Na co zwracać uwagę planując import towarów
BGT Sp. z o.o.
ul. Elektryczna1
15-080 Białystok
marketing2|bgtgroup.pl| |marketing2|bgtgroup.pl
+48 885 555 721
www.bgtgroup.pl
1. Na co zwracać szczególną uwagę przy planowaniu łańcucha dostaw z Azji?
Emilia Rogalska Dyrektor ds przewozów samochodowych i multimodalnych BGT Sp z o.o.: Przede wszystkim na wiarygodność producenta oraz na warunki incoterms przez niego proponowane. Podstawową weryfikację można przeprowadzić samodzielnie - poprosić go o business licence, na którym powinien widnieć QR kod, po zeskanowaniu którego zostaniemy przeniesieni na rządową stronę z informacjami o danym przedsiębiorstwie. Bedą tam takie informacje jak data założenia, adres rejestrowy, ilość pracowników, kapitał itp. To jednak nie daje nam gwarancji rzetelności nadawcy - by mieć 100% pewność należy skorzystać z firmy przeprowadzającej audyty przedsiębiorstw i inspekcje produkcji.
Zaleca się by unikać współpracy z nadawcami na warunkach CIF (Incoterms 2020 - międzynarodowe warunki sprzedaży) - niesie to ryzyko konieczności poniesienia wysokich kosztów portowych w porcie wejścia. Najbezpieczniej jest umówić się z nadawcą na incoterms EXW/FCA/FOB i skorzystać z usług polskiej spedycji - wtedy importer może liczyć na transparentność kosztów.
Towary importowane z krajów trzecich muszą spełniać normy europejskie, by móc je dopuścić do obrotu. Należy więc zweryfikować obowiązujące wymogi i sprawdzić, czy towar importowany na pewno je spełnia.
Warto też poświęcić uwagę kwestii czasu realizacji importu i odpowiednio dobrać drogę transportu: morską, kolejową lub lotniczą. Należy przyjąć margines błędu w szacowaniu czasu dostawy, gdyż transport taki obarczony jest ryzykiem opóźnień - zarówno ze względu na force majeure (siła wyższa), jak i bardziej "przyziemne" powody - jak rewizja wyznaczona przez urząd celny.
2. Czy sytuacja geopolityczna na świecie ma znaczący wpływ na przepływ/transport towarów lub usług do Polski i europy?
Emilia Rogalska BGT Sp. z o.o.: Początkowo, wojna spowodowała dużą panikę, również wśród importerów. Z informacji przekazywanych nam przez klientów wiemy, że wiele przewoźników i spedycji wycofało się z realizacji transportu kolejowego z obawy przed ewentualnymi działaniami wojennymi i ich skutkami. Wielu klientów również, profilaktycznie, wybierało drogę morską zamiast kolejowej Jednak teraz, po roku, możemy powiedzieć, że dotychczas wojna nie powodowała bezpośrednich problemów w transporcie z Azji, towary w drodze kolejowej dojeżdżały bez większych opóźnień i bez uszczerbku. Droga morska i lotnicza pozostała niemal nietknięta skutkami wojny.
W czasie pandemii jednak odczuliśmy znacznie różnicę. Opóźnienia i diametralny wzrost cen utrzymywał się przez kilkanaście miesięcy.
3. W ostatnim czasie ceny frachtu znacząco spadły w porównaniu z tymi w czasie pandemii. Jakie były tego przyczyny i czy Pani zdaniem sytuacja ze spadkiem cen się utrzyma czy one będą rosły?
Emilia Rogalska BGT Sp. z o.o.: Tak, ceny frachtu spadły do poziomu bliskiego temu sprzed pandemii. Jeśli spadek będzie się utrzymywał, to raczej nieznaczny, spodziewamy się raczej utrzymania aktualnego poziomu cen.

Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Tylko 35 proc. Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ możliwe do osiągnięcia przed 2030 r. Potrzebna ściślejsza współpraca międzynarodowa
Jak wynika z raportu ONZ, choć w ciągu ostatniej dekady dzięki dążeniu do realizacji przyjętych celów udało się poprawić życie milionów ludzi na całym świecie, to jednak tempo zmian pozostaje zbyt wolne, by dało się je osiągnąć do 2030 roku. Postęp hamują przede wszystkim eskalacja konfliktów, zmiana klimatu, rosnące nierówności i niewystarczające finansowanie. Jak wynika ze sprawozdania Parlamentu Europejskiego, problemem jest także brak ścisłej współpracy międzynarodowej i sceptyczne podejście niektórych państw ONZ.
Przemysł spożywczy
UNICEF: Wszystkie dzieci poniżej piątego roku życia w Gazie cierpią z powodu niedożywienia. Sytuacja jest katastrofalna

Ataki Izraela na Strefę Gazy i jej izolacja doprowadziły do całkowitego załamania podstawowych usług i ograniczenia możliwości dostaw i dystrybucji pomocy humanitarnej – wskazuje UNICEF. W efekcie setki tysięcy Palestyńczyków są w sytuacji ciągłego zagrożenia życia i cierpią z powodu niedożywienia i głodu. Ta klęska dotyczy praktycznie wszystkich dzieci poniżej piątego roku życia. Konflikty są jednym z głównych przyczyn braku bezpieczeństwa żywnościowego, głodu i niedożywienia na świecie. Szczególnie dotyczy to Afryki i Azji Zachodniej.
Prawo
Branża ciepłownictwa czeka na unijną i krajową strategię transformacji. Liczy na większe fundusze i korzystne regulacje

Komisja Europejska zapowiedziała rozpoczęcie w I kwartale 2026 roku prac nad strategią dla ciepłownictwa i chłodnictwa. Nad tym strategicznym dokumentem w zakresie ciepłownictwa pracuje także polski rząd. Branża podkreśla, że obie te strategie będą miały kluczowe znaczenie dla trwającej transformacji w ciepłownictwie, czyli przyszłości ogromnych inwestycji, które czekają sektor do 2050 roku. Jednocześnie apeluje o większe wsparcie tego procesu ze środków publicznych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.