Komunikaty PR

Tajemnice kodu celnego HS – co to oznacza dla branży beverage

2023-02-27  |  12:00
Biuro prasowe

Czas odgrywa kluczową rolę w organizacji łańcuchów dostaw branży beverage. Dla terminowości szczególnie ważne jest szybkie i sprawne załatwienie formalności celnych, a tu konieczny jest wybór odpowiedniego dla przesyłek kodu HS. Hillebrand Gori, operator logistyczny dla branży beverage, zebrał najważniejsze informacje - co trzeba wiedzieć o kodach HS i jak je poprawnie stosować.

Co to jest kod HS?

Kod HS to rozpoznawalny na całym świecie sześciocyfrowy kod identyfikacyjny używany przez instytucje rządowe do identyfikacji, rejestracji i kontroli towarów wysyłanych na skalę międzynarodową. Kod HS czyli System Zharmonizowany został przygotowany przez Światową Organizację Celną (WCO).

Organizując transporty dla firm z branży winiarskiej Hillebrand Gori wykorzystuje kody HS do przekazywania informacji o rodzaju wysyłanego wina w uniwersalnym formacie, który jest akceptowany przez wszystkie kraje korzystające z tego systemu. W kodach HS zawarte są informacje takie jak koszty ceł importowych, VAT i innych opłat, możliwość zastosowania preferencyjnych warunków czy obowiązujące ograniczenia lub zakazy.

Jak odszukać produkt na liście kodów HS?

Lista kodów HS obejmuje około 5 000 kategorii. Podzielona jest na 21 sekcji i 99 rozdziałów. Kolejne pozycje i podpozycje pozwalają na bardziej szczegółową kategoryzację produktu. W sześciocyfrowym kodzie pierwsze dwie cyfry oznaczają dział, kolejne dwie - kategorie, a ostatnie dwie to pozycje w danej kategorii. Kod HS dla win można znaleźć na stronie internetowej WCO Harmonized System. Przykładowo, jak podpowiada Hillebrand Gori, ustalając kod HS dla hiszpańskiego wina Rioja, najpierw trzeba wybrać sekcję IV, która obejmuje „Napoje, spirytus i ocet", następnie odnaleźć dział 22 „Napoje bezalkoholowe, alkoholowe i ocet", kategorię 04 czyli „Wino ze świeżych winogron" i pozycję 21 „Pozostałe wina". Kod HS dla wina Rioja to 220421.

Kody HS obowiązują w 212 krajach na świecie

Kody HS są stosowane przez urzędy  w 212 krajach na świecie, w tym Polsce, do oznaczania i kategoryzowania ponad 98% produktów będących przedmiotem handlu międzynarodowego. Jak zaznaczają eksperci Hillebrand Gori, trzeba pamiętać jednak o tym, że poszczególne kraje mogą dodawać kolejne cyfry do pierwotnego sześciocyfrowego kodu, co wiąże się z ich wewnętrznym ustawodawstwem, wymagającym bardziej szczegółowej klasyfikacji. Kody HTS, CN, TARIC i podobne systemy są formami kodu HS stosowanymi na różnych rynkach.

Różnice pomiędzy HS, HTS, CN, TARIC i kodami towaru

Każdy kraj ma własne, wewnętrzne wytyczne dotyczące sposobu importowania napojów, a także odszukania i przypisania właściwego kod HS. Na przykład w Unii Europejskiej do wywozu wina stosuje się ośmiocyfrowy kod HS zwany kodem Nomenklatury Scalonej lub kodem CN. Siódma i ósma cyfra identyfikują podpozycje w systemie CN. Do importu wina spoza UE niezbędny jest kod TARIC. Jest to kod CN plus dodatkowe cyfry wymagane przez przepisy EEA (European Economic Area). Kod TARIC można sprawdzić na stronie Komisji Europejskiej. Z kolei, aby importować wino do Stanów Zjednoczonych, należy użyć kodu HS plus cztery dodatkowe cyfry, aby uzyskać tak zwany kod Harmonized Tariff Schedule (HTS). Kod HTS pozwala oszacować cła, które trzeba zapłacić importując wina do USA. Z kolei eksport z USA wymaga 10-cyfrowego kodu zwanego numerem Schedule B. Jeszcze inaczej ustalanie numeru kodu wygląda w Wielkiej Brytanii. Tu, w przypadku importu, należy użyć od 7 do 10-cyfrowego kodu towaru. Dodatkowe cyfry odnoszą się do systemu taryf celnych tego kraju.

Nieprawidłowy kod HS to poważne konsekwencje

Użycie nieprawidłowego kodu HS może zostać uznane przez administrację celno-skarbową za wprowadzenie w błąd, brak zgodności z przepisami lub źle wypełnioną deklarację.  Jeśli przesyłka, np. z winem, zostanie skontrolowana na dowolnym etapie transportu, a celnicy stwierdzą, że kod nie opisuje dokładnie zawartości ładunku, może to skutkować poważnymi konsekwencjami. Należą do nich kary za nieprzestrzeganie przepisów, opóźnienie lub zajęcie przesyłki, niedopłata lub nadpłata ceł albo podatków, cofnięcie uprawnień importowych/eksportowych, czy utrata możliwości zawarcia umów o wolnym handlu lub niewłaściwe ich zastosowanie.

Jak podkreślają eksperci Hillebrand Gori, kod HS może wydawać się tylko krótkim ciągiem cyfr, ale sukces dostaw wina i innych napojów zależy od tego, czy będzie on prawidłowy. Poruszanie się w labiryncie kodów HS, TARIC, HTS, kodów towarów i numerów Schedule B może sprawiać trudność. Aby uniknąć pomyłki, warto skonsultować się z doświadczoną firmą spedycyjną, która pomoże w wyborze właściwego kodu dla konkretnego ładunku.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Transport Zatrudnianie i rozliczanie kierowców w branży produkcyjnej Biuro prasowe
2024-05-17 | 01:00

Zatrudnianie i rozliczanie kierowców w branży produkcyjnej

W firmach, w których transport jest jedynie narzędziem do wykonywania ich głównego biznesu, istnieje wiele różnic pomiędzy rozliczaniem kierowców a
Transport Wielkie hamowanie w branży TSL: do zapłaty 1,3 mld zł, do odzyskania pół mld
2024-05-16 | 08:00

Wielkie hamowanie w branży TSL: do zapłaty 1,3 mld zł, do odzyskania pół mld

Jak podaje Krajowy Rejestr Długów, sektor transportowo-spedycyjno-logistyczny ma ponad 1,3 mld zł przeterminowanych zobowiązań finansowych. Od swoich dłużników musi odzyskać
Transport CEVA Logistics o logistyce dla zespołu Scuderia Ferrari i F1
2024-05-15 | 16:00

CEVA Logistics o logistyce dla zespołu Scuderia Ferrari i F1

Już 19 maja na torze Imola odbędzie się GP Emilii Romanii, jeden z 24 wyścigów w tegorocznym kalendarzu Formuły 1. Dla zespołów i ich partnerów zajęcie pozycji

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Regionalne

Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

Transport

Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

Polityka

Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.