Komunikaty PR

Równo 30 lat temu uruchomiono pierwsze międzynarodowe połączenie z Wrocławia

2023-01-19  |  17:00
Biuro prasowe
Kontakt
Adriana Kondratowicz
PR Expert

Przestrzenna 48/3
50-533 Wrocław
akondratowicz|prexpert.com.pl| |akondratowicz|prexpert.com.pl
+48 502 332 358
www.prexpert.com.pl

To było historyczne wydarzenie, które otworzyło Wrocław na świat. 18 stycznia 1993 roku linie Eurowings uruchomiły pierwsze międzynarodowe połączenie z Wrocławia. Pasażerowie polecieli wtedy do Frankfurtu nad Menem.

Impuls do rozwoju, wyłom w sposobie funkcjonowania Wrocławia i całego Dolnego Śląska, a także wielkie wyzwanie dla miasta i portu lotniczego. To słowa, które pojawiają się przy okazji jubileuszu 30-lecia uruchomienia pierwszego międzynarodowego połączenia z wrocławskiego lotniska. Było to w styczniu 1993 roku. Loty uruchomiły linie Eurowings, a pierwszy rejs odbył się turbośmigłowym samolotem ATR-42. Na pokładzie podróżowało kilkunastu pasażerów.

- To było coś niezwykłego jak na tamte czasy. Polska nie była wtedy w Unii Europejskiej, a loty międzynarodowe odbywały się tylko z Warszawy i nieliczne – z Krakowa. To przedsięwzięcie było skoordynowanym działaniem nie tylko władz portu, ale także włodarzy miasta, województwa i samorządu. Ustalenia toczyły się również na szczeblu rządowym, gdyż start tego połączenia wymagał zgody organów państwowych – mówi Bogdan Borowiec, który w 1993 roku był przedstawicielem linii Eurowings.

Przygotowania do otwarcia połączenia trwały blisko 2 lata. Cała operacja nie byłaby możliwa, gdyby nie zaangażowanie przedstawicieli ówczesnych władz – prezydenta Wrocławia Bogdana Zdrojewskiego, wiceprezydenta Jarosława Obremskiego, wojewody wrocławskiego Janusza Zaleskiego i prezesa lotniska Leszka Krawczyka.

Samoloty kursowały do Frankfurtu najpierw trzy, a później pięć razy w tygodniu. Na początku na pokładzie mogło podróżować od 46 do 48 pasażerów. Potem liczba ta zwiększyła się do 68 osób. Do Niemiec latali przede wszystkim przedstawiciele biznesu - 70 proc. podróżnych stanowili obcokrajowcy, a 30 proc. Polacy. – Trzeba pamiętać, że to były zupełnie inne czasy. Nie każdego było stać na bilet lotniczy. Ale najważniejsze, że biznes zauważył potencjał Wrocławia i Dolnego Śląska. To wpłynęło na rozwój miasta i regionu – mówi Bogdan Borowiec.

Zmiany zaszły także w samym porcie lotniczym. Przed startem pierwszego międzynarodowego połączenia niezbędne było uruchomienie stałych stanowisk Straży Granicznej, a także Urzędu Celnego (do tej pory przedstawiciele tych organów pojawiali się na lotnisku tylko w razie potrzeby, przed planowanymi odlotami nielicznych czarterów). Trzeba było również wyposażyć lotnisko w odpowiedni sprzęt potrzebny przy kontroli bezpieczeństwa. 

- To był przełom, który otworzył niebo nad Wrocławiem dla przewoźników międzynarodowych. To w 1993 roku zaczęła się przygoda Wrocławia z lotami międzynarodowymi. Zagraniczni partnerzy i przewoźnicy spojrzeli na Wrocław jako na miejsce, w którym nie tylko warto uruchamiać nowe połączenia, ale w które warto inwestować – mówi Dariusz Kuś, prezes Portu Lotniczego Wrocław.

