Strefy Czystego Transportu w miastach. Jak poradzą sobie firmy logistyczne?
PR Expert
Przestrzenna 48/3
50-533 Wrocław
akondratowicz|prexpert.com.pl| |akondratowicz|prexpert.com.pl
+48 502 332 358
www.prexpert.com.pl
Kraków, Warszawa i Wrocław – to pierwsze trzy miasta w Polsce, w których powstaną Strefy Czystego Transportu. Jak z tymi ograniczeniami poradzą sobie kierowcy i firmy logistyczne? Te ostatnie już znalazły rozwiązanie i z powodzeniem wprowadzają do centrów polskich miast rowery cargo.
Kraków – to pierwsze miasto w Polsce, które zadeklarowało, że od 1 lipca 2024 roku wprowadzi na swoim terenie Strefę Czystego Transportu. Ograniczenia będą wdrażane dwuetapowo – aż do 2026 roku. Za 3 lata do tego miasta nie wjedzie aż 20 proc. samochodów, co według wyliczeń Krakowskiego Alarmu Smogowego spowoduje spadek emisji tlenków azotu o połowę. W ślad za Krakowem taką samą decyzję podjęła Warszawa. Planowane wprowadzenie SCT przewidziano na lata 2024-2032 i mają nią być objęte: prawie całe Śródmieście, część Pragi i fragmentarycznie takie dzielnice jak Wola, Kamionek, Grochów i Saska Kępa. Podobne plany ma także Wrocław, który chce wdrożyć STC od 2025 roku.
Ograniczenia ruchu samochodowego w ścisłych centrach polskich metropolii to sygnał dla wielu firm, zwłaszcza logistycznych, że w Polsce przyszedł czas na zrównoważony transport. Wie o tym dobrze GLS Poland, który od 3 lat z powodzeniem wprowadza rowery kurierskie. Obecnie kursują one po centrach wielu miast, w tym m.in. w Krakowie, Warszawie, Wrocławiu czy Poznaniu.
– Rowery kurierskie były naszą odpowiedzią na potrzeby klientów, ale przede wszystkim sposobem na zmniejszenie emisji CO2 w obszarach centralnych miast – mówi Aleksandra Kiersztyn, menedżer ds. środowiska GLS Poland.
Rowery cargo nie emitują spalin i nie generują hałasu, co ma dodatkowo pozytywny wpływ na mieszkańców.
– To wygodny i komfortowy sposób dostarczania przesyłek na terenach o gęstej zabudowie i w strefach wyłączonych z ruchu samochodowego – przekonuje Grzegorz Piórecki, który od 3 lat rozwozi rowerem cargo paczki GLS po ścisłym centrum Krakowa. Średnio każdego dnia dostarcza około 80 przesyłek i pokonuje ok. 12 km.
– Na początku klienci byli zdziwieni widokiem roweru cargo, a turyści robili sobie z nim zdjęcia. Dziś dla nich rower kurierski to już norma – zauważa. Jak podkreśla, dzięki rowerowi może sprawnie przemieszczać się po centrum Krakowa i parkować praktycznie wszędzie – w przeciwieństwie do samochodu dostawczego. – Rowery cargo powinny funkcjonować w centrum każdego dużego miasta, zwłaszcza w strefach wyłączonych z ruchu samochodowego – mówi Grzegorz Piórecki.
GLS rozwija swoją sieć rowerów kurierskich w Polsce i aktywnie uczestniczy w projektach, które mogą mieć pozytywny wpływ na promocję zeroemisyjnych środków transportu w logistyce.
– Rowery kurierskie to szansa dla centrów polskich miast na bardziej zrównoważony transport. Decyzje o utworzeniu SCT podejmują kolejne metropolie, a Unia Europejska dąży do tego, by za 7 lat doprowadzić do redukcji CO2 o ponad połowę w stosunku do poziomu z roku 1990 roku. Wszyscy stawiamy sobie ambitne wyzwania. My również. Dlatego chcemy, by do 2045 roku emisja całej Grupy GLS – w Europie i Ameryce Północnej, została zredukowana do zera – podkreśla Aleksandra Kiersztyn.
Grupa GLS inwestuje w zrównoważony transport
Ambicja całej Grupy GLS do poziomu zero emisji w 2045 roku skupia się przede wszystkim na wymianie floty na nisko- i zeroemisyjną. Obecnie GLS korzysta w Europie z 470 lekkich pojazdów takich jak rowery cargo, elektryczne skutery, trójkołowce i minivany, które kursują w Austrii, Belgii, Czechach, Niemczech, Danii, Hiszpanii, Francji, na Węgrzech, we Włoszech, w Rumunii i oczywiście w Polsce. Niedawno francuski oddział GLS wykupił firmę Tousfacteurs posiadającą 100 rowerów cargo. Rowery kurierskie zdobywają popularność na Węgrzech, we Włoszech, Niemczech i Hiszpanii. W tym ostatnim kraju popularne są także trójkołowce i elektryczne skutery z logiem GLS. Lekkie pojazdy jak minivany rozwożą paczki we Francji i w Niemczech. Dodatkowo w Danii GLS zapewnia i instaluje bezpłatne ładowarki naścienne w domach pracowników, którzy korzystają z elektrycznych samochodów służbowych.
Zielony transport to przyszłość dużych polskich i europejskich miast. Kluczowe jest tu m.in. zapewnienie odpowiedniej infrastruktury, która umożliwi ładowanie samochodów elektrycznych na terenie metropolii. Obecnie GLS Poland posiada ponad 150 ładowarek w 22 swoich lokalizacjach, a docelowo chce, by znajdowały się one w każdym oddziale firmy. Do rozwoju ekologicznego transportu w miastach potrzebna jest jednak współpraca wszystkich podmiotów zainteresowanych zmniejszeniem emisji CO2 i upowszechnienie infrastruktury do ładowania takich pojazdów na terenie całego kraju.
Małgorzata Markowska, GLS Poland
E-mail: malgorzata.markowska@gls-poland.com
Telefon: +48 695 354 791
Adriana Kondratowicz, PR Expert
E-mail: akondratowicz@prexpert.com.pl
Telefon: +48 502 332 358
O Grupie GLS
Grupa GLS jest jednym z największych niezależnych dostawców usług kurierskich w Europie, z rozwiniętą aktywną obecnością w prawie wszystkich krajach kontynentu. W ramach sieci spółek zależnych, działa również w Kanadzie i na Zachodnim Wybrzeżu USA. Każdego dnia pozwala to GLS sprawnie dostarczać klientom i społecznościom miliony paczek i związanych z nimi historii. Swoją siecią GLS zarządza proaktywnie – rynki, na których działa, łączy w sposób elastyczny i zwinny, reagując na ich szybkie zmiany i dynamikę. Firma jest dumna z tego, że zapewnia swoim klientom wysokiej jakości usługi w ponad 40 krajach. Sieć GLS składa się z ponad 120 centrów dystrybucyjnych, ponad 1,6 tys. filii, 37 tys. pojazdów odpowiadających za ostatni etap dostawy i 4,5 tys. samochodów liniowych. Gwarantuje to doskonałą elastyczność i zwiększony zasięg działania. W latach 2021/22 Grupa GLS wygenerowała rekordowe przychody w wysokości 5 miliardów euro, dostarczając 870 milionów paczek na wszystkich obsługiwanych rynkach. Więcej informacji na stronie gls-group.com.

