Ożywienie w eksporcie wina z RPA – Hillebrand Gori o sytuacji w branży
Wina południowoafrykańskie to jedne z najbardziej znanych win na świecie, cieszące się dużą popularnością także w Polsce. Jednakże w ciągu ostatnich kilku lat winiarze z RPA musieli stawić czoła wielu wyzwaniom, co przełożyło się na produkcję i eksport. Jak kształtuje się obecnie sytuacja na południowoafrykańskim rynku wina - przedstawia Hillebrand Gori, globalny operator logistyczny dla branży beverage, który regularnie organizuje dostawy morskie wina na wszystkich rynkach świata, także do Polski.
Mimo trudności widać poprawę
Według Międzynarodowej Organizacji Winorośli i Wina (OIV) w 2021 r. powierzchnia południowoafrykańskich winnic zmniejszyła się o 2%, w porównaniu do 2020 r. Po walce z suszą, która dotknęła RPA w latach 2015-2017, właściciele winnic musieli zmagać się z wyższymi niż zazwyczaj średnimi temperaturami i jeszcze bardziej dotkliwymi falami upałów. To doprowadzało do spadku powierzchni winnic przez 7 lat z rzędu, która od 2014 r. zmniejszyła się o 6%. Jednocześnie, w 2021 r. szacowane spożycie wina w RPA wyniosło 4 mln hektolitrów. To o 27,5% więcej niż w 2020 r., kiedy przez 14 tygodni obowiązywał zakaz sprzedaży alkoholu, wprowadzony w wyniku pandemii COVID-19. Mimo wzrostu, spożycie wina utrzymuje się na poziomie o 5,3% niższym niż wynosi średnia z 5 lat. Obecnie sytuacja w południowoafrykańskiej branży winiarskiej poprawia się, a dużą rolę odgrywa w tym transport wina.
Ożywienie w eksporcie wina
Eksport wina to w RPA duży biznes, odgrywający znaczącą rolę w gospodarce. Ostatnie jego ożywienie, w porównaniu z ubiegłym rokiem, w dużej mierze jest wynikiem stopniowego znoszenia blokad. W 2021 r. z RPA wyeksportowano łącznie 4,8 mln hektolitrów wina, o 33% więcej niż raportowano poprzednio. Jego wartość wzrosła o 18,6% i wyniosła 634 mln euro. W ujęciu ilościowym, największe wzrosty odnotowano w przypadku win butelkowanych
(o 28%), przewożonych masowo (o 49%) i musujących (o 32%). Ich wolumeny wzrosły o odpowiednio 15%, 37% i 36%. W ubiegłym roku produkcja wina w RPA wyniosła 10,6 mln hektolitrów, o 2% więcej niż w 2020 r. To powrót do średnich poziomów produkcji, notowanych jeszcze przed rozpoczęciem suszy w 2016 r.
To dobra wiadomość dla miłośników tego wina i ekspertów branży winiarskiej. Warto więc obserwować, jak w ciągu najbliższego roku będą rozwijać się dostawy morskie win z RPA.
Trzy czynniki ważne dla organizacji dostaw wina z RPA
Przed podjęciem decyzji o organizacji dostaw wina z RPA trzeba wziąć pod uwagę wiele czynników. Specjaliści Hillebrand Gori, którzy mają długoletnie doświadczenie w międzynarodowej spedycji i transporcie win, radzą zwrócić szczególną uwagę na trzy z nich.
Po pierwsze, odprawa celna, która ze względu na obowiązujące w RPA przepisy prawne może skomplikować proces dostawy. Dlatego też warto wcześniej upewnić się, czy partner logistyczny zna i na bieżąco monitoruje zmiany w przepisach.
Drugi to warunki, w jakich ma się odbywać transport, a od których zależy zachowanie jakości wina podczas tranzytu. Trzeba pamiętać, że w transporcie wino zaliczane jest do produktów wrażliwych na wpływ czynników zewnętrznych, takich jak wysokie temperatury czy wilgotność powietrza. Pod ich wpływem ten bardzo wrażliwy produkt może zmienić kolor, stracić smak i aromat czy nawet się zepsuć. Aby temu zapobiec, eksperci Hillebrand Gori zalecają dokładnie sprawdzić różne możliwe opcje dostawy, w tym z wykorzystaniem specjalistycznych i dedykowanych rozwiązań.
Wreszcie, i po trzecie, na jakość wina może wpłynąć samo składowanie w magazynach. Są wina, które wymagają przechowywania w kontrolowanej temperaturze. Przed podjęciem współpracy trzeba się więc upewnić, czy partner logistyczny ma i może zapewnić dostęp do tego typu magazynów.
Rozpoczęcie współpracy z operatorem logistycznym, odpowiednio przygotowanym i wyspecjalizowanym w obsłudze tego ładunków, daje pewność, że za każdym razem transport wina z RPA dotrze bezpiecznie i na czas.

Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Uchodźcy z Ukrainy pomogli wygenerować 2,7 proc. PKB Polski w 2024 roku. Napływ nowych pracowników znacznie zmienił polski rynek pracy
Uchodźcy z Ukrainy coraz lepiej radzą sobie na polskim rynku pracy – pracuje 69 proc. z nich – wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez Deloitte dla UNHCR. Jednocześnie wciąż w tym obszarze jest wiele wyzwań, w tym bariery językowe czy kwestie dotyczące uznawania kwalifikacji, np. w zawodach medycznych i prawniczych. Na rosnącej aktywności zawodowej Ukraińców mocno skorzystała polska gospodarka, ale też sam rynek pracy: wzrosła konkurencja, a Polacy uzyskali możliwość specjalizacji i objęcia stanowisk menedżerskich, eksperckich i technicznych.
Ochrona środowiska
W UE wciąż więcej kontroli działań firm w ramach ESG niż zachęt. Konieczne jest złagodzenie podejścia

Instytucje unijne powinny bardziej koncentrować się na celach i możliwościach rozwoju, jakie daje ESG, a nie kontroli działań firm w tym obszarze i obowiązków sprawozdawczych – twierdzą przedstawiciele organizacji Business for Good. Konieczne jest więc złagodzenie obowiązujących regulacji. Europa powinna również dążyć do utworzenia wspólnego rynku o ujednoliconych przepisach i mechanizmach.
Konsument
Wakacje wyzwaniem dla operatorów komórkowych. W najpopularniejszych kurortach ruch w sieci rośnie nawet pięciokrotnie

Długie weekendy i wakacje to wymagający czas dla operatorów komórkowych. W najbardziej obleganych kurortach udział abonentów tylko sieci Play w stosunku do liczby mieszkańców przekracza 500 proc. Dlatego operator planuje dalszą rozbudowę swojej sieci komórkowej do minimum ponad 15 tys. stacji bazowych. W latach 2020–2024 Play zainwestował w sieć i częstotliwość ponad 6 mld zł.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.