Szlaki żeglugowe w łańcuchach dostaw dla beverage
W globalnej wymianie handlowej kluczową rolę odgrywa transport morski (80% globalnych dostaw towarów odbywa się drogą morską). Dostawy odbywają się wybranymi szlakami żeglugowymi, które mają swoje określone trasy co wpływa na czas dostawy. Firmy zajmujące się produkcją wina i napojów alkoholowych, znając trasy morskie wykorzystywane do transportu towarów, mogą lepiej planować wysyłki, zarządzać łańcuchem dostaw, minimalizując koszty i czas dostawy. O tym, jak obecnie wygląda sytuacja na najważniejszych dla branży szlakach oceanicznych wyjaśnia Hillebrand Gori, operator logistyczny specjalizujący się w obsłudze beverage.
Główne szlaki żeglugowe na świecie
Ruch żeglugowy można mierzyć liczbą przepływających statków lub ilością ładunków. Do największych i najbardziej znanych zalicza się:
- Kanał La Manche (Kanał Angielski)
Niezależnie od stosowanej metody pomiaru, kanał La Manche oddzielający Wielką Brytanię i Francję jest najbardziej zatłoczoną trasą żeglugową na świecie. Przez Cieśninę Dover, jego najwęższą część, przepływa dziennie 500-600 statków, a kolizjom zapobiegają wyznaczone pasy ruchu.
- Cieśnina Malakka
To szlak żeglugowy biegnący między Indonezją, Malezją i Tajlandią, który łączy Oceany Spokojny i Indyjski. Każdego roku przez cieśninę przepływa około jednej trzeciej całkowitego wolumenu światowego handlu.
- Kanał Panamski
Jest jednym z dwóch, obok Kanału Sueskiego, najważniejszych ze strategicznego punktu widzenia zbudowanych ludzką ręką dróg wodnych na świecie. Ma ok. 65 km długości i rozciąga się od Morza Karaibskiego do Oceanu Spokojnego.
- Kanał Sueski
Przepływający przez Egipt, Kanał Sueski liczący ponad 160 km łączy Azję z Europą. W 2019 r. przepłynęło przez niego 18 880 statków morskich, co czyni go jednym z najbardziej ruchliwych szlaków żeglugowych na świecie.
- Cieśnina Ormuz
Cieśnina Ormuz, która oddziela Iran od Półwyspu Arabskiego, ma globalne znaczenie strategiczne i gospodarcze. W pierwszej dekadzie lat 2000 przechodziła przez nią jedna trzecia całego handlu morskiego.
Elektroniczne mapy szlaków żeglugowych śledzą ruch morski
Nawet na tych najbardziej ruchliwych szlakach żeglugowych mogą tworzyć się zatory i wąskie gardła, co wpływa na decyzję o wyborze trasy dostawy. Do śledzenia globalnego ruchu statków na żywo służą mapy takie jak Marine Traffic, działające w oparciu o AIS (automatyczne systemy identyfikacji). Inne mapy żeglugowe, jak przygotowana przez Kiln w oparciu o dane z UCL Energy Institute, zawierają bardziej szczegółowe informacje o ruchach statków towarowych.
Początek roku na najważniejszych szlakach handlowych dla Europy
Znajomość tego, jak wygląda aktualna sytuacja na szlakach jest ważną częścią importu i eksportu wina. Dla realizacji dostaw do/z Europy kluczowe znaczenie mają 3 kierunki – Ameryka Północna, Azja i Bliski Wschód oraz Azja - Ameryka Północna.
Początek roku na szlaku Europa – Ameryka Północna przyniósł poprawę regularności zawinięć statków zgodnie z rozkładem rejsów i spadek kongestii w portach morskich. Po chwilowym wzroście stawek cen frachtu oceanicznego w październiku 2022 r., oczekuje się, że w najbliższej przyszłości utrzymają się one na stabilnym poziomie. Skrócił się czas oczekiwania na wejście statku do portów, choć nadal na terminowość dostaw wpływają opóźnienia w rozkładach kolejowych pociągów odwożących kontenery z/do portów morskich.
Drugim ważnym kierunkiem jest Azja i Bliski Wschód. Mimo złagodzenia chińskiej strategii „zero Covid" popyt na fracht morski i podaż ładunków nadal są niskie. W odpowiedzi na to armatorzy stosują tzw. slow steaming (zmniejszenie prędkości statków), co zmniejsza emisję CO2 i pozwala na oszczędność paliwa. Częściej wybierane są też alternatywne szlaki żeglugowe, prowadzące np. wokół Przylądka Dobrej Nadziei zamiast szybszego połączenia przez Kanał Sueski. Spadają też armatorskie stawki spotowe, choć już wolniej. W najbliższym czasie sytuacja ma się ustabilizować, choć w związku z rozpoczętym w dniu 22 marca Ramadanem, sytuacja się może odwrócić.
