Jak obniżyć koszty logistyczne w dostawach produktów dla branży beverage?
Logistyka dla branży beverage stoi dziś przed wyzwaniem, jakim jest optymalizacja kosztów. Jednym ze sposobów na ich obniżenie mogą być kontyngenty taryfowe. Jak z nich skorzystać i jakie mogą mieć znaczenie dla odpraw celnych w imporcie? Najważniejsze informacje zebrał Hillebrand Gori, globalny operator logistyczny dla branży beverage.
Kontyngenty taryfowe zapewniają niższą stawkę celną
Kontyngenty taryfowe, znane też jako taryfy preferencyjne (tarrif-rate quotas) lub preferencyjne kontyngenty taryfowe, pozwalają na przywóz określonej ilości towaru po niższych stawkach celnych. Dotyczą wybranych artykułów importowanych z konkretnych krajów, w tym win. Kontyngenty taryfowe ustalane są na podstawie polityki handlowej danego kraju i łączą w sobie cła (opłaty celne) i kontyngenty (ograniczenia importowe). Na przykład, za ustalanie kontyngentów taryfowych na przywóz wina do UE odpowiada Komisja Europejska, a po wyczerpaniu limitu, wino jest importowane po normalnej stawce celnej.
Różne źródła informacji
Informacji na temat kontyngentów taryfowych można szukać w przepisach dotyczących importu oraz na stronach internetowych organów celnych, odpowiednich agencji rządowych i ministerstw ds. handlu. Cennym źródłem informacji są organizacje branżowe i izby handlowe, działające w poszczególnych krajach. Można też sprawdzić taryfy celne i Kody Systemu Zharmonizowanego (HS), które określają konkretne taryfy i kontyngenty dla różnych produktów, w tym wina. Jak radzi Hillebrand Gori, szukając informacji na temat kontyngentów taryfowych warto także skonsultować się z agencją celną lub firmą spedycyjną, która ma doświadczenie w obsłudze celnej i zna przepisy dotyczące importu w różnych krajach.
Status kontyngentu taryfowego ma wpływ na odprawę celną
Aby skorzystać z preferencyjnej stawki celnej, importer lub przedstawiciel działający w jego imieniu, powinien złożyć wniosek o obniżoną stawkę. Zazwyczaj odbywa się to na deklaracji celnej przywozowej podczas odprawy celnej. Proces ten może się nieznacznie różnić w zależności od tego jaki ma status kontyngent taryfowy. Jeśli jest on „Otwarty” to oznacza, że w najbliższej przyszłości nie oczekuje się jego wyczerpania. Może też odnosić się do kontyngentu, który nie ma limitu co do ilości określonej kategorii importowanych towarów. W takim przypadku preferencyjna stawka celna może być przyznana każdemu ważnemu zgłoszeniu. Kontyngent taryfowy może mieć status „Krytyczny”, który nadawany jest przez UE w momencie, gdy ilość towarów objętych kontyngentem ulega wyczerpaniu. Kontyngenty mogą być także oznaczone jako krytyczne, gdy brak jest informacji pozwalających przewidzieć, jak szybko zostaną wykorzystane. W tym przypadku konieczne jest opłacenie pełnej stawki cła lub zakodowanie jako „depozyt". Składając wniosek o kontyngent "krytyczny", trzeba pamiętać o wniosku o numer kontyngentu. W przypadku importu do UE pozwala to na automatyczne sprawdzenie przez EU wpisu i ustalenie, czy można jeszcze skorzystać z kontyngentu. Jeśli tak, to importerowi zostanie zwrócona różnica między obniżoną, w ramach kontyngentu, stawką celną a zapłaconą, pełną stawką. Kontyngenty taryfowe mogą być także oznaczone jako „Wyczerpane”, co oznacza, że import towarów po obniżonej stawce celnej jest niemożliwy a wszystkie roszczenia zostaną odrzucone. Hillebrand Gori, wspierając klientów, monitoruje ilość pozostałą do wykorzystania w ramach kontyngentów i na bieżąco informuje o statusie przesyłki.
Przykład - kontyngenty taryfowe UE dla win z RPA
Warunki ubiegania się o kontyngent na dostawy wina lub napojów alkoholowych mogą się różnić w zależności od kraju eksportu i importu. Przykładem są dostawy win z Republiki Południowej Afryki na rynek europejski (UE). Aby wykorzystać dostępny kontyngent, potrzebna jest kopia „dokumentu preferencyjnego", opierającego się na umowie handlowej między UE a krajem zewnętrznym, w tym przypadku RPA. Umożliwia on ubieganie się o preferencyjne stawki celne dla towarów eksportowanych z krajów, które mają podpisaną umowę handlową z UE. Przykładem „dokumentu preferencyjnego” jest formularz EUR1, znany także jako świadectwo pochodzenia. Oczekując na jego wydanie, jak radzą eksperci Hillebrand Gori, w przypadku importu lepiej jest zadeklarować towary jako depozyt. Dzięki temu łatwiej będzie ubiegać się o zwrot pieniędzy niż w przypadku bezpośredniej zapłaty. Deklaracja towarów jako depozyt oznacza, że pieniądze nie są pobierane, a zapłata zostaje zawieszona do momentu przydzielenia kontyngentu. Otrzymanie tego dokumentu świadczy o dostępności kontyngentu. Po przesłaniu do urzędu celnego pokwitowania wraz z dokumentacją odprawy celnej, może on zwrócić należne cło.
Kiedy potrzebne jest wsparcie
Kontyngenty taryfowe na różne produkty, w tym wina, oferuje dziś wiele krajów. Przykładowo, KE na początku każdego roku przyznaje kontyngent taryfowy na wina o określonej zawartości alkoholu (ABV) pochodzące z różnych krajów. Przy organizacji transportów, warto więc współpracować z dostawcą usług logistycznych, który na bieżąco monitoruje i sprawdza ich status.
- Naszym celem jest wspieranie klientów w optymalizacji kosztów, także przez wykorzystanie możliwości obniżenia opłat celnych. Dodatkowo, prowadzimy rejestrację ilości litrów, na które nasi klienci otrzymują obniżkę, oraz oferujemy raporty, które szczegółowo pokazują wynik – wyjaśniają eksperci Hillebrand Gori.
Wykorzystanie kontyngentów taryfowych może jest niewielkim, ale bardzo przydatnym aspektem odprawy towarów do UE. Dla Hillebrand Gori ważne jest to, aby na bieżąco śledzić i orientować się we wszystkich kwestiach związanych z odprawą importową, procedurach celnych i limitach, dzięki czemu może zapewnić firmom z branży beverage dopasowaną do ich potrzeb i efektywną kosztowo obsługę.

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów
W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.
Handel
Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.
Transport
W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.