Komunikaty PR

Kolej jest zielona

2021-11-22  |  12:00
Biuro prasowe

Dwutlenek węgla w atmosferze stanowi jeden z największych problemów współczesnego świata. Za część emisji gazów cieplarnianych do atmosfery odpowiada również transport. Dlatego powinniśmy planować podróż tak, by nie wpływała negatywnie na środowisko. Warto wybrać kolej, która jest niemal neutralna dla środowiska, a do tego bezpieczna i wygodna. Rok 2021 został ogłoszony Europejskim Rokiem Kolei. To doskonała okazja do przyjrzenia się, jaki wpływ mają pociągi na ekosystem. Dzięki temu możemy świadomie wybrać środek transportu.

 

Co z tym klimatem?

W Protokole z Kyoto dwutlenek węgla, metan oraz podtlenek azotu zostały wskazane jako gazy cieplarniane. Spośród tych gazów to dwutlenek węgla w największym stopniu przyczynia się do ocieplania klimatu. W ramach walki z globalnym ociepleniem powstał program unijny – Europejski Zielony Ład. Do 2050 r. bilans produkowanych i neutralizowanych gazów cieplarnianych w Europie powinien wynosić 0. W związku z tym do 2050 r. planowana jest redukcja emisji związanych z transportem o 90%.

 

Transport w Europie generuje 25% całkowitej emisji dwutlenku węgla. Największa jego część, bo aż 72%, pochodzi z transportu drogowego, do którego zaliczają się m.in. samochody osobowe i ciężarówki. Lotnictwo wraz z transportem morskim produkują kolejno 13% oraz 14% dwutlenku węgla. Gdzie w tym wszystkim jest kolej? Na ostatnim miejscu! To nie tylko wygodna i bezpieczna, ale także ekologiczna forma podróżowania.

Pociąg jest EKO!

Jedynie 0,4% CO2 emitowanego przez transport w Europie pochodzi z transportu kolejowego. To rekordowo mało w porównaniu do alternatywnych form podróżowania. Po przeliczeniu na pasażera okazuje się, że pociągi produkują 3x mniej dwutlenku węgla niż samochody i aż 8x mniej niż samoloty. Jednak gazy cieplarniane to nie tylko dwutlenek węgla. Kolej stanowi jedyny środek transportu, który od roku 1990 zmniejszył ogólną emisję spalin – dzięki modernizacji lokomotyw, które z roku na rok są coraz bardziej przyjazne środowisku.

 

Obecnie pociągi dążą do całkowitej bezemisyjności. Pomogą w tym silniki wodorowe, które emitują wyłącznie parę wodną. Także energia elektryczna wykorzystywana do napędu pociągów będzie w najbliższych latach pozyskiwana z odzyskiwanych źródeł. Zgodnie z założeniami Programu Zielona Kolej do 2030 r. 85% obecnego zapotrzebowania kolei na energię elektryczną powinno być pokrywane z odnawialnych źródeł energii. Szacuje się, że pozwoli to zmniejszyć roczną emisję gazów cieplarnianych o 9 mln ton.

To zrozumiałe, że nie zawsze i nie wszędzie da się dotrzeć po szynach. Choć linii kolejowych jest coraz więcej, w podróży często liczy się czas. Bywa jednak, że lot samolotem na krótkiej trasie razem z odprawą i dojazdem na lotnisko poza miastem trwa dłużej niż przejazd pociągiem. Tak jest w przypadku lotu Warszawa – Katowice, który trwa około godziny. Pociąg pokonuje ten dystans w czasie 2:30. Lotniska znajdują się zazwyczaj w pewnej odległości od centrum miasta, a trzeba się tam stawić około 2h przed odlotem. W związku z tym łączny czas podróży z centrum do centrum znacznie się wydłuża. Samochodem trasę Kraków – Gdańsk pokonuje się w czasie ok. 6:20. I to tylko wtedy, gdy nie ma korków. Do tego trzeba jeszcze doliczyć czas na posiłek czy toaletę. W podróży koleją te aspekty nie wpływają na długość jazdy, a sam pociąg jedzie tylko 5:20! Ponadto czas w pociągu można wykorzystać na pracę czy czytanie książki. Kierowca samochodu nie ma takiej możliwości. Warto sprawdzać, zastanawiać się i podejmować świadome decyzje, biorąc pod uwagę zarówno swoje potrzeby, jak i środowiska.

