Strefy Czystego Transportu w miastach. Jak poradzą sobie firmy logistyczne?
PR Expert
Przestrzenna 48/3
50-533 Wrocław
akondratowicz|prexpert.com.pl| |akondratowicz|prexpert.com.pl
+48 502 332 358
www.prexpert.com.pl
Kraków, Warszawa i Wrocław – to pierwsze trzy miasta w Polsce, w których powstaną Strefy Czystego Transportu. Jak z tymi ograniczeniami poradzą sobie kierowcy i firmy logistyczne? Te ostatnie już znalazły rozwiązanie i z powodzeniem wprowadzają do centrów polskich miast rowery cargo.
Kraków – to pierwsze miasto w Polsce, które zadeklarowało, że od 1 lipca 2024 roku wprowadzi na swoim terenie Strefę Czystego Transportu. Ograniczenia będą wdrażane dwuetapowo – aż do 2026 roku. Za 3 lata do tego miasta nie wjedzie aż 20 proc. samochodów, co według wyliczeń Krakowskiego Alarmu Smogowego spowoduje spadek emisji tlenków azotu o połowę. W ślad za Krakowem taką samą decyzję podjęła Warszawa. Planowane wprowadzenie SCT przewidziano na lata 2024-2032 i mają nią być objęte: prawie całe Śródmieście, część Pragi i fragmentarycznie takie dzielnice jak Wola, Kamionek, Grochów i Saska Kępa. Podobne plany ma także Wrocław, który chce wdrożyć STC od 2025 roku.
Ograniczenia ruchu samochodowego w ścisłych centrach polskich metropolii to sygnał dla wielu firm, zwłaszcza logistycznych, że w Polsce przyszedł czas na zrównoważony transport. Wie o tym dobrze GLS Poland, który od 3 lat z powodzeniem wprowadza rowery kurierskie. Obecnie kursują one po centrach wielu miast, w tym m.in. w Krakowie, Warszawie, Wrocławiu czy Poznaniu.
– Rowery kurierskie były naszą odpowiedzią na potrzeby klientów, ale przede wszystkim sposobem na zmniejszenie emisji CO2 w obszarach centralnych miast – mówi Aleksandra Kiersztyn, menedżer ds. środowiska GLS Poland.
Rowery cargo nie emitują spalin i nie generują hałasu, co ma dodatkowo pozytywny wpływ na mieszkańców.
– To wygodny i komfortowy sposób dostarczania przesyłek na terenach o gęstej zabudowie i w strefach wyłączonych z ruchu samochodowego – przekonuje Grzegorz Piórecki, który od 3 lat rozwozi rowerem cargo paczki GLS po ścisłym centrum Krakowa. Średnio każdego dnia dostarcza około 80 przesyłek i pokonuje ok. 12 km.
– Na początku klienci byli zdziwieni widokiem roweru cargo, a turyści robili sobie z nim zdjęcia. Dziś dla nich rower kurierski to już norma – zauważa. Jak podkreśla, dzięki rowerowi może sprawnie przemieszczać się po centrum Krakowa i parkować praktycznie wszędzie – w przeciwieństwie do samochodu dostawczego. – Rowery cargo powinny funkcjonować w centrum każdego dużego miasta, zwłaszcza w strefach wyłączonych z ruchu samochodowego – mówi Grzegorz Piórecki.
GLS rozwija swoją sieć rowerów kurierskich w Polsce i aktywnie uczestniczy w projektach, które mogą mieć pozytywny wpływ na promocję zeroemisyjnych środków transportu w logistyce.
– Rowery kurierskie to szansa dla centrów polskich miast na bardziej zrównoważony transport. Decyzje o utworzeniu SCT podejmują kolejne metropolie, a Unia Europejska dąży do tego, by za 7 lat doprowadzić do redukcji CO2 o ponad połowę w stosunku do poziomu z roku 1990 roku. Wszyscy stawiamy sobie ambitne wyzwania. My również. Dlatego chcemy, by do 2045 roku emisja całej Grupy GLS – w Europie i Ameryce Północnej, została zredukowana do zera – podkreśla Aleksandra Kiersztyn.
Grupa GLS inwestuje w zrównoważony transport
Ambicja całej Grupy GLS do poziomu zero emisji w 2045 roku skupia się przede wszystkim na wymianie floty na nisko- i zeroemisyjną. Obecnie GLS korzysta w Europie z 470 lekkich pojazdów takich jak rowery cargo, elektryczne skutery, trójkołowce i minivany, które kursują w Austrii, Belgii, Czechach, Niemczech, Danii, Hiszpanii, Francji, na Węgrzech, we Włoszech, w Rumunii i oczywiście w Polsce. Niedawno francuski oddział GLS wykupił firmę Tousfacteurs posiadającą 100 rowerów cargo. Rowery kurierskie zdobywają popularność na Węgrzech, we Włoszech, Niemczech i Hiszpanii. W tym ostatnim kraju popularne są także trójkołowce i elektryczne skutery z logiem GLS. Lekkie pojazdy jak minivany rozwożą paczki we Francji i w Niemczech. Dodatkowo w Danii GLS zapewnia i instaluje bezpłatne ładowarki naścienne w domach pracowników, którzy korzystają z elektrycznych samochodów służbowych.
