Komunikaty PR

Przyszłością są drogi z destruktu asfaltowego

2021-09-22  |  15:00
Biuro prasowe

Wśród wielu ekspertów i właścicieli firm drogowo-budowlanych trwa ożywiona dyskusja na temat jakości kruszyw używanych do budowy dróg w Polsce. Branża betonowa objęta jest regulacjami dotyczącymi reaktywności alkalicznej kruszyw, z kolei w branży asfaltowej gorącym zagadnieniem jest budowa dróg z destruktu asfaltowego. Co o tym sądzi Adam Wojczuk, Członek Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych (PSWNA)?

„Kruszywa są istotnym elementem nawierzchni dróg i podzielam podejście GDDKiA, które ma na celu wyeliminowanie ryzyk związanych z ich użytkowaniem. Określenie wymagań dotyczących reaktywności kruszyw do mieszanek cementowych powinno wyeliminować ryzyko powstania reakcji alkalicznej, która nazywana jest rakiem betonu. PSWNA na podstawie doświadczeń niemieckich od lat przestrzegała przed tym zjawiskiem. Niedawno dowiedzieliśmy się, że pierwszy przypadek raka betonu stwierdzono na jednym z odcinków drogi ekspresowej S8. W związku z tym działania GDDKiA oceniam jako uzasadnione.

Przewagą technologii asfaltowej, oprócz braku zjawiska reakcji alkalicznej, jest również możliwość budowy dróg z zastosowaniem destruktu asfaltowego pozyskanego ze starych dróg. W tym przypadku GDDKiA i PSWNA są zgodne: przyszłością w Polsce jest budowa dróg z destruktu asfaltowego, tak jak ma to miejsce w innych krajach Europy. Według analiz GDDKiA wykorzystywanie destruktu na szeroką skalę w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 i Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030, pozwoliłoby zaoszczędzić Skarbowi Państwa około 400 mln zł. Dodatkowe 40 mln zł oszczędności przyniosłyby rzadsze transporty kruszywa na plac budowy.

Co najistotniejsze, droga asfaltowa „z odzysku” jest w pełni wartościowa i bezpieczna dla kierowców, a produkcja samej nawierzchni tego typu, nie pozostawia znacznego śladu węglowego. Rafineria Lotos robi wszystko w kierunku ulepszania technologii asfaltowej, tak aby w coraz większym stopniu wykorzystywać destrukt”.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Transport TIER pozyskuje 200 mln. USD finansowania Biuro prasowe
2021-10-25 | 09:00

TIER pozyskuje 200 mln. USD finansowania

TIER pozyskuje 200 mln. USD finansowania w serii D, aby wypełniać swoją misję Zmiany Mobilności Na Dobre Wśród uczestników rundy finansowania są obecni
Transport ID Logistics zarządza nowym centrum logistycznym e-commerce ManoMano
2021-10-22 | 14:00

ID Logistics zarządza nowym centrum logistycznym e-commerce ManoMano

ManoMano, europejski lider rynku e-commerce w branży  DIY oraz home & garden, na okres 3 lat powierzył ID Logistics zarządzanie nowym centrum logistycznym we francuskim Châtres
Transport Nowy wymiar współdzielonych przejazdów
2021-10-22 | 01:00

Nowy wymiar współdzielonych przejazdów

BlaBlaCar, największa światowa platforma współdzielonych przejazdów, licząca już 100 mln użytkowników, poszerzyła ofertę o przejazdy autokarowe. Mieszkańcy Krakowa i

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Infrastruktura

Wykluczenie Huaweia z polskiego rynku może wywołać ostrą reakcję Chin. Łańcuchy dostaw dla fabryk będą zagrożone [DEPESZA]

– To będzie jeden z najważniejszych papierków lakmusowych polskich intencji w stosunku do Chin – mówi prof. Bogdan Góralczyk z Centrum Europejskiego UW, oceniając prace nad nowelizacją ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa. Projekt, który w ocenie rynku telekomunikacyjnego stał się narzędziem politycznych rozgrywek, zawiera zapisy pozwalające wykluczyć z polskiego rynku firmy technologiczne na podstawie kryteriów narodowościowych. W ocenie ekspertów są one wprost wymierzone w chiński koncern technologiczny Huawei, a ich uchwalenie może zaszkodzić polskim relacjom gospodarczym z Państwem Środka.

Motoryzacja

Podwyżki cen paliw, prądu i gazu najwyższe od kilkunastu lat. W przyszłym roku wzrosną nawet o 30–40 proc.

Na globalnych rynkach rosną ceny surowców energetycznych, a to pociąga za sobą podwyżki detalicznych cen prądu czy gazu. Od października więcej płacą klienci PGNiG, a koncern zapowiada kolejne wnioski o zatwierdzenie wyższych taryf, które będą obowiązywać od nowego roku. Więcej muszą płacić m.in. mieszkańcy Włoch, Francji czy Wielkiej Brytanii. Szacuje się, że przeciętne gospodarstwo domowe w UE wyda w tym roku na gaz od 800 do 1150 euro więcej niż przed rokiem. Drożeją też paliwa – na Węgrzech za benzynę trzeba płacić blisko 30 proc. więcej niż rok temu, w Polsce w październiku wzrost cen za paliwo wyniósł już 34 proc. r/r.

Handel

Opakowania po chipsach, słodyczach i zupkach instant mogą posłużyć do produkcji mebli. Najczęściej trafiają jednak do złego worka na śmieci

Polacy zużywają rokrocznie ok. 32 tys. ton elastycznych opakowań z tworzyw sztucznych, takich jak folie po chipsach, słodyczach czy zupkach instant. Zwykle konsumenci wyrzucają je nie tam, gdzie trzeba, czyli do odpadów zmieszanych zamiast do żółtego worka na śmieci. W efekcie tylko niewielki odsetek trafia później do recyklingu. Tę proporcję ma odwrócić uruchomiony właśnie program ReFlex, który jest unikalny nie tylko na polskim, ale i europejskim rynku. Jego celem jest to, aby do 2025 roku zbierać i poddawać recyklingowi co najmniej 50 proc. elastycznych opakowań wprowadzanych do obrotu. Odpowiednio przetworzone mogą później znaleźć zastosowanie m.in. w przemyśle budowlanym, transportowym czy meblarskim.

Media i PR

Hybrydowa formuła może zdominować rynek konferencji i spotkań również po pandemii. Do nowych realiów przekonali się zarówno organizatorzy, jak i dziennikarze

Branża eventowa jest jedną z tych, które najbardziej ucierpiały w wyniku pandemii COVID-19. Kiedy większość wydarzeń została odwołana ze względu na reżim sanitarny, branża ekspresem przeniosła się do online’u, a agencje i ich klienci przeszli przyspieszony kurs digitalizacji. Z raportu „Digital Event 2020/21” wynika, że największą popularnością cieszyły się realizowane w formule online webinary, szkolenia i konferencje. Choć część z nich prawdopodobnie zostanie utrzymana w tym formacie także po wygaszeniu pandemii, to organizatorzy chętnie wracają do tradycyjnych spotkań.