Komunikaty PR

Kolej odzyskała pozycję lidera w przewozach pasażerskich

2022-11-23  |  06:00
Biuro prasowe

Polscy podróżni coraz chętniej przesiadają się do pociągów. Jak podkreślają analitycy EMIS, trend ten może utrzymać się długofalowo. Wśród przyczyn podaje się z jednej strony rozwój oraz systematyczną modernizację infrastruktury i taboru kolejowego, a z drugiej – rosnące ceny paliwa oraz koszty utrzymania samochodu. Nie bez znaczenia jest też polityka UE w zakresie przeciwdziałania zmianom klimatu, której celem jest promowanie ekologicznych środków transportu, zwłaszcza kolei.

23 listopada 2022 – W 2019 roku, po prawie 20 latach dominacji transportu drogowego, wiodącą pozycję w przewozach pasażerskich odzyskała kolej. Do takiego wniosku doszli analitycy EMIS (ISI Emerging Markets Group) w opublikowanym niedawno raporcie „Poland Transportation Sector Report 2022-2023” podsumowującym obszar transportu w Polsce. Analitycy EMIS zwracają w nim uwagę na statystyki dotyczące kolei, w tym te dotyczące strat w liczbie podróżnych wskutek ograniczeń związanych z pandemią COVID-19. Jak się okazało, były one niższe niż w przypadku innych podsektorów.

W 2020 roku, gdy w Polsce zaczęto nakładać pierwsze pandemiczne obostrzenia, liczba pasażerów decydujących się na przejazd koleją spadła do 209,4 mln (o 37,7 proc. mniej w porównaniu do 2019 r., w którym było 335,9 mln). Odbudowa wysokiego wyniku będzie trwała jeszcze wiele lat, szczególnie że wzrost zachodzi wolniej, niż by tego oczekiwano, ale w 2021 r. pociągami przewieziono już 241,5 mln osób. Na tle danych kolejowych dużo słabiej wypada transport drogowy. Już w 2019 r. liczba pasażerów autobusów oraz taksówek (i tym podobnych usług) była o 2,56 proc. mniejsza (327,5 mln) niż kolei. Następne lata tylko potwierdziły ten trend. W 2020 r. było to o 23,7 proc., a w 2021 r. aż o 31,58 proc. podróżnych mniej.

Unijne wsparcie

Analitycy EMIS zwracają uwagę, że transport szynowy jest przez Unię Europejską wspierany póki co na poziomie planów i strategii. Pakiety klimatyczne takie jak „Fit for 55” czy Europejski Zielony Ład promują kolej jako czystszą alternatywę wobec nieobojętnych dla klimatu samochodów i samolotów. Ponadto warto też wspomnieć o inicjatywach takich jak Transeuropejska sieć transportowa (TEN-T) i kolejowe korytarze towarowe (RFC), które przyczynią się do przyspieszenia modernizacji i rozbudowy sieci torowisk.

– W przeliczeniu na pasażera kolej jest zdecydowanie najmniej emisyjnym środkiem transportu. Nie powinno zatem dziwić, że propozycje rozwoju sieci połączeń są istotnym elementem kluczowych unijnych polityk i strategii. Warto zwrócić uwagę, że dotychczasowe efekty tych proponowanych polityk są raczej słabe. Najwyraźniej widać to w odniesieniu do połączeń międzynarodowych, które potencjalnie mogłyby stać się atrakcyjną alternatywą dla pociągów. Obecnie podróżowanie po Unii Europejskiej jest drogie i problematyczne. Najlepszą tego ilustracją jest fakt, że podróż pociągiem z Madrytu do Lizbony trwa osiem godzin i wymaga dwóch przesiadek – komentuje Andrzej Żurawski, autor raportu, ekonomista EMIS (ISI Emerging Markets Group).

Przeszkody na torach

Gęstość sieci kolejowej w Polsce w 2021 r. wyniosła 6,2 km na 100 km2. To nieco powyżej średniej europejskiej, jednak wciąż prawie dwa razy mniej niż lider regionu Europy Środkowo-Wschodniej, czyli Czechy (12,1 km w 2019 r.). W Polsce najbardziej poszkodowany pod względem dostępu do infrastruktury kolejowej pozostaje przede wszystkim wschód naszego kraju. Co prawda przez ostatnie 30 lat różnica w gęstości kolei we wschodniej i zachodniej Polsce nieco się zmniejszyła, jednak nie przyczyniło się do tego powstanie nowych torów – wręcz przeciwnie. Jak wskazują eksperci EMIS, w trakcie ostatnich 3 dekad zlikwidowano nawet jedną czwartą linii kolejowych, głównie na zachodzie i północy Polski.