 

Rozwój połączeń międzynarodowych

Kolejne lata przynosiły dalszy rozwój wrocławskiego lotniska. W 1997 roku została otwarta nowa hala odlotów międzynarodowych, a dwa lata później hala przylotów międzynarodowych. W międzyczasie uruchomiono nowy terminal krajowy i otwarto terminal cargo. Rok 2001 to otwarcie strefy odlotów w hali międzynarodowej.

Datą, która zmieniła dotychczasowy sposób podróżowania, był marzec 2005 roku. To właśnie wtedy linie Ryanair uruchomiły pierwsze niskokosztowe połączenie na trasie Wrocław-Londyn. Pięć lat później swoje trasy z Wrocławia otworzył węgierski przewoźnik Wizz Air.

- W międzyczasie rozpoczęła się budowa nowego terminalu, który uruchomiliśmy w marcu 2012 roku. To było przełomowe wydarzenie. Od ponad 10 lat podróżni mogą w komfortowych warunkach latać z Wrocławia do najciekawszych miejsc w Europie i do dużych hubów na kontynencie – mówi Dariusz Kuś.

W każdym sezonie przewoźnicy sieciowi oferują pasażerom z Wrocławia kilkadziesiąt połączeń w najatrakcyjniejsze zakątki Europy (Włochy, Hiszpania, Chorwacja, Portugalia, Skandynawia, Francja, Bułgaria, Grecja, Malta, Cypr, Wielka Brytania, Szkocja, Irlandia, Gruzja, Belgia). Na przestrzeni lat swoją ofertę z Wrocławia rozwinęli też przewoźnicy sieciowi tacy jak Lufthansa, KLM, SWISS czy PLL LOT.

Połączenie do Frankfurtu, który dziś obchodzi swój jubileusz, należy do najpopularniejszych połączeń sieciowych z Wrocławia. Jesienią i zimą Lufthansa zmieniła samoloty do Frankfurtu na większe, typu Embraer 190, dzięki czemu liczba miejsc dla pasażerów zwiększyła się o 25 proc. – mów Cezary Pacamaj, wiceprezes portu lotniczego Wrocław.

 

Plany na przyszłość

Rola wrocławskiego lotniska jako jednego z najważniejszych portów regionalnych w kraju stale wzrasta – świadczą o tym zarówno decyzje przewoźników, jak i planowane zmiany samej infrastruktury Portu.

- Jesteśmy ważnym partnerem dla przewoźników, a inwestycje zarówno w obszarze infrastruktury jak i usług pozalotniskowych, sprawiają że w perspektywie kilku najbliższych lat będziemy w stanie znacznie zwiększyć przepustowość lotniska i ofertować jeszcze lepszy komfort podróżowania pasażerom – mówi Przemysław Myszakowski, wiceprezes Portu Lotniczego Wrocław.

W ubiegłym roku Ryanair ogłosił rozbudowę zaplecza obsługi technicznej samolotów, co pozwoli podwoić liczbę serwisowanych maszyn we Wrocławiu i zatrudnić dodatkowych 200 specjalistów. Wizz Air powiększył swoją bazę operacyjną o drugi samolot. W zaawansowanej fazie są również konsultacje na temat uruchomienia bezpośredniego połączenia między Wrocławiem a Seulem. Wrocławskie lotnisko zostanie również rozbudowane i zmodernizowane w ramach projektu „Łącząc Europę” 2021-2027 (CEF 2). Powstanie dodatkowa płyta postojowa i równoległa droga kołowania, a także droga szybkiego zjazdu i nowa płyta do odladzania samolotów. Zmodernizowana zostanie także istniejąca droga kołowania. Prace przy rozbudowie rozpoczną się pod koniec 2023 roku.

 

Więcej informacji

Port Lotniczy Wrocław to jedno z największych i najważniejszych lotnisk w Polsce. Wrocławskie lotnisko jest doskonale skomunikowane z siecią autostrad (A4 i A8) i dróg ekspresowych (S3, S5 i S8), co umożliwia szybki i wygodny dojazd również z dalej położonych regionów Polski. Na lotnisku podróżni mają do dyspozycji ok. 4 tys. miejsc parkingowych.

