Rozprzestrzeniania się koronawirusa jest okolicznością nadzwyczajną - uważa APRA
- Członkowie Stowarzyszenie Rzeczników Praw Pasażera (APRA), zgadzają się, że sytuację związaną z chorobą COVID-19 należy uznać za okoliczność nadzwyczajną w kontekście praw pasażerów linii lotniczych do odszkodowania.
- Wszyscy członkowie Stowarzyszenia wspólnie postanowili o niepodejmowaniu się obsługi roszczeń o odszkodowania za zakłócenia lotów związane z koronawirusem.
- Decyzja jest podyktowana chęcią wyjaśniania pasażerom sytuacji oraz wyrażenia wsparcia dla branży podróżniczej.
Większość ludzi zdaje sobie obecnie sprawę, że COVID-19 rozprzestrzeniła się już na większość części świata oraz że w znacznym stopniu zakłóciło to życie publiczne, w tym także podróże lotnicze.
Jednym z negatywnych skutków epidemii są poważne zawirowania w działalności linii lotniczych oraz dezorganizacja planów pasażerów. Celem Stowarzyszenia Rzeczników Praw Pasażera jest ochrona praw podróżujących drogą lotniczą. Jednocześnie, zdaniem Stowarzyszenia, zasługują oni w obliczu zaistniałej sytuacji na precyzyjne wyjaśnienie związanych z nią kwestii prawnych.
Wszyscy członkowie organizacji zgadzają się, w związku z powyższym, że zakłócenia spowodowane bezpośrednio przez kwestię koronawirusa należy uznać za zaistniałe w wyniku nadzwyczajnych okoliczności. Wynika to wprost z faktu, że rozwój sytuacji wykracza poza zakres działalności i kontrolę linii lotniczej. Przewoźnicy pozostają jednak odpowiedzialni za opiekę nad swoimi pasażerami w trakcie zakłóceń, APRA pozostanie zaś zaangażowana w ochronę praw podróżnych przez cały czas trwania kryzysu.
– Nasi członkowie zaczęli już odmawiać obsługi roszczeń odszkodowawczych, związanych z COVID-19. Pasażerowie lotniczy są bardzo wrażliwą grupą konsumentów a naszą misją jest ich obrona, gdy ich prawa są naruszane. Uważamy jednak, że ważne jest, aby być realistycznym i rozsądnym. Jasność i pewność prawa mają ogromne znaczenie w obecnej sytuacji. Naszym zdaniem obecny kryzys koronawirusa pozostaje oczywiście poza kontrolą linii lotniczych i należy go uznać za nadzwyczajny. Pomagamy pasażerom poprzez obsługę każdego wniosku osobno i wyposażenie ich w odpowiednią informację o jego zasadności do odszkodowania, aby roszczenia odnoszące się do nadzwyczajnych okoliczności nie obarczały przewoźników. Nikt nie korzysta na obciążaniu systemów sądowych, dezorientacji pasażerów i frustracji linii lotniczych – mówi Prezes Stowarzyszenia Rzeczników Praw Pasażera Adeline Noorderhaven.
– Chcemy jednak podkreślić, że obecnie bardziej niż kiedykolwiek kluczowe jest utrzymanie solidnych ram praw pasażerów. Jak stwierdziło wiele dużych linii lotniczych, kryzys najprawdopodobniej przyspieszy toczącą się konkurencję w branży lotniczej ze szkodą dla mniejszych linii lotniczych. To nieuchronnie oznacza znaczne ograniczenie wyboru dla konsumentów, wyższe ceny i sytuację przypominającą oligopol, pozostawiając pasażera jeszcze bardziej bezradnego. Nie możemy zapominać, że pasażer jest i powinien pozostać najważniejszy. Będziemy nadal ściśle współpracować z instytucjami UE i ufać, że odpowiednio poradzą sobie z tym kryzysem – powiedziała Adeline Noorderhaven.
Polska produkcja rowerów wodorowych coraz bliżej - Groclin ogłasza plany
Zielone korytarze dla zrównoważonego transportu towarów w Europie
Zmiany w systemie SENT: kontrole ładunków obejmą zagranicznych przewoźników
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
IT i technologie
W Krakowie powstało centrum operacyjne cyberbezpieczeństwa. Sektor małych i średnich firm zyska dostęp do specjalistycznych usług [DEPESZA]
Security Operations Center, które zostało uruchomione w ramach Centrum Technologicznego Hitachi w Krakowie, ma zapewnić firmom dostęp do usług specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa, bez konieczności tworzenia własnych działów IT. Dla przedsiębiorstw outsourcing tego typu zadań jest rozwiązaniem, które pozwala uniknąć wysokich nakładów inwestycyjnych, zabezpieczyć się przed coraz intensywniejszymi atakami hakerów, a także sprostać wymogom legislacyjnym.
Edukacja
Podwyżki wynagrodzeń nie rozwiążą problemu niedoboru nauczycieli. Ważny jest też prestiż zawodu i obciążenie obowiązkami
Niski poziom wynagrodzenia nauczycieli w porównaniu z innymi zawodami to tylko jeden z czynników, które wpływają na niedobór kadr pedagogicznych w różnych krajach. Z analizy naukowców z Wielkiej Brytanii wynika, że popularne strategie szybkich rozwiązań, takie jak programy stypendialne, nie działają w długiej perspektywie. Potrzebne jest więc nie tylko zwiększenie płac, ale i budowanie prestiżu tego zawodu, by osoby, które mają predyspozycje do jego wykonywania, nie bały się obierać takiej ścieżki kariery zawodowej.
Fundusze unijne
Coraz więcej inwestorów stawia na budownictwo modułowe. Kolejne dwa lata powinny przynieść duże wzrosty
Do 2030 roku rynek budownictwa modułowego ma osiągnąć wartość 7 mld zł – szacuje firma Spectis. Szczególnie ten i przyszły rok będą dla niego korzystne ze względu na duży napływ środków z KPO, których wydatkowanie wiąże się z ograniczeniami czasowymi. Presja kosztowa i czasowa oraz otwartość na nowe technologie może skłonić inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych do zwrotu w kierunku budynków modułowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.