Komunikaty PR

Jak obniżyć koszty logistyczne w dostawach produktów dla branży beverage?

2023-06-30  |  09:00
Biuro prasowe

Logistyka dla branży beverage stoi dziś przed wyzwaniem, jakim jest optymalizacja kosztów. Jednym ze sposobów na ich obniżenie mogą być kontyngenty taryfowe. Jak z nich skorzystać i jakie mogą mieć znaczenie dla  odpraw celnych w imporcie? Najważniejsze informacje zebrał Hillebrand Gori, globalny operator logistyczny dla branży beverage.

Kontyngenty taryfowe zapewniają niższą stawkę celną

Kontyngenty taryfowe, znane też jako taryfy preferencyjne (tarrif-rate quotas) lub preferencyjne kontyngenty taryfowe, pozwalają na przywóz określonej ilości towaru po niższych stawkach celnych. Dotyczą wybranych artykułów importowanych z konkretnych krajów, w tym win. Kontyngenty taryfowe ustalane są na podstawie polityki handlowej danego kraju i łączą w sobie cła (opłaty celne) i kontyngenty (ograniczenia importowe). Na przykład, za ustalanie kontyngentów taryfowych na przywóz wina do UE odpowiada Komisja Europejska, a po wyczerpaniu limitu, wino jest importowane po normalnej stawce celnej.

Różne źródła informacji

Informacji na temat kontyngentów taryfowych można szukać w przepisach dotyczących importu oraz na stronach internetowych organów celnych, odpowiednich agencji rządowych i ministerstw ds. handlu. Cennym źródłem informacji są organizacje branżowe i izby handlowe, działające w poszczególnych krajach. Można też sprawdzić taryfy celne i Kody Systemu Zharmonizowanego (HS), które określają konkretne taryfy i kontyngenty dla różnych produktów, w tym wina. Jak radzi Hillebrand Gori, szukając informacji na temat kontyngentów taryfowych warto także skonsultować się z agencją celną lub firmą spedycyjną, która ma doświadczenie w obsłudze celnej i zna przepisy dotyczące importu w różnych krajach.

Status kontyngentu taryfowego ma wpływ na odprawę celną

Aby skorzystać z preferencyjnej stawki celnej, importer lub przedstawiciel działający w jego imieniu, powinien złożyć wniosek o obniżoną stawkę. Zazwyczaj odbywa się to na deklaracji celnej przywozowej podczas odprawy celnej. Proces ten może się nieznacznie różnić w zależności od tego jaki ma status kontyngent taryfowy. Jeśli jest on „Otwarty” to oznacza, że w najbliższej przyszłości nie oczekuje się jego wyczerpania. Może też odnosić się do kontyngentu, który nie ma limitu co do ilości określonej kategorii importowanych towarów. W takim przypadku preferencyjna stawka celna może być przyznana każdemu ważnemu zgłoszeniu. Kontyngent taryfowy może mieć status „Krytyczny”, który nadawany jest przez UE w momencie, gdy ilość towarów objętych kontyngentem ulega wyczerpaniu. Kontyngenty mogą być także oznaczone jako krytyczne, gdy brak jest informacji pozwalających przewidzieć, jak szybko zostaną wykorzystane. W tym przypadku konieczne jest opłacenie pełnej stawki cła lub zakodowanie jako „depozyt". Składając wniosek o kontyngent "krytyczny", trzeba pamiętać o wniosku o numer kontyngentu. W przypadku importu do UE pozwala to na automatyczne sprawdzenie przez EU wpisu i ustalenie, czy można jeszcze skorzystać z  kontyngentu. Jeśli tak, to importerowi zostanie zwrócona różnica między obniżoną, w ramach kontyngentu, stawką celną a zapłaconą, pełną stawką. Kontyngenty taryfowe mogą być także oznaczone jako „Wyczerpane”,  co oznacza, że import towarów po obniżonej stawce celnej jest niemożliwy a wszystkie roszczenia zostaną odrzucone. Hillebrand Gori, wspierając klientów, monitoruje ilość pozostałą do wykorzystania w ramach kontyngentów i na bieżąco informuje o statusie przesyłki.

Przykład - kontyngenty taryfowe UE dla win z RPA

Warunki ubiegania się o kontyngent na dostawy wina lub napojów alkoholowych mogą się różnić w zależności od kraju eksportu i importu. Przykładem są dostawy win z Republiki Południowej Afryki na rynek europejski (UE). Aby wykorzystać dostępny kontyngent, potrzebna jest kopia „dokumentu preferencyjnego", opierającego się na umowie handlowej między UE a krajem zewnętrznym, w tym przypadku RPA. Umożliwia on ubieganie się o preferencyjne stawki celne dla towarów eksportowanych z krajów, które mają podpisaną umowę handlową z UE. Przykładem „dokumentu preferencyjnego” jest formularz EUR1, znany także jako świadectwo pochodzenia. Oczekując na jego wydanie, jak radzą eksperci Hillebrand Gori, w przypadku importu lepiej jest zadeklarować towary jako depozyt. Dzięki temu łatwiej będzie ubiegać się o zwrot pieniędzy niż w przypadku bezpośredniej zapłaty. Deklaracja towarów jako depozyt oznacza, że pieniądze nie są pobierane, a zapłata zostaje zawieszona do momentu przydzielenia kontyngentu. Otrzymanie tego dokumentu świadczy o dostępności kontyngentu. Po przesłaniu do urzędu celnego pokwitowania wraz z dokumentacją odprawy celnej, może on zwrócić należne cło.

