Trwa cyfrowa dekarbonizacja transportu drogowego w Girtece
Girteka, bazujący na cyfryzacji usług największy europejski przewoźnik drogowy, przy współpracy z globalnym producentem samochodów ciężarowych, wdrożył nowe oprogramowanie, które wspiera ekologiczną jazdę i redukcję emisji CO2. Technologia wykorzystywana jest już w ponad 100 autach ciężarowych i ma być wdrożona w kolejnych.
Analizy przeprowadzone w ostatnim czasie przez Grupę Girteka, przy współpracy z jednym z wiodących producentów samochodów ciężarowych, pokazują, że nawet niewielkie zmiany w aktualizacji oprogramowania mogą mieć znaczący wpływ na poziom zużycia paliwa i, co się z tym wiąże, emisję gazów cieplarnianych.
Oprócz nowych pojazdów z napędem elektrycznym i wodorowym czy wykorzystania paliw HVO, na zużycie paliwa ma wpływ zachowanie kierowców. Chodzi o styl jazdy, przyspieszanie i hamowanie. W 2022 roku samochody ciężarowe przejechały ponad 2,8 biliona kilometrów, co pokazuje, że nawet najmniejsze zmiany, biorąc pod uwagę efekt skali, mogą mieć znaczący wpływ.
Inteligentne oprogramowanie do walki z emisją
Girteka, koncentrując się na cyfryzacji procesów operacyjnych, gromadzi ogromne ilości danych z własnych samochodów ciężarowych (ponad 8 tys. pojazdów). Dane te są cennym materiałem analitycznym w zakresie badania poprawy wydajności. Przeprowadzony niedawno projekt, który rozpoczął się od wykorzystania danych z 300 aut ciężarowych, skupił się na zainstalowaniu nowego oprogramowania, wspierającego rozwiązanie problemu emisji.
System wykorzystuje aktywny tempomat. Umożliwia samochodom ciężarowym analizę znaków oraz wykorzystanie maksymalnej energii kinetycznej, którą może zużyć pojazd, przez optymalizację płynności ruchów, przyspieszania i hamowania. Program realizowany jest w partnerstwie z producentem aut ciężarowych i obejmuje zastosowanie dwóch rodzajów oprogramowania, które zainstalowano już w ponad 100 pojazdach.
Najważniejsze zalety oprogramowania to:
- Płynniejsze przyspieszanie
- Przewidywanie ograniczeń prędkości dzięki rozpoznawaniu znaków drogowych
- Wykorzystanie energii kinetycznej podczas hamowania i przyspieszania
- Ulepszony tempomat
- Bardziej ekologiczna jazda
- Wyniki naszej analizy były zdumiewające. Dzięki prostej zmianie oprogramowania w samochodach ciężarowych byliśmy w stanie zmniejszyć zużycie paliwa o 1,2 litra na 100 km, czyli ponad 4% - mówi Arvydas Petrikas, kierownik projektu w dziale rozwoju transportu w Grupie Girteka.
Oprogramowanie mierzy przyspieszenie uruchamiając systemy, które zapobiegają osiągnięciu nadmiernej prędkości, i tym samym zużyciu dodatkowego paliwa. Samochody mają też możliwość odczytywania i reagowania na ograniczenia prędkości i konieczność hamowania, sygnalizowane odpowiednimi znakami drogowymi a także topografią planowanej trasy. System cyfrowy jest zintegrowany z lokalnymi danymi i automatycznie dostosowuje prędkość, co wspiera ekologiczną jazdę i jednocześnie zmniejsza ryzyko wypadków związanych ze zbyt szybką jazdą.
Kolejne samochody Girteki wyposażone w nowe oprogramowanie
Wydajność każdego pojazdu ciężarowego Girteki jest na bieżąco monitorowana. Udostępniane dane porównywane są ze wskaźnikami bazowymi w celu pomiaru skuteczności nowego rozwiązania, zarówno w zakresie redukcji emisji CO2 jak i poprawy bezpieczeństwa.
Wdrożenie tego rozwiązania nie jest jednorazowym przedsięwzięciem. Do końca roku Girteka planuje zainstalować tę technologię w kolejnych samochodach ciężarowych w swojej flocie. Pozwoli to nie tylko zwiększyć redukcję śladu węglowego, ale wyznaczy też nowe standardy dla branży logistycznej.
Efekt skali
Typowe zużycie paliwa dla tych samochodów ciężarowych wynosi ok. 28 l na 100 km[1]. Zmniejszenie o 1,2 l oznacza redukcję zużycia paliwa o 4,3%, i co się z tym wiąże, emisji CO2. Jeśli podobne rozwiązania zostałyby wdrożone w każdym z 6,2 mln samochodów ciężarowych[2], które jeżdzą dziś po drogach, efekty mogłyby być imponujące i ułatwiłyby osiągnięcie ambitnych celów dekarbonizacji wyznaczonych dla transportu drogowego.