Wygodnym połączeniem z centrum jest autobusowa linia „106” oraz nocna „206”, a z zachodnich dzielnic Wrocławia linia „129”. Pasażerowie korzystający z usług Port Lotniczego Wrocław mają też do dyspozycji liczne sklepy, bary, kawiarnie i restauracje, także całodobowe.

Port Lotniczy Wrocław sukcesywnie inwestuje w infrastrukturę. Od 2012 roku pasażerowie są obsługiwani w nowoczesnym terminalu. Lotnisko dysponuje też systemem nawigacyjnym wyższej kategorii (ILS Cat. II), umożliwiającym realizację operacji lotniczych również w trudniejszych warunkach atmosferycznych.

Wrocławskie lotnisko jest doceniane za wysoki standard obsługi. W 2012 roku port został uznany przez pasażerów najbardziej przyjaznym lotniskiem w Polsce. Czterokrotnie otrzymał też nagrodę Business Traveller Award dla najlepszego regionalnego lotniska w kraju.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: PR Expert
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Transport DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych Biuro prasowe
2025-05-15 | 15:30

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

DPD Polska osiągnęła kolejny kamień milowy w rozwoju sieci DPD Pickup. Firma zainstalowała już ponad 10 tys. automatów paczkowych, które razem z punktami tworzą
Transport DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw
2025-02-24 | 08:30

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw

DPD Polska konsekwentnie rozwija zakres usług w ramach DPD Mobile, zapewniając użytkownikom aplikacji jeszcze większą wygodę w nadawaniu przesyłek międzynarodowych. Od teraz
Transport Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków
2025-01-29 | 09:10

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków

Jeszcze 2-3 lata temu trudno było znaleźć właściciela ciężarówki dopuszczającego myśl o zamianie jej na elektryczną. Przez ten czas najwidoczniej wiele się zmieniło. Z

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Poparcie dla UE rekordowo wysokie, mimo wzrostu populizmu. Społeczeństwo oczekuje większego zaangażowania w kwestie bezpieczeństwa

Badanie Parlamentu Europejskiego wskazuje na rekordowe poparcie Europejczyków dla Unii Europejskiej. Ma to związek z rosnącymi zagrożeniami z zewnątrz, czyli np. bliskością wojny rosyjsko-ukraińskiej. Jednocześnie do głosu wewnątrz UE coraz częściej dochodzą ruchy populistyczne, za sprawą których więcej obywateli państw członkowskich przyjmuje eurosceptyczną postawę. Dużą rolę odgrywają więc dialog ze społeczeństwem i jego edukacja.

Problemy społeczne

60 proc. młodych ludzi chce posiadać mieszkanie na własność. Główna bariera to brak wkładu własnego

Posiadanie własnego mieszkania jest aspiracją większości młodych Polaków – wskazują dane badaczy z SGH. Jednak ze względów finansowych jest ono dostępne dla części z nich, a na dodatek wiąże się ze zobowiązaniem na kilkadziesiąt lat. W luce czynszowej, czyli w sytuacji, gdy kogoś nie stać na zakup własnego M, ale jest zbyt bogaty na mieszkanie komunalne, jest ok. 35 proc. społeczeństwa. I to dla tej grupy potrzebna jest oferta państwa. Budownictwo społeczne mogłoby być alternatywą, ale nie odpowiada na potrzebę posiadania nieruchomości na własność.

Infrastruktura

Trwają prace nad europejską strategią odporności wodnej. Projekt ma być gotowy przed latem

Komisja Europejska ma w najbliższych tygodniach przedstawić strategię na rzecz zwiększenia odporności na niedobory wody. PE na majowej sesji przyjął zalecenia w tym zakresie, w których opowiada się za ambitną odpowiedzią na te wyzwania. Jak podkreśla europoseł PO Andrzej Buła, chodzi przede wszystkim o oszczędzanie wody i dbanie o jej jakość, a także o zapewnienie odpowiedniego finansowania odporności wodnej.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.