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków

Polska produkcja rowerów wodorowych coraz bliżej - Groclin ogłasza plany
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Rząd zapowiada nową strategię wspierającą polski kapitał. Rodzimym firmom przyda się promocja ze strony instytucji państwowych
Premier Donald Tusk podczas otwarcia wiosennej odsłony Europejskiego Forum Nowych Idei zapowiedział nową politykę gospodarczą, opartą na odbudowie i repolonizacji krajowej gospodarki. Przy wyborze wykonawców w państwowych inwestycjach mają być promowane polskie firmy, a zadaniem administracji ma być dbanie o interes narodowy. – Wydaje mi się, że powinniśmy jednak przede wszystkim patrzeć na to, kto i jak skutecznie będzie wspierał polskie firmy, inwestycje, bo to jest to, czego potrzebujemy – ocenia dr Henryka Bochniarz, przewodnicząca Rady Głównej Konfederacji Lewiatan.
Finanse
Członek RPP spodziewa się obniżki stóp procentowych już w maju, może nawet o 50 pb. Potem dyskusja o kolejnej obniżce możliwa w lipcu

Nie najlepsze dane z gospodarki w I kwartale roku oraz inflacja o połowę niższa niż w chwili ostatniej obniżki stóp – to zdaniem Ludwika Koteckiego, członka RPP, wystarczająco mocne powody przemawiające za cięciem kosztu pieniądza już na majowym posiedzeniu. W grze może być nawet 50 punktów bazowych na początek, a do końca roku dwa razy tyle. Podwyższona niepewność w globalnej gospodarce spowodowana polityką administracji w Waszyngtonie to dodatkowy czynnik, który powinien wesprzeć decyzję o poluzowaniu polityki pieniężnej.
Prawo
Trwają prace nad nową ustawą o Rzeczniku MŚP. Urząd zyska nowe kompetencje

Zgodnie z procedowaną ustawą Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców stanie się Rzecznikiem Praw Przedsiębiorców i zyska nowe uprawnienia. Wśród nich najważniejsze to możliwość reprezentowania wszystkich przedsiębiorstw, niezależnie od ich wielkości, i rolników, a także inicjatywa ustawodawcza. Ustawą w kolejnych tygodniach ma się zająć rząd.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.