Nextbike Polska zamyka najlepszy kwartał w 11. letniej historii spółki
Nextbike Polska zamyka najlepszy kwartał w 11. letniej historii spółki
Rok 2022 bez wątpienia nie należy do najłatwiejszych. Nowa, postpandemiczna rzeczywistość, wzrost cen z powodu inflacji, trudności w pozyskiwaniu części do rowerów czy restrukturyzacja spółki z całą pewnością postawiły przed Nextbike cały szereg wyzwań. Pomimo tych niesprzyjających okoliczności, spółka osiągnęła rekordowe wyniki finansowe – najlepsze w swojej ponad 10-letniej historii istnienia. W ciągu ostatnich trzech kwartałów Nextbike odnotował polepszenie wyników na wszystkich kluczowych pozycjach. W okresie od stycznia do września br. przychody ze sprzedaży wzrosły o blisko 8 proc. do 48,5 mln zł, a na poziomie operacyjnym osiągnięto 6 mln zł zysku w porównaniu do 1,8 mln zł w tym samym okresie 2021 r. Równie imponujący okazał się też 35-procentowy wzrost zysku brutto ze sprzedaży.
Spółka oficjalnie publikuje raport finansowy za ostatni kwartał i z sukcesem zamyka trwający sezon rowerowy, osiągając najlepsze wyniki w swojej 11-letniej historii. Tylko w trzecim kwartale 2022 roku przychody ze sprzedaży Grupy Nextbike wzrosły o 10,9 proc. (z 20 mln zł do 22,4 mln zł), podczas gdy zysk brutto ze sprzedaży zwiększył się o ponad 26 proc. (8,5 mln zł w porównaniu do 6,3 mln zł w trzecim kwartale 2021 r.). Na poziomie operacyjnym spółka osiągnęła 6,9 mln zł zysku w porównaniu do 4,3 mln zł rok wcześniej (wzrost o 37,6 proc.), a zysk netto wyniósł 5,0 mln zł w porównaniu do 3,5 mln zł w trzecim kwartale 2021 r. (wzrost 29,2 proc.). Co więcej, wynik EBITDA spółki wzrósł o 17 proc. do poziomu 9,4 mln zł.
Nextbike broni się przed kryzysem
Wyniki za wszystkie trzy kwartały br. stanowią dobry prognostyk dla całego roku i świadczą o znaczącym sukcesie Nextbike. Podsumowując ten okres, odnotowano wzrosty wszystkich kluczowych pozycji – przychody ze sprzedaży wzrosły do poziomu 48,5 mln zł z 44,7 mln zł. W porównaniu do poprzedniego roku zysk brutto ze sprzedaży wzrósł o 3,9 mln, czyli ponad 35 proc. Od początku roku do 30 września uruchomiono na terenie całej Polski blisko 17 tysięcy rowerów. Oznacza to, że dostęp do rowerów ma ponad 10 mln mieszkańców miast, w których jednoślady oferuje Nextbike. Tylko w tym sezonie aktywnych było ponad 400 tysięcy użytkowników, którzy łącznie wypożyczyli rowery miejskie blisko 8 mln razy (aktualnie to niemal 7,8 miliona wypożyczeń).
– 2022 rok był i nadal jest wyzwaniem dla każdej firmy. Skutki wojny w Ukrainie, w połączeniu z wysoką inflacją i pogłębiającym się kryzysem gospodarczym na świecie – to wszystko mogłoby zwiastować zapaść, a nie najlepszy rok finansowy w 11-letniej historii spółki. Wzrost przychodów ze sprzedaży do poziomu 22,4 mln zł i 6 mln zysku na poziomie operacyjnym są świetnym wynikiem i stanowią dla nas przede wszystkim zwieńczenie naszej ciężkiej pracy. Z kryzysu wychodzimy obronną ręką i wzmacniamy swoją pozycję lidera rynku mikromobilności. To silny impuls do dalszego działania i wejścia w nową dekadę w jeszcze szybszym tempie – stwierdza Tomasz Wojtkiewicz, prezes zarządu Nextbike Polska.
Liczba wypożyczeń rowerów względem zeszłego roku wzrosła o 10 proc.
W całej Polsce aktywnych jest 39 systemów rowerowych, które są dostępne łącznie w 60 miastach. W tym roku Polacy korzystali ze współdzielonych rowerów przez aż 216,5 mln minut, co daje ponad 400 lat ciągłej jazdy. W skali całego kraju Nextbike odnotował wzrost wypożyczeń o 10 proc. – w szeregu miast osiągając rekordowe wyniki. Przykładem jest Żyrardów z 80-procentowym wzrostem wypożyczeń czy duże aglomeracje jak Warszawa, w której liczba wypożyczeń wzrosła o imponujące 15 proc. Średni pokonany dystans dla jednego wynajmu roweru wynosi 3,89 km, oznacza to, że użytkownicy Nextbike mogliby w tym sezonie objechać Ziemię aż 756 razy.
Ten rok to nie tylko wzrost popularności jednośladów, ale również nowe rozwiązania operacyjne, takie jak zwiększony udział serwisu mobilnego, który naprawia usterki bezpośrednio na stacji rowerowej. Brak konieczności przewożenia rowerów do magazynu, zdecydowanie skraca czas serwisu i pozwala na utrzymanie większej liczby dostępnych pojazdów. Rozwiązanie to jest ponadto proekologiczne, ponieważ serwis mobilny porusza się na skuterach elektrycznych.
Grupa Nextbike Polska obecna jest w naszym kraju już od ponad dekady – powstała 8 czerwca 2011 r. we Wrocławiu, w niedługim czasie stając się najpopularniejszym systemem wypożyczalni współdzielonych rowerów. Na przestrzeni wszystkich lat funkcjonowania w systemie Nextbike zarejestrowało się ponad 2,5 mln użytkowników, z czego ponad 2 mln minimum raz wypożyczyło rower miejski.
Technologiczny przełom w systemie rowerów miejskich
Tak dobre wyniki za trzeci kwartał bieżącego roku to także zapowiedź pozytywnych zmian w nadchodzącym sezonie. Spółka Nextbike ma ambitne plany na 2023 rok – swoją ofertę poszerzy o rowery 4. Generacji wyposażone m.in. w system GPS. Użytkownicy będą mogli poruszać się po miastach z większą swobodą, a nowa technologia pozwoli na jeszcze dokładniejsze określenie kierunków i tras najchętniej wybieranych przez Polaków, m.in. po to, aby z zwiększą precyzją wspierać planowane budowy kolejnych ścieżek czy stacji rowerowych. Dodatkowym rozwiązaniem, które firma wprowadzi w warszawskim systemie Veturilo w nowym sezonie, będzie możliwość parkowania rowerów poza stacjami w wyznaczonych do tego miejscach, a nie tylko w stojakach rowerowych przy stacjach, wychodząc naprzeciw potrzebom mieszkańców stolicy.

