Narzędzia i usługi cyfrowe: skok w przyszłość logistyki
Rewolucja cyfrowa podbija świat w ekspresowym tempie, a logistyka nie jest tu wyjątkiem. Branża dynamicznie się zmienia, wdrażając nowoczesne narzędzia oraz zdigitalizowane usługi, dzięki którym może być jeszcze bardziej wydajna, niezawodna i wspierać swoich klientów. Na każdym etapie cyfryzacja ma kluczowe znaczenie dla zwiększania efektywności operacyjnej, minimalizacji ryzyka, redukcji błędów i oszczędności cennego czasu.
Liderem w tej cyfrowej transformacji jest Girteka, wiodący europejski przewoźnik drogowy, z flotą ponad 9 200 własnych ciężarówek i 9 800 naczep. Firma przechodzi znaczącą metamorfozę, integrując zaawansowane narzędzia sztucznej inteligencji i zewnętrzne usługi wykorzystywane do realizacji takich zadań jak naprawa, parkowanie czy mycie samochodów ciężarowych. Przykładem takich działań może być współpraca z TRAVIS Road Services, innowacyjną platformą cyfrową, która zapewnia zoptymalizowane rozwiązania usprawniające operacje logistyczne.
Girteka, wprowadzając nawet niewielkie zmiany w codziennych operacjach i planowaniu, kieruje się przyjaznym dla środowiska i zrównoważonym ekonomicznie podejściem. Istotnym elementem jest szersze wykorzystanie algorytmów planowania sterowanych przez sztuczną inteligencję, co prowadzi do tworzenia potężnych narzędzi optymalizujących trasy i minimalizujących całkowitą liczbę tzw. pustych przebiegów.
Narzędzia te optymalizują nie tylko standardowe trasy. Dzięki ich wykorzystaniu, znaczna część ukrytych kilometrów przejechanych przez kierowców ciężarówek - w celu zabezpieczenia miejsc parkingowych, czyszczenia ciężarówek lub konserwacji i naprawy pojazdów – także może być zaplanowana z wyprzedzeniem i zintegrowana z regularnym harmonogramem.
Jak wynika z badań przeprowadzonych przez UE, kierowca ciężarówki w Niemczech regularnie spędza od 1 do 2 godzin na poszukiwanie odpowiedniego miejsca parkingowego, sprawdzając w tym czasie do 8 różnych lokalizacji. To nie tylko znacząca niedogodność, ale stanowi też potencjalne ryzyko, zarówno dla kierowców jak i ładunku. Dzięki cyfrowemu rozwiązaniu, takiemu jak TRAVIS, możliwe jest zredukowanie ukrytych kilometrów, co prowadzi do obniżenia kosztów. Dzięki prowadzeniu działalności w bardziej zrównoważony sposób, pozwala też spełnić obietnice dane klientom.
Korzyści wynikające z zastosowania rozwiązań cyfrowych obejmują nie tylko skrócenie czasu potrzebnego na wykonanie zadań, ale także minimalizację błędów. Digitalizacja zwiększa niezawodność i oferuje elastyczność, co pozwala na większe skupienie się na poszczególnych aspektach obsługi i indywidualnych sytuacjach. Eliminując czas poświęcany na rutynowe zadania, firmy mogą skoncentrować się na rozwoju innowacyjnych usług dla klientów, rozwijając się i całą branżę.
Zdigitalizowany system transportowy zapewnia liczne korzyści klientom. Dzięki szybszej dostawie towarów i mniejszemu prawdopodobieństwu wystąpienia błędów, narzędzia cyfrowe poprawiają doświadczenie klienta, sprawiając, że operacje logistyczne są bardziej wydajne i niezawodne. Dodatkowo, firmy logistyczne zyskują większą elastyczność i czas, co pozwala im skupić się na indywidualnych aspektach obsługi klienta.
- Wykorzystanie potęgi narzędzi cyfrowych w logistyce na dużą skalę oznacza krok w kierunku rozwoju i transformacji całej branży. Nasza flota licząca 9 200 ciężarówek generuje ogromne ilości danych, co stanowi doskonałą okazję do opracowania pionierskich, skoncentrowanych na kliencie rozwiązań. Pozwala nam to prowadzić zmianę, nie tylko dostarczając towary, ale przekraczając pod każdym względem oczekiwania klientów. Ponadto, analiza tych danych ujawnia znaczące możliwości dekarbonizacji, co świadczy o zaangażowaniu zarówno wobec klientów, jak i środowiska. Taka transparentność umożliwia opracowanie konkretnych strategii minimalizujących wpływ na środowisko. Dzięki rozwiązaniom opartym na danych, od predykcyjnego utrzymania ruchu po optymalizację tras, firmy nie tylko dostosowują się do ery cyfrowej, ale ją kształtują, tworząc sektor logistyki bardziej efektywnym, zrównoważonym i skoncentrowanym na kliencie - podsumował Dainius Augutis, Szef Działu Wsparcia Funkcji Transportowych Grupy Girteka.
