Produkt pod kontrolą – transport kontenerowy artykułów wrażliwych
Według danych Eurostatu, tylko w pierwszym kwartale 2021 roku w europejskich portach przeładowano 824 miliony ton towarów. Od kilku, a właściwie kilkunastu lat można było zaobserwować znaczny wzrost wolumenu morskiego handlu, który zaczął obniżać się z końcem 2019 roku, wraz z rozwojem pandemii w Chinach. Po światowym lockdownie i wprowadzonych restrykcjach ten sektor powoli wraca do normy, a zapotrzebowanie na morski transport kontenerowy zaczyna rosnąć.
Produkty pod kontrolą
Transport chłodniczy każdego dnia stawia przed przedsiębiorcami wyzwania, których sprostanie jest kluczowe. Wiele wytworzonych dóbr potrzebuje określonych parametrów, w których powinny być przechowywane i przewożone. Nie chodzi tu tylko o temperaturę, ale także o odpowiedni poziom wilgotności. Towarami wymagającymi szczególnych warunków są przede wszystkim:
- artykuły spożywcze,
- artykuły medyczne oraz leki,
- kosmetyki,
- produkty chemiczne,
- elektronika,
- materiały budowlane.
W wyniku wahań i przekroczeń minimalnej lub maksymalnej temperatury podczas transportu, towary te mogą zmienić swoje właściwości i stać się zupełnie niezdatne do spożycia czy dalszego użytkowania przez konsumentów.
Odpowiednie warunki nie muszą być wyzwaniem
Utrzymanie wysokiej jakości przewożonych produktów jest jednym z najważniejszych wyzwań dla całego sektora logistycznego. W transporcie morskim do przewozu towarów wymagających kontrolowanej temperatury i wilgotności stosuje się specjalistyczne kontenery chłodnicze (reefery), które przeznaczone są dla przesyłek FCL (Full Container-Load). Mają one wbudowane w tylną ścianę agregaty elektryczne regulujące temperaturę wewnątrz kontenera, a w trakcie transportu podpina się je do instalacji statku. Podczas transportu produktów w kontenerach typu reefer, oprócz temperatury, możemy ustawić również odpowiednią wilgotność oraz wentylację. Wykorzystanie reeferów to nie wszystko. Dla bezpieczeństwa produktów powinno się je wyposażyć w systemy monitoringu temperatury oraz poziomu wilgotności.
Od lat najwięksi gracze w branży logistycznej korzystają z nowoczesnych rozwiązań, które monitorują parametry podczas transportu morskiego towarów. W tym celu wykorzystuje się specjalne rejestratory NFC (loggery), czyli niewielkie urządzenia, wielkości karty kredytowej, które automatycznie mierzą warunki środowiskowe. Oprócz pomiarów w czasie rzeczywistym, system wysyła powiadomienia do zarządcy w przypadku wystąpienia anomalii i niepożądanych zmian w warunkach. Dodatkowo obudowa loggerów wykonana jest z poliwęglanu, dzięki czemu jest bardzo wytrzymała i odporna na uszkodzenia mechaniczne, które mogą wystąpić w czasie transportu.
Partnerzy z sektora doceniają rejestratory przede wszystkim za wygodę i łatwość obsługi. Wystarczy, że nadawca i odbiorca dysponują telefonem komórkowym z funkcją NFC, która od kilku lat jest dostępna w zasadzie we wszystkich smartfonach. System wykorzystywany jest w najważniejszych i najdalszych transportach kontenerowych. Z tego typu rozwiązań korzysta między innymi DHL Global Forwarding. Zespół DHL SmartSensor we współpracy z Blulog opracował swój własny, szyty na miarę system, który podczas podróży przeprowadza regularne pomiary z dokładnością do ± 0,2°C w zakresie od 0 do 30°C.
Rejestratory NFC pozwalają na tworzenie nowych standardów na poziomie międzynarodowym, bez konieczności zmiany procedur. Ponadto dzięki szybkości i elastyczności rozwiązania czas sprawdzania historii pomiarów jest krótszy, a co za tym idzie, oszczędza również koszty.

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów
W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.
Handel
Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.
Transport
W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.