Pierwsze miejski przewoźnik na świecie, w którym za miesięczny zapłacicie… okiem

Bartosz Naskręski
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne sp. z o.o. we Wrocławiu
Bolesława Prusa 75-79
50-316 Wrocław
rzecznik|mpk.wroc.pl| |rzecznik|mpk.wroc.pl
+48 71 325 08 07
mpk.wroc.pl
MPK Wrocław uruchomiło płatność okiem w Biurze Obsługi Pasażera. Miejska spółka jest pierwszym na świecie przewoźnikiem, który wprowadził innowacyjny systemem płatności tęczówką oka od wrocławskiego fintechu PayEye.
Brak gotówki i rozładowany telefon to nie problem, gdy można zapłacić jednym spojrzeniem. W Biurze Obsługi Pasażera MPK Wrocław przy ul. B. Prusa 75-79 już jest taka możliwość.
– Mawia się, że oczy są zwierciadłem duszy. Jak się okazuje, mogą się sprawdzić także w charakterze karty płatniczej – mówi prezes MPK Wrocław, Krzysztof Balawejder. – MPK jedzie z duchem czasu również, gdy wchodzą w grę nowe technologie ułatwiające płacenie w naszym Biurze Obsługi Pasażera. Cieszę się, że taki pomysł narodził się we Wrocławiu.
W Biurze Obsługi Pasażera MPK przy ul. Bolesława Prusa okiem możemy m.in. zapłacić za bilet okresowy albo uregulować należność za przejazd bez ważnego biletu. Oczywiście są tam dostępne także dotychczasowe, bardziej tradycyjne formy płatności: gotówką lub kartą bankową.
Rozwiązanie fintechu PayEye jest bezpieczne dla zdrowia, ale także dla naszych finansów – tęczówki oka nie da się bowiem ukraść ani podrobić. Przyłożenie do terminala np. zdjęcia czyjegoś oka także nic nie da, urządzenie jest bowiem zabezpieczone przed taką próbą oszustwa. Cały proces płatności odbywa się zupełnie bezdotykowo – chodzi dosłownie o spojrzenie w stronę terminala.
– PayEye przenosi konwencjonalne metody płatnicze do technologii przyszłości. Nasze rozwiązanie to po prostu płatność okiem, a razem z nim wygoda, prostota i bezpieczeństwo. Brak gotówki i rozładowany telefon to już nie problem, gdy można zapłacić jednym spojrzeniem. Cieszymy się, że z tej możliwości będą mogli skorzystać pasażerowie MPK Wrocław – wyjaśnia Krystian Kulczycki, prezes PayEye.
Dla pasażerów, którzy skorzystają z płatności okiem po raz pierwszy czeka niespodzianka. Wcześniejsza rejestracja on-line na payeye.com pozwoli skorzystać ze zwrotu za pierwszą transakcję okiem do 50 zł, już podczas pierwszej wizyty w MPK Wrocław.
PayEye pod koniec czerwca 2020 r. wprowadziło biometrię oka do komercyjnego zastosowania w płatnościach. Już dziś we Wrocławiu i w jego okolicach można płacić okiem m. in. w restauracjach i kawiarniach, sklepach spożywczych oraz delikatesach. Na liście prawie 120 punktów znalazły się też punkty usługowe, stacje benzynowe i myjnie samochodowe, silnie reprezentowana jest również branża sportowa i rekreacyjna.
Do grona miejsc, które wzbudzają największe zainteresowanie, gdzie pojawił się system płatności okiem w ostatnim czasie należą m. in. wrocławski Aquapark, lodowisko przy Stadionie Wrocław, czy też AC Hotel Wrocław, działający w ramach największej na świecie międzynarodowej sieć hoteli Marriott International. Do tego grona dołączyło MPK Wrocław.
PayEye to fintech z Wrocławia, który opracował pierwszy na świecie komercyjny, pełny ekosystem płatniczy, oparty na biometrii tęczówki oka. Pierwsza faza projektu pilotażowo jest realizowana we Wrocławiu oraz okolicznych miejscowościach i dostępny jest w prawie 120 miejscach, a liczba miejsc, w których można dokonywać płatności okiem stale rośnie. W kolejnych etapach projekt dostępny będzie w Polsce, Europie i na świecie. Od 7 kwietnia 2021 r. PayEye będzie dostępne już w aplikacji. Fintech z Wrocławia w II kwartale 2021 r. zapowiada też mocne wejście do e-commerce.

Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Tylko 35 proc. Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ możliwe do osiągnięcia przed 2030 r. Potrzebna ściślejsza współpraca międzynarodowa
Jak wynika z raportu ONZ, choć w ciągu ostatniej dekady dzięki dążeniu do realizacji przyjętych celów udało się poprawić życie milionów ludzi na całym świecie, to jednak tempo zmian pozostaje zbyt wolne, by dało się je osiągnąć do 2030 roku. Postęp hamują przede wszystkim eskalacja konfliktów, zmiana klimatu, rosnące nierówności i niewystarczające finansowanie. Jak wynika ze sprawozdania Parlamentu Europejskiego, problemem jest także brak ścisłej współpracy międzynarodowej i sceptyczne podejście niektórych państw ONZ.
Przemysł spożywczy
UNICEF: Wszystkie dzieci poniżej piątego roku życia w Gazie cierpią z powodu niedożywienia. Sytuacja jest katastrofalna

Ataki Izraela na Strefę Gazy i jej izolacja doprowadziły do całkowitego załamania podstawowych usług i ograniczenia możliwości dostaw i dystrybucji pomocy humanitarnej – wskazuje UNICEF. W efekcie setki tysięcy Palestyńczyków są w sytuacji ciągłego zagrożenia życia i cierpią z powodu niedożywienia i głodu. Ta klęska dotyczy praktycznie wszystkich dzieci poniżej piątego roku życia. Konflikty są jednym z głównych przyczyn braku bezpieczeństwa żywnościowego, głodu i niedożywienia na świecie. Szczególnie dotyczy to Afryki i Azji Zachodniej.
Prawo
Branża ciepłownictwa czeka na unijną i krajową strategię transformacji. Liczy na większe fundusze i korzystne regulacje

Komisja Europejska zapowiedziała rozpoczęcie w I kwartale 2026 roku prac nad strategią dla ciepłownictwa i chłodnictwa. Nad tym strategicznym dokumentem w zakresie ciepłownictwa pracuje także polski rząd. Branża podkreśla, że obie te strategie będą miały kluczowe znaczenie dla trwającej transformacji w ciepłownictwie, czyli przyszłości ogromnych inwestycji, które czekają sektor do 2050 roku. Jednocześnie apeluje o większe wsparcie tego procesu ze środków publicznych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.