Komunikaty PR

O przywództwie kobiet w raporcie Forum Kobiet w Logistyce

2023-03-09  |  12:00
Biuro prasowe

Teorie o tym, że branża logistyczna jest mocno zmaskulinizowana nie mają odzwierciedlenia w rzeczywistym stanie rynku pracy. Liczba kobiet tu pracujących wynosi obecnie 47% ogółu zatrudnionych[1]. Przy tym, najmniej kobiet spotkamy w transporcie drogowym – około 18%, a najwięcej w usługach stricte logistycznych, w niektórych firmach nawet powyżej 60%. Jeżeli chodzi o liczbę kobiet na stanowiskach przywódczych niestety odsetek pań je zajmujących nie przekracza 20%. Nadal istnieje wiele społecznych i ekonomicznych barier, które uniemożliwiają paniom sięganie po stanowiska menedżerskie. Pomimo postępu w zakresie równości płci mamy jeszcze długą drogę do przebycia, aby wyrównać szanse kobiet na rynku pracy – tak wynika z raportu Forum Kobiet w Logistyce pt. „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej”.

Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.

- Kobiety są nadal narażone na dyskryminację, uprzedzenia i przemoc w miejscu pracy. Mają też ograniczony dostęp do kapitału. Dlatego trzeba wciąż podejmować wysiłek na rzecz przyspieszenia procesu równości płci. Zwłaszcza w czasach transformacji świata równość płci w przywództwie nabiera szczególnego znaczenia, a najlepszą drogą do osiągnięcia tego celu jest wzajemne uznanie kompetencji, wspieranie się i wzmacnianie – mówi Beata Trochymiak, twórczyni Forum Kobiet w Logistyce, współautorka raportu „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej”.  

- Debata na temat dyskryminacji kobiet w przywództwie jest wciąż otwarta, dotyczy wszystkich sektorów gospodarki i stanowisk. W niektórych branżach, takich jak logistyka i transport, różnica w reprezentacji płci jest tak duża, że zaprzecza wszelkim statystykom, które mogłyby wskazywać na trend poprawy. Nie tylko logistyka wymaga zmodyfikowanego podejścia do przywództwa. W obecnym środowisku geo-społeczno-politycznym prowadzenie firmy wymaga zupełnie innych kompetencji i umiejętności. Chociaż obserwujemy postępy w zakresie powierzania kobietom ról przywódczych, to jeszcze mamy długą drogę do przebycia, aby wyrównać szanse pań na rynku pracy – mówi prof. Danuta Kisperska-Moroń z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, współautorka raportu „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej”.  

Bo jesteś kobietą…

Główne wnioski płynące z raportu „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej”

są takie, że nadal wiele kobiet mierzy się z barierami płci i wykluczeniami, które uniemożliwiają im awans na stanowiska menedżerskie, szczególnie te wyższe. Aż 34% ogółu respondentek odpowiedziało, że na swojej drodze do awansu spotkało się z niepożądanymi komentarzami lub zachowaniami w pracy, które w ich odczuciu były obraźliwe, żenujące lub krzywdzące. Wśród najczęściej wymienianych i powtarzających się uczestniczki badania wskazały na: dyskryminację z powodu ciąży albo wychowywania dzieci, komentarze o podtekście seksualnym, dyskryminację ze względu na płeć. A do najbardziej drastycznych zachowań i komentarzy można zaliczyć:„rolą kobiet jest realizować to, co mężczyźni ustalili” albo „prezes nie zgodził się na awans właśnie dlatego, że jestem kobietą”.

Bo nie jesteś tak dobra jak on

Za główne bariery, najbardziej ograniczające szanse kobiet na awans na stanowiska menedżerskie, respondentki badania Forum Kobiet w Logistyce uznały: brak pewności siebie i brak wiary w wygraną - 62%, obowiązki związane z życiem prywatnym, np. wychowywanie dzieci - 51% i brak uznania kompetencji kobiet za równe kompetencjom mężczyzn - 41%. 42% ogółu biorących udział w badaniu dostrzega bariery w samej organizacji ich miejsc pracy np. w ogólnej polityce zarządzania zasobami ludzkimi albo z powodu braku wsparcia w wewnętrznych procesach rekrutacyjnych. Trzeba też dodać, że kobiety często otrzymują awans dopiero wtedy, kiedy w ich firmach są do wykonania zadania wybitnie trudne albo wręcz obciążone ryzykiem porażki.

- Jak wskazują wyniki badania, mamy jeszcze wiele do zrobienia w kwestii zmiany mentalnej tak pośród samych pań, które nie wierząc we własne siły rezygnują z możliwości awansu, jak i dominacji męskiej w zakresie pierwszeństwa na drodze do awansu. Istotne jest tutaj znalezienie środka i wzajemne zrozumienie oraz wspólne dążenie do zmiany – komentuje Beata Trochymiak.  

Pomimo, że w polskiej gospodarce kobiety stanowią 44% kadry kierowniczej (Eurostat 2022),

to zaledwie kilkanaście procent z nich zajmuje najwyższe stanowiska zarządcze. Podobnie jest w branży logistycznej. Jak wynika z badania Forum Kobiet w Logistyce, brak wiary w swoje możliwości i w swoje kompetencje, a także stereotypy to największe bariery, które pokonują kobiety na drodze do awansu.

