Wykonawcy dróg wybierają asfalt
Spośród 31 inwestycji realizowanych od lipca 2019 roku w formule Projektuj i buduj w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych, aż w 25 przypadkach wykonawcy postawili na technologię asfaltową. Dla pozostałych realizacji decyzja o wyborze technologii jeszcze nie zapadła.
W przypadku realizacji przetargu w formule Projektuj i buduj wykonawca ma możliwość wyboru rodzaju nawierzchni, które GDDKiA uznała za całkowicie spełniające jej wymagania - asfaltowej lub betonowej. Zestawienie opracowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad dotyczy przetargów rozstrzygniętych od lipca 2019 r. do grudnia 2020 r. W sumie w formule Projektuj i buduj z możliwością wyboru technologii realizowanych jest 31 inwestycji o długości blisko 445 km. Chodzi m.in. o projekt i budowę autostrady A2 Warszawa-Kukuryki na czterech odcinkach obwodnicy Siedlec- węzeł „Cicibór” (w sumie 63,44 km ), budowę obwodnicy Metropoli Trójmiejskiej (16,26 km) czy kontynuację projektowania i budowy drogi ekspresowej S5 na odcinku Nowe Marzy – Bydgoszcz (22,36 km).
Dlaczego asfalt wygrywa?
Stuprocentowy wybór wykonawców nawierzchni asfaltowych kolejny raz dobitnie pokazuje, że jest to optymalne rozwiązanie na polskim rynku drogowym. Ciekawie wygląda zestawienie wykonawców z największą liczbą wygranych przetargów. Prym wiedzie Budimex, który zawarł umowy na wykonanie sześciu zamówień. Cztery przetargi wygrała Polaqua oraz konsorcjum firm PBDiM Kobylarnia i Mirbud, a po trzy Porr oraz PUT Intercor.
- Wykonawcy i rynek potwierdzają, że asfalt jest zdecydowanie najlepszym budulcem dla polskich dróg. Technologia ta daje najszerszy wachlarz zastosowań, ponieważ można ją łatwo dostosować np. do natężenia ruchu czy stref klimatycznych. Jest łatwiejsza i szybsza w wykonaniu, ma też mniejsze ryzyka wykonawcze niż inne technologie – mówi Andrzej Wyszyński, Prezes Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Nawierzchni Asfaltowych.
Asfalt może być eko
Aktualnie wykonawcy nawierzchni asfaltowych mocno pracują nad tym, aby były one jak najbardziej przyjazne środowisku naturalnemu. Warto zaznaczyć, że współczesna droga asfaltowa może być całkowicie poddana recyklingowi, a sama produkcja takiej nawierzchni, dzięki zastosowaniu nowych technologii, pozostawia coraz mniejszy ślad węglowy.
- Przyszłością w Polsce jest budowa pełnowartościowych dróg z destruktu asfaltowego, tak jak ma to miejsce w innych krajach Europy, np. Niemczech. Według analiz GDDKiA wykorzystywanie destruktu na szeroką skalę w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 i Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030, pozwoliłoby zaoszczędzić Skarbowi Państwa około 400 mln zł. Dodatkowe 40 mln zł oszczędności przyniosłyby rzadsze transporty kruszywa na plac budowy – dodaje Andrzej Wyszyński.
Gotowi na różne scenariusze - ID Logistics o branży fashion
PostNL i Spring wprowadzają cztery miliony litrów biopaliwa (HVO100)
Gruba Logistics z Gdyni: Wspierając Dzień Ziemi poprzez Ekologiczny Transport
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem
Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.
Ochrona środowiska
Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat
Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.
Finanse
72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn
W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.