Komunikaty PR

Po pandemii, przed CPK

2023-02-13  |  01:00
Biuro prasowe

9 lutego w Warszawie odbyła się kolejna edycja TAKE OFF, tym razem poświęcona zagadnieniu kadr w branży lotniczej. TAKE OFF to cykliczne wydarzenie stanowiące połączenie dyskusji i prelekcji na tematy powiązane z szeroko rozumianym rynkiem lotniczym, połączone ze wspólnym śniadaniem uczestników, organizowane przez Welcome Airport Services.

 

Zebranych gości powitał zarząd Welcome Airport Services – Jakub Kluziński i Marcin Osowski. W zagadnienie omawiane na spotkaniu wprowadził gości krótki film z udziałem Stanisława Wojtery, prezesa PPL oraz Mikołaja Wilda, prezesa CPK.

 

Głównym punktem Take Off była dyskusja panelowa, poprowadzona przez Marcina Osowskiego. Głos zabrały ekspertki: Natalia Bogdan – agencja Jobhouse, Agnieszka Kopińska – CPK, Anna Kwasiborska – Politechnika Warszawska i Magdalena Zalewska – Polish Airports Academy (grupa PPL), które poruszyły problematykę pozyskiwania, kształcenia i utrzymania kadr w branży lotniczej.


Rynek pracy w 2023 roku w dalszym ciągu będzie dużym wyzwaniem dla pracodawców, zwłaszcza dla tych, którzy szukają pracowników niższego szczebla. Już w zeszłym roku rekrutacja pracowników była dużym wyzwaniem, w tym może być to jeszcze trudniejsze. Pracodawcy, aby przyciągnąć kandydatów do swoich organizacji muszą oferować konkurencyjne wynagrodzenie, ale nie zapominać także o innych, pozamaterialnych korzyściach swojej oferty. CPK to bardzo ciekawy, rozwojowy i prestiżowy projekt. Może przyciągnąć wielu utalentowanych ludzi do podjęcia pracy w branży lotniczej – powiedziała Natalia Bogdan, prezes zarządu agencji Jobhouse.

 

Obecne młode pokolenie, mówiąc szczególnie o studentach, którzy kształcą się w obszarze lotnictwa, na pewno oczekują odpowiedniego poziomu praktyk i właściwego poziomu zaprezentowania swoich umiejętności podczas pracy zawodowego. Pracodawcy powinni też uwzględniać odpowiedni poziom wynagrodzenie za taką pracę. Zainteresowanie studentów i młodzieży, jeśli chodzi o pracę w branży lotniczej, jest bardzo duże. Przedstawiciele podmiotów lotniczych wskazują nam, w jakim kierunku powinno podążać kształcenie. Potrzebna jest ścisła współpraca między podmiotami lotniczymi, aby uzupełnić luki w zatrudnieniu. Bez praktyk i staży dla studentów i uczniów nie będzie możliwości pozyskania przez podmioty lotnicze doświadczonych pracowników – dodała Anna Kwasiborska, adiunkt w Zakładzie Inżynierii Transportu Lotniczego, Politechnika Warszawska.

 

Pandemia miała ogromny wpływ na zatrudnienie w naszej branży, lotniska stały, ruch lotniczy zamarł. Zostały zamrożone również procesy rekrutacyjne.  Ta niestabilna sytuacja w procesach zatrudnienia przełożyła się na problemy z pozyskiwaniem pracowników po dość szybkim zwiększeniu ruchu lotniczego w ubiegłym roku.. Wyzwaniem na dziś jest długi proces zatrudnienia na lotniskach. Przejście przez wszystkie procedury może zniechęcić kandydata. Nie znam innej branży, w której wymaga się tak dużo od kandydata. Szkolenia, procedury, regulaminy. Oczywiście jesteśmy infrastrukturą krytyczną więc wiele zapisów służy bezpieczeństwu- to zrozumiałe. Obecnie samym wyzwaniem nie jest tylko rekrutacja ale moim zdaniem najważniejsze jest utrzymanie pracownika i pozyskiwanie kolejnych w taki sposób, aby chcieli związać się z nami na lata. Ponieważ żyjemy w czasach VUCA, które są niepewne i nieprzewidywalne, istotne jest budowanie takiej kultury organizacji i takiego wsparcia pracowników, żeby chcieli zostać z nami w miejscu pracy. Potrzebna jest wewnętrzna współpraca w organizacji do pozyskania i utrzymania pracowników. W lotnisku można się zakochać, w lotnictwie można się zakochać i na takich pracowników liczymy i takich pracowników chcemy – podkreśliła Magdalena Zalewska, Dyrektor Wykonawczy – Prokurent, Polish Airports Academy (grupa PPL).

