Komunikaty PR

Pierwszy pociąg hybrydowy szykuje się do podróży po Dolnym Śląsku

2021-09-20  |  15:00
Biuro prasowe

Pierwszy z sześciu pociągów hybrydowych zamówionych przez Koleje Dolnośląskie dotarł do legnickiej bazy technicznej przewoźnika. Po zakończeniu testów w październiku wyjedzie na tory.

Pociągi hybrydowe Impuls II zostały zakupione w ramach przetargu od nowosądeckiego Newagu. Sześć składów kosztowało w sumie 170 mln zł. Ekologiczna inwestycja Kolei Dolnośląskich przyspieszy podróżowanie i zwiększy jego komfort. 

Nowoczesna technologia

Nowe pojazdy wyróżnia dwusystemowy napęd elektryczno-spalinowy, umożliwiający obsługę każdego rodzaju tras, w tym zupełnie niezelektryfikowanych. Pociąg hybrydowy osiąga prędkość 160 km/h, poruszając się w trybie elektrycznym oraz 120 km/h w trybie spalinowym. Zastosowanie innowacyjnej technologii pozwala również na redukcję emisji spalin.

Koleje Dolnośląskie od zawsze stawiały na najnowocześniejszą technologicznie flotę. Kontrakt z Newagiem czy jeszcze wcześniej z bydgoską Pesą potwierdza obrany kurs rozwojowy, który chcemy kontynuować. Niebawem przewidziane są kolejne dostawy, które wzmocnią nasz park taborowy. Wszystkie zamówione pojazdy zostaną dostarczone w pierwszym półroczu 2022 roku – mówi Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.

Pierwszy z zakupionych przez KD Impulsów 2 właśnie szykuje się w pierwszą podróż. W legnickiej bazie technicznej przechodzi przez uzupełniające badania i testy. – Pojazd komfortowo się prowadzi, w trakcji spalinowej praktycznie tak jak w elektrycznej. Co istotne, spala o wiele mniej niż nasza dotychczasowa flota – mówi Sebastian Andryszak, maszynista-instruktor z KD, który jako jeden z pierwszych miał okazję prowadzić testowo pierwszą dolnośląską „hybrydę”.

Impulsy 2 składają się z trzech członów. Każdy może zabrać na pokład ponad 300 pasażerów. Niskopodłogowe składy dostosowane są do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Funkcjonalności taboru służyć będzie ogólnodostępny, bezprzewodowy internet, nowoczesny system informacji pasażerskiej, a także kosze do segregacji odpadów. W celu zwiększenia komfortu podróży pociągi wyposażone zostały w klimatyzację, specjalne miejsca do przewozu rowerów, gniazdka elektryczne oraz porty USB, a także podokienne stoliki.

Ekologiczne rozwiązania

Nowe pociągi Kolei Dolnośląskich wyróżniają się pod względem ekologicznych rozwiązań. - Jest to pojazd niskoemisyjny zarówno w trakcji elektrycznej, jak i spalinowej, spełnia najnowsze normy emisji spalin - wylicza Łukasza Zgółka, zastępca dyrektora ds. technicznych w KD.

Zastosowanie innowacyjnej technologii pozwalającej na redukcję emisji spalin nie jest jedynym ekorozwiązaniem w nowych pociągach. Po raz pierwszy na świecie wykorzystano w nich technologię elektronicznego papieru jako informacji dla pasażerów, zastępując tym samym drukowane plakaty, które były dostępne w pojazdach. To rozwiązanie oszczędza energię elektryczną, dając możliwość zdalnego zarządzania wyświetlaną treścią.

- Jako pierwsi na świecie mogliśmy dostarczyć pojazdom szynowym system opierający się na technologii e-papieru. Dzięki pracy naszych specjalistów z zakresu mechaniki i informatyki oraz współpracy z firmą Newag, udało nam się stworzyć dla Kolei Dolnośląskich unikalny produkt służący do emisji treści, w tym regulaminów czy map – podkreśla Paweł Korczakowski, inżynier sprzedaży ds. systemów IT w Ledatel, firmy, zajmującej się opracowywaniem systemów dla transportu szynowego.

System, który zastąpił drukowane plakaty, składa się z kolorowych wyświetlaczy oraz platformy do zdalnego zarządzania wyświetlaną treścią. Urządzenia pobierają minimalną ilość energii elektrycznej, tylko w momencie zmiany wyświetlanej zawartości (poza tym obraz jest prezentowany bez potrzeby zasilania). Wysoka jakość kontrastu nie męczy oczu (podobnie jak zwykły papier). Platforma może być wykorzystywana w urządzeniach mobilnych i na komputerach PC. Umożliwia zarządzanie czasem emisji komunikatów, grupowanie urządzeń, a także diagnozowanie poprawnością ich działania.

Nowe pojazdy hybrydowe dołączą do obecnie użytkowanych 27 elektrycznych Impulsów. Podpisana ze spółką Newag umowa pozwala regionalnemu przewoźnikowi na zamówienia dodatkowych dwóch pojazdów na warunkach zamówienia podstawowego.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Transport DSV – Global Transport and Logistics wyróżnione w najnowszym raporcie Forum Odpo Biuro prasowe
2024-05-09 | 14:00

DSV – Global Transport and Logistics wyróżnione w najnowszym raporcie Forum Odpo

Publikowany corocznie przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki” to największy polski przegląd inicjatyw CSR i
Transport Ciężarówki bezemisyjne rozwożą produkty PepsiCo w Warszawie
2024-04-29 | 15:00

Ciężarówki bezemisyjne rozwożą produkty PepsiCo w Warszawie

Warszawa, 29 kwietnia 2024 roku PepsiCo zaopatruje punkty sprzedaży w ścisłym centrum Warszawy rozwożąc napoje i przekąski w bezemisyjnych ciężarówkach. Działanie to wpisuje
Transport Jak obronić się przed mandatem za tachograf za granicą?
2024-04-29 | 09:00

Jak obronić się przed mandatem za tachograf za granicą?

Podczas rutynowej kontroli drogowej na terenie Słowenii jeden z kierowców firmy Adecon został ukarany mandatem za rzekome nieprawidłowości w działaniu nowoczesnego tachografu. Pomimo

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna

Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.

Ochrona środowiska

Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]

„Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

IT i technologie

Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce

Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.