Wykonawcy dróg wybierają asfalt
Spośród 31 inwestycji realizowanych od lipca 2019 roku w formule Projektuj i buduj w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych, aż w 25 przypadkach wykonawcy postawili na technologię asfaltową. Dla pozostałych realizacji decyzja o wyborze technologii jeszcze nie zapadła.
W przypadku realizacji przetargu w formule Projektuj i buduj wykonawca ma możliwość wyboru rodzaju nawierzchni, które GDDKiA uznała za całkowicie spełniające jej wymagania - asfaltowej lub betonowej. Zestawienie opracowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad dotyczy przetargów rozstrzygniętych od lipca 2019 r. do grudnia 2020 r. W sumie w formule Projektuj i buduj z możliwością wyboru technologii realizowanych jest 31 inwestycji o długości blisko 445 km. Chodzi m.in. o projekt i budowę autostrady A2 Warszawa-Kukuryki na czterech odcinkach obwodnicy Siedlec- węzeł „Cicibór” (w sumie 63,44 km ), budowę obwodnicy Metropoli Trójmiejskiej (16,26 km) czy kontynuację projektowania i budowy drogi ekspresowej S5 na odcinku Nowe Marzy – Bydgoszcz (22,36 km).
Dlaczego asfalt wygrywa?
Stuprocentowy wybór wykonawców nawierzchni asfaltowych kolejny raz dobitnie pokazuje, że jest to optymalne rozwiązanie na polskim rynku drogowym. Ciekawie wygląda zestawienie wykonawców z największą liczbą wygranych przetargów. Prym wiedzie Budimex, który zawarł umowy na wykonanie sześciu zamówień. Cztery przetargi wygrała Polaqua oraz konsorcjum firm PBDiM Kobylarnia i Mirbud, a po trzy Porr oraz PUT Intercor.
- Wykonawcy i rynek potwierdzają, że asfalt jest zdecydowanie najlepszym budulcem dla polskich dróg. Technologia ta daje najszerszy wachlarz zastosowań, ponieważ można ją łatwo dostosować np. do natężenia ruchu czy stref klimatycznych. Jest łatwiejsza i szybsza w wykonaniu, ma też mniejsze ryzyka wykonawcze niż inne technologie – mówi Andrzej Wyszyński, Prezes Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Nawierzchni Asfaltowych.
Asfalt może być eko
Aktualnie wykonawcy nawierzchni asfaltowych mocno pracują nad tym, aby były one jak najbardziej przyjazne środowisku naturalnemu. Warto zaznaczyć, że współczesna droga asfaltowa może być całkowicie poddana recyklingowi, a sama produkcja takiej nawierzchni, dzięki zastosowaniu nowych technologii, pozostawia coraz mniejszy ślad węglowy.
- Przyszłością w Polsce jest budowa pełnowartościowych dróg z destruktu asfaltowego, tak jak ma to miejsce w innych krajach Europy, np. Niemczech. Według analiz GDDKiA wykorzystywanie destruktu na szeroką skalę w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 i Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030, pozwoliłoby zaoszczędzić Skarbowi Państwa około 400 mln zł. Dodatkowe 40 mln zł oszczędności przyniosłyby rzadsze transporty kruszywa na plac budowy – dodaje Andrzej Wyszyński.

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów
W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.
Handel
Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.
Transport
W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.