Kiedy potrzebne jest wsparcie

Kontyngenty taryfowe na różne produkty, w tym wina, oferuje dziś wiele krajów. Przykładowo,  KE na początku każdego roku przyznaje kontyngent taryfowy na wina o określonej zawartości alkoholu (ABV) pochodzące z różnych krajów. Przy organizacji transportów, warto więc współpracować z dostawcą usług logistycznych, który na bieżąco monitoruje i sprawdza ich status.

- Naszym celem jest wspieranie klientów w optymalizacji kosztów, także przez wykorzystanie możliwości obniżenia opłat celnych. Dodatkowo, prowadzimy rejestrację ilości litrów, na które nasi klienci otrzymują obniżkę, oraz oferujemy raporty, które szczegółowo pokazują wynik – wyjaśniają eksperci Hillebrand Gori.

Wykorzystanie kontyngentów taryfowych może jest niewielkim, ale bardzo przydatnym aspektem odprawy towarów do UE. Dla Hillebrand Gori ważne jest to, aby na bieżąco śledzić i orientować się we wszystkich kwestiach związanych z odprawą importową, procedurach celnych i limitach, dzięki czemu może zapewnić firmom z branży beverage dopasowaną do ich potrzeb i efektywną kosztowo obsługę.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Transport DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw Biuro prasowe
2025-02-24 | 08:30

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw

DPD Polska konsekwentnie rozwija zakres usług w ramach DPD Mobile, zapewniając użytkownikom aplikacji jeszcze większą wygodę w nadawaniu przesyłek międzynarodowych. Od teraz
Transport Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków
2025-01-29 | 09:10

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków

Jeszcze 2-3 lata temu trudno było znaleźć właściciela ciężarówki dopuszczającego myśl o zamianie jej na elektryczną. Przez ten czas najwidoczniej wiele się zmieniło. Z
Transport Polska produkcja rowerów wodorowych coraz bliżej - Groclin ogłasza plany
2024-12-27 | 14:30

Polska produkcja rowerów wodorowych coraz bliżej - Groclin ogłasza plany

Rosnące zainteresowanie rowerami wodorowymi, konieczność wykorzystywania innowacyjnych technologii w codziennym życiu oraz zwiększone zapotrzebowanie na nowe rozwiązania w transporcie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Niepewna sytuacja zwracanych do Skarbu Państwa gruntów dzierżawnych. To może się wiązać z likwidacją infrastruktury rolniczej i miejsc pracy

Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa wciąż nie przedstawił spójnego planu zagospodarowania gruntów zwracanych do Zasobów Skarbu Państwa. W efekcie setki hektarów gruntów leżą odłogiem, a strategiczna infrastruktura rolnicza jest demontowana. Spółka Top Farms od dawna wnioskowała do KOWR-u o utworzenie ośrodków produkcji rolniczej (OPR) lub podjęcie jakichkolwiek decyzji, które umożliwiłyby dalsze funkcjonowanie wielu takich obiektów rolniczych. Brak decyzji skutkuje trwałą utratą potencjału produkcyjnego, a tym samym może osłabić pozycję konkurencyjną polskiego rolnictwa.

Transport

Europejskie miasta planują wzrost inwestycji w infrastrukturę społeczną. Wydatki na niskoemisyjny transport wciąż są niewystarczające [DEPESZA]

W ciągu najbliższych trzech lat 56 proc. gmin miejskich w UE planuje zwiększyć nakłady na redukcję emisji gazów cieplarnianych, a 53 proc. – na infrastrukturę społeczną – wynika z badania EBI. Dotacje krajowe i unijne pozostają głównym źródłem finansowania inwestycji, choć samorządy szukają także innych form finansowania. O potrzebach w tym obszarze eksperci i samorządowcy rozmawiali w trakcie panelu „Fundusze unijne w rozwoju miast i regionów”, który odbył się w ramach EKG w Katowicach.

Farmacja

Właściciele psów i kotów szczególnie narażeni na choroby odkleszczowe. Nie decydują się jednak na profilaktyczne szczepienia

Eksperci ostrzegają, że Polska znajduje się w czołówce krajów Europy Środkowej pod względem liczby zachorowań na kleszczowe zapalenie mózgu, a mimo to poziom zaszczepienia przeciwko tej chorobie pozostaje dramatycznie niski. Tymczasem zmiany klimatyczne, coraz wyższe temperatury, migracje kleszczy i zanik sezonowości ich aktywności powodują, że ryzyko zakażenia jest coraz większe – nie tylko w lesie, ale i w mieście, parku czy ogrodzie, a nawet w domu, szczególnie tam, gdzie mieszkają zwierzęta.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.