Wpływ Internetu rzeczy na rozwój logistyki i zrównoważonego transportu
2pr
ul. Długa 29
00-238 Warszawa
bartosz.sosnowka|dwapiar.pl| |bartosz.sosnowka|dwapiar.pl
517476361
dwapiar.pl
Inteligentne i zaawansowane technologicznie procesy, opierające się na algorytmach oraz infrastrukturze Internetu rzeczy, dostarczającej dane z wielu obszarów, sprawiają, że miasta stają się bardziej ekologiczne i przyjazne dla mieszkańców, a władze zyskują możliwość większej optymalizacji budżetu. Innowacyjne rozwiązania pozwalają zredukować zużycie wody i energii, a także przyczyniają się do poprawy jakości życia mieszkańców. Wszystko to wpisuje się w koncepcję smart city, która bazuje na cyfryzacji przestrzeni miejskiej.
Logistyka oraz transport to branże, które w dużym stopniu korzystają na narzędziach, jakie wnoszą technologie IoT (Internet of Things). Każdy dzień to miliony przechowywanych, monitorowanych oraz transportowanych towarów. Tak złożony proces wymaga bezpośredniego zaangażowania wielu osób, a także umiejętnego korzystania z właściwych narzędzi, pojazdów czy urządzeń. Internet rzeczy pozwala łączyć różne aktywa w ramach łańcucha dostaw, a następnie analizować wygenerowane dane. Wywiera to pozytywny wpływ na efektywność logistyki magazynowej, organizacji i koordynacji dostaw czy zarządzanie flotą.
Inteligentny transport
Co do zasady, Internet rzeczy odpowiada za stworzenie nici urządzeń, pojazdów oraz pozostałych przedmiotów, które są zdolne do gromadzenia, przetwarzania oraz wymiany danych. Ta zaawansowana technologia jest obecnie wykorzystywana między innymi przy monitoringu przesyłek czy inteligentnych systemach transportowych. Urządzenia bezprzewodowe, funkcjonujące w oparciu o hybrydową technologię IoT, są przymocowane do paczek, palet, a także kontenerów w celu śledzenia ich lokalizacji w czasie rzeczywistym. Inteligentny i zaawansowany technologicznie transport bazuje na bieżącej analizie stanu technicznego pojazdów, co pozwala z wyprzedzeniem przewidywać ich awarię lub planować przeglądy techniczne.
Śledzenie przesyłek na każdym etapie realizacji zlecenia ma kluczowe znaczenie dla branży transportu i logistyki. Internet rzeczy często jest nazywany "trzecią rewolucją przemysłową", a dla wielu firm kurierskich stanowi wiodącą, strategiczną inicjatywę technologiczną. Spośród wszystkich technologii, kształtujących IoT, w pierwszej kolejności wyróżniają się łączność bezprzewodowa, sensory oraz chmura. Jego największą zaletą jest natomiast sukcesywna poprawa wyników w obszarze efektywnego czasu pracy i zwiększenie wydajności całego łańcucha dostaw.
Optymalizacja budżetu
W wielu przypadkach w ramach strategii IoT można wykorzystać istniejące technologie – od sieci bezprzewodowych, przez komputery mobilne, po oprogramowanie biurowe. W miarę upowszechniania się bezprzewodowych sieci szerokopasmowych, proces implementacji Internetu rzeczy staje się znacznie szybszy i bardziej zoptymalizowany pod kątem budżetowym.
Transport jest jednak na tyle szerokim pojęciem, że dotyka także innych obszarów, które nie są wprost związane z sektorem KEP. Europejskie oraz polskie miasta mają do dyspozycji coraz więcej inteligentnych i zaawansowanych technologii. Korzystają one z różnorodnych sensorów, algorytmów oraz metod AI, aby skutecznie analizować i przetwarzać informacje usprawniające funkcjonowanie w czasie rzeczywistym. Skuteczne zarządzanie miejskimi ekosystemami w coraz większym stopniu wymaga stosowania narzędzi cyfrowych oraz gromadzenia i analizy wszelkich dostępnych danych. Inteligentne systemy transportowe, jak na przykład komunikacja M2M, czyli Machine to Machine oraz ITS – Intelligent Transportation System, służą optymalizacji ruchu ulicznego. Informują mieszkańców o możliwych utrudnieniach, pozwalając w danej sytuacji na wybór alternatywnej i szybszej trasy. Zarządzający miastem uzyskują informacje, które umożliwiają lepszą organizację koniecznych remontów dróg oraz rozbudowę infrastruktury, bez wywoływania znacznych utrudnień w życiu mieszkańców.
Marek Stawiński
CEO
NaviParking

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków

Polska produkcja rowerów wodorowych coraz bliżej - Groclin ogłasza plany
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Na wojnie handlowej straci nie tylko Unia Europejska, ale przede wszystkim USA. Cła odwetowe na eksport USA wynoszą już 190 mld dol.
Donald Trump podniósł cła na produkty z Kanady, Meksyku, Chin, a także nałożył taryfy na import stali i aluminium od wszystkich partnerów handlowych USA, w tym Unii Europejskiej. KE odpowiedziała nałożeniem ceł na amerykańskie produkty o łącznej wartości 26 mld euro. Wiadomo, że USA odpowiedzą wprowadzeniem kolejnych taryf, co nakręci wojnę handlową. – Jeżeli się obkładamy cłami, to my stracimy i straci Ameryka, żadnego innego skutku wojen handlowych w historii nie było – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.
Konsument
Branżę tworzyw sztucznych czekają kosztowne zmiany. Firmy wdrożą innowacyjne technologie recyklingu

Polska branża tworzyw sztucznych stoi przed wyzwaniami, które wynikają z unijnych regulacji i rosnącej świadomości ekologicznej konsumentów. Wdrożenie zasad gospodarki obiegu zamkniętego staje się koniecznością, a dla firm oznacza to koszty i inwestycje w nowe technologie. Z drugiej strony inwestycje w GOZ mogą przynieść firmom długofalowe korzyści zarówno w kontekście oszczędności surowców, jak i wzmocnienia pozycji na rynku. Kluczowy pozostaje jednak dostęp do finansowania i gotowość firm na wdrażanie zmian.
Finanse
UE przedstawi w tym tygodniu szczegóły dotyczące planu dozbrojenia Europy. Problemem jest sposób jego sfinansowania

W tym tygodniu Komisja Europejska przedstawi Białą Księgę w sprawie przyszłości europejskiej obronności. Znajdą się w niej wytyczne dotyczące zwiększenia produkcji i gotowości obronnej w obliczu możliwej agresji militarnej ze strony Rosji. Zgodnie z planem ReArm Europe na obronę w ciągu najbliższych czterech lat ma trafić 800 mld euro. – Działania KE to ideologiczne zapowiedzi i teoretyczne obietnice. Unia Europejska znajduje się obecnie w ogromnym kryzysie finansowym i brakuje pieniędzy na obronność – ocenia europoseł Bogdan Rzońca.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.