Narzędzia i usługi cyfrowe: skok w przyszłość logistyki
Rewolucja cyfrowa podbija świat w ekspresowym tempie, a logistyka nie jest tu wyjątkiem. Branża dynamicznie się zmienia, wdrażając nowoczesne narzędzia oraz zdigitalizowane usługi, dzięki którym może być jeszcze bardziej wydajna, niezawodna i wspierać swoich klientów. Na każdym etapie cyfryzacja ma kluczowe znaczenie dla zwiększania efektywności operacyjnej, minimalizacji ryzyka, redukcji błędów i oszczędności cennego czasu.
Liderem w tej cyfrowej transformacji jest Girteka, wiodący europejski przewoźnik drogowy, z flotą ponad 9 200 własnych ciężarówek i 9 800 naczep. Firma przechodzi znaczącą metamorfozę, integrując zaawansowane narzędzia sztucznej inteligencji i zewnętrzne usługi wykorzystywane do realizacji takich zadań jak naprawa, parkowanie czy mycie samochodów ciężarowych. Przykładem takich działań może być współpraca z TRAVIS Road Services, innowacyjną platformą cyfrową, która zapewnia zoptymalizowane rozwiązania usprawniające operacje logistyczne.
Girteka, wprowadzając nawet niewielkie zmiany w codziennych operacjach i planowaniu, kieruje się przyjaznym dla środowiska i zrównoważonym ekonomicznie podejściem. Istotnym elementem jest szersze wykorzystanie algorytmów planowania sterowanych przez sztuczną inteligencję, co prowadzi do tworzenia potężnych narzędzi optymalizujących trasy i minimalizujących całkowitą liczbę tzw. pustych przebiegów.
Narzędzia te optymalizują nie tylko standardowe trasy. Dzięki ich wykorzystaniu, znaczna część ukrytych kilometrów przejechanych przez kierowców ciężarówek - w celu zabezpieczenia miejsc parkingowych, czyszczenia ciężarówek lub konserwacji i naprawy pojazdów – także może być zaplanowana z wyprzedzeniem i zintegrowana z regularnym harmonogramem.
Jak wynika z badań przeprowadzonych przez UE, kierowca ciężarówki w Niemczech regularnie spędza od 1 do 2 godzin na poszukiwanie odpowiedniego miejsca parkingowego, sprawdzając w tym czasie do 8 różnych lokalizacji. To nie tylko znacząca niedogodność, ale stanowi też potencjalne ryzyko, zarówno dla kierowców jak i ładunku. Dzięki cyfrowemu rozwiązaniu, takiemu jak TRAVIS, możliwe jest zredukowanie ukrytych kilometrów, co prowadzi do obniżenia kosztów. Dzięki prowadzeniu działalności w bardziej zrównoważony sposób, pozwala też spełnić obietnice dane klientom.
Korzyści wynikające z zastosowania rozwiązań cyfrowych obejmują nie tylko skrócenie czasu potrzebnego na wykonanie zadań, ale także minimalizację błędów. Digitalizacja zwiększa niezawodność i oferuje elastyczność, co pozwala na większe skupienie się na poszczególnych aspektach obsługi i indywidualnych sytuacjach. Eliminując czas poświęcany na rutynowe zadania, firmy mogą skoncentrować się na rozwoju innowacyjnych usług dla klientów, rozwijając się i całą branżę.
Zdigitalizowany system transportowy zapewnia liczne korzyści klientom. Dzięki szybszej dostawie towarów i mniejszemu prawdopodobieństwu wystąpienia błędów, narzędzia cyfrowe poprawiają doświadczenie klienta, sprawiając, że operacje logistyczne są bardziej wydajne i niezawodne. Dodatkowo, firmy logistyczne zyskują większą elastyczność i czas, co pozwala im skupić się na indywidualnych aspektach obsługi klienta.
- Wykorzystanie potęgi narzędzi cyfrowych w logistyce na dużą skalę oznacza krok w kierunku rozwoju i transformacji całej branży. Nasza flota licząca 9 200 ciężarówek generuje ogromne ilości danych, co stanowi doskonałą okazję do opracowania pionierskich, skoncentrowanych na kliencie rozwiązań. Pozwala nam to prowadzić zmianę, nie tylko dostarczając towary, ale przekraczając pod każdym względem oczekiwania klientów. Ponadto, analiza tych danych ujawnia znaczące możliwości dekarbonizacji, co świadczy o zaangażowaniu zarówno wobec klientów, jak i środowiska. Taka transparentność umożliwia opracowanie konkretnych strategii minimalizujących wpływ na środowisko. Dzięki rozwiązaniom opartym na danych, od predykcyjnego utrzymania ruchu po optymalizację tras, firmy nie tylko dostosowują się do ery cyfrowej, ale ją kształtują, tworząc sektor logistyki bardziej efektywnym, zrównoważonym i skoncentrowanym na kliencie - podsumował Dainius Augutis, Szef Działu Wsparcia Funkcji Transportowych Grupy Girteka.
TRAVIS Road Services i podobne platformy podejmują kroki w kierunku zrównoważonej przyszłości, umożliwiając firmom, takim jak Girteka, integrację rezerwacji i planowania usług drogowych z ich planowaniem operacyjnym. Platforma ta dostarcza również cennych informacji na temat wydajności floty, które mogą być wykorzystane do ulepszenia tras, zwiększenia efektywności planowania i zmniejszenia śladu węglowego floty.
W niedalekiej przyszłości cyfrowe platformy, takie jak TRAVIS, umożliwią rezerwację miejsc na stacjach ładowania a samochodom autonomicznym samodzielne planowanie i rezerwacje usług parkingowych, czyszczenia, ładowania i napraw. Integracja narzędzi cyfrowych jest kluczowa dla efektywnego funkcjonowania flot elektrycznych i stanowi kolejny krok w kierunku cyfryzacji sektora logistyki.
Podsumowując, wykorzystanie narzędzi i usług cyfrowych pozwala na szybszy i bardziej inteligentny sposób pracy w sektorze logistyki. Korzyści, jakie daje wzrost efektywności, minimalizacja błędów i większa niezawodność, są ogromne, zarówno dla małych, jak i dużych graczy. Cyfryzacja logistyki to nie tylko krok w przyszłość. To skok w kierunku bardziej zrównoważonej branży, skoncentrowanej na klientach.
Polska produkcja rowerów wodorowych coraz bliżej - Groclin ogłasza plany
Zielone korytarze dla zrównoważonego transportu towarów w Europie
Zmiany w systemie SENT: kontrole ładunków obejmą zagranicznych przewoźników
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.