Z kolei na szlakach Azja-Ameryka Północna obserwuje się spadek cen stawek frachtu morskiego, w ciągu najbliższych miesięcy prawdopodobnie pozostaną one na niskim, ale stabilnym poziomie.
- Rolą wyspecjalizowanych firm spedycyjnych, takich jak Hillebrand Gori, jest pomoc w zaplanowaniu łańcuchów dostaw z wykorzystaniem odpowiednich szlaków żeglugowych i sprawnej organizacji transportu, przy optymalizacji kosztów. Na bieżąco monitorujemy, to co się dzieje na szlakach żeglugowych i w portach na całym świecie. Na terminowość, przepustowość i szybkość operacji ma wpływ zarówno dostępność kontenerów, zatory, warunki pogodowe jak i prace budowlane czy strajki pracowników. Dzięki temu możemy szybko reagować na zmiany i zapewnić naszym klientom najwyższą jakość usług – mówi Piotr Ulatowski, Commercial & Operations Manager, Hillebrand Gori.
![Koszty transportu morskiego rosną! Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_1703946446,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Koszty transportu morskiego rosną!
![DSV – Global Transport and Logistics od ponad 6 lat wspiera Aesculap Chifa w och](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_1942833306,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
DSV – Global Transport and Logistics od ponad 6 lat wspiera Aesculap Chifa w och
![CEVA Logistics Mistrzem ESG w Logistyce 2024!](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_755001265,w_253,wo_300,ho_169,_small.jpg)
CEVA Logistics Mistrzem ESG w Logistyce 2024!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Ochrona środowiska
![](https://www.newseria.pl/files/11111/riccardo-annandale-7e2pe9wjl9m-unsplash,w_274,_small.jpg)
Polska wciąż bez strategii transformacji energetyczno-klimatycznej. Zaktualizowanie dokumentów mogłoby przyspieszyć i uporządkować ten proces
Prace nad nowym Krajowym planem w dziedzinie energii i klimatu powinny, zgodnie z unijnymi zobowiązaniami, zakończyć się w czerwcu br., ale do tej pory nie trafił on do konsultacji społecznych. Trzydzieści organizacji branżowych i społecznych zaapelowało do Ministerstwa Klimatu i Środowiska o przyspieszenie prac nad dokumentem i jego rzetelne konsultacje. Jak podkreśliły, nie powinien on być rozpatrywany tylko jako obowiązek do wypełnienia, lecz również jako szansa na przyspieszenie i uporządkowanie procesu transformacji energetyczno-klimatycznej w kraju. Polska pozostaje jedynym państwem w UE, który nie przedstawił długoterminowej strategii określającej nasz wkład w osiągnięcie neutralności klimatycznej UE do 2050 roku.
Bankowość
Firmy mogą się już ubiegać o fundusze z nowej perspektywy. Opcji finansowania jest wiele, ale nie wszystkie przedsiębiorstwa o tym wiedzą
![](https://www.newseria.pl/files/11111/lewicki-zmitrowicz-srodki-ue-foto,w_133,_small.jpg)
Dla polskich firm środki UE są jedną z najchętniej wykorzystywanych form finansowania inwestycji i projektów rozwojowych. W bieżącej perspektywie finansowej na lata 2021–2027 Polska pozostanie jednym z największych beneficjentów funduszy z polityki spójności – otrzyma łącznie ok. 170 mld euro, z których duża część trafi właśnie do krajowych przedsiębiorstw. Na to nakładają się również środki z KPO i programów ramowych zarządzanych przez Komisję Europejską. Możliwości finansowania jest wiele, ale nie wszystkie firmy wiedzą, gdzie i jak ich szukać. Tutaj eksperci widzą zadanie dla banków.
Ochrona środowiska
Biznes chętnie inwestuje w OZE. Fotowoltaika na własnym gruncie najchętniej wybieranym rozwiązaniem
![](https://www.newseria.pl/files/11111/edp-biznes-oze,w_133,r_png,_small.png)
Możliwości związanych z inwestowaniem w zieloną energię jest bardzo dużo, jednak to fotowoltaika na własnych gruntach jest najchętniej wybieranym przez biznes rozwiązaniem OZE. Specjaliści zwracają uwagę, że wydłużył się okres zwrotu z takiej inwestycji, mimo tego nadal jest atrakcyjny, szczególnie w modelu PV-as-a-service. Dlatego też firm inwestujących w produkcję energii ze słońca może wciąż przybywać.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.