Komunikaty PR

Wykonawcy dróg wybierają asfalt

2021-10-06  |  12:40
Biuro prasowe

Spośród 31 inwestycji realizowanych od lipca 2019 roku w formule Projektuj i buduj w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych, aż w 25 przypadkach wykonawcy postawili na technologię asfaltową. Dla pozostałych realizacji decyzja o wyborze technologii jeszcze nie zapadła.

W przypadku realizacji przetargu w formule Projektuj i buduj wykonawca ma możliwość wyboru rodzaju nawierzchni, które GDDKiA uznała za całkowicie spełniające jej wymagania - asfaltowej lub betonowej. Zestawienie opracowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad dotyczy przetargów rozstrzygniętych od lipca 2019 r. do grudnia 2020 r. W sumie w formule Projektuj i buduj z możliwością wyboru technologii realizowanych jest 31 inwestycji o długości blisko 445 km. Chodzi m.in. o projekt i budowę autostrady A2 Warszawa-Kukuryki na czterech odcinkach obwodnicy Siedlec- węzeł „Cicibór” (w sumie 63,44 km ), budowę obwodnicy Metropoli Trójmiejskiej (16,26 km) czy kontynuację projektowania i budowy drogi ekspresowej S5 na odcinku Nowe Marzy – Bydgoszcz (22,36 km).

Dlaczego asfalt wygrywa?

Stuprocentowy wybór wykonawców nawierzchni asfaltowych kolejny raz dobitnie pokazuje, że jest to optymalne rozwiązanie na polskim rynku drogowym. Ciekawie wygląda zestawienie wykonawców z największą liczbą wygranych przetargów. Prym wiedzie Budimex, który zawarł umowy na wykonanie sześciu zamówień. Cztery przetargi wygrała Polaqua oraz konsorcjum firm PBDiM Kobylarnia i Mirbud, a po trzy Porr oraz PUT Intercor. 

- Wykonawcy i rynek potwierdzają, że asfalt jest zdecydowanie najlepszym budulcem dla polskich dróg. Technologia ta daje najszerszy wachlarz zastosowań, ponieważ można ją łatwo dostosować np. do natężenia ruchu czy stref klimatycznych. Jest łatwiejsza i szybsza w wykonaniu, ma też mniejsze ryzyka wykonawcze niż inne technologie – mówi Andrzej Wyszyński, Prezes Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Nawierzchni Asfaltowych.

Asfalt może być eko

Aktualnie wykonawcy nawierzchni asfaltowych mocno pracują nad tym, aby były one jak najbardziej przyjazne środowisku naturalnemu. Warto zaznaczyć, że współczesna droga asfaltowa może być całkowicie poddana recyklingowi, a sama produkcja takiej nawierzchni, dzięki zastosowaniu nowych technologii, pozostawia coraz mniejszy ślad węglowy.

- Przyszłością w Polsce jest budowa pełnowartościowych dróg z destruktu asfaltowego, tak jak ma to miejsce w innych krajach Europy, np. Niemczech. Według analiz GDDKiA wykorzystywanie destruktu na szeroką skalę w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 i Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030, pozwoliłoby zaoszczędzić Skarbowi Państwa około 400 mln zł. Dodatkowe 40 mln zł oszczędności przyniosłyby rzadsze transporty kruszywa na plac budowy – dodaje Andrzej Wyszyński.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Transport DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw Biuro prasowe
2025-02-24 | 08:30

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw

DPD Polska konsekwentnie rozwija zakres usług w ramach DPD Mobile, zapewniając użytkownikom aplikacji jeszcze większą wygodę w nadawaniu przesyłek międzynarodowych. Od teraz
Transport Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków
2025-01-29 | 09:10

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków

Jeszcze 2-3 lata temu trudno było znaleźć właściciela ciężarówki dopuszczającego myśl o zamianie jej na elektryczną. Przez ten czas najwidoczniej wiele się zmieniło. Z
Transport Polska produkcja rowerów wodorowych coraz bliżej - Groclin ogłasza plany
2024-12-27 | 14:30

Polska produkcja rowerów wodorowych coraz bliżej - Groclin ogłasza plany

Rosnące zainteresowanie rowerami wodorowymi, konieczność wykorzystywania innowacyjnych technologii w codziennym życiu oraz zwiększone zapotrzebowanie na nowe rozwiązania w transporcie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Prawo

Handel

Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.

Handel

Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.