Jak podkreśla Griteka, w dążeniu do dekarbonizacji liczy się każdy, nawet mały krok. Dzięki partnerstwom pomiędzy firmami logistycznymi a producentami samochodów oraz wykorzystaniu potencjału cyfryzacji, cały sektor może osiągnąć duże postępy w ograniczeniu wpływu swojej działalności na środowisko, bez utraty wydajności operacyjnej. To pokazuje jak technologia i skala jej wdrożenia mogą kształtować bardziej zrównoważoną przyszłość.
- Jest to podejście perspektywiczne, oparte na danych, które nie tylko zapewnia natychmiastowe korzyści, ale też pozycjonuje nas jako liderów odpowiedzialnej logistyki i transportu. Tu nie chodzi tylko o to, by być większym, chodzi o to, by być mądrzejszym i i wykorzystywać bardziej zrównoważone rozwiązania, ograniczające emisję, z myślą o tym, jaki mamy wpływ na otaczający nas świat - podsumowuje Arvyda Petrikas.
Przede wszystkim edukacja kierowców
Digitalizacja nie jest jedynym obszarem, w którym Girteka podejmuje działania na rzecz dekarbonizacji transportu. Równie ważna jest dbałość o umiejętności i edukację kierowców. Girteka od kilku lat realizuje program motywacyjny Eco League, zachęcający do bezpiecznej i zrównoważonej jazdy. Jego uczestnicy biorą udział w konkursie, a nagrodą jest tytuł najbardziej ekologicznego kierowcy Girteki, w oparciu o pobierane na bieżąco i analizowane dane z samochodów. Jednak niedobór kierowców i napływ nowych kandydatów do pracy w tym zawodzie, pokazuje, że jego potencjał nie został jeszcze w pełni wykorzystany. Wciąż wiele firm logistycznych nie wdrożyło dotąd programów podnoszących świadomość ekologicznej jazdy, co otwiera kolejne możliwości wpływania na zachowania kierowców i praktyki związane z zużyciem paliwa.
[1] Dane własne Girteki
[2] https://www.acea.auto/figure/size-distribution-of-the-eu-vehicle-fleet/#:~:text=There%20are%20more%20than%206.4,the%20largest%20fleet%20by%20far.
Polska produkcja rowerów wodorowych coraz bliżej - Groclin ogłasza plany
Zielone korytarze dla zrównoważonego transportu towarów w Europie
Zmiany w systemie SENT: kontrole ładunków obejmą zagranicznych przewoźników
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Przemysł spożywczy
Rośnie konkurencja ze strony ukraińskich producentów żywności na unijnym rynku. To wyzwanie dla polskiego rolnictwa
Zawieszenie ceł przez UE na towary z Ukrainy od czerwca 2022 roku oznacza de facto proces integracji tego kraju z jednolitym rynkiem europejskim, z wyjątkami dotyczącymi kilku produktów rolnych. Oznacza to poważne wyzwania dla polskiego rolnictwa, zwłaszcza że 73 proc. eksportu naszej żywności trafia na rynek unijny. Zdaniem ekspertów w odpowiedzi na tę konkurencję polskie rolnictwo musi postawić bardziej na jakość i innowacje, a nie na niską cenę produktów.
Ochrona środowiska
Zdjęcia satelitarne dobrym źródłem wiedzy o zmianach klimatycznych. Ich zaletami są ujęcie dużego obszaru i regularność dokumentowania
Szczegółowe raportowanie zachodzących przez ostatnie pół wieku zmian klimatycznych i przewidywanie tego, jak warunki życia na Ziemi będą się zmieniały w najbliższych dekadach, stało się możliwe dzięki zdjęciom dostarczanym przez satelity. Z punktu obserwacyjnego, jakim jest orbita okołoziemska, od 1972 roku uzyskuje się dane dotyczące dużych powierzchni. Dzięki nim naukowcy wiedzą m.in. to, że za około pięć lat średnia temperatura regularnie zacznie przekraczać punkt ocieplenia 1,5 stopnia i potrafią wywnioskować, jak wpłynie to na poziom wód w morzach.
Regionalne – Mazowieckie
Większe bezpieczeństwo przechowywanych w magazynach dzieł sztuki. Muzeum Narodowe w Warszawie przeniesie je do nowego budynku
Kupiony ze wsparciem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego budynek przy ulicy Puławskiej będzie służył Muzeum Narodowemu w Warszawie jako magazyn wielkogabarytowych dzieł sztuki. To tu jeszcze w tym roku mają trafić zbiory z magazynu w Tarczynie, który według opinii NIK nie spełnia niezbędnych norm technicznych. W ciągu dwóch–trzech lat w nowym budynku powstanie także przestrzeń wystawiennicza dla kolekcji mebli i wzornictwa należących do MNW.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.