Strefy Czystego Transportu w miastach. Jak poradzą sobie firmy logistyczne?
PR Expert
Przestrzenna 48/3
50-533 Wrocław
akondratowicz|prexpert.com.pl| |akondratowicz|prexpert.com.pl
+48 502 332 358
www.prexpert.com.pl
Kraków, Warszawa i Wrocław – to pierwsze trzy miasta w Polsce, w których powstaną Strefy Czystego Transportu. Jak z tymi ograniczeniami poradzą sobie kierowcy i firmy logistyczne? Te ostatnie już znalazły rozwiązanie i z powodzeniem wprowadzają do centrów polskich miast rowery cargo.
Kraków – to pierwsze miasto w Polsce, które zadeklarowało, że od 1 lipca 2024 roku wprowadzi na swoim terenie Strefę Czystego Transportu. Ograniczenia będą wdrażane dwuetapowo – aż do 2026 roku. Za 3 lata do tego miasta nie wjedzie aż 20 proc. samochodów, co według wyliczeń Krakowskiego Alarmu Smogowego spowoduje spadek emisji tlenków azotu o połowę. W ślad za Krakowem taką samą decyzję podjęła Warszawa. Planowane wprowadzenie SCT przewidziano na lata 2024-2032 i mają nią być objęte: prawie całe Śródmieście, część Pragi i fragmentarycznie takie dzielnice jak Wola, Kamionek, Grochów i Saska Kępa. Podobne plany ma także Wrocław, który chce wdrożyć STC od 2025 roku.
Ograniczenia ruchu samochodowego w ścisłych centrach polskich metropolii to sygnał dla wielu firm, zwłaszcza logistycznych, że w Polsce przyszedł czas na zrównoważony transport. Wie o tym dobrze GLS Poland, który od 3 lat z powodzeniem wprowadza rowery kurierskie. Obecnie kursują one po centrach wielu miast, w tym m.in. w Krakowie, Warszawie, Wrocławiu czy Poznaniu.
– Rowery kurierskie były naszą odpowiedzią na potrzeby klientów, ale przede wszystkim sposobem na zmniejszenie emisji CO2 w obszarach centralnych miast – mówi Aleksandra Kiersztyn, menedżer ds. środowiska GLS Poland.
Rowery cargo nie emitują spalin i nie generują hałasu, co ma dodatkowo pozytywny wpływ na mieszkańców.
– To wygodny i komfortowy sposób dostarczania przesyłek na terenach o gęstej zabudowie i w strefach wyłączonych z ruchu samochodowego – przekonuje Grzegorz Piórecki, który od 3 lat rozwozi rowerem cargo paczki GLS po ścisłym centrum Krakowa. Średnio każdego dnia dostarcza około 80 przesyłek i pokonuje ok. 12 km.
– Na początku klienci byli zdziwieni widokiem roweru cargo, a turyści robili sobie z nim zdjęcia. Dziś dla nich rower kurierski to już norma – zauważa. Jak podkreśla, dzięki rowerowi może sprawnie przemieszczać się po centrum Krakowa i parkować praktycznie wszędzie – w przeciwieństwie do samochodu dostawczego. – Rowery cargo powinny funkcjonować w centrum każdego dużego miasta, zwłaszcza w strefach wyłączonych z ruchu samochodowego – mówi Grzegorz Piórecki.
GLS rozwija swoją sieć rowerów kurierskich w Polsce i aktywnie uczestniczy w projektach, które mogą mieć pozytywny wpływ na promocję zeroemisyjnych środków transportu w logistyce.
– Rowery kurierskie to szansa dla centrów polskich miast na bardziej zrównoważony transport. Decyzje o utworzeniu SCT podejmują kolejne metropolie, a Unia Europejska dąży do tego, by za 7 lat doprowadzić do redukcji CO2 o ponad połowę w stosunku do poziomu z roku 1990 roku. Wszyscy stawiamy sobie ambitne wyzwania. My również. Dlatego chcemy, by do 2045 roku emisja całej Grupy GLS – w Europie i Ameryce Północnej, została zredukowana do zera – podkreśla Aleksandra Kiersztyn.
Grupa GLS inwestuje w zrównoważony transport
Ambicja całej Grupy GLS do poziomu zero emisji w 2045 roku skupia się przede wszystkim na wymianie floty na nisko- i zeroemisyjną. Obecnie GLS korzysta w Europie z 470 lekkich pojazdów takich jak rowery cargo, elektryczne skutery, trójkołowce i minivany, które kursują w Austrii, Belgii, Czechach, Niemczech, Danii, Hiszpanii, Francji, na Węgrzech, we Włoszech, w Rumunii i oczywiście w Polsce. Niedawno francuski oddział GLS wykupił firmę Tousfacteurs posiadającą 100 rowerów cargo. Rowery kurierskie zdobywają popularność na Węgrzech, we Włoszech, Niemczech i Hiszpanii. W tym ostatnim kraju popularne są także trójkołowce i elektryczne skutery z logiem GLS. Lekkie pojazdy jak minivany rozwożą paczki we Francji i w Niemczech. Dodatkowo w Danii GLS zapewnia i instaluje bezpłatne ładowarki naścienne w domach pracowników, którzy korzystają z elektrycznych samochodów służbowych.
Zielony transport to przyszłość dużych polskich i europejskich miast. Kluczowe jest tu m.in. zapewnienie odpowiedniej infrastruktury, która umożliwi ładowanie samochodów elektrycznych na terenie metropolii. Obecnie GLS Poland posiada ponad 150 ładowarek w 22 swoich lokalizacjach, a docelowo chce, by znajdowały się one w każdym oddziale firmy. Do rozwoju ekologicznego transportu w miastach potrzebna jest jednak współpraca wszystkich podmiotów zainteresowanych zmniejszeniem emisji CO2 i upowszechnienie infrastruktury do ładowania takich pojazdów na terenie całego kraju.
Małgorzata Markowska, GLS Poland
E-mail: malgorzata.markowska@gls-poland.com
Telefon: +48 695 354 791
Adriana Kondratowicz, PR Expert
E-mail: akondratowicz@prexpert.com.pl
Telefon: +48 502 332 358
O Grupie GLS
Grupa GLS jest jednym z największych niezależnych dostawców usług kurierskich w Europie, z rozwiniętą aktywną obecnością w prawie wszystkich krajach kontynentu. W ramach sieci spółek zależnych, działa również w Kanadzie i na Zachodnim Wybrzeżu USA. Każdego dnia pozwala to GLS sprawnie dostarczać klientom i społecznościom miliony paczek i związanych z nimi historii. Swoją siecią GLS zarządza proaktywnie – rynki, na których działa, łączy w sposób elastyczny i zwinny, reagując na ich szybkie zmiany i dynamikę. Firma jest dumna z tego, że zapewnia swoim klientom wysokiej jakości usługi w ponad 40 krajach. Sieć GLS składa się z ponad 120 centrów dystrybucyjnych, ponad 1,6 tys. filii, 37 tys. pojazdów odpowiadających za ostatni etap dostawy i 4,5 tys. samochodów liniowych. Gwarantuje to doskonałą elastyczność i zwiększony zasięg działania. W latach 2021/22 Grupa GLS wygenerowała rekordowe przychody w wysokości 5 miliardów euro, dostarczając 870 milionów paczek na wszystkich obsługiwanych rynkach. Więcej informacji na stronie gls-group.com.

Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.