Komunikaty PR

Po pandemii, przed CPK

2023-02-13  |  01:00
Biuro prasowe

9 lutego w Warszawie odbyła się kolejna edycja TAKE OFF, tym razem poświęcona zagadnieniu kadr w branży lotniczej. TAKE OFF to cykliczne wydarzenie stanowiące połączenie dyskusji i prelekcji na tematy powiązane z szeroko rozumianym rynkiem lotniczym, połączone ze wspólnym śniadaniem uczestników, organizowane przez Welcome Airport Services.

 

Zebranych gości powitał zarząd Welcome Airport Services – Jakub Kluziński i Marcin Osowski. W zagadnienie omawiane na spotkaniu wprowadził gości krótki film z udziałem Stanisława Wojtery, prezesa PPL oraz Mikołaja Wilda, prezesa CPK.

 

Głównym punktem Take Off była dyskusja panelowa, poprowadzona przez Marcina Osowskiego. Głos zabrały ekspertki: Natalia Bogdan – agencja Jobhouse, Agnieszka Kopińska – CPK, Anna Kwasiborska – Politechnika Warszawska i Magdalena Zalewska – Polish Airports Academy (grupa PPL), które poruszyły problematykę pozyskiwania, kształcenia i utrzymania kadr w branży lotniczej.


Rynek pracy w 2023 roku w dalszym ciągu będzie dużym wyzwaniem dla pracodawców, zwłaszcza dla tych, którzy szukają pracowników niższego szczebla. Już w zeszłym roku rekrutacja pracowników była dużym wyzwaniem, w tym może być to jeszcze trudniejsze. Pracodawcy, aby przyciągnąć kandydatów do swoich organizacji muszą oferować konkurencyjne wynagrodzenie, ale nie zapominać także o innych, pozamaterialnych korzyściach swojej oferty. CPK to bardzo ciekawy, rozwojowy i prestiżowy projekt. Może przyciągnąć wielu utalentowanych ludzi do podjęcia pracy w branży lotniczej – powiedziała Natalia Bogdan, prezes zarządu agencji Jobhouse.

 

Obecne młode pokolenie, mówiąc szczególnie o studentach, którzy kształcą się w obszarze lotnictwa, na pewno oczekują odpowiedniego poziomu praktyk i właściwego poziomu zaprezentowania swoich umiejętności podczas pracy zawodowego. Pracodawcy powinni też uwzględniać odpowiedni poziom wynagrodzenie za taką pracę. Zainteresowanie studentów i młodzieży, jeśli chodzi o pracę w branży lotniczej, jest bardzo duże. Przedstawiciele podmiotów lotniczych wskazują nam, w jakim kierunku powinno podążać kształcenie. Potrzebna jest ścisła współpraca między podmiotami lotniczymi, aby uzupełnić luki w zatrudnieniu. Bez praktyk i staży dla studentów i uczniów nie będzie możliwości pozyskania przez podmioty lotnicze doświadczonych pracowników – dodała Anna Kwasiborska, adiunkt w Zakładzie Inżynierii Transportu Lotniczego, Politechnika Warszawska.

 

Pandemia miała ogromny wpływ na zatrudnienie w naszej branży, lotniska stały, ruch lotniczy zamarł. Zostały zamrożone również procesy rekrutacyjne.  Ta niestabilna sytuacja w procesach zatrudnienia przełożyła się na problemy z pozyskiwaniem pracowników po dość szybkim zwiększeniu ruchu lotniczego w ubiegłym roku.. Wyzwaniem na dziś jest długi proces zatrudnienia na lotniskach. Przejście przez wszystkie procedury może zniechęcić kandydata. Nie znam innej branży, w której wymaga się tak dużo od kandydata. Szkolenia, procedury, regulaminy. Oczywiście jesteśmy infrastrukturą krytyczną więc wiele zapisów służy bezpieczeństwu- to zrozumiałe. Obecnie samym wyzwaniem nie jest tylko rekrutacja ale moim zdaniem najważniejsze jest utrzymanie pracownika i pozyskiwanie kolejnych w taki sposób, aby chcieli związać się z nami na lata. Ponieważ żyjemy w czasach VUCA, które są niepewne i nieprzewidywalne, istotne jest budowanie takiej kultury organizacji i takiego wsparcia pracowników, żeby chcieli zostać z nami w miejscu pracy. Potrzebna jest wewnętrzna współpraca w organizacji do pozyskania i utrzymania pracowników. W lotnisku można się zakochać, w lotnictwie można się zakochać i na takich pracowników liczymy i takich pracowników chcemy – podkreśliła Magdalena Zalewska, Dyrektor Wykonawczy – Prokurent, Polish Airports Academy (grupa PPL).

 

– Szkoły potrzebują programu nauczania zgodne­go z zapotrzebowaniem przyszłych pracodawców. Przez lata uczniowie w większym stopniu dążyli do podjęcia edukacji w liceach ogólnokształcących niż w technikach i szkołach zawodowych. To właśnie dlatego teraz mamy deficyt absolwentów z wykształceniem technicznym, którzy posiadaliby praktyczne umiejętności i mieli odpowiednie uprawnienia do wykonywania zawodu. Kluczem dla rozwiązania problemu kadrowego jest kształcenie od podstaw i zwiększenie wśród młodzieży i ich rodziców świadomości tego, że branża lotnicza potrze­buje pracowników i ma im bardzo wiele do zaoferowania. Obecnie projekt CPK jest już na etapie zaawansowanych prac przygotowawczych i projektowych. Żeby zaprojektować i wybudować lotniczy port przesiadkowy i sieć nowych linii kolejowych potrzebujemy m.in. inżynierów, architektów, informatyków, prawników, ekspertów od zarządzania projektami, zamówień, finansowania inwestycji, pozyskiwania środków UE. Eksperci są dla nas absolutnie kluczowi, ale pod kątem rekrutacji rozmawiamy też ze środowiskiem akademickim. Pozytywny wpływ inwestycji CPK na rynek pracy będzie widoczny zarówno na etapie inwestycyjnym, jak też na operacyjnym – podsumowała Agnieszka Kopińska, dyrektor HR, CPK.

 

Spotkanie zakończyła ożywiona dyskusja, z sali padło wiele pytań, które świadczyły o ogromnym zainteresowaniu tematem czwartej edycji Take Off.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Transport Polska produkcja rowerów wodorowych coraz bliżej - Groclin ogłasza plany Biuro prasowe
2024-12-27 | 14:30

Polska produkcja rowerów wodorowych coraz bliżej - Groclin ogłasza plany

Rosnące zainteresowanie rowerami wodorowymi, konieczność wykorzystywania innowacyjnych technologii w codziennym życiu oraz zwiększone zapotrzebowanie na nowe rozwiązania w transporcie
Transport Zielone korytarze dla zrównoważonego transportu towarów w Europie
2024-12-19 | 15:00

Zielone korytarze dla zrównoważonego transportu towarów w Europie

Transport drogowy, który odpowiadał za 61,3% całkowitego przewozu towarów w Unii Europejskiej w 2023 roku[1], uważany jest za jednego z największych emitentów gazów
Transport Zmiany w systemie SENT: kontrole ładunków obejmą zagranicznych przewoźników
2024-12-16 | 09:00

Zmiany w systemie SENT: kontrole ładunków obejmą zagranicznych przewoźników

System SENT, pierwotnie służący do monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów wrażliwych, obejmie również podmioty spoza Polski. 1 listopada 2024 obowiązek

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.