TRAVIS Road Services i podobne platformy podejmują kroki w kierunku zrównoważonej przyszłości, umożliwiając firmom, takim jak Girteka, integrację rezerwacji i planowania usług drogowych z ich planowaniem operacyjnym. Platforma ta dostarcza również cennych informacji na temat wydajności floty, które mogą być wykorzystane do ulepszenia tras, zwiększenia efektywności planowania i zmniejszenia śladu węglowego floty.
W niedalekiej przyszłości cyfrowe platformy, takie jak TRAVIS, umożliwią rezerwację miejsc na stacjach ładowania a samochodom autonomicznym samodzielne planowanie i rezerwacje usług parkingowych, czyszczenia, ładowania i napraw. Integracja narzędzi cyfrowych jest kluczowa dla efektywnego funkcjonowania flot elektrycznych i stanowi kolejny krok w kierunku cyfryzacji sektora logistyki.
Podsumowując, wykorzystanie narzędzi i usług cyfrowych pozwala na szybszy i bardziej inteligentny sposób pracy w sektorze logistyki. Korzyści, jakie daje wzrost efektywności, minimalizacja błędów i większa niezawodność, są ogromne, zarówno dla małych, jak i dużych graczy. Cyfryzacja logistyki to nie tylko krok w przyszłość. To skok w kierunku bardziej zrównoważonej branży, skoncentrowanej na klientach.
EcoVadis nagradza Targor-Truck za zaangażowanie w zrównoważone łańcuchy dostaw
CEVA Logistics organizuje globalny program szkoleń dla 25 tys. pracowników
DSV – Global Transport and Logistics w gronie liderów transformacji
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
Wysokie koszty zatrudnienia to w tej chwili jedno z poważniejszych wyzwań utrudniających działalność i hamujących rozwój polskich przedsiębiorstw. – Skuteczną odpowiedzią może być ulga badawczo-rozwojowa – wskazuje Piotr Frankowski, dyrektor zarządzający Ayming Polska. Ten instrument umożliwia odliczenie nawet 200 proc. kosztów osobowych, czyli m.in. wynagrodzeń, od podstawy opodatkowania. Ulgę B-+R zna 90 proc. rodzimych przedsiębiorstw, ale korzysta z niej mniej niż 1/4 uprawnionych. Firma, wspólnie z Konfederacją Lewiatan, przedstawiła rządowi szereg rekomendacji działań, które mogłyby te statystyki poprawić.
Farmacja
Diagnostyka obrazowa w Polsce nie odbiega jakością od Europy Zachodniej. Rośnie dostępność badań i świadomość pacjentów
Na podstawie wyników diagnostyki obrazowej, czyli m.in. tomografii komputerowej, USG, RTG czy rezonansu magnetycznego, podejmowanych jest nawet 80 proc. decyzji klinicznych. – Diagnostyka obrazowa będzie miała coraz większe znaczenie w medycynie – mówi prof. nadzw. dr hab. n. med. Jakub Swadźba, założyciel i prezes zarządu Diagnostyka SA. Jak ocenia, ten segment w Polsce jest już na światowym poziomie, a ostatnie lata przyniosły znaczący postęp związany z upowszechnieniem nowych technologii i nowoczesnych rozwiązań.
Ochrona środowiska
Europa przegrywa globalny wyścig gospodarczy. Nowa KE będzie musiała podjąć szybkie i zdecydowane działania
Udział Europy w światowej gospodarce się kurczy. Podczas gdy jeszcze w 2010 roku gospodarki UE i USA były mniej więcej tej samej wielkości, tak dekadę później, w 2020 roku Wspólnota znalazła się już znacznie poniżej poziomu amerykańskiego. – Niedługo jedynym, co Europa będzie mogła zaoferować światu, będą konsumenci – mówi europosłanka Ewa Zajączkowska-Hernik. Jak wskazuje, przywrócenie gospodarczej atrakcyjności UE powinno być priorytetem nowej Komisji Europejskiej, ale nie da się tego pogodzić z zaostrzeniem polityki klimatycznej.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.