Komunikaty PR

O przywództwie kobiet w raporcie Forum Kobiet w Logistyce

2023-03-09  |  12:00
Biuro prasowe

Teorie o tym, że branża logistyczna jest mocno zmaskulinizowana nie mają odzwierciedlenia w rzeczywistym stanie rynku pracy. Liczba kobiet tu pracujących wynosi obecnie 47% ogółu zatrudnionych[1]. Przy tym, najmniej kobiet spotkamy w transporcie drogowym – około 18%, a najwięcej w usługach stricte logistycznych, w niektórych firmach nawet powyżej 60%. Jeżeli chodzi o liczbę kobiet na stanowiskach przywódczych niestety odsetek pań je zajmujących nie przekracza 20%. Nadal istnieje wiele społecznych i ekonomicznych barier, które uniemożliwiają paniom sięganie po stanowiska menedżerskie. Pomimo postępu w zakresie równości płci mamy jeszcze długą drogę do przebycia, aby wyrównać szanse kobiet na rynku pracy – tak wynika z raportu Forum Kobiet w Logistyce pt. „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej”.

Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.

- Kobiety są nadal narażone na dyskryminację, uprzedzenia i przemoc w miejscu pracy. Mają też ograniczony dostęp do kapitału. Dlatego trzeba wciąż podejmować wysiłek na rzecz przyspieszenia procesu równości płci. Zwłaszcza w czasach transformacji świata równość płci w przywództwie nabiera szczególnego znaczenia, a najlepszą drogą do osiągnięcia tego celu jest wzajemne uznanie kompetencji, wspieranie się i wzmacnianie – mówi Beata Trochymiak, twórczyni Forum Kobiet w Logistyce, współautorka raportu „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej”.  

- Debata na temat dyskryminacji kobiet w przywództwie jest wciąż otwarta, dotyczy wszystkich sektorów gospodarki i stanowisk. W niektórych branżach, takich jak logistyka i transport, różnica w reprezentacji płci jest tak duża, że zaprzecza wszelkim statystykom, które mogłyby wskazywać na trend poprawy. Nie tylko logistyka wymaga zmodyfikowanego podejścia do przywództwa. W obecnym środowisku geo-społeczno-politycznym prowadzenie firmy wymaga zupełnie innych kompetencji i umiejętności. Chociaż obserwujemy postępy w zakresie powierzania kobietom ról przywódczych, to jeszcze mamy długą drogę do przebycia, aby wyrównać szanse pań na rynku pracy – mówi prof. Danuta Kisperska-Moroń z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, współautorka raportu „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej”.  

Bo jesteś kobietą…

Główne wnioski płynące z raportu „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej”

są takie, że nadal wiele kobiet mierzy się z barierami płci i wykluczeniami, które uniemożliwiają im awans na stanowiska menedżerskie, szczególnie te wyższe. Aż 34% ogółu respondentek odpowiedziało, że na swojej drodze do awansu spotkało się z niepożądanymi komentarzami lub zachowaniami w pracy, które w ich odczuciu były obraźliwe, żenujące lub krzywdzące. Wśród najczęściej wymienianych i powtarzających się uczestniczki badania wskazały na: dyskryminację z powodu ciąży albo wychowywania dzieci, komentarze o podtekście seksualnym, dyskryminację ze względu na płeć. A do najbardziej drastycznych zachowań i komentarzy można zaliczyć:„rolą kobiet jest realizować to, co mężczyźni ustalili” albo „prezes nie zgodził się na awans właśnie dlatego, że jestem kobietą”.

Bo nie jesteś tak dobra jak on

Za główne bariery, najbardziej ograniczające szanse kobiet na awans na stanowiska menedżerskie, respondentki badania Forum Kobiet w Logistyce uznały: brak pewności siebie i brak wiary w wygraną - 62%, obowiązki związane z życiem prywatnym, np. wychowywanie dzieci - 51% i brak uznania kompetencji kobiet za równe kompetencjom mężczyzn - 41%. 42% ogółu biorących udział w badaniu dostrzega bariery w samej organizacji ich miejsc pracy np. w ogólnej polityce zarządzania zasobami ludzkimi albo z powodu braku wsparcia w wewnętrznych procesach rekrutacyjnych. Trzeba też dodać, że kobiety często otrzymują awans dopiero wtedy, kiedy w ich firmach są do wykonania zadania wybitnie trudne albo wręcz obciążone ryzykiem porażki.

- Jak wskazują wyniki badania, mamy jeszcze wiele do zrobienia w kwestii zmiany mentalnej tak pośród samych pań, które nie wierząc we własne siły rezygnują z możliwości awansu, jak i dominacji męskiej w zakresie pierwszeństwa na drodze do awansu. Istotne jest tutaj znalezienie środka i wzajemne zrozumienie oraz wspólne dążenie do zmiany – komentuje Beata Trochymiak.  

Pomimo, że w polskiej gospodarce kobiety stanowią 44% kadry kierowniczej (Eurostat 2022),

to zaledwie kilkanaście procent z nich zajmuje najwyższe stanowiska zarządcze. Podobnie jest w branży logistycznej. Jak wynika z badania Forum Kobiet w Logistyce, brak wiary w swoje możliwości i w swoje kompetencje, a także stereotypy to największe bariery, które pokonują kobiety na drodze do awansu.

