Jak utrzymać ciągłość łańcuchów dostaw na rynku beverage w czasach epidemii?
W czasie epidemii koronawirusa (Covid-19) świat stanął w obliczu nowych wyzwań w zakresie utrzymania ciągłości łańcuchów dostaw. To właśnie od ich zabezpieczenia będzie zależeć też siła kryzysu, który zaczyna dotykać już cały świat. Co robią operatorzy logistyczni w nowych warunkach przepływów towarów, aby nie przerwać ciągłości operacyjnej w transporcie i magazynowaniu? Komentuje Ellina Lolis, wiceprezes Hillebrand Poland Sp. z o.o, globalny operator logistyczny specjalizujący się w obsłudze rynku alkoholi i napojów.
Hillebrand to firma działająca od ponad 175 lat. Tak więc w swojej historii przeszła kilka poważnych kryzysów, takich jak wojny światowe albo epidemie nękające XIX- i XX-wieczną Europę. Dlatego nawet w sytuacji tak groźnej jak obecna, zarząd i pracownicy Hillebrand zachowują spokój, tworząc rozwiązania oparte na bazie bogatych i długoletnich doświadczeń. Przede wszystkim należy zaznaczyć, że podstawową wartością założycieli Hillebrand była zawsze opieka nad klientami i jednocześnie utrzymanie firmy i jej pracowników w jak najlepszej formie. A to zapewnia między innymi ciągła analiza rynku i szybkie reagowanie na zmieniające się warunki.
Podstawą bieżąca ocena sytuacji
Rynek napojów i alkoholi uległ także zawirowaniom, zwłaszcza na niektórych europejskich rynkach winiarskich. Mowa tutaj o takich krajach jak Włochy, Hiszpania czy Francja. Chociaż kryzys ten nie wpłynął jeszcze druzgocąco na cały rynek beverage, to jednak już teraz wymusił inne spojrzenie na łańcuchy dostaw. Przede wszystkim poszukuje się alternatywnych rozwiązań transportowych. Odpowiedzią na obecną sytuację było powołanie w Hillebrand specjalnego zespołu ekspertów - Covid Core Team, który monitoruje zmiany zachodzące w otoczeniu oraz nowe rozwiązania generowane przez poszczególne biura w globalnej sieci firmy. Celem zespołu jest też pomaganie lokalnym oddziałom we wdrażaniu niezbędnych zmian dla utrzymania łańcuchów dostaw, jak i bezpieczeństwa pracowników zgodnie z wytycznymi WHO.
W Europie kolej i żegluga
W typowo winiarskich krajach sytuacja zrobiła się na tyle dramatyczna, że zamknięto lub ograniczono w czasie niektóre miejsca załadunku, a kierowcy odmawiają transportów w obawie o swoje zdrowie. W momencie zamknięcia granic i pojawienia się utrudnień z dostępem do transportu drogowego, chcąc utrzymać płynność dostaw, Hillebrand zaproponował nowe rozwiązania. Wykorzystano sieć transportu kolejowego, która w wielu krajach Europy jest dosyć dobrze rozwinięta, zwłaszcza we Włoszech. Drugą z alternatyw jest żegluga bliskiego zasięgu - short sea shipping, o zwiększenie której w ruchu transportowym zabiegała od kilku lat UE. Te dwa rodzaje transportów zapewniają dostęp do większości krajów, z wykorzystaniem jedynie przewozów drogowych na ostatniej mili. Należy tutaj podkreślić, że mogą one być przy tym wykorzystywane do transportu innych towarów spożywczych, czy nawet medycznych albo komponentów do produkcji. Pozwala to na utrzymanie bezpiecznych łańcuchów dostaw bez drastycznego podnoszenia ich kosztów. To może być też alternatywa na czas po epidemii, kiedy będzie można spodziewać się znacznego wzrostu stawek za fracht drogowy i wzmożonego ruchu ze względu na większe zapotrzebowanie na pojazdy ciężarowe.
Na rynkach światowych dostawy raczej bez zmian
Inaczej wygląda transport napojów i alkoholi z odleglejszych części świata. Tutaj większych zmian póki co branża beverage nie odczuwa. Nadal wykorzystuje się głównie transport morski, kolejowy i lotniczy. Chociaż ten ostatni, z uwagi na zamknięte połączenia lotnicze, jest dzisiaj trudno dostępny na wielu destynacjach. Co do wolumenów, w przypadku Dalekiego Wschodu nie sprowadzano stamtąd dużych ilości alkoholi, dlatego wpływ koronawirusa na ich import z Azji był do tej pory niezauważalny. Z kolei odmienna sytuacja jest w eksporcie piwa np. z Polski do USA, gdzie miesięcznie Hillebrand dostarcza nawet ponad 100 kontenerów tego trunku. Tutaj odczuwalny jest brak kontenerów do załadunku. Bowiem w przewozach morskich z powodu kwarantanny w Chinach utknęła ich spora część, co przyczyniło się do ich deficytu w Europie. Eksportowe kontenery jeszcze nie powróciły albo ich zwrot jest mocno spowolniony ze względu na kongestię w chińskich portach morskich. To może oznaczać wzrost kosztów dostaw. Obecnie operatorzy logistyczni negocjują ceny frachtów z armatorami i dostępność kontenerów. Jak pokazuje doświadczenie Hillebrand, nawet w tak trudnej sytuacji, dzięki planowaniu i elastyczności można znacznie minimalizować ryzyko dużych strat.
