaniu są wielkie projekty infrastrukturalne związane z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego, kolei dużych prędkości, elektrowni jądrowej czy infrastruktury w obszarze bezpieczeństwa. – Mamy do czynienia z analizą programów po poprzednim rządzie, weryfikacją niektórych inwestycji. Firmy chcą, żeby został podany harmonogram prac – co, kiedy i w jakiej części kraju będzie realizowane, bo one też muszą się do tego przygotować – mówi Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Wyzwaniem w realizacji tych inwestycji mogą się okazać braki kadrowe.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.