Zielony transport to przyszłość dużych polskich i europejskich miast. Kluczowe jest tu m.in. zapewnienie odpowiedniej infrastruktury, która umożliwi ładowanie samochodów elektrycznych na terenie metropolii. Obecnie GLS Poland posiada ponad 150 ładowarek w 22 swoich lokalizacjach, a docelowo chce, by znajdowały się one w każdym oddziale firmy. Do rozwoju ekologicznego transportu w miastach potrzebna jest jednak współpraca wszystkich podmiotów zainteresowanych zmniejszeniem emisji CO2 i upowszechnienie infrastruktury do ładowania takich pojazdów na terenie całego kraju.
Małgorzata Markowska, GLS Poland
E-mail: malgorzata.markowska@gls-poland.com
Telefon: +48 695 354 791
Adriana Kondratowicz, PR Expert
E-mail: akondratowicz@prexpert.com.pl
Telefon: +48 502 332 358
O Grupie GLS
Grupa GLS jest jednym z największych niezależnych dostawców usług kurierskich w Europie, z rozwiniętą aktywną obecnością w prawie wszystkich krajach kontynentu. W ramach sieci spółek zależnych, działa również w Kanadzie i na Zachodnim Wybrzeżu USA. Każdego dnia pozwala to GLS sprawnie dostarczać klientom i społecznościom miliony paczek i związanych z nimi historii. Swoją siecią GLS zarządza proaktywnie – rynki, na których działa, łączy w sposób elastyczny i zwinny, reagując na ich szybkie zmiany i dynamikę. Firma jest dumna z tego, że zapewnia swoim klientom wysokiej jakości usługi w ponad 40 krajach. Sieć GLS składa się z ponad 120 centrów dystrybucyjnych, ponad 1,6 tys. filii, 37 tys. pojazdów odpowiadających za ostatni etap dostawy i 4,5 tys. samochodów liniowych. Gwarantuje to doskonałą elastyczność i zwiększony zasięg działania. W latach 2021/22 Grupa GLS wygenerowała rekordowe przychody w wysokości 5 miliardów euro, dostarczając 870 milionów paczek na wszystkich obsługiwanych rynkach. Więcej informacji na stronie gls-group.com.
EcoVadis nagradza Targor-Truck za zaangażowanie w zrównoważone łańcuchy dostaw
CEVA Logistics organizuje globalny program szkoleń dla 25 tys. pracowników
DSV – Global Transport and Logistics w gronie liderów transformacji
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
Wysokie koszty zatrudnienia to w tej chwili jedno z poważniejszych wyzwań utrudniających działalność i hamujących rozwój polskich przedsiębiorstw. – Skuteczną odpowiedzią może być ulga badawczo-rozwojowa – wskazuje Piotr Frankowski, dyrektor zarządzający Ayming Polska. Ten instrument umożliwia odliczenie nawet 200 proc. kosztów osobowych, czyli m.in. wynagrodzeń, od podstawy opodatkowania. Ulgę B-+R zna 90 proc. rodzimych przedsiębiorstw, ale korzysta z niej mniej niż 1/4 uprawnionych. Firma, wspólnie z Konfederacją Lewiatan, przedstawiła rządowi szereg rekomendacji działań, które mogłyby te statystyki poprawić.
Farmacja
Diagnostyka obrazowa w Polsce nie odbiega jakością od Europy Zachodniej. Rośnie dostępność badań i świadomość pacjentów
Na podstawie wyników diagnostyki obrazowej, czyli m.in. tomografii komputerowej, USG, RTG czy rezonansu magnetycznego, podejmowanych jest nawet 80 proc. decyzji klinicznych. – Diagnostyka obrazowa będzie miała coraz większe znaczenie w medycynie – mówi prof. nadzw. dr hab. n. med. Jakub Swadźba, założyciel i prezes zarządu Diagnostyka SA. Jak ocenia, ten segment w Polsce jest już na światowym poziomie, a ostatnie lata przyniosły znaczący postęp związany z upowszechnieniem nowych technologii i nowoczesnych rozwiązań.
Ochrona środowiska
Europa przegrywa globalny wyścig gospodarczy. Nowa KE będzie musiała podjąć szybkie i zdecydowane działania
Udział Europy w światowej gospodarce się kurczy. Podczas gdy jeszcze w 2010 roku gospodarki UE i USA były mniej więcej tej samej wielkości, tak dekadę później, w 2020 roku Wspólnota znalazła się już znacznie poniżej poziomu amerykańskiego. – Niedługo jedynym, co Europa będzie mogła zaoferować światu, będą konsumenci – mówi europosłanka Ewa Zajączkowska-Hernik. Jak wskazuje, przywrócenie gospodarczej atrakcyjności UE powinno być priorytetem nowej Komisji Europejskiej, ale nie da się tego pogodzić z zaostrzeniem polityki klimatycznej.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.