Nowe podejście Girteki do zielonego transportu
Wobec globalnego dążenia do zrównoważonych łańcuchów dostaw, kluczową rolę w redukcji emisji gazów cieplarnianych (GHG) odgrywają usługi transportowe. Przewóz drogowy towarów, który odpowiada za 77% całkowitej emisji pochodzącej z transportu w Unii Europejskiej[1] stał się głównym celem polityki dekarbonizacyjnej. Prędzej czy później, każda z firm transportowych będzie musiała się dostosować do nowych wymogów. Girteka, bazujący na cyfryzacji usług największy europejski przewoźnik drogowy, już znalazła ciekawe rozwiązanie na maksymalizację dekabronizacji swoich usług transportowych, łącząc dwie gałęzie transportu.
Skandynawia: awangarda zrównoważonego rozwoju
Za bastion zrównoważonego rozwoju w Europie uznawana jest Skandynawia, gdzie teorie i debaty ustąpiły miejsca realnym inicjatywom. Liderem zielonej transormacji w transporcie jest Norwegia, tu blisko 80% nowych samochodów osobowych, sprzedanych w 2022 r., stanowiły auta elektryczne [2]. Kolejny krok jest oczywisty - elektryfikacja transportu towarów. I to właśnie w tym obszarze Grupa Girteka przygotowała nowe rozwiązanie dla jednego ze swoich skandynawskich klientów.
Girteka łączy teorią z praktyką
Skandynawska spółka Girteki będzie teraz świadczyć usługi transportu towarów przy użyciu pojazdów elektrycznych zasilanych akumulatorem (BEV – Battery Electric Vehicle) marki Volvo Trucks. Na tym nie koniec.
Nowe rozwiązanie Girteki opiera się na przemyślanej i nowatorskiej strategii połączenia pojazdów elektrycznych (BEV) z transportem intermodalnym. Usługi te Girteka będzie świadczyć w regionie Trondheim, w Norwegii. Dostawy mają być realizowane samochodami elektrycznymi na dystansie 150 km, a potem trafią na kolej w systemie połączeń intermodalnych.
- Wyważenie potrzeb klientów z naszym naciskiem na zrównoważony transport jest skomplikowanym wyzwaniem, ale jesteśmy gotowi się go podjąć. Znajdywanie praktycznych rozwiązań pozwala nam na utrzymanie doskonałości operacyjnej, przy jednoczesnym postępie w dekarbonizacji - podkreśla Jens Romer Sode, CEO Girteka Nordic, należącej do Grupy Girteka.
Intermodal i BEV: dla zielonej przyszłości
Strategia połączenia transportu intermodalnego z technologią BEV pozwala na znaczącą redukcję emisji, w porównaniu z tradycyjnymi rozwiązaniami logistycznymi, które opierają się na samochodach ciężarowych z silnikiem diesla. Jej celem jest poprawa jakości usług oferowanych klientom przez wykorzystanie mocnych stron różnych gałęzi i środków transportu przy zapewnieniu terminowości dostaw.
W rezultacie strategia sprzyja tworzeniu środowiska, w którym firmy mogą zaspokoić swoje potrzeby logistyczne, jednocześnie aktywnie zmniejszając swój ślad węglowy. Pokazuje też, że efektywność i zrównoważony rozwój mogą skutecznie współistnieć w nowoczesnym modelu logistycznym.
[1] https://www.eea.europa.eu/ims/greenhouse-gas-emissions-from-transport
[2] https://www.nytimes.com/2023/05/08/business/energy-environment/norway-electric-vehicles.html
EcoVadis nagradza Targor-Truck za zaangażowanie w zrównoważone łańcuchy dostaw
CEVA Logistics organizuje globalny program szkoleń dla 25 tys. pracowników
DSV – Global Transport and Logistics w gronie liderów transformacji
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
Wysokie koszty zatrudnienia to w tej chwili jedno z poważniejszych wyzwań utrudniających działalność i hamujących rozwój polskich przedsiębiorstw. – Skuteczną odpowiedzią może być ulga badawczo-rozwojowa – wskazuje Piotr Frankowski, dyrektor zarządzający Ayming Polska. Ten instrument umożliwia odliczenie nawet 200 proc. kosztów osobowych, czyli m.in. wynagrodzeń, od podstawy opodatkowania. Ulgę B-+R zna 90 proc. rodzimych przedsiębiorstw, ale korzysta z niej mniej niż 1/4 uprawnionych. Firma, wspólnie z Konfederacją Lewiatan, przedstawiła rządowi szereg rekomendacji działań, które mogłyby te statystyki poprawić.
Farmacja
Diagnostyka obrazowa w Polsce nie odbiega jakością od Europy Zachodniej. Rośnie dostępność badań i świadomość pacjentów
Na podstawie wyników diagnostyki obrazowej, czyli m.in. tomografii komputerowej, USG, RTG czy rezonansu magnetycznego, podejmowanych jest nawet 80 proc. decyzji klinicznych. – Diagnostyka obrazowa będzie miała coraz większe znaczenie w medycynie – mówi prof. nadzw. dr hab. n. med. Jakub Swadźba, założyciel i prezes zarządu Diagnostyka SA. Jak ocenia, ten segment w Polsce jest już na światowym poziomie, a ostatnie lata przyniosły znaczący postęp związany z upowszechnieniem nowych technologii i nowoczesnych rozwiązań.
Ochrona środowiska
Europa przegrywa globalny wyścig gospodarczy. Nowa KE będzie musiała podjąć szybkie i zdecydowane działania
Udział Europy w światowej gospodarce się kurczy. Podczas gdy jeszcze w 2010 roku gospodarki UE i USA były mniej więcej tej samej wielkości, tak dekadę później, w 2020 roku Wspólnota znalazła się już znacznie poniżej poziomu amerykańskiego. – Niedługo jedynym, co Europa będzie mogła zaoferować światu, będą konsumenci – mówi europosłanka Ewa Zajączkowska-Hernik. Jak wskazuje, przywrócenie gospodarczej atrakcyjności UE powinno być priorytetem nowej Komisji Europejskiej, ale nie da się tego pogodzić z zaostrzeniem polityki klimatycznej.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.