Wszystko po prostu "zaskoczyło" - wywiad z nowym CEO DACHSER Burkhardem Elingiem
Konkret PR
ul. Konduktorska 4 lok. 9
00-775 Warszawa
e.ciuchta|konkretpr.pl| |e.ciuchta|konkretpr.pl
508 338 267
www.konkretpr.pl
Kiedy dołączył Pan do DACHSER w 2012 roku, zrobił Pan krok w bok w stronę logistyki. Jakie jest Pana doświadczenie?
Burkhard Eling: Pochodzę z rodziny przedsiębiorców, którzy bardzo interesują się budownictwem – mamy nawet własną firmę architektoniczną – więc na początku wiązałem swoją karierę z branżą budowlaną. Po ukończeniu studiów inżynierskich na kierunku budownictwo pracowałem kolejno we wszystkich trzech czołowych niemieckich firmach z tej branży, w działach finansów i kontrolingu. Szybko byłem gotów wziąć odpowiedzialność za powierzone zadania, podobnie jak to miało miejsce później, gdy pracowałem dla dużego przedsiębiorstwa zarządzającego nieruchomościami. Wszystkie te firmy miały międzynarodowy charakter, co oznacza, że te 13 lat doświadczenia pozwoliło mi wypracować dokładnie takie umiejętności, jakich potrzebowałem na stanowisku CFO w DACHSER.
Co przyciągnęło Pana do logistyki?
Dzięki pracy w branży budowlanej logistyka nie była mi obca. Wszak to decydujący czynnik na dużych budowach. Kiedy budowaliśmy Plac Poczdamski w Berlinie, spędziłem prawie pół dnia, zastanawiając się nad logistycznymi aspektami projektu budowlanego. Logistyka drobnicowa w sieci DACHSER to jednak zupełnie coś innego. Jest nieporównywalnie bardziej wymagająca i złożona. To mnie ogromnie zaciekawiło i nadal fascynuje.
Czy aktywnie ubiegał się Pan o pracę w DACHSER?
Nie, kontakt z firmą nawiązałem za pośrednictwem dr. Jürgena Schneidera, który był dyrektorem finansowym u mojego ówczesnego pracodawcy – firmy Bilfinger – i przewodniczącym Rady Nadzorczej w DACHSER. Skontaktował mnie z Bernhardem Simonem. Od momentu spotkania z panem Simonem wyczułem u niego energię, serce i duszę przedsiębiorcy. To naprawdę zrobiło na mnie wrażenie. Wszystkie firmy, które znałem do tej pory, były notowane na giełdzie i postępowały inaczej. To wyjaśnia, dlaczego tak naprawdę wszystko po prostu, mówiąc potocznie, „zaskoczyło”. Dopiero później dowiedziałem się, że DACHSER szuka następcy odchodzącego na emeryturę CFO, dr. Dietera Truxiusa.
Czy przeszło wtedy Panu przez myśl, że kilka lat później zastąpi Pan Bernharda Simona na jego stanowisku CEO DACHSER?
Nie. W pierwszych dniach pracy nie mogłem się doczekać wyzwań i możliwości głębokiego zaangażowania się w procesy operacyjne. . Po bardzo krótkim czasie było dużo do zrobienia, na przykład przejęcie i integracja Azkar i Transunion, które doprowadziły do powstania oddziałów DACHSER na Półwyspie Iberyjskim. Od samego początku jako zastępca dyrektora FLT, byłem zaangażowany w kilka decydujących zmian biznesowych i odegrałem główną rolę w przejściu firmy do formy prawnej Spółki Europejskiej (SE). Moja wiedza i zrozumienie wszystkich naszych obszarów biznesowych znacznie się pogłębiły w wyniku mojej roli w strategicznym programie innowacji Idea2net, za który jestem odpowiedzialny i który nadal będę prowadził jako CEO.
Kiedy stało się jasne, że zostanie Pan CEO?
W 2016 roku, podczas podróży służbowej do Stanów Zjednoczonych, pan Simon i ja wybraliśmy się na poranny jogging na plaży; zapytał mnie wtedy, czy mogę sobie wyobrazić siebie na jego miejscu. Z pewnością nie jest łatwo zastąpić członka rodziny założycieli pełniącego funkcję CEO, a już zwłaszcza kogoś takiego, jak Pan Simon, który osiągnął tak wiele w swoim życiu. To była jedna z moich pierwszych myśli w tamtym czasie i noszę ją w sobie do dziś. Jednak wzajemne zaufanie i doskonała współpraca, którą budowaliśmy przez lata – nie tylko z Panem Simonem, ale także z akcjonariuszami i Radą Nadzorczą – utwierdzają mnie w przekonaniu, że jest to dobra droga.
Czyli nadal nie żałuje Pan przeprowadzki z rodzinnej Westfalii do spokojnego regionu Allgäu?
Bynajmniej! Zarówno mieszkańcy Westfalii, jak i mieszkańcy Allgäu mają reputację dość upartych, więc są bardzo podobni. (śmiech) Ale szczerze mówiąc, zanim dołączyłem do DACHSER, dużo przeprowadzałem się z rodziną, m.in. do Stanów Zjednoczonych i z powrotem. Znalezienie zawodowej i osobistej przystani w jednym, było dla mnie łutem szczęścia. Uwielbiam Allgäu, a zwłaszcza to, jak bardzo można cieszyć się przyrodą i korzystać ze szlaków.. Kiedy tylko czas na to pozwala, można mnie spotkać na zewnątrz, najlepiej z moją rodziną. Niezależnie od tego, czy jest to jazda na rowerze, bieganie, czy dzień na nartach z żoną i trójką dzieci - każdy sposób będzie idealny na wyłączenie się i naładowanie akumulatorów.

Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.