Czas na kompetencje charakterystyczne dla przywództwa kobiet

Brak równości płci na stanowiskach menedżerskich nie tylko hamuje postęp w łańcuchach dostaw, ale także znacząco kosztuje gospodarkę. Być może to najlepszy czas (czas transformacji świata), aby wykorzystać cenne i bardzo istotne dla przywództwa nowej rzeczywistości kompetencje charakterystyczne dla przywództwa kobiet takie jak: zdolność do współpracy, empatię, dobrą organizację pracy i komunikatywność.   

O badaniu

Celem badania i raportu Forum Kobiet w Logistyce pt. „Przywództwo kobiet w logistyce - gdzie jesteśmy i co dalej?” z 2022 r. było rozpoznanie oraz zdefiniowanie potencjalnych obaw i problemów związanych z rozwojem zawodowym kobiet jako liderek i decydentek w branży logistycznej. Badanie umożliwiło identyfikację rzeczywistych barier na drodze do awansu kobiet na wyższe stanowiska liderskie.

Raport Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” można pobrać na stronie:  https://kobietywlogistyce.pl/wp-content/uploads/2022/12/Raport_Przyw%C3%B3dztwo_Kobietw_Logistyce_ForumKobietwLogistyce_06122022.pdf

[1] Według badania Przyjazny Pracodawca TSL 2022, autorstwa Pracujwlogistyce.pl i TransLogistica Poland.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Transport DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw Biuro prasowe
2025-02-24 | 08:30

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw

DPD Polska konsekwentnie rozwija zakres usług w ramach DPD Mobile, zapewniając użytkownikom aplikacji jeszcze większą wygodę w nadawaniu przesyłek międzynarodowych. Od teraz
Transport Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków
2025-01-29 | 09:10

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków

Jeszcze 2-3 lata temu trudno było znaleźć właściciela ciężarówki dopuszczającego myśl o zamianie jej na elektryczną. Przez ten czas najwidoczniej wiele się zmieniło. Z
Transport Polska produkcja rowerów wodorowych coraz bliżej - Groclin ogłasza plany
2024-12-27 | 14:30

Polska produkcja rowerów wodorowych coraz bliżej - Groclin ogłasza plany

Rosnące zainteresowanie rowerami wodorowymi, konieczność wykorzystywania innowacyjnych technologii w codziennym życiu oraz zwiększone zapotrzebowanie na nowe rozwiązania w transporcie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Niepewność gospodarcza rosnącym zagrożeniem dla firm. Sytuację pogarszają zawirowania w światowym handlu

Wojna handlowa i trudna sytuacja geopolityczna stanowią zagrożenie dla funkcjonowania firm. Niepewność sytuacji gospodarczej to obok wysokich kosztów pracowniczych najczęściej wskazywana bariera utrudniająca działalność. 60 proc. właścicieli i zarządzających firmami w Polsce uważa ją za największe zagrożenie. – Kryzysy są tyleż szokiem dla systemu, co szansą. Jeśli wykorzystamy nowo tworzące się sytuacje, mamy szansę wyjść wzmocnieni – ocenia Małgorzata Mroczkowska-Horne, dyrektor generalna Konfederacji Lewiatan.

Transport

Ataki cybernetyczne na kolej stają się coraz częstsze. Hakerzy zwykle chcą doprowadzić do paraliżu

W pierwszym kwartale tego roku hakerzy zaatakowali systemy sprzedaży biletów w polskiej i ukraińskiej kolei. Zagrożenia wiążą się jednak również z atakami na systemy zasilania i zarządzania ruchem. Wszystkie tego typu zdarzenia mają jeden cel – mniejszy lub większy paraliż transportu kolejowego, co w obecnej sytuacji geopolitycznej przekłada się na bezpieczeństwo strategiczne. W wielu przypadkach wciąż najsłabszym ogniwem jest człowiek – albo dlatego, że nienależycie chroni hasła i dostęp do urządzeń, albo dlatego, że nadane mu uprawnienia są nieadekwatnie szerokie w stosunku do realnych potrzeb.

Edukacja

Polska nauka potrzebuje różnych źródeł finansowania. Trwają rozmowy o zmianach w systemie

– Finansowanie polskiej nauki wymaga zmian, ale do tego potrzeba politycznej woli i odwagi – ocenia prof. dr hab. Grzegorz Mazurek, rektor Akademii Leona Koźmińskiego. Wśród propozycji wymienia stworzenie systemu zachęt dla biznesu do inwestowania w naukę i edukację, wyznaczenie strategicznych obszarów badań, na które będą trafiały fundusze, czy rozliczanie instytucji naukowych z wykorzystania publicznych pieniędzy. W ramach cyklu „Porozmawiajmy o polskiej nauce” MNiSW w ostatnich miesiącach prowadzi konsultacje ze środowiskiem akademickim i badawczym na temat stojących przed sektorem wyzwań i możliwych do wdrożenia rozwiązań, nie tylko dotyczących finansowania.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.