 

– Szkoły potrzebują programu nauczania zgodne­go z zapotrzebowaniem przyszłych pracodawców. Przez lata uczniowie w większym stopniu dążyli do podjęcia edukacji w liceach ogólnokształcących niż w technikach i szkołach zawodowych. To właśnie dlatego teraz mamy deficyt absolwentów z wykształceniem technicznym, którzy posiadaliby praktyczne umiejętności i mieli odpowiednie uprawnienia do wykonywania zawodu. Kluczem dla rozwiązania problemu kadrowego jest kształcenie od podstaw i zwiększenie wśród młodzieży i ich rodziców świadomości tego, że branża lotnicza potrze­buje pracowników i ma im bardzo wiele do zaoferowania. Obecnie projekt CPK jest już na etapie zaawansowanych prac przygotowawczych i projektowych. Żeby zaprojektować i wybudować lotniczy port przesiadkowy i sieć nowych linii kolejowych potrzebujemy m.in. inżynierów, architektów, informatyków, prawników, ekspertów od zarządzania projektami, zamówień, finansowania inwestycji, pozyskiwania środków UE. Eksperci są dla nas absolutnie kluczowi, ale pod kątem rekrutacji rozmawiamy też ze środowiskiem akademickim. Pozytywny wpływ inwestycji CPK na rynek pracy będzie widoczny zarówno na etapie inwestycyjnym, jak też na operacyjnym – podsumowała Agnieszka Kopińska, dyrektor HR, CPK.

 

Spotkanie zakończyła ożywiona dyskusja, z sali padło wiele pytań, które świadczyły o ogromnym zainteresowaniu tematem czwartej edycji Take Off.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Transport Poznajcie laureatki tytułu „Kobieta w Logistyce 2024” Biuro prasowe
2024-07-03 | 15:00

Poznajcie laureatki tytułu „Kobieta w Logistyce 2024”

Wyróżnienie „Kobieta roku w Logistyce” przyznawane jest od 13 lat przez Forum Kobiet w Logistyce, które skupia społeczność menedżerek pracujących
Transport Nowa Country Manager na czele polskiego oddziału Hillebrand Gori
2024-07-01 | 15:00

Nowa Country Manager na czele polskiego oddziału Hillebrand Gori

Hillebrand Gori, globalny operator logistyczny dla branży beverage, powołał nowego Country Managera oddziału w Polsce. Z początkiem maja stanowisko to objęła Olga Kołakowska. Olga
Transport Trenerzy Akademii Kierowców Girteki o szkoleniach z jazdy BEV
2024-07-01 | 15:00

Trenerzy Akademii Kierowców Girteki o szkoleniach z jazdy BEV

Girteka, największy przewoźnik drogowy w Europie, promuje inicjatywy na rzecz dekarbonizacji i zrównoważonego transportu drogowego, w oparciu o elektryczne samochody  ciężarowe

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Na rynku kapitałowym brakuje indywidualnych inwestorów. Nowe regulacje UE mają pobudzić ich zaangażowanie

– Rola rynku kapitałowego w rozwoju polskiej gospodarki jest nie do przecenienia – podkreśla Tomasz Orlik, członek zarządu PFR TFI. Jak wskazuje, obecnie kluczowy jest wzrost poziomu inwestycji, a w najbliższych latach przed nami duże wyzwanie w postaci zielonej transformacji. Rynek kapitałowy ma w tym procesie do odegrania ważną rolę, ale do tego potrzebuje aktywnych inwestorów, także indywidualnych. Dlatego pilnie potrzebne są działania, które pobudziłyby ich aktywność i zachęciły do lokowania na rynku oszczędności gospodarstw domowych. Pomóc w tym mają nowe regulacje unijne.

Ochrona środowiska

Rośnie liczba producentów ekologicznych zarówno w Polsce, jak i innych krajach Unii. Wciąż jednak jest to ułamek produkcji rolnej

Rolnictwo i hodowla zwierząt to jedna z głównych przyczyn wycinki lasów na świecie, utraty bioróżnorodności i największy emitent metanu. Sektor ten pochłania ogromne zasoby wody i odpowiada w dużym stopniu za zanieczyszczenie gleby. Ekspansja rolnictwa przyczynia się więc do zmian klimatu, a jednocześnie sektor boleśnie odczuwa ich skutki, co odbija się na produkcji rolnej. Zdaniem naukowców transformacja ekologiczna rolnictwa jest dziś koniecznością w walce z postępującymi niekorzystnymi zmianami klimatycznymi.

Transport

Firmy budowlane wyczekują na harmonogram największych krajowych inwestycji. Problemem mogą być terminy i brak rąk do pracy

W kolejnych latach z jednej strony napłynie do Polski  strumień funduszy europejskich z nowej perspektywy oraz Krajowego Planu Odbudowy, z drugiej strony w przygotowaniu są wielkie projekty infrastrukturalne związane z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego, kolei dużych prędkości, elektrowni jądrowej czy infrastruktury w obszarze bezpieczeństwa. – Mamy do czynienia z analizą programów po poprzednim rządzie, weryfikacją niektórych inwestycji. Firmy chcą, żeby został podany harmonogram prac – co, kiedy i w jakiej części kraju będzie realizowane, bo one też muszą się do tego przygotować – mówi Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Wyzwaniem w realizacji tych inwestycji mogą się okazać braki kadrowe.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.