Modernizacja stacji Warszawa Zachodnia – Sika zabezpiecza i uszczelnia
Przebudowa stacji Warszawa Zachodnia to jedno z największych przedsięwzięć budowlanych, z jakimi w 2021 r. stolica będzie musiała się zmierzyć. Hydroizolacja, a także wzmocnienie konstrukcji i ochrona jej przed korozją – to zadania, jakie powierzono produktom marki Sika, która przez 30 lat obecności na polskim rynku zaskarbiła sobie zaufanie specjalistów branży budowlanej.
Stawką jest usprawnienie komunikacji na stacji obsługującej najwięcej pociągów w Warszawie. W ramach projektu wybudowane zostaną przede wszystkim nowe perony oraz kładka łącząca dwie dzielnice – Wolę i Ochotę z peronami dworca. Modernizacji ulegnie także przejście podziemne, które ma zostać poszerzone. Generalnym wykonawcą robót budowlanych jest Budimex. Rozwiązania służące wzmocnieniu obiektu, zabezpieczeniu przez korozją i hydroizolację zapewniają produkty marki Sika – jednego ze światowych liderów na rynku chemii budowlanej, który dostarcza swoje rozwiązania na najbardziej wymagające przedsięwzięcia budowlane na świecie.
Zaprawy i taśmy dla bezpieczeństwa
Do antykorozyjnego zabezpieczenia zbrojenia i wykonania warstwy szczepnej wykorzystano przy tym kontrakcie jednoskładnikową zaprawę PCC na bazie cementu – Sika MonoTop-910N. Została ona zaaplikowana na beton, który wcześniej został wyczyszczony przez piaskowanie i mycie pod ciśnieniem. – Naszym celem jest zabezpieczenie podłoża przed korozją spowodowaną warunkami atmosferycznymi i środowiskiem miejskim. Po położeniu pierwszej warstwy wykonujemy jeszcze naprawę istniejącej konstrukcji żelbetowej zaprawą Sika MonoTop-412 NFG, w zależności od potrzeb warstwą o grubości od 6 do 50 mm. To produkt modyfikowany polimerami, z dodatkiem inhibitorów korozji, stosowany w celu wyrównania podłoża i zwiększenia trwałości napraw, a przy tym bardzo urabialny i łatwy w aplikacji. Zabezpieczone tymi dwoma produktami podłoże spełnia najwyższe standardy ochrony przed korozją i jest gotowe do dalszych prac. Szacujemy, że przy tym kontrakcie wykorzystamy od 50 do 80 ton zapraw, w zależności od ilości ubytków – mówi Piotr Ziętek, ekspert Sika Poland.
Następnym krokiem jest aplikacja taśm z włókien węglowych Sika CarboDur S, które spełniają funkcję zewnętrznego zbrojenia, wzmacniającego konstrukcję. Do ich przyklejenia stosuje się klej Sikadur-30.
– Taśmy Sika CarboDur S to produkt niemal stworzony do wykorzystania przy tym projekcie kolejowym. Dzięki nim konstrukcja staje się bardziej stabilna w obliczu ewentualnych drgań oraz zwiększa się jej nośność i wytrzymałość zmęczeniowa. Wszystko to jest gwarantem większego bezpieczeństwa przyszłych użytkowników stacji. Na sam wiadukt w ciągu komunikacyjnym Rondo Zesłańców Syberyjskich – Aleja Prymasa Tysiąclecia przewidzieliśmy ponad 35 km taśm – tłumaczy Piotr Ziętek.
Hydroizolacja na najwyższym poziomie
Płyta fundamentowa przejścia wymaga wykonania powłoki chroniącej przed niepożądanym wnikaniem i działaniem wody. To przedsięwzięcie jest jednym z największych projektów hydroizolacyjnych w Polsce w 2021 roku. Trudne warunki gruntowo – wodne w tym obszarze obligują specjalistów do zastosowania materiałów najwyższej jakości. Co więcej, tempo prac wymaga użycia rozwiązań dających się stosunkowo szybko, łatwo, ale jednocześnie dokładnie aplikować. Ze względu na te warunki zdecydowano się na zastosowanie przeciwwodnego systemu membranowego SikaProof A+ 12. Łączna powierzchnia izolacji tym produktem to ok. 30 tys. m2.
– To membrana nowej generacji, trwale zespalająca się z betonem i zapewniająca pełną szczelność obiektu. Połączenie z betonem jest unikalne, bo podwójne – mechaniczne i klejowe. Poza tym membrana SikaProof A+ 12 jest bardzo elastyczna, nawet w niskich temperaturach i charakteryzuje się bardzo dużym wydłużeniem – około 1100 proc. Ta cecha przekłada się na wysoką zdolność mostkowania rys, nawet pod działaniem wody pod dużym ciśnieniem – mówi Wojciech Szymula, ekspert Sika Poland.
DSV – Global Transport and Logistics wyróżnione w najnowszym raporcie Forum Odpo
Ciężarówki bezemisyjne rozwożą produkty PepsiCo w Warszawie
Jak obronić się przed mandatem za tachograf za granicą?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób
Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.
Transport
Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie
Ponad 85 mld euro w ciągu ostatnich 20 lat zainwestował w Polsce Europejski Bank Inwestycyjny. Środki te przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury: dróg czy kolei. Obecnie najwyższy priorytet mają energetyka oraz bezpieczeństwo. Kolejnym etapem powinna być cyfryzacja oraz inwestycje w nowoczesne technologie i podniesienie innowacyjności. Cel to zwiększenie liczby patentów i licencji powstających w Polsce, a w konsekwencji – wzrost konkurencyjności naszego kraju.
Transport
Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku
Jednym z najpoważniejszych problemów firm transportowych jest dziś udział ogromnej liczby pośredników na unijnym rynku. – W sprytny sposób podkupują zlecenia, przetrzymując je do ostatniej chwili, kiedy mogą je dobrze, za niską cenę sprzedać. W efekcie przewoźnik wykonuje fracht o wartości niepokrywającej kosztów takiego transportu – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak ocenia, polska branża transportowa jest w tej chwili w kryzysie, wywołanym przez cały szereg nakładających się na siebie czynników, w tym także m.in. spowolnienie w europejskiej gospodarce i wyzwania związane z redukcją emisji. Zakłócenia powodowane ostatnimi protestami i blokowaniem polsko-ukraińskiej granicy tylko te problemy potęgują.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.