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Poparcie dla UE rekordowo wysokie, mimo wzrostu populizmu. Społeczeństwo oczekuje większego zaangażowania w kwestie bezpieczeństwa
Badanie Parlamentu Europejskiego wskazuje na rekordowe poparcie Europejczyków dla Unii Europejskiej. Ma to związek z rosnącymi zagrożeniami z zewnątrz, czyli np. bliskością wojny rosyjsko-ukraińskiej. Jednocześnie do głosu wewnątrz UE coraz częściej dochodzą ruchy populistyczne, za sprawą których więcej obywateli państw członkowskich przyjmuje eurosceptyczną postawę. Dużą rolę odgrywają więc dialog ze społeczeństwem i jego edukacja.
Problemy społeczne
60 proc. młodych ludzi chce posiadać mieszkanie na własność. Główna bariera to brak wkładu własnego

Posiadanie własnego mieszkania jest aspiracją większości młodych Polaków – wskazują dane badaczy z SGH. Jednak ze względów finansowych jest ono dostępne dla części z nich, a na dodatek wiąże się ze zobowiązaniem na kilkadziesiąt lat. W luce czynszowej, czyli w sytuacji, gdy kogoś nie stać na zakup własnego M, ale jest zbyt bogaty na mieszkanie komunalne, jest ok. 35 proc. społeczeństwa. I to dla tej grupy potrzebna jest oferta państwa. Budownictwo społeczne mogłoby być alternatywą, ale nie odpowiada na potrzebę posiadania nieruchomości na własność.
Infrastruktura
Trwają prace nad europejską strategią odporności wodnej. Projekt ma być gotowy przed latem

Komisja Europejska ma w najbliższych tygodniach przedstawić strategię na rzecz zwiększenia odporności na niedobory wody. PE na majowej sesji przyjął zalecenia w tym zakresie, w których opowiada się za ambitną odpowiedzią na te wyzwania. Jak podkreśla europoseł PO Andrzej Buła, chodzi przede wszystkim o oszczędzanie wody i dbanie o jej jakość, a także o zapewnienie odpowiedniego finansowania odporności wodnej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.