Warszawa na 3. miejscu w Europie pod kątem liczby przejazdów FREENOW
Warszawscy kierowcy realizują więcej kursów, niż kierowcy w Berlinie i Barcelonie
W 2022 roku FREENOW, europejska superaplikacja mobilności miejskiej, osiągnęła rozwój w wielu kluczowych aspektach. Liczba pojazdów dostępnych na platformie - od taksówek i jednośladów, po auta współdzielone - wzrosła niemal o połowę. Wśród 170 europejskich miast z największą liczbą zrealizowanych przejazdów, zaraz po Londynie i Dublinie, znajduje się Warszawa.
Najnowszy raport “Mobility as a Service. FREENOW 2023” podsumowuje działania platformy na rynku europejskim, pod kątem umocnienia pozycji w branży ride-hailingu, a także jako platformy MaaS agregującej wszelkie dostępne w miastach usługi transportowe lokalnych operatorów.
Polski rynek jest liderem jeśli chodzi o dynamiczny rozwój FREE NOW, ponieważ odnotowaliśmy największe wzrosty w 2022 roku na tle innych europejskich krajów. W polskich miastach - niezależnie od ich wielkości - platformy taxi cieszą się ogromną popularnością, bo potrzeby transportowe mieszkańców rosną, a rynek charakteryzuje przystępność cenowa. Dzięki temu na przejazdy taksówką osoba z Warszawy może pozwolić sobie o wiele częściej, niż przeciętny mieszkaniec na przykład Berlina czy Barcelony. Kierowcy w polskich miastach ‘nie gaszą silnika’ - nasza aplikacja oferuje im dostęp do zleceń od milionów pasażerów, dzięki czemu realizują kurs za kursem i nie mają przestojów - mówi Krzysztof Urban, dyrektor zarządzający FREENOW w Polsce.
Jak wynika z najnowszego raportu FREENOW, co trzeci mieszkaniec europejskich miast przyznaje, że w 2023 roku wyobraża sobie żyć bez własnego auta w mieście i planuje przejście na współdzielony transport.
FREENOW w ubiegłym roku odnotowało także niemal trzykrotny (221%) wzrost liczby wynajmów jednośladów i carsharingu na swojej platformie, względem 2021 roku. W całej Europie zintegrowało już 14 zewnętrznych operatorów współdzielonych e-hulajnóg, e-rowerów, e-skuterów i carsharingu, m.in. marek takich jak: TIER, Dott, SIXT share, Miles czy emmy. W Polsce już w 10 miastach, spośród wszystkich 25-ciu gdzie dostępne jest FREENOW, oprócz zamówienia taksówki, można korzystać z wynajmu e-hulajnóg TIER i Dott.
Wśród mieszkańców obszarów zurbanizowanych i decydentów miejskich w całej Europie rośnie świadomość na temat nadmiernej skali motoryzacji indywidualnej i jej negatywnego wpływu na jakość życia. Analizy pokazują, że drogi i parkingi potrafią zajmować w miastach nawet 35%-50% ich powierzchni. Cyfrowe platformy MaaS stanowić będą uniwersalne narzędzia, dzięki którym optymalnie zaplanujemy każdą podróż przy wykorzystaniu całej oferty usług transportowych dostępnych na danym obszarze geograficznym, niezależnie od tego, czy ich dostawcami będzie sektor publiczny czy prywatny. W ten sposób pozwolimy naszym miastom „odetchnąć - mówi Adam Jędrzejewski, założyciel i CEO stowarzyszenia Mobilne Miasto.
Już 60% Europejczyków deklaruje, że woli korzystać z jednej aplikacji, z której można zamówić lub wynająć wiele różnych środków transportu. FREENOW wśród swoich użytkowników zauważa, że ponad połowa z nich już teraz korzysta z różnych opcji mobilności miejskiej oferowanych przez FREENOW.
Widzimy, że rynek mobilności podlega ciągłym zmianom – pojawiają się nowi gracze na rynku, udostępniane są nowe formy przemieszczania się. Wśród konsumentów istnieje z drugiej strony silna potrzeba mniejszej złożoności i większej dostępności. Dla FREENOW celem MaaS jest ułatwienie swobody wyboru i zapewnienie użytkownikom intuicyjnej oraz zintegrowanej platformy. Umożliwiamy to poprzez agregację istniejącej podaży w ramach jednej superaplikacji. W 2023 r. będziemy dalej zapewniać dostęp do szybkiej i elastycznej mobilności miejskiej, rozwijać nowe partnerstwa i ściśle współpracować z miastami, jednocześnie udoskonalając usługę ride-hailingu, będącą podstawą naszego biznesu - mówi Thomas Zimmermann, CEO FREENOW.
Polska produkcja rowerów wodorowych coraz bliżej - Groclin ogłasza plany
Zielone korytarze dla zrównoważonego transportu towarów w Europie
Zmiany w systemie SENT: kontrole ładunków obejmą zagranicznych przewoźników
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.