Pierwszy w Polsce eksperymentalny odcinek drogi otwarty na Mazurach
W województwie warmińsko-mazurskim otwarto właśnie pierwszy w Polsce, eksperymentalny odcinek drogi, przy budowie którego wykorzystano unikalne rozwiązanie dostarczone przez firmę Lehigh Technologies, należącą do Grupy Michelin. Technologia polega na modyfikowaniu asfaltu mikronizowanymi pyłami gumowymi produkowanymi z opon wycofanych z eksploatacji. Inwestorem odcinka jest Zarząd Dróg Wojewódzkich w Olsztynie.
W maju tego roku przy olsztyńskiej fabryce opon Michelin uruchomiono zaawansowany technologicznie zakład produkcji mikronizowanych pyłów gumowych wykorzystywanych do produkcji asfaltu. Równocześnie przy zakładzie powstała droga dojazdowa wybudowana z wykorzystaniem tej technologii, która pozwoliła zademonstrować jej skuteczność nawet przy dużym obciążeniu ruchem ciężarowym.
Dotychczas rozwiązanie dostarczane przez firmę Lehigh Technologies należącą do Grupy Michelin, święciło triumfy w Stanach Zjednoczonych, gdzie zmodyfikowano już około miliona ton asfaltu. W ten sposób zagospodarowuje zużyte lub uszkodzone ogumienie, które w przeciwnym razie zostałoby spalone lub wyrzucone na wysypisko śmieci.
W Polsce ta unikalna technologia po raz pierwszy została wykorzystana na szerszą skalę we wrześniu tego roku podczas budowy odcinka eksperymentalnego drogi wojewódzkiej DW 609 Mikołajki – Nowa Ukta położonej na obwodnicy Jeziora Śniardwy. Inwestorem był Zarząd Dróg Wojewódzkich w Olsztynie. Dedykowane receptury opracował Instytut Budowy Dróg i Mostów, który również zapewnił kompleksowy nadzór merytoryczny i pełny zakres badań. Wykonawcą tej inwestycji jest Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Sp. z o.o. Mińsk Mazowiecki.
Oprócz usunięcia ze środowiska starych i zużytych opon technologia opracowana w ramach Grupy Michelin przynosi wymierne korzyści dla środowiska:
-
Każdy kilogram proszku gumowego pozwala zaoszczędzić około 20 kWh energii*.
-
Ekwiwalent CO2 - redukcja emisji o co najmniej 30%**
-
Redukcja globalnego śladu środowiskowego o co najmniej 50%**
-
Oszczędność zasobów kopalnych o co najmniej 70%***
Modyfikacja asfaltu przy wykorzystaniu opisywanego rozwiązania daje porównywalne efekty jak przy konwencjonalnych technologiach, jednocześnie ulepszając właściwości użytkowe dróg i redukując zauważalnie koszty.
Lehigh Technologies to specjalistyczna firma z branży chemicznej, która produkuje zrównoważone środowiskowo, wysoce zaawansowane i uniwersalne materiały, zwane mikronizowanymi proszkami gumowymi. W procesie produkcji wykorzystywana jest nowatorska, opatentowana technologia Cryogenic Turbo Mill, umożliwiająca produkcję pyłów o drobniejszej strukturze i wyższej jakości niż materiał powstały w wyniku prostego recyklingu. Pyły te mogą zastąpić surowce na bazie oleju i gumy w szerokim zakresie zastosowań.
W przeciwieństwie do tradycyjnego granulatu gumowego MRP zapewniają lepszą wydajność produktu, obniżają koszty produkcji i zmniejszają ilość odpadów. Poza mikronizowanymi proszkami gumowymi Lehigh Technologies wytwarza również zrównoważone mieszanki do wykorzystania w asfalcie modyfikowanym gumą i przetwórstwie tworzyw sztucznych.
Ponadto Lehigh Technologies oferuje rozwiązania recyklingu gumy zarówno w „otwartej pętli” (gdzie produkt jest zastosowany w innej fabryce), jak i „w pętli zamkniętej” (gdzie wraca do tego samego producenta). Roczna zdolność produkcyjna wynosi ponad 60 tys. ton. Nowy zakład Lehigh Technologies w Polsce to początek europejskiej ekspansji spółki. W fabryce w Olsztynie firma będzie wytwarzać 10 tys. ton pyłów gumowych rocznie.
Przekształcanie zużytych opon w produkty o wysokiej wartości to przykład zrównoważonego gospodarowania odpadami i krok w kierunku rozwiązania ważnego problemu środowiskowego, jakim jest zużyte ogumienie i inne poprzemysłowe materiały z gumy. Grupa Michelin postawiła sobie za cel produkowanie od 2030 r. opon składających się w 40 proc. z materiałów biodegradowalnych. W 2050 r. wskaźnik ten ma wynosić 100 proc.
* w porównaniu z gumą syntetyczną
** w porównaniu z sadzą pierwotną, elastomerami syntetycznymi, poliuretanem i polipropylenem
*** o co najmniej 30% dla polipropylenu
Obliczenia oparte na uznanej przez UE metodologii "Śladu środowiskowego produktu" (PEF).
Zestaw danych referencyjnych dla elastomerów syntetycznych z "Tire Industry Projets"
***
Grupa Michelin jest liderem technologicznym światowej branży opon. Firma produkuje, sprzedaje i promuje produkty, usługi oraz serwisy w dziedzinie mobilności. Michelin posiada w swojej ofercie opony do samochodów osobowych, ciężarowych, sprzętu rolniczego i budowlanego, samolotów, motocykli i rowerów, a także przewodniki, mapy i usługi digitalowe.
Siedzibą Grupy Michelin jest Clermont-Ferrand we Francji. Firma zatrudnia na całym świecie ponad 124 760 tys. osób i jest obecna w 177 krajach. Michelin ma 68 zakładów produkcyjnych, które
w 2021 r. łącznie wyprodukowały około 173 mln opon. W Polsce Grupa Michelin ma fabrykę opon
w Olsztynie oraz Dyrekcję Handlową w Warszawie.

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów
W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.
Handel
Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.
Transport
W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.