Komunikaty PR

Tu zaczyna się bezpieczeństwo kolei

2021-11-26  |  12:00

Funkcjonowanie bocznic kolejowych oraz obiektów infrastruktury usługowej było tematem konferencji zorganizowanej 18 listopada 2021 r. przez Urząd Transportu Kolejowego. To kolejne wydarzenie
w ramach projektu Bezpiecznie Koleją - Wybierz Kolej - Europejski Rok Kolei.

 

W spotkaniu wzięło udział ponad 200 osób. Wśród nich znaleźli się przedsiębiorcy kolejowi oraz użytkownicy bocznic działający na rynku towarowych przewozów kolejowych, jak i osoby zainteresowane wykorzystaniem transportu kolejowego w swojej działalności.

 

„Nie da się rozwijać systemu kolejowego bez sprawnie działających bocznic kolejowych. Dlatego stale potrzebujemy zwiększać ich liczbę oraz efektywność. Spotykamy się w gronie ekspertów, aby omówić najważniejsze zagadnienia i wyzwania związane z rozwojem transportu intermodalnego” - powiedział w przemówieniu rozpoczynającym konferencję dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK. W swojej prezentacji zwrócił również uwagę na ekologiczny aspekt transportu kolejowego. Podkreślił, że kolej ma znikomy udział w emisji dwutlenku węgla i gazów cieplarnianych w gospodarce. W kontekście wyzwań wynikających m.in.
z Europejskiego Zielonego Ładu jest to szansa, która może stanowić ogromny bodziec dla rozwoju.

 

Eksperci z UTK omówili zagadnienia prawne związane z bocznicami i terminalami. Grzegorz Prusik, Dyrektor Departamentu Monitorowania Bezpieczeństwa UTK, przedstawił wymagania formalne dotyczące funkcjonowania bocznic kolejowych oraz opisał nadzór Prezesa UTK nad bocznicami. O zasadach udostępniania bocznic – sposobach kwalifikacji infrastruktury, trybach udostępniania oraz o zasadach funkcjonowania obiektów infrastruktury usługowej mówiła Alicja Kozłowska, Dyrektor Departamentu Regulacji Rynku UTK.

 

Sylwia Cieślak-Wilk, Zastępca Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych przedstawiła projekty dofinansowania unijnego dla bocznic i terminali kolejowych.

„W przyszłej perspektywie finansowej transport intermodalny, w tym bocznice kolejowe będą mogły być dofinansowane w ramach trzech programów: fundusze europejskie na klimat, infrastrukturę i środowisko, CEF2 transport oraz krajowego planu odbudowy i zwiększenia odporności – poinformowała Sylwia Cieślak-Wilk - Spodziewamy się, że w ramach programu Feniks nasz kraj otrzyma 14,5 mld euro na dofinansowanie transportu. To znacznie mniej, niż w obecnej perspektywie. Jednak jeżeli weźmiemy pod uwagę wydatki na kolej i transport intermodalny, spadek funduszy jest minimalny” – dodaje

 

O roli PKP S.A. w rozwoju bocznic i terminali kolejowych mówił Członek Zarządu PKP S.A - Rafał Zgorzelski.

„PKP S.A. dysponują atrakcyjnymi terenami przeznaczonymi na wynajem i komercjalizację. Wytypowaliśmy ponad 170 nieruchomości na terenie całego kraju o powierzchni około 1500 hektarów z przeznaczeniem na budowę centrów logistycznych, multimodalnych terminali przeładunkowych czy punktów koncentracji prac przeładunkowych i innych usług logistycznych”  - wymienia Zgorzelski.

 

W części poświęconej dobrym praktykom funkcjonowania bocznic i terminali swoje prezentacje przedstawili Marcin Sidorowicz – Dyrektor pionu intermodalnego Spedcont sp. z o.o., Mariusz Karbowski - Kierownik Działu Projektów Unijnych ZMP Gdynia S.A., Tomasz Lange – Kierownik zarządzający Terminalem Intermodalnym Clip Intermodal sp. z o.o., Krzysztof Dakowicz – Prezes Zarządu Adampol S.A. oraz Tomasz Tesche – Członek Zarządu Silva LS sp. z o.o.

 

Tomasz Tesche pokazał, jak z sukcesem wykorzystać transport kolejowy na trasach krajowych. Aby mógł być konkurencyjny w stosunku do transportu drogowego, musi być elastyczny. W tym celu, oprócz własnych bocznic, spółka korzysta z ogólnodostępnych punktów ładunkowych, co pozwala dotrzeć koleją do klientów na terenie całego kraju.

„Koleją realizujemy wolumen 920 tys. ton rocznie. To równowartość 40 tys. samochodów. W trosce o ekologię i lokalne społeczności chcemy rozwijać transport kolejowy. Ze swoich fabryk wozimy produkty do klientów, a w drodze powrotnej wieziemy meble przeznaczone do recyklingu czy zrębki jako surowiec do produkcji. Transport kolejowy jest wtedy konkurencyjny wobec samochodowego, kiedy wozi towary w obie strony” – podkreślał Tomasz Tesche.

 

Konferencja była doskonałą okazją do prezentacji dobrych praktyk i wymiany doświadczeń przedsiębiorców kolejowych w zakresie funkcjonowania bocznic kolejowych oraz terminali towarowych.

 

Zapis konferencji oraz prezentacje dostępne są na stronie Urzędu Transportu Kolejowego.

 

Forum jest realizowane w ramach Projektu POIiŚ nr 5.2-25 pn. „Bezpiecznie Koleją – Wybierz Kolej – Europejski Rok Kolei” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 oś priorytetowa V: Rozwój transportu kolejowego w Polsce, działanie 5.2: Rozwój transportu kolejowego poza TEN-T.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Transport DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw Biuro prasowe
2025-02-24 | 08:30

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw

DPD Polska konsekwentnie rozwija zakres usług w ramach DPD Mobile, zapewniając użytkownikom aplikacji jeszcze większą wygodę w nadawaniu przesyłek międzynarodowych. Od teraz
Transport Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków
2025-01-29 | 09:10

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków

Jeszcze 2-3 lata temu trudno było znaleźć właściciela ciężarówki dopuszczającego myśl o zamianie jej na elektryczną. Przez ten czas najwidoczniej wiele się zmieniło. Z
Transport Polska produkcja rowerów wodorowych coraz bliżej - Groclin ogłasza plany
2024-12-27 | 14:30

Polska produkcja rowerów wodorowych coraz bliżej - Groclin ogłasza plany

Rosnące zainteresowanie rowerami wodorowymi, konieczność wykorzystywania innowacyjnych technologii w codziennym życiu oraz zwiększone zapotrzebowanie na nowe rozwiązania w transporcie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Prawo

Handel

Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.

Handel

Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.