O przywództwie kobiet w raporcie Forum Kobiet w Logistyce
Teorie o tym, że branża logistyczna jest mocno zmaskulinizowana nie mają odzwierciedlenia w rzeczywistym stanie rynku pracy. Liczba kobiet tu pracujących wynosi obecnie 47% ogółu zatrudnionych[1]. Przy tym, najmniej kobiet spotkamy w transporcie drogowym – około 18%, a najwięcej w usługach stricte logistycznych, w niektórych firmach nawet powyżej 60%. Jeżeli chodzi o liczbę kobiet na stanowiskach przywódczych niestety odsetek pań je zajmujących nie przekracza 20%. Nadal istnieje wiele społecznych i ekonomicznych barier, które uniemożliwiają paniom sięganie po stanowiska menedżerskie. Pomimo postępu w zakresie równości płci mamy jeszcze długą drogę do przebycia, aby wyrównać szanse kobiet na rynku pracy – tak wynika z raportu Forum Kobiet w Logistyce pt. „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej”.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
- Kobiety są nadal narażone na dyskryminację, uprzedzenia i przemoc w miejscu pracy. Mają też ograniczony dostęp do kapitału. Dlatego trzeba wciąż podejmować wysiłek na rzecz przyspieszenia procesu równości płci. Zwłaszcza w czasach transformacji świata równość płci w przywództwie nabiera szczególnego znaczenia, a najlepszą drogą do osiągnięcia tego celu jest wzajemne uznanie kompetencji, wspieranie się i wzmacnianie – mówi Beata Trochymiak, twórczyni Forum Kobiet w Logistyce, współautorka raportu „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej”.
- Debata na temat dyskryminacji kobiet w przywództwie jest wciąż otwarta, dotyczy wszystkich sektorów gospodarki i stanowisk. W niektórych branżach, takich jak logistyka i transport, różnica w reprezentacji płci jest tak duża, że zaprzecza wszelkim statystykom, które mogłyby wskazywać na trend poprawy. Nie tylko logistyka wymaga zmodyfikowanego podejścia do przywództwa. W obecnym środowisku geo-społeczno-politycznym prowadzenie firmy wymaga zupełnie innych kompetencji i umiejętności. Chociaż obserwujemy postępy w zakresie powierzania kobietom ról przywódczych, to jeszcze mamy długą drogę do przebycia, aby wyrównać szanse pań na rynku pracy – mówi prof. Danuta Kisperska-Moroń z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, współautorka raportu „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej”.
Bo jesteś kobietą…
Główne wnioski płynące z raportu „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej”
są takie, że nadal wiele kobiet mierzy się z barierami płci i wykluczeniami, które uniemożliwiają im awans na stanowiska menedżerskie, szczególnie te wyższe. Aż 34% ogółu respondentek odpowiedziało, że na swojej drodze do awansu spotkało się z niepożądanymi komentarzami lub zachowaniami w pracy, które w ich odczuciu były obraźliwe, żenujące lub krzywdzące. Wśród najczęściej wymienianych i powtarzających się uczestniczki badania wskazały na: dyskryminację z powodu ciąży albo wychowywania dzieci, komentarze o podtekście seksualnym, dyskryminację ze względu na płeć. A do najbardziej drastycznych zachowań i komentarzy można zaliczyć:„rolą kobiet jest realizować to, co mężczyźni ustalili” albo „prezes nie zgodził się na awans właśnie dlatego, że jestem kobietą”.
Bo nie jesteś tak dobra jak on
Za główne bariery, najbardziej ograniczające szanse kobiet na awans na stanowiska menedżerskie, respondentki badania Forum Kobiet w Logistyce uznały: brak pewności siebie i brak wiary w wygraną - 62%, obowiązki związane z życiem prywatnym, np. wychowywanie dzieci - 51% i brak uznania kompetencji kobiet za równe kompetencjom mężczyzn - 41%. 42% ogółu biorących udział w badaniu dostrzega bariery w samej organizacji ich miejsc pracy np. w ogólnej polityce zarządzania zasobami ludzkimi albo z powodu braku wsparcia w wewnętrznych procesach rekrutacyjnych. Trzeba też dodać, że kobiety często otrzymują awans dopiero wtedy, kiedy w ich firmach są do wykonania zadania wybitnie trudne albo wręcz obciążone ryzykiem porażki.
- Jak wskazują wyniki badania, mamy jeszcze wiele do zrobienia w kwestii zmiany mentalnej tak pośród samych pań, które nie wierząc we własne siły rezygnują z możliwości awansu, jak i dominacji męskiej w zakresie pierwszeństwa na drodze do awansu. Istotne jest tutaj znalezienie środka i wzajemne zrozumienie oraz wspólne dążenie do zmiany – komentuje Beata Trochymiak.
Pomimo, że w polskiej gospodarce kobiety stanowią 44% kadry kierowniczej (Eurostat 2022),
to zaledwie kilkanaście procent z nich zajmuje najwyższe stanowiska zarządcze. Podobnie jest w branży logistycznej. Jak wynika z badania Forum Kobiet w Logistyce, brak wiary w swoje możliwości i w swoje kompetencje, a także stereotypy to największe bariery, które pokonują kobiety na drodze do awansu.
Czas na kompetencje charakterystyczne dla przywództwa kobiet
Brak równości płci na stanowiskach menedżerskich nie tylko hamuje postęp w łańcuchach dostaw, ale także znacząco kosztuje gospodarkę. Być może to najlepszy czas (czas transformacji świata), aby wykorzystać cenne i bardzo istotne dla przywództwa nowej rzeczywistości kompetencje charakterystyczne dla przywództwa kobiet takie jak: zdolność do współpracy, empatię, dobrą organizację pracy i komunikatywność.
O badaniu
Celem badania i raportu Forum Kobiet w Logistyce pt. „Przywództwo kobiet w logistyce - gdzie jesteśmy i co dalej?” z 2022 r. było rozpoznanie oraz zdefiniowanie potencjalnych obaw i problemów związanych z rozwojem zawodowym kobiet jako liderek i decydentek w branży logistycznej. Badanie umożliwiło identyfikację rzeczywistych barier na drodze do awansu kobiet na wyższe stanowiska liderskie.
Raport Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” można pobrać na stronie: https://kobietywlogistyce.pl/wp-content/uploads/2022/12/Raport_Przyw%C3%B3dztwo_Kobietw_Logistyce_ForumKobietwLogistyce_06122022.pdf
[1] Według badania Przyjazny Pracodawca TSL 2022, autorstwa Pracujwlogistyce.pl i TransLogistica Poland.

Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.