Jak zoptymalizować dostawy towarów wrażliwych w dobie rosnących kosztów
Wrzesień to początek wzmożonego ruchu towarów związanego z dostawami przedświątecznymi dla branży beverage i alkoholi, sprowadzanych z różnych zakątków świata. W ich transporcie najczęściej wykorzystywany jest transport morski, a do przewozu towarów wrażliwych na temperaturę kontenery chłodnicze. W dobie wysokich cen frachtów oprócz wyboru rodzaju kontenera, warto też zastanowić się nad optymalizacją załadunku. O co chodzi? Wyjaśnia Hillebrand Gori, globalny operator logistyczny dla branży beverage.
Kontenery chłodnicze, nazywane także reeferami, to stalowe skrzynie wyposażone w agregat chłodniczy zarządzany za pomocą panelu kontrolnego. Wyposażone są w wentylatory, otwory wentylacyjne i skraplacz, który utrzymuje wymaganą temperaturę i wilgotność powietrza. W tego typu kontenerach krąży chłodne powietrze, utrzymując stałą temperaturę, tak jak w standardowej lodówce. Agregat chłodniczy zazwyczaj podłączany jest do sieci elektrycznej na statku. Alternatywnie w urządzeniu można zamontować agregat prądotwórczy (lub prądnicę), tym samym zapewniając zasilanie awaryjne.
Większość kontenerów chłodniczych jest w stanie utrzymać temperaturę w zakresie od -30°C do +30°C, z zachowaniem niskiego poziomu wilgotności. Wymagana temperatura i wilgotność utrzymywane są dzięki przepływom powietrza przez i wokół transportowanych towarów.
Kontener chłodniczy w transporcie towarów wrażliwych
Ze względu na swoją konstrukcję, ten rodzaj kontenera uważany jest za najlepszą opcję transportu towarów wrażliwych na wpływ temperatury, do których należą niektóre rodzaje win i piwo. Wykorzystanie kontenerów chłodniczych w ich transporcie jest koniecznością, gdyż przewożone w standardowych kontenerach, w przypadku wysokich temperatur i wilgoci, mogłyby się zepsuć.
Optymalizacja - ile palet z winem zmieści się w kontenerze chłodniczym?
Kontenery chłodnicze dostępne są w różnych pojemnościach, w zależności od roku produkcji i producenta. Ważna jest tutaj więc optymalizacja załadunku, którą warto uwzględnić przy planowaniu dostaw. Najbardziej popularne są kontenery ’20 i ’40. W kontenerze 20-stopowym można umieścić 9 standardowych palet (1mx1,2m) lub 10 palet EURO (0,8m x 1,2m). Natomiast do kontenera 40-stopowego można załadować 20 standardowych palet (1m x 1,2m) lub 23 palety EURO (0,8m x 1,2m). Pojemność kontenerów chłodniczych jest mniejsza niż standardowych lub izolowanych.
W transporcie wykorzystywane są także kontenery chłodnicze z wyłączonym agregatem, stosowane jako standardowe. Jest to tzw. non-operating reefer (NOR). Izolowane ściany w ograniczonym zakresie zapewniają utrzymanie stabilnej temperatury, jednak ze względu na specyficzną konstrukcję jest tu mniej miejsca do składowania niż w przypadku kontenera standardowego lub izolowanego. Najbardziej efektywnym kosztowo sposobem wykorzystania NOR jest użycie go w transportach powrotnych. Do już pustych kontenerów można załadować innego rodzaju towary, a to zoptymalizuje koszty całej dostawy.
Prąd podwyższa koszty i ślad węglowy
Reefer, w którym do chłodzenia lub ogrzewania wykorzystuje się energię elektryczną, jest droższym rozwiązaniem niż kontener standardowy czy izolowany. Zużycie prądu wpływa też na zwiększenie jego śladu węglowego. Pokazują to dane z kalkulatora emisji Hillebrand. Na przykład w transporcie door-to-door kontenerów-20 stopowych z Chile do Wielkiej Brytanii ślad węglowy kontenera chłodniczego wynosi 2,510 kgCO2e a standardowego i izolowanego 1,930 kgCO2e.
Ograniczona dostępność kontenerów chłodniczych
Planując przewozy z wykorzystaniem kontenerów chłodniczych trzeba uwzględnić ograniczenia w ich dostępności, co ma związek z problemami w dostawach w transporcie morskim. Na przykład pandemia Covid-19 przyczyniła się do powstania wąskiego gardła w Ameryce Północnej, gdzie doszło do spiętrzenia pustych kontenerów. W wyniku kolejnych lockdownów w wielu krajach zamknięto fabryki i wstrzymano produkcję, zmniejszyła się też liczba statków na morzu. Mimo wznowienia eksportu przez Chiny, wciąż potrzeba czasu, aby dostawy i dystrybucja kontenerów wróciły do normalnego stanu. W efekcie zakłócenia utrzymują się na bardzo wysokim poziomie, przy zróżnicowanym popycie regionalnym i nierównomiernych zdolnościach przewozowych. Sytuacja wciąż jest niepewna, a zaostrza ją wojna w Ukrainie, co prowadzi do opóźnień w rezerwacjach i wzrostu stawek.

Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.
Transport
37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.
Prawo
Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uruchamia pilotaż krótszego tygodnia pracy. Zainteresowane wzięciem w nim udziału firmy będą się mogły ubiegać o wsparcie finansowe ze strony rządu. Politycy Nowej Lewicy, którzy są pomysłodawcami testu tego rozwiązania, przekonują, że finalnie zyskają na nim wszyscy, zarówno pracownicy, jak i pracodawcy, a ostrzeżenia o spodziewanych problemach gospodarki są mocno przesadzone.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.