Warszawa na 3. miejscu w Europie pod kątem liczby przejazdów FREENOW
Warszawscy kierowcy realizują więcej kursów, niż kierowcy w Berlinie i Barcelonie
W 2022 roku FREENOW, europejska superaplikacja mobilności miejskiej, osiągnęła rozwój w wielu kluczowych aspektach. Liczba pojazdów dostępnych na platformie - od taksówek i jednośladów, po auta współdzielone - wzrosła niemal o połowę. Wśród 170 europejskich miast z największą liczbą zrealizowanych przejazdów, zaraz po Londynie i Dublinie, znajduje się Warszawa.
Najnowszy raport “Mobility as a Service. FREENOW 2023” podsumowuje działania platformy na rynku europejskim, pod kątem umocnienia pozycji w branży ride-hailingu, a także jako platformy MaaS agregującej wszelkie dostępne w miastach usługi transportowe lokalnych operatorów.
Polski rynek jest liderem jeśli chodzi o dynamiczny rozwój FREE NOW, ponieważ odnotowaliśmy największe wzrosty w 2022 roku na tle innych europejskich krajów. W polskich miastach - niezależnie od ich wielkości - platformy taxi cieszą się ogromną popularnością, bo potrzeby transportowe mieszkańców rosną, a rynek charakteryzuje przystępność cenowa. Dzięki temu na przejazdy taksówką osoba z Warszawy może pozwolić sobie o wiele częściej, niż przeciętny mieszkaniec na przykład Berlina czy Barcelony. Kierowcy w polskich miastach ‘nie gaszą silnika’ - nasza aplikacja oferuje im dostęp do zleceń od milionów pasażerów, dzięki czemu realizują kurs za kursem i nie mają przestojów - mówi Krzysztof Urban, dyrektor zarządzający FREENOW w Polsce.
Jak wynika z najnowszego raportu FREENOW, co trzeci mieszkaniec europejskich miast przyznaje, że w 2023 roku wyobraża sobie żyć bez własnego auta w mieście i planuje przejście na współdzielony transport.
FREENOW w ubiegłym roku odnotowało także niemal trzykrotny (221%) wzrost liczby wynajmów jednośladów i carsharingu na swojej platformie, względem 2021 roku. W całej Europie zintegrowało już 14 zewnętrznych operatorów współdzielonych e-hulajnóg, e-rowerów, e-skuterów i carsharingu, m.in. marek takich jak: TIER, Dott, SIXT share, Miles czy emmy. W Polsce już w 10 miastach, spośród wszystkich 25-ciu gdzie dostępne jest FREENOW, oprócz zamówienia taksówki, można korzystać z wynajmu e-hulajnóg TIER i Dott.
Wśród mieszkańców obszarów zurbanizowanych i decydentów miejskich w całej Europie rośnie świadomość na temat nadmiernej skali motoryzacji indywidualnej i jej negatywnego wpływu na jakość życia. Analizy pokazują, że drogi i parkingi potrafią zajmować w miastach nawet 35%-50% ich powierzchni. Cyfrowe platformy MaaS stanowić będą uniwersalne narzędzia, dzięki którym optymalnie zaplanujemy każdą podróż przy wykorzystaniu całej oferty usług transportowych dostępnych na danym obszarze geograficznym, niezależnie od tego, czy ich dostawcami będzie sektor publiczny czy prywatny. W ten sposób pozwolimy naszym miastom „odetchnąć - mówi Adam Jędrzejewski, założyciel i CEO stowarzyszenia Mobilne Miasto.
Już 60% Europejczyków deklaruje, że woli korzystać z jednej aplikacji, z której można zamówić lub wynająć wiele różnych środków transportu. FREENOW wśród swoich użytkowników zauważa, że ponad połowa z nich już teraz korzysta z różnych opcji mobilności miejskiej oferowanych przez FREENOW.
Widzimy, że rynek mobilności podlega ciągłym zmianom – pojawiają się nowi gracze na rynku, udostępniane są nowe formy przemieszczania się. Wśród konsumentów istnieje z drugiej strony silna potrzeba mniejszej złożoności i większej dostępności. Dla FREENOW celem MaaS jest ułatwienie swobody wyboru i zapewnienie użytkownikom intuicyjnej oraz zintegrowanej platformy. Umożliwiamy to poprzez agregację istniejącej podaży w ramach jednej superaplikacji. W 2023 r. będziemy dalej zapewniać dostęp do szybkiej i elastycznej mobilności miejskiej, rozwijać nowe partnerstwa i ściśle współpracować z miastami, jednocześnie udoskonalając usługę ride-hailingu, będącą podstawą naszego biznesu - mówi Thomas Zimmermann, CEO FREENOW.

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Poparcie dla UE rekordowo wysokie, mimo wzrostu populizmu. Społeczeństwo oczekuje większego zaangażowania w kwestie bezpieczeństwa
Badanie Parlamentu Europejskiego wskazuje na rekordowe poparcie Europejczyków dla Unii Europejskiej. Ma to związek z rosnącymi zagrożeniami z zewnątrz, czyli np. bliskością wojny rosyjsko-ukraińskiej. Jednocześnie do głosu wewnątrz UE coraz częściej dochodzą ruchy populistyczne, za sprawą których więcej obywateli państw członkowskich przyjmuje eurosceptyczną postawę. Dużą rolę odgrywają więc dialog ze społeczeństwem i jego edukacja.
Problemy społeczne
60 proc. młodych ludzi chce posiadać mieszkanie na własność. Główna bariera to brak wkładu własnego

Posiadanie własnego mieszkania jest aspiracją większości młodych Polaków – wskazują dane badaczy z SGH. Jednak ze względów finansowych jest ono dostępne dla części z nich, a na dodatek wiąże się ze zobowiązaniem na kilkadziesiąt lat. W luce czynszowej, czyli w sytuacji, gdy kogoś nie stać na zakup własnego M, ale jest zbyt bogaty na mieszkanie komunalne, jest ok. 35 proc. społeczeństwa. I to dla tej grupy potrzebna jest oferta państwa. Budownictwo społeczne mogłoby być alternatywą, ale nie odpowiada na potrzebę posiadania nieruchomości na własność.
Infrastruktura
Trwają prace nad europejską strategią odporności wodnej. Projekt ma być gotowy przed latem

Komisja Europejska ma w najbliższych tygodniach przedstawić strategię na rzecz zwiększenia odporności na niedobory wody. PE na majowej sesji przyjął zalecenia w tym zakresie, w których opowiada się za ambitną odpowiedzią na te wyzwania. Jak podkreśla europoseł PO Andrzej Buła, chodzi przede wszystkim o oszczędzanie wody i dbanie o jej jakość, a także o zapewnienie odpowiedniego finansowania odporności wodnej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.