Innym dużym wyzwaniem, które wpływa na postrzeganie kolei w Polsce, są opóźnienia pociągów powstałe w wyniku niedotrzymywania ustalonego przez przewoźnika czasu podróży. Patrząc na dane, punktualność przewozów pasażerskich w 2021 r. wyniosła 90,1 proc., spadając z 94,6 proc. rok wcześniej. Jak wynika z raportu EMIS, szczególnie problematyczny pod tym względem był czerwiec br., gdy tylko 61,4 proc. pociągów przybyło na czas zgodnie z rozkładem.

Perspektywy dla pociągów

Transport szynowy jest coraz częściej postrzegany przez podróżnych jako atrakcyjna alternatywa wobec przede wszystkim samochodów. Cieszą perspektywy rozwoju kolei, które powstają w ministerialnych gabinetach, a czego efektem jest np. koncepcja Centralnego Portu Komunikacyjnego w Baranowie między Warszawą a Łodzią. Flagowe lotnisko narodowe ma docelowo zostać wzmocnione o tzw. szprychy, czyli sieć szybkich linii kolejowych umożliwiających połączenie z najważniejszymi węzłami w kraju.

Przyszłość systemu kolejowego w Polsce wydaje się optymistyczna. Po latach ustanawiania priorytetów dla transportu drogowego (nacisk na sieć autostrad i dróg ekspresowych) i zaniedbywania kolejowego, w szczególności na trasach lokalnych, widać zmianę w percepcji oraz myśleniu. Należy jednak pamiętać, że modernizacja taboru to nie wszystko – liczy się przede wszystkim, co zresztą podkreślają analitycy EMIS, mądra polityka transportowa całego państwa.

 

Źródło: EMIS Insights „Poland Transportation Sector Report 2022-2023” – zachęcamy do pobrania darmowej wersji raportu w zakładce Więcej informacji

 

O ISI Emerging Markets Polska: 

ISI Emerging Markets Polska Sp. z o.o. należy do grupy ISI Emerging Markets Group – wiodącego dostawcy informacji (danych, analiz, badań, raportów) makroekonomicznych, spółkowych i branżowych na temat rynków wschodzących i rozwiniętych. Firma posiada 20 biur na całym świecie oraz profesjonalny zespół konsultantów, analityków, programistów, inżynierów, specjalistów od danych i treści (ponad 500 osób zatrudnionych). ISI Emerging Markets Group składa się z trzech marek: EMIS (wrażliwe i trudno dostępne dane o firmach, branżach i krajach rynków wschodzących), CEIC (kompleksowe i dokładne dane makroekonomiczne dotyczące ponad 200 gospodarek rynków wschodzących i rozwiniętych, analizy i badania ekonomiczne oraz inwestycyjne dla ekonomistów, analityków, inwestorów, korporacji i uniwersytetów) oraz REDD (istotne informacje o katalizatorach transakcyjnych z rynków wschodzących).

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Transport Gotowi na różne scenariusze - ID Logistics o branży fashion Biuro prasowe
2024-04-24 | 16:00

Gotowi na różne scenariusze - ID Logistics o branży fashion

Branża fashion uznawana jest za jedną z tych najbardziej wymagających branż, z dynamiką wyznaczaną przez trendy, sezonowe i kompleksowe wymiany kolekcji, tak jak obecnie z zimowej na
Transport PostNL i Spring wprowadzają cztery miliony litrów biopaliwa (HVO100)
2024-04-24 | 13:12

PostNL i Spring wprowadzają cztery miliony litrów biopaliwa (HVO100)

Od tego tygodnia holenderskie przedsiębiorstwo pocztowe PostNL i Spring, jego międzynarodowa spółka zależna, wprowadzą do europejskiej sieci transportu drogowego około czterech
Transport Gruba Logistics z Gdyni: Wspierając Dzień Ziemi poprzez Ekologiczny Transport
2024-04-22 | 14:00

Gruba Logistics z Gdyni: Wspierając Dzień Ziemi poprzez Ekologiczny Transport

Dzień Ziemi, obchodzony corocznie 22 kwietnia, jest czasem refleksji nad naszym wpływem na środowisko naturalne oraz okazją do podjęcia działań na rzecz jego ochrony. W tym kontekście,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.