Projekt „Bezpiecznie Koleją – Wybierz Kolej – Europejski Rok Kolei” to program działań promocyjno-informacyjnych o zasięgu ogólnokrajowym w ramach Europejskiego Roku Kolei uwzględniający w swoim przekazie podkreślenie roli kolei jako bezpiecznego, dostępnego i ekologicznego środka transportu. Kampania realizowana jest przez Urząd Transportu Kolejowego i współfinansowana ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Transport Poznajcie laureatki tytułu „Kobieta w Logistyce 2024” Biuro prasowe
2024-07-03 | 15:00

Poznajcie laureatki tytułu „Kobieta w Logistyce 2024”

Wyróżnienie „Kobieta roku w Logistyce” przyznawane jest od 13 lat przez Forum Kobiet w Logistyce, które skupia społeczność menedżerek pracujących
Transport Nowa Country Manager na czele polskiego oddziału Hillebrand Gori
2024-07-01 | 15:00

Nowa Country Manager na czele polskiego oddziału Hillebrand Gori

Hillebrand Gori, globalny operator logistyczny dla branży beverage, powołał nowego Country Managera oddziału w Polsce. Z początkiem maja stanowisko to objęła Olga Kołakowska. Olga
Transport Trenerzy Akademii Kierowców Girteki o szkoleniach z jazdy BEV
2024-07-01 | 15:00

Trenerzy Akademii Kierowców Girteki o szkoleniach z jazdy BEV

Girteka, największy przewoźnik drogowy w Europie, promuje inicjatywy na rzecz dekarbonizacji i zrównoważonego transportu drogowego, w oparciu o elektryczne samochody  ciężarowe

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Samorządy walczą o ustawę metropolitalną. Powstanie metropolii oznacza dodatkowe środki m.in. na walkę z wykluczeniem transportowym

O uzyskanie statusu metropolii od lat walczą m.in. Trójmiasto, Łódź czy Warszawa. Teraz miasta łączą siły i dyskutują o jednym wspólnym projekcie ustawy metropolitalnej. Choć każdy ośrodek ma inną specyfikę, wszystkie liczą, że odpowiednie przepisy na temat współpracy największych miast z okolicznymi gminami przyniosą wiele korzyści. Jednym z kluczowych obszarów, który może na tym zyskać, jest transport publiczny. Powstanie metropolii oznaczałoby dodatkowe środki na walkę z wykluczeniem komunikacyjnym w małych miejscowościach.

Handel

Europejskie sklepy internetowe skarżą się na nieuczciwą konkurencję z Chin. Apelują o lepszy nadzór nad rynkiem

Chińskie platformy marketplace podbijają europejski rynek e-commerce, a liczba ich klientów w Europie szybko rośnie – w 2023 roku w państwach UE oraz w Wielkiej Brytanii udział konsumentów, którzy dokonali zakupów w handlu elektronicznym od chińskich sprzedawców, wynosił 40 proc. lub więcej. Działalność chińskich sprzedawców wywołuje jednak szereg zarzutów, dotyczących m.in. sposobu i zakresu zbierania danych osobowych oraz ich późniejszego wykorzystywania, bezpieczeństwa produktów sprzedawanych europejskim konsumentom, sposobu ich reklamowania oraz nieuczciwych metod konkurencji, które szkodzą firmom działającym na terenie Unii. Te podkreślają, że nie boją się konkurencji z Azji, ale apelują do regulatorów o lepszą egzekucję przepisów, które powinny obowiązywać wszystkich graczy na rynku.

Problemy społeczne

Ukraińcy mają podobne problemy związane z ochroną zdrowia, co Polacy. Problemem jest długi czas oczekiwania na wizytę i wysokie koszty leków

Długi czas oczekiwania, wysokie koszty leczenia i zakupu leków – to największe bariery w dostępie do opieki zdrowotnej, z jakimi mierzą się uchodźcy z Ukrainy w Polsce – wynika z raportu GUS i WHO. – Problemy stają się coraz bardziej podobne do tych charakterystycznych dla całego systemu ochrony zdrowia. Mniej mają charakter nagły, który był charakterystyczny dla okresu tuż po wybuchu wojny – wskazuje dr Dominik Rozkrut, prezes Głównego Urzędu Statystycznego. Większość przypadków, z powodu których Ukraińcy potrzebują pomocy lekarza, to ostre schorzenia. Co czwarty leczy się z powodu choroby przewlekłej. Wyzwaniem pozostają szczepienia ukraińskich dzieci: wskaźnik wyszczepienia rośnie, ale jest poniżej poziomu wśród polskich dzieci.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.