Czas na kompetencje charakterystyczne dla przywództwa kobiet

Brak równości płci na stanowiskach menedżerskich nie tylko hamuje postęp w łańcuchach dostaw, ale także znacząco kosztuje gospodarkę. Być może to najlepszy czas (czas transformacji świata), aby wykorzystać cenne i bardzo istotne dla przywództwa nowej rzeczywistości kompetencje charakterystyczne dla przywództwa kobiet takie jak: zdolność do współpracy, empatię, dobrą organizację pracy i komunikatywność.   

O badaniu

Celem badania i raportu Forum Kobiet w Logistyce pt. „Przywództwo kobiet w logistyce - gdzie jesteśmy i co dalej?” z 2022 r. było rozpoznanie oraz zdefiniowanie potencjalnych obaw i problemów związanych z rozwojem zawodowym kobiet jako liderek i decydentek w branży logistycznej. Badanie umożliwiło identyfikację rzeczywistych barier na drodze do awansu kobiet na wyższe stanowiska liderskie.

Raport Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” można pobrać na stronie:  https://kobietywlogistyce.pl/wp-content/uploads/2022/12/Raport_Przyw%C3%B3dztwo_Kobietw_Logistyce_ForumKobietwLogistyce_06122022.pdf

[1] Według badania Przyjazny Pracodawca TSL 2022, autorstwa Pracujwlogistyce.pl i TransLogistica Poland.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Transport Koszty transportu morskiego rosną! Biuro prasowe
2024-07-23 | 08:00

Koszty transportu morskiego rosną!

Napięcia geopolityczne sprawiają, że stawki frachtowe kontenerowców powracają do szczytów obserwowanych ostatnio w połowie 2022 roku. Oprócz zakłóceń na Morzu
Transport DSV – Global Transport and Logistics od ponad 6 lat wspiera Aesculap Chifa w och
2024-07-22 | 08:00

DSV – Global Transport and Logistics od ponad 6 lat wspiera Aesculap Chifa w och

Aesculap Chifa, spółka z grupy B. Braun, jest jednym z kluczowych partnerów polskiego sektora ochrony zdrowia. DSV – Global Transport and Logistics od 6 lat odpowiada za
Transport CEVA Logistics Mistrzem ESG w Logistyce 2024!
2024-07-17 | 15:00

CEVA Logistics Mistrzem ESG w Logistyce 2024!

CEVA Logistics otrzymała tytuł Mistrza ESG w Logistyce 2024 w kategorii: ład korporacyjny (Governance), przyznawany przez Forum Kobiet w Logistyce. Nagroda podkreśla osiągnięcia i

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Polska wciąż bez strategii transformacji energetyczno-klimatycznej. Zaktualizowanie dokumentów mogłoby przyspieszyć i uporządkować ten proces

Prace nad nowym Krajowym planem w dziedzinie energii i klimatu powinny, zgodnie z unijnymi zobowiązaniami, zakończyć się w czerwcu br., ale do tej pory nie trafił on do konsultacji społecznych. Trzydzieści organizacji branżowych i społecznych zaapelowało do Ministerstwa Klimatu i Środowiska o przyspieszenie prac nad dokumentem i jego rzetelne konsultacje. Jak podkreśliły, nie powinien on być rozpatrywany tylko jako obowiązek do wypełnienia, lecz również jako szansa na przyspieszenie i uporządkowanie procesu transformacji energetyczno-klimatycznej w kraju. Polska pozostaje jedynym państwem w UE, który nie przedstawił długoterminowej strategii określającej nasz wkład w osiągnięcie neutralności klimatycznej UE do 2050 roku.

Bankowość

Firmy mogą się już ubiegać o fundusze z nowej perspektywy. Opcji finansowania jest wiele, ale nie wszystkie przedsiębiorstwa o tym wiedzą

Dla polskich firm środki UE są jedną z najchętniej wykorzystywanych form finansowania inwestycji i projektów rozwojowych. W bieżącej perspektywie finansowej na lata 2021–2027 Polska pozostanie jednym z największych beneficjentów funduszy z polityki spójności – otrzyma łącznie ok. 170 mld euro, z których duża część trafi właśnie do krajowych przedsiębiorstw. Na to nakładają się również środki z KPO i programów ramowych zarządzanych przez Komisję Europejską. Możliwości finansowania jest wiele, ale nie wszystkie firmy wiedzą, gdzie i jak ich szukać. Tutaj eksperci widzą zadanie dla banków.

Ochrona środowiska

Biznes chętnie inwestuje w OZE. Fotowoltaika na własnym gruncie najchętniej wybieranym rozwiązaniem

Możliwości związanych z inwestowaniem w zieloną energię jest bardzo dużo, jednak to fotowoltaika na własnych gruntach jest najchętniej wybieranym przez biznes rozwiązaniem OZE. Specjaliści zwracają uwagę, że wydłużył się okres zwrotu z takiej inwestycji, mimo tego nadal jest atrakcyjny, szczególnie w modelu PV-as-a-service. Dlatego też firm inwestujących w produkcję energii ze słońca może wciąż przybywać.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.