Flexitanki – bezpieczny transport i przechowywanie
Do tej pory niektóre napoje i alkohole transportowano głównie w opakowaniach jednostkowych (w butelkach albo kartonach). Sytuacja zmusza jednak rynek do zmian. Z uwagi na ograniczenia w łańcuchach dostaw w niektórych regionach, branża beverage zaczęła myśleć o zapasach. Utrzymywanie stanów magazynowych może zagwarantować bezpieczeństwo biznesu. Na przykład wino albo soki mogą być transportowane w tzw. flexitankach, które zwiększają możliwości transportowe i obniżają koszty dostaw nawet do 25 proc., a przy tym nie wpływają na jakość i świeżość płynów. Flexitank zaprojektowany przez Hillebrand to elastyczny zbiornik o objętości 25 m3, który jest dostosowany do 40’ kontenera chłodniczego. Flexitanki umożliwiają bezpieczny przelew płynów (bez utraty ich jakości) do innych zbiorników, w których mogą być one przechowywane w magazynach przez dłuższy czas. Zastosowanie tej metody zmniejsza podatność na zakłócenia w łańcuchach dostaw.
Branża beverage, tak jak cała branża FMCG, została uznana w większości krajów jako „essential” czyli niezbędna. Obecnie może ona tracić chwilowo przepływy, jednakże operatorzy logistyczni wciąż znajdują nowe rozwiązania. Hillebrand nie tylko korzysta ze swoich długoletnich doświadczeń, ale zapewnia utrzymanie łańcuchów dostaw dzięki zasobom technologicznym, elastyczności i globalnej sieci z wykorzystaniem wszystkich gałęzi transportowych, wspierając również dostawy innych produktów żywnościowych.
Polska produkcja rowerów wodorowych coraz bliżej - Groclin ogłasza plany
Zielone korytarze dla zrównoważonego transportu towarów w Europie
Zmiany w systemie SENT: kontrole ładunków obejmą zagranicznych przewoźników
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
IT i technologie
W Krakowie powstało centrum operacyjne cyberbezpieczeństwa. Sektor małych i średnich firm zyska dostęp do specjalistycznych usług [DEPESZA]
Security Operations Center, które zostało uruchomione w ramach Centrum Technologicznego Hitachi w Krakowie, ma zapewnić firmom dostęp do usług specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa, bez konieczności tworzenia własnych działów IT. Dla przedsiębiorstw outsourcing tego typu zadań jest rozwiązaniem, które pozwala uniknąć wysokich nakładów inwestycyjnych, zabezpieczyć się przed coraz intensywniejszymi atakami hakerów, a także sprostać wymogom legislacyjnym.
Edukacja
Podwyżki wynagrodzeń nie rozwiążą problemu niedoboru nauczycieli. Ważny jest też prestiż zawodu i obciążenie obowiązkami
Niski poziom wynagrodzenia nauczycieli w porównaniu z innymi zawodami to tylko jeden z czynników, które wpływają na niedobór kadr pedagogicznych w różnych krajach. Z analizy naukowców z Wielkiej Brytanii wynika, że popularne strategie szybkich rozwiązań, takie jak programy stypendialne, nie działają w długiej perspektywie. Potrzebne jest więc nie tylko zwiększenie płac, ale i budowanie prestiżu tego zawodu, by osoby, które mają predyspozycje do jego wykonywania, nie bały się obierać takiej ścieżki kariery zawodowej.
Fundusze unijne
Coraz więcej inwestorów stawia na budownictwo modułowe. Kolejne dwa lata powinny przynieść duże wzrosty
Do 2030 roku rynek budownictwa modułowego ma osiągnąć wartość 7 mld zł – szacuje firma Spectis. Szczególnie ten i przyszły rok będą dla niego korzystne ze względu na duży napływ środków z KPO, których wydatkowanie wiąże się z ograniczeniami czasowymi. Presja kosztowa i czasowa oraz otwartość na nowe technologie może skłonić inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych do zwrotu w kierunku budynków modułowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.