Jak pozyskiwać klientów z branży FMCG w transporcie?
Branża FMCG (Fast Moving Consumer Goods), czyli towarów szybkozbywalnych, dobrze poradziła sobie w obliczu pandemii z bardzo prostej przyczyny: popyt na produkty, wchodzące w skład FMCG, czyli żywność, napoje, kosmetyki, chemia gospodarcza, artykuły higieniczne czy nawet drobne AGD, w ogóle nie uległ osłabieniu. Wręcz przeciwnie! „Niezatapialność” branży FMCG stanowi jej ogromną przewagę w stosunku do innych sektorów, przez co stała się jeszcze atrakcyjniejszym kierunkiem dla potencjalnych partnerów biznesowych, a więc spedytorów i przewoźników. Tam bowiem, gdzie popyt na produkty FMCG, tam zapotrzebowanie na wsparcie na poziomie logistycznym, spedycyjnym i transportowym. Oczywiście nasycenie rynku zaczęło wiązać się z podniesioną konkurencyjnością, co z kolei przełożyło się na zwiększone wymagania. O klienta z branży FMCG trzeba się bowiem starać i oferować przewagę na każdym poziomie działania.
Po pierwsze – sprawny tabor
Bez odpowiednio przygotowanych i bezpiecznych środków transportu przewóz towarów szybkozbywalnych jest niemożliwy. To głównie od zaplecza, jakim dysponujemy albo jakie jesteśmy w stanie zorganizować, zależy jakość usługi transportowej oraz bezpieczeństwo przewożonych towarów. Nie bez znaczenia jest również optymalna wielkość floty – powinna być taka, by zapewnić skuteczność i terminowość tzw. linii, czyli dostaw stałych, ale jednocześnie zabezpieczy klienta na wypadek przewozu nadprogramowej ilości towaru.
Po drugie – doświadczenie i wiedza
Oczywiście, równie istotne jest nie tylko to, czym wieziemy produkty, ale także – kto odpowiada za ich bezpieczeństwo. Doświadczenie kierowców i wiedza są fundamentalne i nieodzowne w procesie transportu FMCG. Pozwalają one kierowcy ocenić jakość ładunku przygotowanego do transportu, wnikliwiej sprawdzać zarówno świeżość towaru, jak i optymalną temperaturę oraz inne warunki przewozu. Kluczowa jest tutaj odpowiednia komunikacja i doświadczenie.
Po trzecie – terminowość i elastyczność
Lwią część produktów w sektorze FMCG stanowią produkty spożywcze, a w ich przypadku należy bazować na podstawowej zasadzie: do celu, na czas, bezpiecznie. Warzywa, owoce czy produkty mrożone wymagają jak najszybszej dostawy na możliwie jak najkrótszym odcinku, by zachowały świeżość, nie doznały uszkodzeń lub, co gorsza, nie popsuły się. Trasy muszą być więc optymalnie zaplanowane, by zminimalizować ewentualne ryzyko opóźnienia, a systemy służące do utrzymywania kontrolowanej temperatury muszą być zawsze i bezwzględnie w stu procentach sprawne. Kluczem są szybkość oraz eliminacja lub minimalizacja wszystkich potencjalnych ryzyk.
Po czwarte – certyfikaty, zaświadczenia, dokumenty
Kwestią oczywistą są – rzecz jasna – sprawy proceduralne, czyli niezbędne zezwolenia, certyfikaty i dokumentacje, związane na przykład z rejestracją temperatury przewożonych artykułów. W przypadku przewożonej żywności nieodzowne jest świadectwo zgodności środka transportu, dopasowane do wzoru ATP i tabliczkę na nadwoziu pojazdu. Kwestii proceduralnych nie można pominąć, zignorować ani zaniedbać – to de facto gwarancja bezpieczeństwa zarówno dla przewoźnika, jak i spedytora, klienta czy odbiorcy końcowego.
Po piąte – konkurencyjność w przetargach
Wreszcie – choć nie jest to najmniej istotna kwestia – ofertę determinują też po prostu… pieniądze. Korzystne warunki finansowe i właściwie oszacowane koszty transportu pomagają zarówno w przypadku pozyskiwania nowych klientów, jak i podnoszą konkurencyjność przewoźników w przetargach.
Katarzyna Syta
Prezes Zarządu KAES Logistic

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków

Polska produkcja rowerów wodorowych coraz bliżej - Groclin ogłasza plany
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

S. Cichanouska: Białorusini żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich. Jednak nie poddają się mimo represji i brutalności reżimu
Przedstawiciele białoruskiej opozycji podkreślają, sytuacja w kraju jest bardzo poważna. Z jednej strony od niemal pięciu lat ludzie na Białorusi żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich, doświadczają represji, są codzienne zatrzymania. – Co najmniej pół miliona ludzi musiało uciec z kraju – mówi agencji informacyjnej Newseria Swiatłana Cichanouska, liderka białoruskiej opozycji, która w 2020 roku kandydowała na stanowisko prezydenta Białorusi.
Handel
Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.
Handel
Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.